بله، لوتباکسها بد هستند... اما این سیستم بحثبرانگیز در صورت پیادهسازیِ صحیح میتواند عملکرد بسیار بهتری از هر آنچه که Overwatch 2 با بتلپس انجام میدهد، داشته باشد.
چند وقت پیش در ماه ژوئن متوجه شدیم که Overwatch 2 لوتباکسهای بحثبرانگیز خود را کنار خواهد گذاشت. اتفاقی که با استقبال صنعت بازی مواجه شد. چرا که نه؟ کشورهای مختلفی در سراسر جهان به این نتیجه رسیدهاند که لوتباکسها حکم شرطبندی را دارند و حتی دولت بریتانیا از ناشران خواسته تا با پیادهسازی اقداماتی خاص از کودکان در برابر اثرات نامطلوب آنها محافظت کنند. 18 کشور اروپایی نیز از این رویکرد حمایت کرده و خواستار مقرراتی خاص در رابطه با لوتباکسها شدهاند.
برای Overwatch – یکی از بزرگترین بازیهایی که در افزایش محبوبیت لوتباکسها نقش بسزایی داشت – کنار گذاشتن این سیستم و استفاده از بتلپس (همانند دیگر بازیهای چندنفرهی بزرگ نظیر Call of Duty ،Fortnite و Apex Legends) حرکت بسیار جنجالی و بزرگی محسوب میشود. این کار میتوانست رویکرد بسیاری از توسعهدهندگان را کاملا تغییر داده و در عین درآمدزایی از بازی، به نمونهای از پیشرفت مسئولانه و مبتنی بر مقدار بازیکردن تبدیل شود؛ چرا که در اصل تمامی این حواشی و داستانها به همین دلیل ایجاد شده است. اما در عوض اجرا و پیادهسازیِ بتلپس در Overwatch 2 یکی از بدترین چیزهاییست که تاکنون در یک بازی دیدهام.
بگذارید توضیح دهم. Overwatch مرده است. اکنون دیگر امکان بازگشت به بازی اصلی وجود ندارد؛ سرورهای آن از دسترس خارج و Overwatch 2 کاملا جایگزین آن شده است. روشی که برای به دستآوردن آیتمهای تزئینی و موارد مختلف برای قهرمانهای کوناگون بازی استفاده میکردید – با بازکردن لوتباکسها و دریافت جوایز تصادفی – جای خود را به دو مسیر مختلف از بتلپس (یکی رایگان و یکی پولی) داده است.
بنابراین به عنوان یک بازیکن که Mercy یکی از قهرمانان اصلیاش بوده، اگر من بخواهم برای پزشک شیکپوش و آلمانیِ خود یک لباس جذاب تهیه کنم، باید چالشهایی طولانی و بیارزش (و اگر صادق باشم، حوصلهسربر و بدون لذت) را بارها و بارها برای به دستآوردن ارز رایج بازی انجام دهم. چند روز پیش فردی در ردیت با نام کاربری u/Autumn_hi با انجام محاسبات متوجه شد که به دستآوردن تمامی آیتمهای Kiriko نزدیک به 5 سال زمان میبرد. شما میتوانید هر هفته با انجامدادن 11 چالش به حداکثر 60 امتیاز دست پیدا کنید – بنابراین جمعکردن 15600 امتیاز برای همه آیتمها، 260 هفته طول خواهد کشید.
اگر عاشق Kiriko شدهاید، همان الان دو دستی به اون چسبیده و با خود میگویید "میدونی چیه؟ باشه، من در کلاس ساپورت همیشه این هیرو را انتخاب میکنم"، میتوانید میانبر زده و به جای 5 سال بازیکردن با پرداخت 130 یورو تمامی آیتمهای وی را خریداری نمایید.
در مسیر رایگان بتلپس، تمامی بازیکنان یک سری آیتمهای تزئینی یکسان را باز میکنند – بنابراین در پایان فصل همه افرادی که سرعت آهسته پیشرفت در بتلپس را تحمل کردهاند، یک اسکین یکسان از Roadhog خواهند داشت. در مقایسه با ماهیت رنگارنگ نسخه اول که هر کسی با هر اسکینی که کاملا از روی شانس به دست آورده بود بازی میکرد، Overwatch 2 کمی تکراری و ساده به نظر میرسد.
دلم برای لوتباکسها تنگ شده است. به نظرم آن سیستم برای بچهها و افرادی با شخصیتهای اعتیادآور (هی، من خودم ADHD دارم و 100 درصد زمانی که بحث به لوتباکسها میرسد تا حد زیادی غیر ارادی عمل کرده و آنها را میخرم) بد بود و متوجه انتقادهای وارده به آن هستم اما دلم برای نحوه عملکرد آنها در Overwatch تنگ شده است. من فکر میکنم تا حد زیادی دلم برای اینکه Blizzard چقدر سخاوتمندانه آنها را اهدا میکرد تنگ شده است؛ با چند مسابقه در روز و برندهشدن در بعضی از آنها شما چندین جعبه برای بازکردن و پول مورد نیاز برای خرید آن اسکینی که هفتهها خواهانش بودید را به دست میآوردید. بله شاید من هرگز اسکین Devil Mercy را از طریق باز کردن لوتباکسها به دست نمیآوردم اما خب که چی؟ من چندین اسکین جالب از شخصیت Moira دارم که تلاش برای استفاده از آنها سبب شد به این شخصیت علاقهمند شده و بیشتر از گذشته با وی بازی کنم.
بازی Overwatch کمی پس از انتشار توانست به تعادل درست در لوتباکسها دست پیدا کند؛ با اضافهشدن جلوگیری از بدشانسیِ بیش از حد و اصلاح سیستم، حتی یک بازیکن معمولی می توانست با بازیکردن به صورت نیمهمنظم به اسکینهای Epic یا حتی Legendary دست پیدا کند. لوتباکسها در مقایسه با سیستم کنونی – که کاملا حول محور انجامدادن چندبارهی چالشهای مسخره و کاملکردن بتلپس میپرخد – بازخوردهای بسیار بهتری دریافت کرده بودند. دیگر خودتان متوجه شوید که Blizzard اکنون چقدر گند زده که لوتباکسها یک سیستم خوب به حساب میآیند.
از دید من Blizzard میتواند با تغییر رویکرد خود به تعادلی مناسب رسیده و "بهترینهای هر دو جهان" را ارائه کند. بهتر نیست در مسیر رایگان بتلپس جوایز به صورت شانسی فعال شوند؟ اگر دوست دارید میتوانید این رویکرد را استفاده از لوتباکسها بنامید اما در سیستم جدید این مسیر رایگان اکنون سه یا چهار جایزه متفرقه را در فواصل زمانی نیمهمنظم به صورت شانسی در اختیار بازیکنان قرار میدهند و در حالی که شما هنوز جایزههای از پیش تعیینشده و پولیِ بتلپس را باز میکنید، شما را همراهی میکنند. این به شما انگیزه میدهد تا از طریق چالشها به کسب امتیاز ادامه داده و در عین حال به خاطر اینکه واقعا حس میکنید برای وقت خود پاداش میگیرید (نه اینکه فقط همانند بقیه جوایزی یکسان به دست آورید)، با لذت بیشتری بازی را ادامه دهید.
بازیهای سرویسمحور و آنلاین با گذر زمان تکامل مییابند و این احتمال وجود دارد که Blizzard در موضع خود پیرامون کسب درآمد از این عنوان رایگان تجدید نظر کرده و کمی منطق به روند پیشرفت در این به اصطلاح دنبالهاش اضافه کند. نگاهی گذرا به ردیت یا توییتر به شما نشان میدهد که بازیکنان واقعا از روند به دست آوردن جوایز و همچنین کیفیت آنها اصلا راضی نیستند.
لوتباکسها در حال حاضر – به صورت کاملا به حق و درست – موضوعی کثیف در صنعت بازی محسوب میشوند. آنها به روشهایی بسیار غارتگرانه و حریصانه توسط توسعهدهندگان در بسیاری از بازیها پیادهسازی شدهاند اما میتوان از آنها به عنوان یک راه مناسب برای تشویق بازیکنان، تغییر استایل بازیکردن و انتخاب شخصیتهای مختلف نیز استفاده کرد. اگر Blizzard به تعادلی مناسب میان بتلپسهای رایگان و لوتباکسها دست پیدا کند، در آینده شاید Overwatch 2 بتواند ضربات و حواشی ناشی از انتشار فاجعهبار خود را جبران کند.
شما چه فکر میکنید؟ آیا از رویکرد فعلی Overwatch 2 و بتلپس آن رضایت دارید؟ به نظر شما چه تغییراتی میتوانند به بهبود این سیستم کمک کنند؟ لطفا در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: VG247
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.