داستان شکل‌گیری و موفقیت برند اکتیویژن

داستان شکل‌گیری و موفقیت برند اکتیویژن

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 8 ماه و 26 روز پیش

فهرست مطالب

در این مقاله سعی داریم تا به معرفی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های چند دهه اخیر یعنی اکتیویژن بلیزارد Activision Blizzard)) بپردازیم. با اگزوگیم همراه باشید.

تاریخچه شروع کمپانی اکتیویژن - سال‌های 1991 تا 2008

در سال 1991 آقای بابی کوتیک (Bobby Kotick) با کمک تعدادی سرمایه گذار سعی کرد تا استودیو Mediagenic که در عرصه الکترونیکی فعالیت داشت و درحال ورشکست شدن بود را خریداری کند. او پس از این که به کمک سرمایه گذاران این کمپانی را خرید نام آن را به اکتیویژن تغییر داد و تمامی بدهی‌های این شرکت را پرداخت کرد. سپس این شرکت را به شهر سانتا مونیکا در کالیفرنیای آمریکا انتقال داد و تا سال 1997 توانست اکتیویژن را به سوددهی برساند.

اکتیویژن

سپس در یک بازه ده ساله آقای کوتیک سعی کرد تا با خرید 25 استودیو مختلف بازی سازی در مزائده‌های متفاوت این کمپانی را گسترش دهد و در نهایت با کمک این استودیوها عنوان‌های محبوبی مانند تونی هاک (Tony Hawk)، کال آو دیوتی (Call of Duty) و گیتار هیرو (Guitar Hero) را ساخت و به بازار بازی‌های ویدئویی عرضه کرد. تا سال 2006 و افزایش محبوبیت بازی‌های چندنفره بزرگ اکتیویژن سعی داشت تا جایگاهی در این بازار را برای خود دست و پا کند، چرا که این بازی‌ها تنها یک عنوان با سوددهی یک باره نبودند و با آپدیت‌های متعدد می‌توانستند تا سالیان دراز از این سبک بازی‌ها سود کسب کنند.

همچنین الکترونیک آرتز که رقیب بزرگی برای اکتیویژن محسوب می‌شد سعی کرد تا زودتر در این میدان حرکت کند تا از رقیب خود عقب نماند، برای همین در اواسط سال 2006 اکتیویژن با آقای Jean-Bernard Lévy مدیر فرانسوی کمپانی Vivendi ارتباط برقرار کرد. Vivendi) وظیفه انتشار بازی‌های استودیو بلیزارد را برعهده داشت(. آقای لوی در آن زمان با استودیو بلیزارد مرتبط بود  و از آن جا که اکتیویژن علاقه‌ی زیادی به سری World of Warcraft داشت سعی کرد تا لوی را به استخدام خود دربیاورد تا بتواند بلیزارد را به استودیوهای خود اضافه کند، اما لوی پیشنهاد کرد که اکتیویژن کمپانی خود را با Vivendi ادغام کند و مدیریت بخش مرتبط با Vivendi را بر عهده‌ی او بگذارد.

بازی اکتیویژن

با این که آقای کوتیک برای انجام اینکار شک و شبهات زیادی داشت اما در نهایت این قرارداد را پذیرفت و در سال 2007 این دو کمپانی با یکدیگر ترکیب شدند و کمپانی جدید ساخته شده توسط این دو Activision Blizzard نام گرفت و مقر این شرکت مانند قدیم در کالیفرنیا باقی ماند.

 

بازی‌های جدید و فروش قدرتمند اکتیویژن طی سال های 2009 تا 2012

اکتیویژن بلیزارد خیلی سعی نداشت تا بازی‌هایی که توسط آن‌ها منتشر می‌شوند را با همین نام نشر دهد، به همین دلیل آن‌ها تنها از نام اکتیویژن استفاده می‌کنند. در اوایل سال 2010 استودیو بازی سازی بانجی (Bungie) طی قراردادی 10 ساله به اکتیویژن بلیزارد ملحق شد. در سال 2011 با عرضه قسمت سوم از سری مدرن وارفیر یعنی Call of duty Modern Warfare 3 این بازی موفق شد تا در 24 ساعت پس از عرضه چیزی حدود 400 میلیون دلار تنها در آمریکا و انگلیس به فروش برساند که باعث شد لقب پرفروش‌ترین سرگرمی در زمان عرضه را از آن خود کند.

اما این تنها موفقیت اکتیویژن نبود زیرا که این کمپانی به فرمولی دست یافته بود که باعث می‌شد هر کدام از نسخه‌های کال آو دیوتی موفق شوند تا در زمان عرضه خود بیش از 400 میلیون دلار فروش را برای اکتیویژن به ارمغان بیاورند و طی سالیان اکتیویژن را به یکی از ثروت‌مندترین کمپانی‌های دنیا تبدیل کنند.

بازی اکتیویژن

سال‌های 2013 و 2014 و جدایی از Vivendi

در 25 جولای سال 2013 اکتیویژن بلیزارد اعلام کرد که آن ها 5.83 میلیارد دلار سهام را از کمپانی Vivendi خریداری کرده‌اند. این حرکت باعث شد تا اکتویژن بلیزارد به یک کمپانی مستقل تبدیل شود. سپس آن‌ها تمامی سهامی اکتیویژن را برای خرید در دسترس عموم قرار دادند و در نهایت آقای کوتیک که همچنان به عنوان مدیر عامل این استودیو فعالیت داشت در سال 2013 مابقی سهام Vivendi را خریداری کرد و باعث شد تا تمام این کمپانی و سهامش متعلق به کمپانی اکتیویژن شود.

در 5 نوامبر 2013 اکتویژن بازی Call of Duty: Ghosts را عرضه کرد که موفق شد در روز عرضه 1 میلیارد دلار در خرده فروشی‌ها برای اکتیویژن کسب کند، سپس درسپتامبر سال 2014 اکتیویژن اولین نسخه از بازی سرنوشت (Destiny) را که توسط بانجی ساخته شده بود عرضه کرد بازی موفق شد تا در 24 ساعت اول بیش از 500 میلیون دلار فروش کند. تمامی این فروش‌های سرسمآور باعث شد تا این کمپانی در سال 2014 به عنوان پنجمین کمپانی بزرگ بازی سازی در دنیا با ارزشی بالغ بر 22 میلیارد دلار تبدیل شود.

اکتیویژن سازنده کال اف دیوتی

سال 2015 به بعد از کمپانی  اکتیویژن

در سپتامبر 2015 بلیزارد و بانجی عنوان Destiny: The Taken King را به بازار عرضه کردند که طبق گفته سونی بازی توانست بیشترین حجم پلیر و بیشترین مقدار دانلود برای یک بازی در تاریخ پلی استیشن را ثبت کند. در ماه نوامبر سال 2015 اکتیویژن کمپانی سازنده بازی‌های Candy Crush  یعنی کمپانی کینگ (King) را به مبلغ 5.9 میلیارد دلار خریداری کرد تا بر روی بازی‌های موبایل این کمپانی فعالیت داشته باشد، و در همان ماه نوامبر اکتیویژن استودیو فیلم سازی خود با نام Activision Blizzard Studios را افتتاح کرد.

هدف از تشکیل اکتیویژن ساخت فیلم‌هایی براساس فرنچایزهای بازی‌های استودیو اکتیویژن بود. اما با این حال و با وجود تمام این موفقیت‌ها اکتیویژن در سال 2018 و 2019 حدود 775 نفر از کارکنان خود را به دلایل و مشکلات مالی اخراج کرد و همچنین همکاری خود با استودیو بانجی را پایان داد، زیرا که اعتقاد داشت بازی Destiny 2 به اندازه کافی برای اکتیویژن سوددهی نداشته است.

با این حال تمامی حقوق Destiny برای استودیو بانجی باقی ماند. اکتیویژن طی سال‌های اخیر توانسته بدون شک به یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های بازی سازی دنیا تبدیل شود و تاکنون طبق نوشته‌ها و اسناد موجود این کمپانی چیزی بالبغ بر 25 میلیارد دلار ارزش دارد.

بررسی جامع اکتیویژن

جمع‌بندی بررسی جامع کمپانی  اکتیویژن

اکتیویژن بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در تمام صنعت گیم، و صاحب برخی از مشهورترین و شناخته‌ شده‌ترین فانچایزهای این صنعت است. شما در مورد سیاست‌های این کمپانی چه فکر می‌کنید؟ آیا از طرف‌داران بازی‌های اکتیویژن بیلیزاد هستید؟ نظرات خود را با من در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط