بنچمارک پردازینده‌های اینتل و AMD؛ آیا زمان خرید اینتل فرا رسیده است؟

بنچمارک پردازینده‌های اینتل و AMD؛ آیا زمان خرید اینتل فرا رسیده است؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 7 ماه و 23 روز پیش

فهرست مطالب

سرانجام معماری Rocket Lake عرضه شد و امروز قرار است نگاهی به Intel Core i5-11600K بیندازیم. درست فهمیدید، برای این نسل، بررسی اولیه پردازنده‌های Core i9 و Core i7 را کنار گذاشته‌ایم و به سراغ Core i5 مقرون‌به‌صرفه‌تر رفته‌ایم. دلایلی برای این کار داریم. اول ‌از همه، پردازنده‌های هشت هسته‌ای Core i7 و Core i9 اساساً یکسان‌اند و بررسی‌های اولیه این پردازنده‌ها، چند هفته پیش از تحریم‌ها منتشر شده‌اند.

برای آن دسته از مخاطبان علاقه‌مند، نقد و بررسی Core i9-11900K در روزهای آتی منتشر خواهد شد، اما با وجود قیمت پیشنهادی 540 دلار، احتمال می‌دهم که نظر من را درباره آن پردازنده بدانید. پردازنده 11700K با قیمت پیشنهادی 400 دلار کمی خوشایندتر است، مخصوصاً اگر به طور گسترده‌ای در دسترس باشد. بدین ترتیب، 11600K سومین پردازنده‌ی قابل اورکلاک نسل یازدهم اینتل یعنی Rocket Lake است که تا کنون معرفی شده است.

11600K نیز مانند 10600K پردازنده‌ای 6 هسته‌ای و 12 رشته‌ای می‌باشد که دارای حافظه‌ی L3 12 مگابایتی و توان طراحی حرارتی 125 وات در کنار همان قیمت پیشنهادی 262 دلاری است. مدل جدید نسل یازدهمی، 100 مگاهرتز بیشتر و تا 4.9 گیگاهرتز بالا می‌رود، گرچه به دلیل پشتیبانی از AVX-512، سرعت پایه از 4.1 گیگاهرتز به 3.9 گیگاهرتز کاهش پیدا کرده است.

شایان‌ذکر است که معماری نسل یازدهم کلاً با معماری نسل دهم فرق دارد. Rocket Lake نوعی معماری هیبرید تلقی می‌شود که حاصل دو فناوری پیش انتقال‌یافته‌ی متفاوت است. کمی پیچیده است، اما اینتل هسته‌های 10 نانومتری Sunny Cove را از ریز معماری Ice Lake گرفته و برای معماری 14 نانومتری طراحی دوباره کرده است که در نتیجه‌ی آن، چیزی کاملاً جدید ایجاد شده است که به آن Cypress Cove می‌گویند.

اما این تمام مسئله نیست، اینتل همچنین پردازنده‌های گرافیکی مجتمع Xe از Tiger Lake 10 نانومتری را برداشته و روی این طراحی هیبرید 14 نانومتری پیش انتقال داده است، اگرچه نام طراحی تغییر نکرده است. کمی گیج‌کننده است و باید بیندیشیم که چرا این معماری هیبرید را کنار نگذاشتند و در عوض روی معماری Alder Lake تمرکز کنند.

Alder Lake نام مجموعه پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل است که قرار است اواخر امسال عرضه شود و انتظار می‌رود از معماری اصلاح شده و مورد انتظار 10 نانومتری استفاده کند که روی سوکت جدید LGA 1700 همراه با پشتیانی از رم DDR5 است.

حال بیایید عرضه‌های نه‌چندان دور را فعلاً کنار بگذاریم و نگاهی به Core i5-11600K بیندازیم و ببینیم آیا جایگزین ارزشمندی برای پردازنده بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ی 10600K است و درعین‌حال عملکرد بهتری نسبت به Ryzen 5 5600X گران‌قیمت ارائه می‌دهد؟

به‌منظور تست پردازنده‌های اینتل، از مادربورد Gigabyte Aorus Z590 Master همراه با بایوس نسخه‌ی F5a استفاده کردیم. مادربورد موردنظر مجهز به 32 گیگابایت رم DDR4-3200 سی­ال 14 دوال رنک و دوکاناله بود و از خنک‌کننده‌ی Corsair مدل iCUE H150i Elite Capellix سفیدرنگ استفاده شده بود که اساساً خنک‌کننده‌ی مایع 360 میلی‌متری است. تمام این سخت‌افزارها در کیس Corsair مدل 5000D Airflow قرار گرفته بود که منبع تغذیه‌ی RM850x آن را روشن نگه می‌داشت. سیستم امتحانی رایزن شامل نسخه‌ی سیاه‌رنگ همان خنک‌کننده، همان رم و همان منبع تغذیه است که تفاوت کلیدی آن، استفاده از مادربورد Gigabyte X570 Aorus Master است.

برای این بررسی، به طور انحصاری به بررسی نتایج پردازنده‌های اینتل می‌پردازیم که قدرت نامحدود دارند، بنابراین هیچ آزمایش محدود شده‌ای با توان طراحی گرمایی انجام نمی‌شود. ما معمولاً پردازنده‌های اینتل را این‌گونه آزمایش می‌کنیم، زیرا اکثر مادربوردهای Z490 و Z590 نیز به این شکل عمل می‌کنند؛ بنابراین درحالی‌که از جداول ضرب سرعت‌های پیش‌فرض استفاده می‌کنیم، هیچ یک از پردازنده‌های اینتل به هیچ محدودیت قدرتی پایبند نیستند.

در نهایت، همه تنظیمات با RTX 2080 Ti برای معیارهای بهره‌وری آزمایش شدند، اما برای بازی همه بنچمارک‌ها با کارت گرافیک جدیدتر و سریع‌تر GeForce RTX 3090  انجام شده‌اند. بیایید نگاهی به نتایج بیندازیم.

بنچمارک‌ها

در آغاز کار با Cinebench R20، شاهد افزایش بسیار چشمگیر عملکرد 20 درصدی برای 11600K نسبت به نسل قبلی هستیم و اگرچه این مقدار برای غلبه بر پردازنده‌ی 6 هسته‌ای AMD کافی نبود، اما اینتل عملکرد رضایت‌بخشی داشت. 5600X فقط 3٪ سریع‌تر بوده که فاصله‌ی بسیار ناچیزی است.

اساساً، به نظر می‌رسد که فناوری چندرشته‌ای هم‌زمان ای‌ام‌دی هنوز کمی قوی‌تر است؛ زیرا وقتی به عملکرد تک‌هسته‌ای نگاه می‌کنیم، اینتل قادر است با ای‌ام‌دی مطابقت داشته باشد؛ زیرا هم11600K  و هم 5600X  حدود 600 امتیاز کسب می‌کنند.

دستاوردها در بنچمارک فشرده‌سازی 7zip چندان چشمگیر نیست، اگرچه همچنان به افزایشی 14٪ نسبت به 10600K نگاه می‌کنیم. برای اینتل این بدان معناست که 11600K جدید در این آزمایش از 5600X  با 12 درصد فاصله عقب بوده است.

همچنین شاهد افزایشی 14 درصدی نسبت به 10600K برای استخراج داده هستیم و بازهم پیاده‌سازی چند ریسمانی هم‌زمان اینتل به‌اندازه‌ی ای‌ام‌دی مؤثر نیست و منجر به کسری 19 درصدی نسبت به 5600X می‌شود.

سری Core نسل دهم اینتل مخصوصاً در حیطه‌ی رمزگذاری AES-256 ضعیف بود، اما در اینجا شاهد افزایش 57٪ عظیم عملکرد 11600K هستیم که آن را 6٪ جلوتر از 5600X قرار می‌دهد. این عملکرد باورنکردنی است و اولین بنچمارکی محسوب می‌شود که در آن، شاهد برتری اینتل نسبت به ای‌ام‌دی هستیم.

11600K یک‌قدم خوب دیگر به جلو برداشت، این بار در بنچمارک اوپن دیتای بلندر که با 5600X  مطابقت دارد و افزایش عملکرد 15٪ را در مقایسه با 10600K ارائه می‌دهد.

عملکرد رندرینگ در V-Ray همچنین بسیار بهبودیافته است؛ زیرا 11600K عملکرد 22 درصدی بیشتری نسبت به 10600K  ارائه می‌دهد و دوباره در محدوده‌ی 5600X  قرار می‌گیرد.

ما شاهد افزایش 14 درصدی عملکرد در بنچمارک کرونا هستیم و همین برای رسیدن به نزدیکی 5 درصدی به عملکرد 5600X  کافی بود، در اینجا پردازنده‌ی ای‌ام‌دی 4 درصد سریع‌تر بود که فاصله‌ای نسبتاً ناچیز است.

بعد از این، عملکرد گردآوری کد کرومیوم را داریم و بازهم 11600K  عملکرد 14 درصدی بهتری را نسبت به 10600K ارائه می‌دهد و باعث می‌شود پابه‌پای 5600X  باشد که این بار هم پردازنده‌ی ای‌ام‌دی تنها 2.5% سریع‌تر بود که فاصله‌ی بسیار ناچیزی است.

حتی در داوینچی ریزالو استودیو، شاهد پیشرفت 10 درصدی نسل یازدهم Core i5 نسبت به نسخه قبلی خود هستیم و این اساساً همان سطح عملکردی است که از Ryzen 5 5600X دریافت کردیم.

دستاوردهای Premiere Pro حتی بیشتر است؛ در اینجا 11600K با فاصله‌ای 16 درصدی از 10600K  پیروز شده است و بازهم این بدان معناست که می‌تواند عملکردی شبیه 5600X ارائه دهد.

افزایش عملکرد در فتوشاپ برای 11600K  بسیار زیاد بود و 10600K را با 21 درصد برتری پشت سر گذاشت و این پیشرفت کافی بود تا پردازنده‌ی جدید نسل یازدهم با فاصله‌ای کم از 5600X  پیشی بگیرد، اگرچه ما واقعاً در اینجا در مورد عملکردی قابل‌مقایسه صحبت می‌کنیم.

فواصل عملکرد هنگام آزمایش با After Effects نیز بسیار شبیه به هم هستند. در اینجا 11600K عملکرد 19 درصدی بهتری نسبت به مدل نسل دهم ارائه می‌دهد و تقریباً در سطح 5600X  قرار دارد.

مصرف برق

اینجاست که اوضاع برای اینتل و مشکلات 10 نانومتری آنها کمی اشتباه پیش می‌رود که باعث شده است آنها در 7 نسل به مدت شش سال روی فرایند واقعی 14 نانومتری گیر کرده باشند. اگرچه Core i5-11600K تقریباً در همه معیارهای بهره‌وری ما می‌تواند با Ryzen 5 5600X مطابقت داشته باشد، برای این امر، میزان مصرف کل سیستم را 41 درصد افزایش داده است. نتایج زیر میانگین مصرف برق را در کل بنچمارک Blender Open Data اندازه گیری می‌کند.

عملکرد بازی

در ادامه به بنچمارک‌های بازی می‌پردازیم که در اینجا، RTX 2080 Ti  را با RTX 3090 قوی‌تر جایگزین کرده ایم. در ابتدا در Watch Dogs Legion، شاهد افزایش 6 درصدی عملکرد نسبت به 10600K  هستیم که 11600K  را با 5600X  برابر می کند.

جالب است که نرخ فریم در F1 2020 بدون تغییر باقی می ماند؛ زیرا 11600K  با 10600K مطابقت دارد و 5600X  را 10٪ سریع‌تر نشان می‌دهد یا اگر داده ی 1٪ پایین را مقایسه کنیم، 13٪ سریع‌تر است.

پردازنده جدید و نسل یازدهمی Core i5 به هر حال به طور متوسط بیش از 240 فریم نمایش داد، بنابراین اختلافات احتمالاً اهمیتی ندارند اما جالب نبود که ببینیم 11600K  پشت سر 5600X  است، چیزی که در بنچمارک‌های بهره‌وری زیاد به چشم نمی آمد.

در مرحله بعد بازی Horizon Zero Dawn را داریم و در اینجا به عملکرد قابل مقایسه ای با Ryzen 5 5600X می رسیم. عملکرد 1٪ پایین یکسان است، درحالی‌که پردازنده‌ی ای‌ام‌دی به طور متوسط فقط 3٪ سریع‌تر بود. 11600K  نیز 3٪ سریع‌تر از 10600K است، بدین معنی که سه پردازنده در این عنوان عملکرد مشابهی ارائه می دهند.

اینتل قبلاً کمی در Borderlands 3 از ای‌ام‌دی جلو بود و 11600K  توانست این فاصله را افزایش دهد و 4% عملکرد بهتری نسبت به 5600X  ارائه دهد. دقیقاً چشم گیر نیست، اما خوب بود که شاهد برتری اینتل در اینجا بودیم.

نرخ فریم بین 11600K  و 5600X  در Death Stranding یکسان است. اگرچه ممکن است در نگاه اول چندان چشمگیر به نظر نرسد ، اما باید بدانید که 11600K  به میزان 18 درصد سریع‌تر از 10600K  است که عملکرد فوق العاده ای برای یک پردازنده‌ی نسل جدید اینتل به حساب می آید.

ما شاهد پیشرفت 7 درصدی عملکرد 11600K  نسبت به 10600K  در Hitman 2 هستیم، یا اگر عملکرد 1٪ پایین را مقایسه کنیم، فاصله به 10٪ تغییر می کند. چنین پیشرفتی خوب است، اما برای رسیدن به 5600X  که همچنان 8 درصد اختلاف داشت، کافی نبود.

متأسفانه، ما شاهد عملکرد رو به عقب در Star Wars Squadrons بودیم؛ زیرا عملکرد با 10600K  از 259 فریم در ثانیه به 249 فریم در ثانیه با 11600K  کاهش یافت که نشانگر 4 درصد کاهش عملکرد بود. 5600X  قبلاً در این عنوان نسبت به 10600K  برتری بزرگی داشت. نتیجه این است که پردازنده‌ی ای‌ام‌دی 21 درصد سریع‌تر از 11600K  است که فاصله‌ی قابل‌توجهی است ، اگرچه به دلیل نرخ های فریم فوق العاده کم اهمیت شده است.

بازی Serious Sam 4 بیانگر بهبود عملکرد تقریباً ناچیز 11600K  نسبت به 10600K است. 5600X  در این عنوان 14 درصد سریع‌تر باقی می ماند که مزیتی قابل توجه است.

نتایج Rainbow Six Siege کمی مختلط است، 11600K  عملکرد 1% پایین را تا 6 درصد بهبود می بخشد، اما آنگاه شاهد کاهش 2 درصدی نرخ فریم متوسط بودیم. نتیجه نهایی نشان داد 5600X  عملکرد 14 درصد بیشتری داشته است و کمتر از 506 فریم بر ثانیه نمی دهد.

روستایی که ما برای آزمایش در Shadow of the Tomb Raider استفاده می‌کنیم، فشار زیادی به پردازنده می آورد و در اینجا 11600K  عملکرد 11٪ قوی‌تری نسبت به 10600K ارائه می‌دهد که بسیار خوشایند است. با این وجود، هنوز سریع ترین پردازنده‌ی 6 هسته‌ای در این بازی نبود؛ زیرا 5600X  عملکرد 8 درصدی بیشتری داشته است و به طور متوسط به 159 فریم بر ثانیه رسیده است.

عملکرد متوسط بازی

با نگاهی به میانگین 10 بازی، می بینیم که اینتل نتوانسته عنوان بهترین پردازنده‌ی بازی کردن را از آن خود کند یا حداقل برای پردازنده‌های 6 هسته‌ای چنین است. به طور کلی ما داریم به پیشرفتی 5 درصدی و کوچک نسبت به 10600K  نگاه می‌کنیم و درحالی‌که خوشایند است، این بار ای‌ام‌دی است که با 7 درصد اختلاف جلوتر قرار دارد. در اینجا چیزهای زیادی برای گفتن باقی نمی ماند؛ زیرا گمان می‌کنیم حافظه‌ی L3 یکپارچه و بزرگ 32 مگابایتی 5600X  برای 11600K  بیش از اندازه زیاد است.

اورکلاک

وقتی زمان اورکلاک فرا رسید، فقط توانستیم نمونه ی 11600K  خود را تا 4.9 گیگاهرتز پایدار کنیم. امکان بارگذاری ویندوز با فرکانس 5 گیگاهرتز وجود داشت، اما حتی با وجود مقدار زیاد از حد ولتاژ، نتوانستیم اورکلاک را تثبیت کنیم.

در 4.9 گیگاهرتز با استفاده از 1.35 ولت کاملاً پایدار بود و این افزایش 6.5 درصدی در فرکانس تمام هسته‌ها، نتیجه‌ی چندرشته‌ای Cinebench R20 را تنها 3 درصد افزایش داد.

از طرف دیگر، 10600K  با اورکلاک 13 درصدی خود از 4.5 گیگاهرتز به 5.1 گیگاهرتز در تمام هسته‌ها مقیاس بسیار بهتری داشت، زیرا باعث افزایش 12 درصدی امتیاز شد. این نکته جالب توجه کسانی است که قصد دارند این پردازنده‌ها را اورکلاک کنند. درحالی‌که 11600K  بیست درصد سریع‌تر از 10600K  خارج از جعبه بود، وقتی هر دو پردازنده به حداکثر اورکلاک شده باشند، تنها 10 درصد سریع‌تر است.

نتایج Rainbow Six Siege نیز جالب‌اند. 11600K  با اورکلاک شدن 7٪ بهتر عمل کرد، درحالی‌که تغییر 10600K  کمتر از یک درصد بود. حالا ممکن است فکر کنید که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و من اعتراف می‌کنم که مطمئناً درست به نظر نمی‌رسد، اما این نتایج بر اساس میانگین سه‌مرحله‌ای است و ما سه بار نتایج را بررسی کردیم.

بنابراین به نظر می‌رسد که نوعی گلوگاه با 10600K  وجود دارد که به فرکانس مربوط نمی‌شود. ما به طور مداوم شاهد افزایش 1% پایینی بودیم که از طریق اورکلاک حدود 8 درصد بهبود یافت.

در نهایت، در اینجا نگاهی به عملکرد اورکلاک در بازی Watch Dogs Legion دارید، مانند آنچه در Cinebench R20 دیدیم، با اورکلاک کردن 11600K  پیشرفت زیادی به دست نمی‌آید. ما همچنین فقط در حال بررسی اورکلاک 3٪ برای 10600K  هستیم.

ارزش پیشنهادی

پردازنده جدید Core i5-11600K  برای کارهای بهره‌وری معمولاً بین 10 تا 20 درصد سریع‌تر از 10600K است که مطابق ادعای اینتل مبنی بر افزایش 20 درصدی دستورالعمل در هر چرخه است. این بدان معناست که پردازنده‌ی جدید می‌تواند در اکثر سناریوها با Ryzen 5 5600X مطابقت داشته باشد، بنابراین اینتل در زمینه بهره‌وری پیشرفت خوبی داشته است. آنها هنوز از نظر کارایی به نزدیکی ای‌ام‌دی نرسیده‌اند و البته این مشکل به لیتوگرافی پردازنده برمی گردد.

در زمینه‌ی بازی، ای‌ام‌دی همچنان در صدر جدول قرار دارد. Ryzen 5 5600X بر اساس 10 نمونه بازی ما، حدود 7 درصد سریع‌تر از 11600K  است. اینتل در مقایسه با 10600K  جهش کم و 5 درصدی داشته است، اگرچه در چند عنوان مانند Death Stranding  شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌ایم اما در برخی عناوین دیگر تفاوت بسیار کمی وجود داشت.

شایان‌ذکر است که بنچمارک بازی‌ها در رزولوشن 1080p با RTX 3090 صورت گرفت. این کار برای اندازه‌گیری عملکرد صرف پردازنده انجام می‌شود، اگرچه در شرایط واقع‌بینانه‌تر مانند بازی با رزولوشن 1440p  یا بیشتر، فاصله‌ی 7 درصدی که 5600X  در مقایسه با 11600K  دارد، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و در بیشتر موارد به طور کامل از بین می‌رود؛ بنابراین درحالی‌که Ryzen 5600X پردازنده بهتری برای بازی است، ارزش پرداخت زیاد برای تفاوت ناچیزی را ندارد، همان‌طور که چنین مسئله‌ای درباره‌ی سری Core نسل 9 و 10 در مقایسه با Zen 2 ای‌ام‌دی صادق بود.

در هنگام نوشتن، ما می‌توانیم Ryzen 5 5600X را در Newegg و Amazon به فروش برسانیم حدود 365 دلار که 65 دلار بیشتر از قیمت خورده فروشی پیشنهادی است. در همین حال، Core i5-11600K با قیمت 270 دلار در آمازون لیست شده است که 26 درصد ارزان‌تر از 5600X است. صادقانه بگویم، بخش رایزن ارزش آن قیمت بالاتر را ندارد.

اگر هر دو پردازنده با قیمت خورده فروشی پیشنهادی خود موجود بودند، 5600X  انتخاب بدیهی خواهد بود؛ زیرا سریع‌تر و کارآمدتر است، به‌علاوه روی طیف وسیع‌تری از مادربوردها کار می‌کند. اما باقیمت‌های امروز ما11600K را می‌گیریم. راستش نه، کاری که ما باید انجام دهیم این است که 5600X  و  11600K را فراموش کنیم و فقط 10600K یا حتی 10600KF  را که بهتر است، می‌گیریم.

Core i5-10600K 224 دلار است و مدل 10600KF (بدون گرافیک مجتمع) قیمت جذاب‌تر 200 دلاری دارد. این پس‌انداز 35 درصدی می‌تواند صرف چیزهای دیگری شود، به‌خصوص اگر تمرکز شما بر بازی است. اگر امروز به ارتقاء CPU نیاز دارید و بودجه‌ای بین 200 تا 300 دلار دارید،  Core i5-10600KF پردازنده‌ای بسیار خوب برای این قیمت است.

اگر به دنبال یک مادربورد خوب هستید تا در کنار آن استفاده کنید، به مقاله‌ی 5 مادربورد Z490 برتر نگاهی بیندازید. MSI  Z490-A Pro گزینه خوبی بود و هنوز هم می‌توان آن را با قیمتی در حدود 170 دلار خریداری کرد. همچنین چند مادربورد Z590  زیر 200 دلاری وجود دارند که ممکن است بهتر باشند، هرچند که ما گمان می‌کنیم یک مادربورد Z490 با پردازنده نسل دهم بهتر جفت می‌شود.

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط