مهم‌ترین ویژگی‌های یک مانیتور

مهم‌ترین ویژگی‌های یک مانیتور

نوشته‌ی
avatar
4 سال و 1 ماه و 5 روز پیش

فهرست مطالب

کدام یک از ویژگی‌های مانیتور واقعا اهمیت دارند؟

در زمان تهیه کردن یک نمایش‌گر برای سیستم خود، نکات زیادی هست که می‌بایست به آن‌ها توجه کنید. فروشندگان می‌توانند بسیاری ویژگی‌های یک مانیتور را به رخ‌تان بکشند، چیزهایی از قبیل G-Sync، نسبت تصویر 16.09، GTG با سرعت 1ms و HDR بودن مانیتور. اگر این‌ اصطلاحات برای‌تان ناآشنا هستند، با این مقاله همراه باشید تا به توضیح هر کدام آن‌ها پرداخته و در نهایت بگوییم هر کدام آن‌ها تا چه حد اهمیت دارند.

تمامی قطعات یک کامپیوتر، از کارت گرافیک گرفته تا مادربرد، بخش‌ها و ویژگی‌های بسیاری دارند که برخی تاثیر چندانی روی تجربه گیمینگ نداشته و می‌توان به راحتی نادیده‌شان گرفت. می‌توان گفت این مسئله تا حدودی موجب ساده‌تر شدن انتخاب قطعات مختلف می‌شود. اما نمایش‌گر چیزی متفاوت است، چرا که پسندیدن آن‌ تا حد زیادی وابسته به سلیقه شخصی خریدار است. برای مثال مانیتوری که ممکن است از نظر کسی رنگ‌پردازی مناسب و خیره‌کننده‌ای داشته باشد، ممکن است در نظر شخصی دیگر زننده به نظر برسد. باید اضافه کرد که حتی کارت گرافیک انتخابی شما نیز می‌تواند روی مانیتوری که قادر به انتخابش هستید تاثیرگذار باشد. با اگزوگیم همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به دنیای تکنولوژی نمایش‌گرها.

 

نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate)

ویدئو‌هایی که در نمایش‌گر شما پرداخته می‌شوند، مجموعه‌ای از تصاویری هستند که با سرعت بسیار بالایی عوض می‌شوند. نرخ تازه‌سازی اشاره به این دارد که مانیتور شما با چه سرعتی می‌تواند تصویر مورد نمایش خود را تغییر دهد. واحد اندازه‌گیری تغییر تصاویر "هرتز" است که با حروف Hz نشان داده می‌شود. برای مثال یک مانیتور 120 Hz می‌تواند در عرض یک ثانیه 120 بار تازه‌سازی شود، یا همان‌ظور که مشخص است، یک مانیتور 60Hz در هر ثانیه 60 بار تازه‌سازی می‌شود. بیشتر مانیتور‌هایی که امروزه در جهان وجود دارند به صورت استاندارد با نرخ 60Hz کار می‌کنند. البته مانیتور‌هایی گران‌قیمت‌تری که اغلب مخصوص گیمینگ طراحی می‌شوند، نرخ تازه‌سازی 120HZ یا 144Hz دارند. هر چه سرعت تازه‌سازی مانیتورتان بالاتر باشد، تصاویر سریع‌تر رندر می‌شوند، البته در صورتی که کارت گرافیک‌تان توانایی رندر کردن با سرعتی به این اندازه را داشته باشد.

 

G-Sync و FreeSync

شرکت انویدیا از تکنولوژی G-Sync و شرکت AMD نیز از FreeSync بهره می‌برند. سینک کردن به صورت مستقیم به نرخ تازه‌سازی مرتبط می‌شود، در حقیقت، این همان پروسه‌ای است که باعث می‌شود کارت گرافیک و مانیتور شما در زمینه نرخ تازه‌سازی با یکدیگر هماهنگ باشند. اگر کارت گرافیک با سرعتی بیش از میزانی که مانیتور قادر به نمایش‌ آن است، به رندر کردن فریم‌ها بپردازد، پدیده Screen Tearing رخ خواهد داد. در این حالت بخش‌هایی از دو تصویر به صورت هم‌زمان پردازش شده و نمایش در می‌آیند.

این پدیده جدا از این‌که باعث یک تجربه بصری بد می‌شود، اگر ادامه دار باشد می‌تواند موجب سردرد نیز بشود. همان‌طور که گفته شد، دو شرکت انویدیا و AMD برای ارائه یک سینک منطبق و مناسب از تکنولوژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. این بدین معناست که سیستم‌های دارای کارت گرافیک انویدیا بایستی از مانیتور‌های G-Sync و سیستم‌های مجهز به کارت گرافیک AMD نیز باید از مانیتور‌های دارای FreeSync استفاده کنند. البته باید گفت که مدل‌های کمی از مانیتور‌های FreeSync از تکنولوژی G-Sync نیز پشتیبانی می‌کنند و این می‌تواند به نفع افرادی باشد که قصد دارند هزینه کم‌تری برای سیستم خود پرداخت کنند، چرا که قیمت این‌گونه مانیتور‌ها اغلب پایین‌تر است. اما همان‌طور که گفته شد تعداد این‌گونه مانیتور‌ها بسیار کم است و برخی حتی ممکن است به خوبی با G-Sync منطبق نشوند، بنابراین ضروری است پیش از خرید آن‌ها از کارایی آن‌ها مطمئن شد.

 

تاخیر ورودی (Input Lag)

نرخ تازه‌سازی تنها یکی از بخش‌های مرتبط با سرعت پردازش تصویر است. از جمله مشکلات دیگری که می‌تواند گریبان‌گیر یک نمایش‌گر بشود به اصطلاح تاخیر ورودی نام دارد. این نامی است که به دو پدیده متفاوت داده شده. نوع اول که معمولا رایج‌تر است اشاره دارد به زمانی که برای مثال شما ماوس خود را حرکت داده و یا دکمه‌ای را می‌فشارید، اما دستوری که توسط این کار شما باید انجام شود، با تاخیر انجام می‌شود، مثلا ممکن است در حین بازی با کلیک‌چپ کردن قصد شلیک با یک اسلحه را داشته باشید اما این اتفاق چند ثانیه بعد از این‌که شما کلیک‌چپ کرده‌اید رخ دهد. همان‌طور که مشخص است، چنین اتفاقی می‌تواند در بازی‌ها، خصوصا عناوین آنلاین، دردسرساز باشد.

نوع دوم مربوط به پردازش تصویر می‌شود. به طور عادی، بین رسیدن یک سیگنال به مانیتور و نمایش‌ دادن آن‌ چند میلی‌ثانیه تاخیر وجود دارد. این تاخیر چندثانیه‌ای هنوز به نام تاخیر ورودی شناخته می‌شود اما جدیدا نام مناسب‌تری برای آن انتخاب شده: تاخیر نمایش‌گر (Display Lag). اگر این تاخیر بسیار کوتاه به میزانی غیرعادی افزایش یابد، می‌تواند در حین بازی‌ کردن مشکل ساز باشد، برای مثال ممکن است دشمنان به شخصیت بازی نزدیک شده و او را بکشند، آن‌هم پیش از این‌که چنین چیزی به نمایش‌ درآید.

از آن‌جایی که تاخیر ورودی جزو ویژگی‌های جذاب مانیتور محسوب نمی‌شود، معمولا هیچ شرکت و وب‌سایتی میزان آن را بین اطلاعات محصول جای نمی‌دهد. جدا از این، تاخیر ورودی جدا از نوع مانیتور می‌تواند به دلیل دیگری، همچون ویژگی‌های بصری‌ای بازی‌ها همچون قابلیت V-Sync رخ دهد. برای این‌که متوجه شوید مانیتور انتخابی‌تان تا چه حد در این زمینه بهینه‌سازی شده است می‌توانید به سراغ نقدهای اینترنتی و نظرات دیگر خریداران بروید. اکثر مانیتور‌ها در این زمینه مشکل چندانی ندارند، اما اگر اهل بازی‌های آنلاین رقابتی همچون CS:GO هستید، تاخیر ورودی می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

 

زمان پاسخ (Response Time)

ارائه توضیحی کامل برای زمان پاسخ نیازمند مقاله‌ای مجزا است، اما به طور کلی این اصطلاح اشاره به این دارد که پیکسل‌های مانیتور با چه سرعتی رنگ مورد نمایش خود را تغییر می‌دهند. واحد اندازه‌گیری این پدیده میلی‌ثانیه است و معمولا با در نظر گرفتن زمان تغییر رنگ پیکسل‌ها از سیاه به سفید و برعکس اندازه‌گیری می‌شود. البته امروزه ممکن است شاهد زمان پاسخی باشید که در حالت "خاکستری به خاکستری" (GTG) اندازه‌گیری شده است. در این حالت زمان تغییر رنگ پیکسل‌ها از رنگ خاکستری به نوعی دیگر از خاکستری که ممکن است تیره یا روشن‌تر باشد اندازه گرفته می‌شود.

به طور کلی، هر چه میزان زمان‌پاسخ کم‌تر باشد با مانیتور بهتری روبرو هستید، چرا که این بدین‌ معناست که پیکسل‌ها می‌توانند با سرعت بیشتری تصویر بعدی را به نمایش بگذارند. همان‌طور که احتمالا متوجه شدید، این مسئله بسیار شبیه به نرخ تازه‌سازی است که بیش از این به توضیح آن پرداختیم و دلیل آن نیز ارتباط مستقیم این دو مفهوم با یکدیگر است. نرخ تازه‌سازی مفهومی کلی‌تر است که سرعت مانیتور در تغییر فریم‌ها را مشخص می‌کند، حال آن‌که زمان پاسخ اشاره به سرعت تغییر هر یک از پیکسل‌ها دارد.

اگر پیکسل‌ها به موقع تغییر رنگ ندهند، پدیده‌ای رخ می‌دهد که تحت نام Ghosting شناخته می‌شود. وقتی چنین چیزی رخ دهد، اشیا در حال نمایش ممکن است تار به نظر رسیده و یا هاله‌ای در اطراف خود داشته باشند. زمان پاسخ مسئله مهمی است اما متاسفانه همچون تاخیر ورودی، به صورت رسمی اشاره‌ای به آن نمی‌شود و برای این‌که متوجه شوید آیا مانیتور انتخابی‌تان از زمان پاسخ نامناسبی رنج می‌برد، باید به بررسی‌ها و تجربیات دیگر کاربران موجود در اینترنت بسنده کنید.

 

TN و IPS

به طور کلی در بین نمایش‌گرها دو نوع تکنولوژی پنل وجود دارد که هر دو اکثرا با نام‌های مختصرشان شناخته می‌شوند. ما توضیحی راجع به کارایی و چگونگی فعالیت این دو مدل نخواهیم داد، چیز مهمی که در این رابطه باید بدانید این است که پنل‌های TN برای سیستم‌های گیمینگ بسیار کارآمد هستند. نقطه ضعف آن‌ها شاید در این باشد که برای برخی، رنگ‌پردازی آن‌ها ممکن است بی‌روح و کم‌قدرت به نظر برسد. همچنین اگر در فاصله مناسبی از این نوع نمایش‌گر‌ها ننشینید ممکن است برخی جزییات به خوبی به چشم نیایند، این کمبود جزییات ممکن است در تصاویر تاریک‌تر نیز مشهود باشد.

 

HDR

دامنه داینامیک بالا، یا HDR، یکی از ویژگی‌های مهم مانیتور‌های مدرن است و بیشتر منحصر می‌شود به مانیتور‌های دارای رزولوشن 4K UHD. اما رزولوشن‌های دیگر نیز می‌توانند از این تکنولوژی بهره ببرند. HDR باعث می‌شود رنگ‌های بیشتر و متنوع‌تری بر روی صفحه به نمایش درآیند و در نتیجه رنگ‌پردازی تصویر بسیار بهتر و شفاف‌تر به نظر برسد. از برخی لحاظ، HDR را می‌توان حتی از رزولوشن 4K نیز مهم‌تر دانست. برای همین حتی اگر قصد خرید یک مانیتور 1080 را دارید اما به دنبال کیفیت بالایی هستید، می‌توانید نگاهی به مانیتور‌های 1080 شامل این ویژگی داشته باشید. اما از آن‌جایی که این ویژگی موجب افزایش شدید قیمت می‌شود، باید در ابتدا مطمئن شوید که قابلیت HDR مانیتور به خوبی کار می‌کند یا خیر.

تکنولوژی نقاط کوانتومی (Quantom Dot Technology)

این تکنولوژی از ساختار پیچیده‌ای تشکیل شده است و توضیح کامل آن در این مقاله ممکن نیست، اما به طور کلی می‌توان توضیح داد که سازندگان مانیتور با به کار بردن نقاط کوانتومی سرخ و سبز رنگ در صفحه مانیتور و سپس تاباندن یک نور LED آبی‌رنگ بر روی آن‌ها توانایی رنگ‌پردازی مانیتور را افزایش می‌دهند. مانیتور‌هایی که از این تکنولوژی بهره می‌برند اکثرا قابلیت رنگ‌پردازی بالاتر و بهتری نسبت به دیگر مانیتور‌ها دارند.

 

فضای رنگ (Color Space)

فضای رنگ اشاره به انواع رنگ‌هایی دارد که یک مانیتور قادر به نمایش آن‌هاست. فضای رنگ انواع مختلفی دارد و در زمان تهیه یک مانیتور ممکن است با بسیاری از آن‌ها از جمله SRGB، AdobeRGB و NTSC برخورد کنید که هر کدام نیز دامنه رنگی مختص به خود را دارند. سازندگان مانیتور معمولا ادعا می‌کنند که مانیتور‌های آنان رنج کامل رنگ‌های SRGB ( که شایع‌ترین نوع فضای رنگ است) NTSC یا AdobeRGB را داراست. این بدین معناست که برای مثال اگر SRGB شامل یک سری رنگ خاص می‌شود، مانیتور شما می‌تواند این تمامی رنگ‌ها را به طور کامل پردازش کند.

مسئله فصای رنگ از جمله چیز‌هایی است که پی‌سی‌گیمر‌ها معمولا اهمیت زیادی به آن می‌دهند، این در حالی است که برخی ویژگی‌هایی که معمولا در این مورد در بااهمیت در نظر گرفته می‌شود، در حقیقت تاثیر چندانی روی کیفیت نهایی تصویر ندارد. با این‌حال در نظر داشته باشید که هر چه درصد پردازش رنگ‌های هر کدام از استاندارد‌ها بالاتر باشد، احتمال ارائه یک تصویر با رنگ‌پردازی مناسب توسط مانیتور بالاتر می‌رود.

 

نهایت نورپردازی (Peak Brightness)

همه مانیتور‌ها میزان قدرت نورپردازی خود را جزو ویژگی‌های اصلی به حساب نمی‌آورند و در نتیجه ممکن است این گزینه در بین توضیحات آن‌ها دیده نشود. با این حال برخی مانیتورها شامل این ویژگی هستند. واحد اندازه‌گیری این ویژگی cd/m2 است. اگر برای مثال میزان نهایت نورپردازی یک مانیتور 250 cd/m2 باشد، مانیتور در زمان پردازش یک تصویر، روشن‌ترین بخش‌های آن تصویر را با این شدت نور نمایش می‌دهد. میزان معمولی این ویژگی اکثرا 250 تا 350 cd/m2 می‌باشد. با این حال مانیتور‌های HDR حداقل 400 نیت قدرت نورپردازی دارد. (هر نیت مساوی است با 1 cd/m2) این ویژگی‌ نیز از جمله ویژگی‌هایی است که می‌بایست بر اساس سلیقه شخص انتخاب شود. ممکن است کسی به دنبال مانیتوری با قدرت 1000 نیت باشد، در حالی که این میزان نور می‌تواند برای شخصی دیگر آزاردهنده باشد.

نسبت تصویر (Aspect Ratio)

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک مانیتور، نسبت تصویر آن است. نسبت تصویر مانیتور‌های امروزی معمولا 16.9، 21.9 و یا 32.10 می‌باشد. اولین شماره نسبت تصویر نشان‌دهنده عرض و دومی نشان‌دهنده‌ی طول است. اگر تابه‌حال فیلم‌ها یا سریال‌های بسیار قدیمی را بر روی مانیتور‌های مدرن مشاهده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که فیلم مورد نظر به شکل مستطیلی در وسط مانیتور شما به نمایش درآمده و فضای اطراف آن مشکی‌رنگ است. این بدین خاطر است که فیلم‌های قدیمی در تناسب با نسبت تصویر 4.3 ساخته می‌شدند. امروزه اکثر مانیتورها از نسبت تصویر 16.9 بهره می‌برند اما انواع دیگری نیز وجود دارند.

 

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزو گیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط