با انواع پنل های TN، IPS و VA مانیتور آشنا شوید.

با انواع پنل های TN، IPS و VA مانیتور آشنا شوید.

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 5 ماه و 14 روز پیش

فهرست مطالب

پنل مانیتورها به سه حالت TN، IPS و VA تقسیم می‌شوند که اگر کمی تحقیق به هنگام خرید کرده باشید، حتما با این اصطلاحات در مورد مانیتورها مواجه شده‌اید؛ این سه فناوری در مورد مانیتورهای موجود در بازار که به آن پنل مانیتور می‌گویند، اطلاعات کلیدی هستند که برای شما به وضوح خواهند گفت که پس‌از خرید مانیتور چه عملکردی خواهد داشت و در نمایش دادن تصاویر چطور عمل خواهد کرد.

حال اگر در قصد خرید مانیتور برای سیستم خود را دارید و هیچ چیزی در مورد این پنل‌ها نمی‌دانید،‌ با اگزوگیم همراه باشید تا با انواع پنل مانیتور آشنایی پیدا کنید و به هنگام خرید از انتخاب خود مطمئن شوید.

پنل TN چیست و چطور کار می‌کند؟

انواع پنل مانیتور TN

پنل TN جزو قدیمی‌ترین انواع پنل مانیتور در تکنولوژی ساخت صفحه نمایشگر LCD است که نام خود را از سر واژه‌های "Twisted Nematic" گرفته است. به این معنی که در این حالت از نمایش تصویر به مولکول‌های کریستال مایع، اجازه داده می‌شود که توسط ولتاژ برق کنترل شوند. زمانی که ولتاژ برق وجود نداشته باشد مولکول‌های کریستال‌ مایع در حالت خاموش قرار می‌گیرند و در زاویه‌ی 90 درجه، اجازه‌ی عبور نور را می‌دهند. اما وقتی ولتاژ برق وجود داشته باشد، این مولکول‌ها چرخیده و در حالتی قرار می‌گیرند که جلوی عبور نور را سد می‌کنند.

پنل VA چیست و چطور کار می‌کند؟

انواع پنل مانیتور VA

یکی‌دیگر از انواع پنل مانیتور که نام خود را از سر واژه‌های عبارت “Vertical Alignment” به معنی ترازبندی عمودی،‌ گرفته است. همانطور که از نام آن پیداست ، این فناوری از کریستال‌های مایع به صورت عمودی تراز شده استفاده می کند که هنگام اعمال ولتاژ، کریستال‌های عمودی تغییر وضعیت داده و برای عبور پرتو‌های نور به حالت افقی درمی‌آیند. همین حالت عملکرد در پنل VA تفاوت کلیدی میان این تکنولوژی و تکنولوژی IPS است. در حالت VA کریستال‌های مایع عمود بر صفحه هستند در حالی که برای پنل IPS این مولکول‌ها با صفحه موازی هستند.

پنل IPS چیست و چطور کار می‌کند؟

انواع پنل مانیتور IPS

این پنل نام خود را از سرواژه‌های عبارت "In-Plane Switching" گرفته است و مانند دو پنل دیگر از تاثیر ولتاژ بر مولکول‌های کریستال مایع برای خاموش و روشن کردن پیکسل‌ها استفاده می‌کند. حالت قرار گیری در کریستال‌های مایع پنل IPS مانند پنل TN موازی با پیکسل است اما از چیدمانی متفاوت نسبت به TN بهره می‌برد که همین امر باعث تفاوت در کارایی، کیفیت و سرعت این پنل نسبت به پنل TN می‌شود.

انواع پنل مانیتور IPS در بازار موجود است که هر تولید کننده بنا به تکنولوژی استفاده شده در تولیداتش از نام انحصاری خود استفاده می‌کند. کمپانی LG آن را همان IPS می‌خواند اما سامسونگ برای تکنولوژی انحصاری خود نام PLS را که از سرواژه‌های عبارت "Plane-to-Line Switching" گرفته شده است، استفاده می‌کند؛ همچنین برای شرکت "AU Optronics" نام انحصاری AHVA وجود دارد که نباید با پنل VA اشتباه گرفته شود. پنل‌های مختلفی که نام برده شد، هرکدام تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما در اصل همه از همان ساختار IPS بهره می‌برند.

زاویه‌ی دید

زاویه دید در انواع پنل مانیتور

بیشترین تفاوت میان انواع پنل مانیتور در زاویه‌ی دید آن‌ها است؛ در این میان پنل‌های TN ضعیف‌ ترین زاویه‌ی دید را دارند و زمانی که از زوایای تند به مانیتور نگاه کنید، تصویر به میزان قابل توجهی کنتراست و رنگ و نور خود را از دست می‌دهد و به صورت تئوری برای پنل‌ TN زاویه‌هایی معادل 160/170  درجه در نظر گرفته شده‌اند اما حقیقت این است که زمانی که از یک مانیتور با پنل TN استفاده می‌کنید، به جز حالت زاویه‌ی عمودی یعنی 180 درجه، در تمام زوایا کیفیت مطلوب نیست؛ انواع پنل مانیتور TN امروزی و گرانقیمت تر، تا حدودی در بهتر شدن زاویه‌ی دید پیشرفت کرده‌اند اما باید در نظر داشت که این مسئله نقطه ضعف اصلی در تولیداتی‌ست که از پنل TN استفاده می‌کنند.

اما پنل‌های VA و IPS با اختلاف در این زمینه جلو هستند. پنل IPS در این میان از نظر زاویه دید بهترین است. وقتی از این پنل در مانیتور شما استفاده شده باشد تقریبا از هر زاویه‌ای کیفیت نور،‌ رنگ و کنتراست بدون تغییر خواهد ماند. پنل‌های VA نیز زاویه‌ی دید خوب و قابل قبولی دارند اما به اندازه‌ی پنل‌های IPS نیستند و همین دلیل باعث شده است که در اکثر مانیتورهای رده بالا و با کیفیت از پنل IPS استفاده شود.

مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید:

تفاوت مانیتورهای معمولی و گیمینگ

میزان روشنایی و کنتراست

از نظر روشنایی، هیچ تفاوت ذاتی بین  انواع پنل مانیتور وجود ندارد، زیرا نور پس زمینه که میزان روشنایی را تعیین می کند، جدا از صفحه کریستال مایع است و این درحالی است که در نسبت‌های کنتراست تصویر، این پنل‌ها بسیار بایکدیگر متفاوت هستند و این گزینه‌ای است که کاربران باید به هنگام خرید به آن توجه زیادی داشته باشند.

پنل‌های TN و IPS هردو از یک نسبت کنتراست یعنی نسبت 1:1000  بهره می‌برند که البته از نظر کنتراست تصویر نیز طبق تجربه پنل‌های IPS نسبت به TN بهتر عمل می‌کنند؛ اما هیچکدام از این پنل‌ها در میزان کنتراست با پنل VA قابل مقایسه نیست. این پنل در کمترین حالت میزانی حدود 1:2000 را ارائه می‌دهد. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت انواع پنل مانیتور در میزان کنتراست را مشاهده کنید که برتری قطعی با VA است.

کنتراست در انواع پنل مانیتور

کیفیت رنگ

کیفیت رنگ از دیگر پارامترهایی است که خریداران مانیتور به آن توجه ویژه‌ای دارند. این پارامتر را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: عمق و دامنه و در هر دو دسته بندی، پنل‌ TN در قعر جدول مقایسه  انواع پنل مانیتور قرار دارد چراکه پنل TN هم در زمینه‌ی عمق رنگ و هم دامنه‌ی رنگ‌ها از دو پنل دیگر ضعیف‌تر هستند؛ اکثر پنل‌های TN به ویژه مدل‌های رده پایین تر، از عمق 6 بیت در حالت پایه و 8 بیت در حالت FRC استفاده می‌کنند. اما 8 بیت در حالت پایه بسیار قابلیت بیشتری برای رنگ و وضوح رنگی تصویر ارائه می‌دهد که پنل‌های IPS و VA از این میزان عمق بهره می‌برند و در حالت پایه 8 بیت را ارائه می‌دهند.

اما یک پارامتر وجود دارد که به پنل IPS که معمولا از همه گرانقیمت تر است برتری ویژه‌ای می‌دهد و آن دامنه‌ی رنگ است. این ویژگی اشباح رنگی پنل‌های IPS را به انتخاب اول ادیتورها و طراحان گرافیکی تبدیل کرده است.

کیفیت رنگ در انواع پنل مانیتور

نرخ تازه سازی تصویر و زمان پاسخگویی

نرخ تازه سازی تصویر یا همان "Refresh Rate" برای گیمرها یک امر حیاتی است و مانور اصلی مانیتورهای گیمینگ بر این موضوع است که تا جای ممکن میزان نرخ تازه سازی تصویر بالایی داشته باشند.

در میان انواع پنل مانیتور ، اینبار TN بهترین است چراکه پنل TN با اختلاف،‌ میزان رفرش ریت بالاتری را ارائه داده و همین امر این پنل را متمایز می‌کند. در سه پارامتر قبلی دیدیم که TN بدترین عمق و وسعت طیف رنگی را داشت و همچنین در کنتراست نیز بدترین بود اما چیزی که گیمرهای حرفه‌ای را مجاب می‌کند که از مانیتورهایی با این فناوری استفاده کنند همین مسئله است.

پانل های TN در طول تاریخ به وجود آمدنشان، هم در نرخ تازه سازی (Refresh Rate) و هم در زمان پاسخگویی(Response Times) بهترین بوده اند و همچنان تولیدات جدید تر این نوع پنل‌ها در حال بهتر شدن هستند.

میزان FPS در انواع پنل مانیتور

نتیجه‌گیری

در مقایسه‌هایی که بین  انواع پنل مانیتور صورت گرفت دیدیم که هرکدام از این پنل‌ها قابلیت خاص خود را دارد و اگر پنل TN و IPS را نقطه‌ی مقابل یکدیگر در نظر داشته باشیم، پنل VA چیزی میان این دو خواهد بود، با این تفاوت که در کنتراست بهترین است. میزان سرعت در تازه سازی تصویر و زمان پاسخگویی، زاویه‌ی دید و همچنین گستره‌ی رنگی در پنل VA متعادل است و گویی برآیندی از دو پنل دیگر است. می‌توان تصور کرد برای کسانی که دستی به گیمینگ دارند و از طرفی زاویه دید و وسعت رنگی هم در کنار سرعت بالا می‌خواهند، پنل VA بهترین گزینه است.

سرعت پاسخگویی در پنل TN بارها بالاتر از IPS است و برای کسانی که به زاویه‌ی دید اهمیتی نمی‌دهند و بازی‌ها را با فریم ریت بالا اجرا می‌کنند، پنل TN می‌تواند بهترین گزینه باشد؛ برای کاربرانی که به وضوح و گستره‌ی رنگی و همچنین زاویه‌ی دید اهمیت زیادی می‌دهند، مثل کاربرانی که مانیتور را برای ادیت عکس و فیلم می‌خواهند، پنل IPS بهترین گزینه است.

در پایان از این که در این مقاله نیز مانند مقالات پیشین اگزو گیم را همراهی کردید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم که در این مقاله نیز مطالب کاربردی وجود داشته باشد و شما بتوانید در تصمیم گیری‌های خود از آن استفاده کنید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از ما دریغ نکرده و در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان اگزومگ به اشتراک بگذارید.

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.