تفاوت مانیتورهای معمولی و مانیتورهای مخصوص گیم

تفاوت مانیتورهای معمولی و مانیتورهای مخصوص گیم

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 4 ماه و 4 روز پیش

فهرست مطالب

تفاوت مانیتورهای معمولی و مانیتورهای مخصوص گیم

آیا در بازار به دنبال یک مانیتور جدید هستید؟ آیا قرار است زمان زیادی را صرف بازی کردن روی آن کنید؟ اگر اینطور است، احتمالا خواهان چیزی هستید که ارائه دهنده تجربه گیمینگ خوبی برای شما باشد.

با تعداد زیاد مدل‌های مختلف مانیتوری که در بازار وجود ندارند، انتخاب کردن چیزی جدید، آنقدر هم آسان نیست. اولین سوالی که ممکن است داشته باشید، این است که دنبال چه صفحه‌ای بگردید؟ مانیتور گیمینگ یا مانیتور معمولی؟ آیا هیچ تفاوتی میان این دو وجود دارد؟

ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم و چیزهایی که باید در مورد خریدن یک مانیتور گیمینگ بدانید را به شما آموزش دهیم.

آیا تفاوتی میان مانیتورهای گیمینگ و معمولی وجود دارد؟

در حالی که اکثر مانیتورها برای پردازش تصاویر کامپیوتر شما کافی می‌باشند، مانیتورهای گیمینگ اما مزایای ویژه در زمینه گیمینگ دارد. البته این موضوع زیاد تعجب آور نیست ولی ما به این فکر افتادیم که بهتر است تمام این مزایا را از پایه توضیح دهیم. 

البته هر مانیتوری می‌تواند برای انجام هرکاری استفاده شود. شما می‌توانید روی مانیتور دفتر کار خود گیم بزنید و می‌توانید روی مانیتور مخصوص گیمینگ نیز به ادیت ویدیو بپردازید و این موضوع به هیچ وجه مشکل‌ساز نیست.

چیزی که مهم است و باید آن را در ذهن خود نگه دارید، این است که مانیتورهای مخصوص، ویژگی‌هایی مخصوص نیز همراه خود دارند. تولید کنند محتوا نیازمند دقت دقیق رنگ‌ها هستند در حالی که برای گیمرها زمان پاسخگویی و رفرش‌ریت بسیار مهم است.

اگر مانیتوری را صرفا برای گیمینگ می‌خرید، چیزهایی است که باید به هنگام خرید آن‌ها را نظر داشته باشید. 

آیا مانیتور گیمینگ بهتر از یک مانیتور معمولی است؟

اگر فقط در مورد بازی کردن صحبت می‌کنیم، جوابش نسبتا بله است. یک مانیتور گیمینگ عملکردی بهتر از یک صفحه‌نمایش اداری خواهد داشت و دلیل آن نیز ویژگی‌های مربوط به گیمینگش می‌باشد. 

آیا یک مانیتور گیمینگ تفاوتی ایجاد می‌کند؟

در صورتی که کامپیوتر شما بتواند روی بازی‌های مختلف فریم‌ریت‌های بالایی به دست بیاورد، احتمالش زیاد است که بازی‌های شما سریع‌تر از چیزی باشند که صفحه شما نشان می‌دهد. این موضوع منجر به پاره شدن تصویر خواهد شد و یکی از دلایلی است که مانیتورهای گیمینگ باعث ایجاد تفاوت عملکردی می‌شوند.

یک مانیتور گیمینگ خود بازی‌های شما را سریع‌تر رندر کرده و می‌تواند بدون پاره شدن صفحه، پا به پای کارت گرافیک رده‌بالای شما عملکرد داشته باشد و به خاطر موشن بلورهای اضافی نیز باعث سردرد شما نمی‌شود.

آیا برای گیمینگ، تلویزیون بهتر است یا مانیتور؟

بسته به این که شما روی کنسول خود بازی می‌کنید یا کامپیوتر، باید بین تلویزیون و مانیتور انتخاب کنید. به طور کلی، هر انتخابی انجام دهید، براساس این می‌باشد که فاصله شما از صفحه نمایش چقدر خواهد بود.

مانیتورها برای کاربران کامپیوتر بسیار بهتر است زیرا آن‌ها اصولا رو به روی میز خود و روی صندلی نشسته و همراه خود یک کیبورد و موس گیمینگ نیز دارند. تلویزیون‌ها نیز برای کنسول گیمرها که ستاپ خود را به عنوان مرکز اصلی اتاق هال خود استفاده می‌کنند، بسیار مهم است.

در نهایت، بحث همیشگی سلیقه شخص و نوع استفاده آن خواهد بود ولی همیشه میزان فاصله خود از صفحه نمایش را مدنظر داشته باشید.

چه چیزی باعث می‌شود یک مانیتور برای گیمینگ مناسب باشد؟

همانطور که پیش از این گفتیم، یک مانیتور گیمینگ خوب باید بسیار سریع باشد و تجربه گیمینگ دلچسبی را فراهم کند. اگر این اولین باری است که شما به دنبال خرید یک صفحه نمایش جدید می‌روید، ممکن است معیارهای یک مانیتور خوب بسیار عجیب و زیاد به نظر برسند ولی به شما قول می‌دهم که اینطور نیست. 

در بخش پایینی، ما چهار ویژگی اصلی مانیتور گیمینگ شما را لیست کردیم و در مورد هرکدام با جزئیاتی کامل توضیج می‌دهیم ولی در نهایت، شما با خواندن این بخش متوجه می‌شوید که دنبال چه چیزی هستید. 

لگ داخلی کم‌ - هرچه کم‌تر بهتر

لگ داخلی به زمانی اشاره می‌کند که بین تولید تصویر توسط پردازنده گرافیکی شما و نمایش آن روی صفحه می‌گذرد. 

به هنگام بازی کردن این موضوع باعث وجود تاخیرهای چند میلی‌ثانیه‌ای شده و می‌تواند روی بازی کردن شما تاثیر بگذارد. برای مثال وقتی که شما موس خود را حرکت می‌دهید و نشانگر روی صفحه حرکت می‌کند، این تفاوت‌های میلی‌ثانیه‌ای حس می‌شوند.

اگر شما گیمری هستید که بازی‌های سینگل پلیر بازی می‌کند، این لگ داخلی صرفا مقداری شما را اذیت می‌کند ولی در بازی‌های چندنفره، این فاکتور بسیار موثر بوده و می‌تواند باعث باخت شما شود.

به طور کلی، شما خواهان این هستید که لگ داخلی تا حد امکان کم باشد. هدفی که باید دنبالش باشید در حال حاضر ۲ الی ۴ میلی‌ثانیه است که البته آنقدر سریع به نظر می‌رسد که انگار عملا وجود ندارد.

زمان پاسخگویی سریع‌تر – هرچه کم‌تر بهتر

در حالی که ممکن است به نظر برسد که زمان پاسخگویی تنها یک اسم باکلاس‌تر برای لگ داخلی است، اینطور نیست. به جای آن، این بخش به میزان زمانی اشاره می‌کند که در آن صفحه‌نمایش شما از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر می‌کند. 

اگر می‌خواهید روی صفحه صفحه‌ای که زمان پاسخگویی بالایی دارید گیم بزنید، متوجه خواهید شد که به هنگام سریع چرخاندن دوربین، با صحنه‌هایی تار و نامرتب مواجه می‌شوید که با آن Ghosting می‌گویند. اگر شما تاکنون با این مشکل مواجه نشده‌اید، بسیار خوش‌شانس می‌باشید. 

درست مثل لگ داخلی، زمان پاسخگویی نیز با میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌شود و میانگین آن نیز برای مانیتورهای معمولی، ۱۰ میلی‌ثانیه است. مانیتورهای گیمینگ بسیار سریع‌تر از این رقم هستند و شما برای گیمینگ باید به دنبال مانیتور با زمان پاسخگویی حداقل ۵ میلی‌ثانیه‌ای باشید. 

رفرش‌ریت بالاتر – هرچه بالاتر، بهتر

 رفرش‌ریت یک مانیتور، بیانگر بیشینه فریم‌‌هایی است که می‌تواند در یک ثانیه نشان دهد و با هرتز انداز‌گیری می‌شود. اگر کامپیوتر شما نسبتا خوب است، نمی‌خواهید که با یک پنل کلاسیک ۶۰ هرتز دست و پنجه نرم کنید!

ساده است، هرچه رفرش‌ریت مانیتور شما بالاتر باشد، صفحه شما نیز به هنگام گیمینگ، فریم‌های بیشتری را نشان می‌دهد. 

انجام بازی‌ها روی ۶۰ فریم هیچ مشکلی ندارد ولی اگر سخت افزار شما می‌تواند تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه برود، با یک مانیتوری که رفرش‌ریت کمی دارد، صرفا پتانسیل گیمینگ دستگاه خود را گلوگاه می‌کنید. 

به شکل ایده‌آل، شما باید دنبال بیشترین رفرش‌ریت ممکن باشید. مانیتورهای گیمینگ مدرن می‌توانند به رفرش‌ریت ۳۶۰ هرتز نیز برسند ولی اگر به دنبال هدفی واقع‌گرایانه‌تر هستید، بهتر است به سراغ پنل‌هایی با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز یا ۱۴۴ هرتز بروید.

رزولوشن بالا – هرچه بالاتر، بهتر (البته تا یک حدی!)

رزولوشن چیزی نیست که لازم با شد ما در موردش توضی دهیم! به ساده‌ترین شکل ممکن، می‌توان گفت که رزولوشن بیانگر بیشینه تعداد پیکسل‌هایی است که می‌توانن در هر لحظه روی صفحه نمایش شما نشان داده شوند.

البته، با وجود این که استفاده از نهایت قدرت سخت افزار شما نیز خوب است، لازم به ذکر است که هرچه رزولوشن شما بیشتر باشد، سخت افزار شما نیز آن بازی را سخت‌تر اجرا می‌کند. برای همین شما باید دنبال یک تعادل میان رفرش‌ریت بالا و رزولوشن خوب باشید. 

در سال ۲۰۲۱، بهترین حالت ممکن 1440p / 144 Hz است که در عین نشان دادن بهتر تصویر به شما، کار گرافیک شما را به زانو در نمی‌آورد و رفرش‌ریت بالای مانیتور شما را هدر نمی‌دهد.

4K نیز فوق‌العاده است ولی قرار نیست بازی‌های زیادی را روی 4K با بیشتر از ۱۰۰ فریم بازی کنید و این موضوع مقداری اعصاب خرد کن است!

آیا می‌توان از یک مانیتور گیمینگ برای کارهای دیگر استفاده کرد؟

طبیعتا شما می‌توانید از مانیتور گیمینگ خود استفاده کنید تا هرکار دیگری را انجام دهید. از ادیت محتوا و ویدیوهای مختلف گرفته تا مصرف رسانه‌های قدیمی.

البته مانیتورهای گیمینگ اصولا در زمینه رنگ، زیاد دقیق نیستند. کار اصلی این مانیتورها این است که سریع باشند و تجربه‌ و بازخوردی سریع را به کاربر ارائه دهند و قرار نیست که در زمینه رنگ‌ها، ۱۰۰ درصد دقیق باشند. 

شما باید این ویژگی‌ها را براساس نیازهای خود دسته بندی کنید: بعضی‌ها نیازمند دقت در رنگ‌ها هستند در حالی که دیگران نیازمند صفحاتی با رفرش‌ریت بالای برای گیمینگ می‌باشند. 

اگر شما گیمر بوده و به دنبال بهترین تجربه گیمینگ ممکن می‌باشید، نگران دقت رنگ نباشید و سعی کنید بهترین مانیتور ممکن با بیشترین رفرش‌ریت و کم‌ترین زمان پاسخگویی را پیدا کنید. 

آیا مانیتورهای گیمینگ ارزشش را دارند؟

آیا گیمر هستید؟ اگر بله، پس ما حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک مانیتور گیمین بخرید، دقیق‌تر بگوییم، مانیتوری که هر چهار مورد ذکر شده در بالا را داشته باشد.

هیچ چیز مثل بازی کردن عنوانی که روی ۱۲۰ فریم بر ثانیه رندر شده و بدون پاره شدن صفحه اجرا می‌شود و در عین حال بدون هیچگونه لگ داخلی‌ای به صفحه منتقل می‌شود نیست!

هنگامی که چیزی مثل این را تجربه کنید، دیگر نمی‌توانید سراغ صفحات عادی بروید.

بهترین بخشش اما این است که شما می‌توانید امروزه یک مانیتور گیمینگ فوق‌العاده را با قیمتی ارزان تهیه کنید. البته هرچه پول بیشتری هزینه کنید، صفحه بهتری نسیبتان می‌شود ولی حتی مانیتورهای گیمینگ معمولی نیز یک مانیتور TN دقیق در رنگ‌ها را در گیمینگ شکست می‌دهند.

به همین خاطر است که مانیتورها بخشی بسیار مهم از ستاپ گیمینگ شما هستند و قطعا شما نمی‌خواهید که برای سال‌های پیش رو، درگیر یک مانیتور ۶۰ هرتز شوید!

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط