راهنمای جامع خرید مانیتور با سایز مناسب

راهنمای جامع خرید مانیتور با سایز مناسب

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 4 ماه و 3 روز پیش

فهرست مطالب

از آن برای کار، گیمینگ، تماشای نتفلیکس، YouTube و اکانت HBO دوستتان استفاده می‌کنید. این وسیله مانیتور کامپیوتر شماست و گرفتن مدلی که برای نیازهای شما مناسب باشد، بسیار مهم است. چه مانیتور قبلی شما خراب شده باشد یا چه به دنبال خرید قطعه‌ای جدید برای ارتقا آن هستید، در هر صورت باید متوجه این باشید که خرید مانیتور جدید، کار و تصمیمی بسیار مهم است.

البته هرکسی به دنبال یک چیز نیست، بلکه بعضی‌ها به دنبال صفحه‌نمایشی فوق‌العاده هستند در حالی که برای کاربران دیگر ویژگی‌های مختلف و اتصالات در اولویت قرار دارد. با انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای که در بازار موجود هستند، احتمالش زیاد است که گیج شوید و به همین دلیل است که ما در اگزو گیم راهنمای خرید مانیتور را جمع‌آوری کردیم تا بتوانید بهترین قطعه ممکن را برای خود انتخاب کنید.

مانیتور من باید چه اندازه‌ای باشد؟

راهنمای خرید مانیتور

مانیتور شما باید چقدر بزرگ باشد تا اندازه‌اش برایتان کافی باشد؟ این سوالی است که قرار است در ادامه  راهنمای خرید مانیتور به آن پاسخ دهیم؛ هنگامی که صحبت از مانیتور کامپیوترها می‌شود، شما خواهان چیزی هستید که به راحتی روی میز شما جا شده و در عین حال فضای زیادی را روی صفحه نمایش به شما بدiد. در حالی که در گذشته مانیتورهای ۲۰ اینچی بسیار محبوب و معمول بودند، امروزه هیچ دلیلی وجود ندارد که مانیتوری زیر ۲۲ اینچ بخرید. برای اکثر کاربران، مانیتور ۲۴ اینچی بهترین انتخاب خواهد بود و شما می‌توانید تعدادی از این مانیتورها را با قیمتی معادل ۱۰۰ دلار بخرید، مانیتورهایی که روزی رزولوشن 1080p فوق‌العاده به نظر می‌رسند.

برای کسانی که چیزهای بیشتر از این می‌خواهند اما اندازه‌های بسیاری وجود دارد. مانیتورهای ۲۷ اینچی کم کم در حال محبوب‌تر شدن هستند و مانیتورهای ۳۰ اینچ یا بالاتر مختلف نیز وجود دارند که کم کم در دست مصرف کنندگان قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید بهترین حالت ممکن را داشته باشید، ما مانیتورهای ۵۰ اینچی مثل Samsung CHG90 را نیز تست کردیم و باید به شما بگوییم که بسیار خوب است!

شما باید با فاصله زیادی از آن‌ها بشینید تا بتوانید دید خوبی داشته باشید ولی در هر صورت ظاهر آن‌ها فوق‌العاده است. آن‌ها به شما فضای دو مانیتور را می‌دهند ولی فرقشان این است که دیگر لازم نیست فاصله بینشان را تحمل کنید. البته این مانیتورهای بزرگ اصولا بسیار گران می‌باشند و اگر شما صفحه‌هایی بسیار بزرگ بگیرید، کم‌تر محتوایی پیدا می‌کنید که در آن اندازه، قابلیت اجرا روی رزولوشن اصلی خود را داشته باشد و اینجاست که تصویر مدنظر شما کشیده به نظر آمده یا در حاشیه سیاه قرار می‌گیرد.

مانیتورهایی بین ۲۴ و ۳۰ اینچ برای اکثر کاربران بهترین حالت ممکن خواهد بود. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا بهترین استفاده را از رزولوشن‌های امروزی برده و در عین حال بهترین شفافیت رنگ‌ها را داشته باشید و همچنین می‌توانند چندین صفحه وب را در یک صفحه جای دهند تا نیازی برای استفاده از دو مانیتور نباشد، قابلیتی که برای کارهای مختلف می‌تواند بسیار کاربردی ظاهر شود. اصولا مانیتورهای این اندازه نیز قیمت زیادی ندارند، مگر این که به دنبال مدل‌های رده بالا باشید.

رزولوشن و مدل صفحه نمایش

راهنمای خرید مانیتور

امروزه اکثر مانیتورها، LCDهایی هستند که از تکنولوی LED برای ذخیره انرژی و بک‌لایت ایده‌آل استفاده می‌کنند. سال‌هاست که ما منتظریم تا تکنولوژی OLED وارد بازار مانیتورها شود و اخیرا نیز این اتفاق به کمک کمپانی‌هایی مثل LG در حال رخ دادن است ولی به طور کلی این تکنولوژی بسیار کم‌یاب‌ می‌باشد.

یکی از ویژگی‌هایی که در راهنمای خرید مانیتور باید آن را در نظر داشته باشید، رزولوشن است. در حالی که رزولوشن 1080p زمانی استاندارد اصلی صنعت بود، امروزه تنها نقطه آغاز به حساب می‌آید. اگر خواهان مصرف مبلغ بیشتری هستید، انتخاب‌های بیشتری وجود دارد که به سراغشان بروید، خصوصا اگر می‌خواهید فضای صفحه خود را بیشتر کرده یا به دنبال گیمینگ هستید. رزولوشن اول و آخر هر مانیتور نیست و اصلا رزولوشن اضافی برای یک مانیتور کوچک نیز می‌تواند اذیت کننده باشد زیرا تمام تصاویر را کوچک‌تر کرده و شما را مجبور می‌کند تا دقت ویژه‌ای روی همه چیز داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را بخوانید.

  • 1080p: اگر خواهان شفافیت و وضوح خوب هستید و در عین حال نمایل دارید تا پول خود را جمع کرده یا روی چیزهای دیگری سرمایه‌گذاری کنید، یک مانیتور 1080p برای شما کافی است، تا زمانی که مانیتوری که می‌خرید بیش از اندازه بزرگ نباشد. 1080p برای مانیتورهای ۲۱ اینچ تا ۲۴ اینچ کافی می‌إاشد. این مانیتور‌ها کیفیت بسیار خوبی دارند و در حال حاضر که در رقابت با مانیتورهای 4K می‌باشند، قیمتشان هم فوق‌العاده است. اگر خواهان صفحه‌ای بزرگ‌تر از ۲۴ اینچ هستید اما بهتر است که حداقل رزولوشن 2560 x 1440 یا 4K را داشته باشید.
  • 1440p: فرزند‌خوانده فراموش شده در میان رزولوشن‌ها؛ 1440p هنوز هم بهترین رزولوشن پیشنهادی برای گیمرها است و از نظر کیفی، سطحی بسیار بالاتر از 1080p را ارائه داده و در عین حال از کارت گرافیک شما بیش از اندازه استفاده نمی‌کند. این مانیتور همچنین قیمتی بسیار مناسب دارد، خصوصا اگر علاقه‌مند به داشتن ویژگی‌های اضافی مثل رفرش‌ریت بالا هستید. این رزولوشن همچنین اصولا به عنوان Quad HD یا QHD خطاب می‌شود.
  • 4K/Ultra HD (UHD): رزولوشن 4K، رزولوشنی است که امروز صنعت و بازار سعی دارند آن را به مشتریان تحمیل کنند. این رزولوشن جزئیات بسیار بیشتری نسبت به 1080 داشته و 3840x2160 پیکسل دارد، همچنین قیمت مانیتورهای این رزولوشن نیز در سال‌های اخیر کاهشی شدید داشته‌اند. با این وجود اما گیمرها نیازمند کارت گرافیکی بسیار قدرتمند خواهد بود تا بتوانند سیستمی داشته باشند که بازی‌ها را روی این رزولوشن اجرا کرده و فریم‌ریتی مناسب دهد و همچنین پیدا کردن مانیتور مناسبی که از انواع تکنولوژی‌های سینک کردن فریم و رفرش‌ریت‌های بالا پشتیبانی کند نیز سخت است. البته با این وجود، چیزهای زیادی وجود دارند که 4K هستند و شما می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید، چه به دنبال استریم کردن باشید و چه در حال استفاده از بلوری‌های UHD.
  • 5K: هنگامی که Apple این رزولوشن را برای iMac استفاده نمود، همه جا صحبت از آن شنیده می‌شد ولی به طور کلی استفاده زیادی از آن نمی‌شود. مانیتور Dell UP2715K صفحه‌نمایشی فوق‌العاده است ولی ما تمام مانیتورهای 4K را پیش از آن به شما پیشنهاد می‌کنیم زیرا شما نمی‌توانید تفاوت خاصی میان 5K و 4K مشاهده کنید.
  • 8K: مانیتورهای 8K در بازار هستند و یکی از آن‌ها Dell 8K Ultrasharp است ولی به طور کلی نیاز نیست که مانیتوری همچین رزولوشن بالایی داشته باشد ولی اگر کسی پولش را دارد، می‌تواند به سراغ خرید این مانیتورها برود، خصوصا اگر رزولوشن خیلی برایش مهم است.

موارد بالا معمول‌ترین رزولوشن‌هایی هستند که شما روی مانیتورها پیدا می‌کنید و تعدادی از آن‌ها بسیار خاص هستند. بهترین مانیتورهای التراواید (Ultrawide) اصولا نسبت ابعاد و رزولوشن‌های منحصر به فردی داشته و پیکسل‌های افقی بیشتری داشته و در عین حال پیکسل‌های عمودی کم‌تری دارند.

کنتراست، رفرش‌ریت و چیزهای دیگر

راهنمای خرید مانیتور

ویژگی‌های دیگر صفحه نمایش مانیتور نیز تعیین کننده میزان خوبی تصویر پردازش شده توسط آن می‌باشند و ما این فاکتورها را برای شما در  راهنمای خرید مانیتور لیست کرده‌ایم تا پیش از خرید مانیتور، حواستان به آن‌ها باشد.

Aspect Ratio

نسبت ابعادی که تصاویر در مانیتور نشان داده می‌شوند (طول در مقایسه با عرض). در  راهنمای خرید مانیتور استاندارد اصلی و بهترین چیزی که گیر شما می‌آید، ۱۶:۹ است. این نسبت با انواع مختلفی از محتواها سازگار بوده و برای فیلم‌ها یا بازی‌ها فوق‌العاده است. تعدادی از مانیتورهای التراواید این ابعاد را تا ۲۱:۹ نیز می‌برند ولی اصولا ۱۶:۹ برای محیط کاری یا گیمینگ حرفه‌ای، مناسب‌تر است. فرمت معمول دیگر، ۱۶:۱۰ است که فضای همودی بیشتری برای دیدن چندین فایل یا عکس به شما می‌دهد. رزولوشن ۳:۲ نیز اخیرا در لپ‌تاپ‌ها معمول شده‌ و برای بهتر دیدن صفحات وب منتسب است ولی در مانیتورهای مستقل، کم‌یاب می‌باشد.

روشنایی

مانیتورهای سطح بالای امروزی اصولا روشنایی‌ای بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کاندلا بر متر مربع دارند. با بررسی‌های صورت گرفته در راهنمای خرید مانیتور مشخص شد که روشنایی بیشتر از این برای کار کردن در اتاق‌های بسیار روشن یا در کنار پنجره، مناسب است. البته روشنایی زیاد نیز باعث خستی چشم می‌شود. تا زمانی که شدت روشنایی مانیتور تا ۲۵۰ کاندلا بر متر مربع باشد، همه چیز مناسب است. البته اگر شما خواهان پشتیبانی از HDR هستید، هرچه شدت روشنایی مانیتورتان بیشتر باشد، بهره بیشتری از این تکنولوژی می‌برید.

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست به شما می‌گوید که تفاوت میان سیاهی و سفیدی مانیتور شما چقدر خواهد بود. هرچه این رقم بیشتر باشد، بهتر است زیرا رنگ‌های صفحه شما متمایز‌تر خواهند بود. البته اندازه‌گیری‌های مختلفی برای اندازه کنتراست وجود دارند و به طور کلی مشخصات ارائه شده نیز زیاد قابل اتکا نیستند پس بهتر است به کمک راهنمای خرید مانیتور در انتخاب خود دقت ویژه به خرج دهید.

HDR

‌High Dynamic Range یا HDR، افزودنی‌ای جدید به مانیتورهای کامپیوتر است و می‌تواند تاثیر بسیار ویژه‌ای روی کیفیت بصری داشته باشد. البته اکثر مانیتورهای کامپیوتر فاقد روشنایی لازم برای استفاده کامل از این قابلیت هستند و حتی بهترین مانیتورها نیز آنقدر که باید خوب به نظر نمی‌رسند. در نظر داشته باشید که انواع مختلفی از HDR وجود دارند، برای مثال HDR10+ برای محتواهای پیشرفته استفاده می‌شوند.

رفرش‌ریت

این پارامتر که با هرتز (Hz) اندازه‌گیری می‌شود، نشان دهنده این است که تصویر با چه سرعتی روی صفحه‌ نمایش شما بروزرسانی می‌شود. اکثر مانیتورها تا ۶۰ هرتز را پشتیبانی می‌کنند و بعضی از صفحه‌نمایش‌ها نیز رفرش‌ریت‌های بسیار بالاتری دارند. این موضوع می‌تواند باعث حرکات بسیار نرم‌تری روی دسکتاپ شما و همچنین فریم‌ریت‌های بالاتر در بازی‌ها شود و لگ داخلی شما را کم‌تر کند. در  راهنمای خرید مانیتور ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز انتخابی بسیار خوب هستند ولی شما می‌توانید با رفتن به دنبال مانیتورهای ۲۴۰ هرتز، به دنبال سریع‌ترین صفحه‌نمایش‌ها نیز بروید. فقط یادتان باشد که برای رسیدن به این اعداد و ارقام در بازی‌ها، نیازمند کارت گرافیک‌های قدرتمند هستید.

زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی نشان می‌دهد که مانیتور شما به چه سرعتی تصاویر را منتقل می‌کند. زمان پاسخگویی کم برای ویدیوهای سریع اکشن، گیم‌پلی پر پیچ و خم و اینگونه موارد بسیار مهم است. زمان پاسخگویی با میلی‌ثانیه اندازه گرفته می‌شود و بهترین صفحه‌نمایش‌ها می‌توانند هر چند میلی‌ثانیه پیکسل‌های خود را عوض کنند ولی همه نیازمند این سرعت سریع نیستند.

زاویه دید

زاویه دید در مانیتور به اندازه تلویزیون مهم نیست ولی اگر شما دوست دارید با دوستان خود نشسته و در کامپیوتر خود چیزی ببینید، به دنبال صفحه‌ای با زاویه عریض باشید تا افرادی که در کناره‌ها قرار دارند نیز بتوانند به راحتی تصاویر را ببینند. هرچیزی بیشتر از ۱۷۰ درجه، برای شما مناسب است.

نوع پنل

نوع پنل استفاده شده در صفحه نمایش شما می‌تواند تاثیر زیادی روی عملکرد آن بگذارد. در راهنمای خرید مانیتور هر نوع پنلی خوبی‌ها و ضعف‌های خودش را دارد و به طور کلی هرکسی بسته به نیاز خودش می‌تواند از این پنل‌ها انتخاب کند. در حالی که کمپانی‌ها سعی کرده‌اند تا تفاوت‌های میان انواع مختلف این پنل‌ها را کاهش دهند، بازهم هرکدام از این‌ها مخاطبین خود را دارند و بستگی به این که اکثر زمان خود پای کامپیوتر را صرف چه چیزی می‌کنید، باید به سراغ یکی از این مدل‌ها بروید. البته بعضی از آن‌ها قیمت بالاتری نیز دارند!

  • TN: معمول‌ترین پنل، Twisted Nematic (TN) می‌باشد و اصولا در کنار تصاویر خوب، زمان پاسخگویی خوبی را هم ارائه می‌دهد و به طور کلی برای گیمرها بسیار مناسب است. ولی ممکن است رنگ‌ها مقداری کم‌رنگ به نظر بیایند و زوایای دید نیز آنقدر خوب نیستند. صفحه‌ نمایش‌هایی که پنل TN دارند، اصولا از نظر قیمت نیز بسیار مناسب هستند.
  • VA: پنل‌های VA که گهگاهی MVA یا PVA نیز نامیده می‌شوند، زوایا و رنگ‌بندی بهتری دارند ولی از Ghosting رنج می‌برند. در حالی که روی کاغذ زمان پاسخگویی آن‌ها خوب است، در استفاده روزمره در دنیای واقعی، نتیجه خوبی نمی‌دهند.
  • IPS: صفحه نمایش‌هایی با پنل IPS اصولا گران‌ترین‌ها هستند ولی بخاطر پولی که می‌دهید، صفحه شما رنگ‌ها را بهتر بسیار نشان داده و زوایای دید آن آنقدر زیاد هستند که حتی دیدی به ظاهر افقی را به شما می‌دهند. بدی پنل‌های IPS این است که آن‌ها مثل پنل‌های TN، زمان پاسخگویی سریعی ندارند و نسبت به این پنل‌ها برای گیمینگ ضعیف‌تر هستند. البته تعدادی از صفحه‌نمایش‌های IPS گیمینگ هستند مثل Asus PG279Q که در رقابت با رقبای TN خود، عملکرد خوبی دارند. تعدادی از مانیتورهای IPS وجود دارند که مشکلاتی در زمینه کنترل کیفیت دارد و همچنین اکثر مانیتورهای IPS یک درخشش ویژه دارند که به هنگام به تصویر کشاندن تصاویر تاریک، می‌تواند اذیت کننده باشد.

مانیتورهای صاف و منحنی

راهنمای خرید مانیتور

مانیتورهای منحنی نیز می‌توانند انتخاب خوبی در  راهنمای خرید مانیتور باشند. آن‌ها اصولا رزولوشن متفاوتی نسبت به رقبای صاف خود ندارند ولی صفحه‌ای انحنا دار را به شما ارئه مي‌دهند که می‌تواند در تجارب مختلف، ایجاد کننده تفاوت باشد.

مزایای صفحه نمایش منحنی

  • یک صفحه نمایش منحنی تجربه‌ای تعاملی‌تر را ارائه می دهد، خصوصا در زمینه گیمینگ (بازی‌های ریسینگ اصولا بهترین نمونه‌ها هستند.) این مانیتورها برای بازی‌های تک‌نفره که در آن کاربر در مرکز صفحه نشسته، استفاده بسیار خوبی دارند.
  • بسته به نورپردازی محیط، بازخوردها می‌توانند کاهش یابند، البته یک نورپردازی و زاویه بد نیز می‌تواند باعث اذیت شدن شما توسط نور بازتابی شود.
  • اصولا این مانیتورها فضای دسکتاپ شما را به شکل بهینه‌تری مصرف می‌کنند، هرچقد کم. این موضوع بسیار مهم است زیرا اکثر مانیتورهای منحنی، التراواید هستند.

معایب صفحه نمایش منحنی

  • میدان دید آن‌ها کم است و برای تماشای چیزی به شکل گروهی، زیاد مناسب نیستند. خوشبختانه این مشکل برای مانیتورها زیاد بزرگ نیست زیرا اصولا مخاطب مانیتورها تنها یک نفر است.
  • بهترین تجربه مانیتورهای منحنی با مانیتورهای ۳۰ اینچ یا بزرگ‌تر به دست می‌آید که اصولا بسیار گران می‌باشند.
  • این مانیتورها برای نصب به دیوار زیاد مناسب نیستند.

پورت‌ها

راهنمای خرید مانیتور

تعدادی از پورت‌ها هستند که باید روی مانیتورتان دنبال آن‌ها باشید. در حالی که VGA و DVI استانداردهای گذشته بودند، امروزه اکثر صفحه نمایش‌ها همراه اتصالات HDMI، DisplayPort و USB-C عرضه می‌شوند. برای آن‌که این بخش از  راهنمای خرید مانیتور را کمی تخصصی‌تر پیش ببریم باید گفت که هرکدام از این موارد خودشان نسل‌های مختلفی دارند که شما در صورتی که خواهان استفاده از رزولوشن‌ها یا رفرش‌ریت‌های بالاتر باشید، باید به آن‌ها دقت کنید.

برای استفاده از یک صفحه نمایش 4K، شما نیازمند HDMI 1.4 خواهید بود ولی برای پشتیبانی از رفرش‌ریت ۶۰ هرتز، HDMI 2.0 نیاز است که به عنوان یک حداقل به حساب می‌آید، مگر این که فقط بخواهید با صفحه نمایش خود فیلم تماشا کنید. همچنین HDMI 2.1 نیز جدیدترین نسخه استاندارد است. اگر شما خواهان گیمینگ با رفرش‌ریت بالا، خصوصا در رزولوشن‌های بالا هستید، مانیتورهای DisplayPort 1.4 می‌توانند تا 8K را با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز و 4K را تا ۲۰۰ هرتز انتقال دهند و به طور کلی از این نظر بهتر از HDMI می‌باشند. Display Port 2.0 نیز در راه می‌باشند.

کانکتور نسبتا قدیمی‌تر DisplayPort 1.2 نیز وجود دارد که می‌تواند رزولوشن‌های 1440p و 1080p را در رفرش‌ریت‌های بالا پشتیبانی کند و اگر به دنبال رزولوشن 4K نیستید، این پورت می‌تواند انتخاب خوبی برای شما و به طور کلی مانیتورهای رزولوشن پایین باشد. USB-C نیز انتخاب خوبی است و می‌تواند تا رزولوشن 4K را پشتیبانی کند ولی توانایی‌های DisplayPort را ندارد.

طراحی و قرارگیری

راهنمای خرید مانیتور

در راهنمای خرید مانیتور ما به شما پیشنهاد می‌کنیم مانیتوری را انتخاب کنید که استفاده از آن آسان است، خصوصا اگر به دنبال راه‌اندازی ستاپی با بیش از یک مانیتور هستید. بهتر است مانیتور شما استندی داشته باشد که شیبش تغییر کند تا بتوانید به بهترین زاویه ممکن دست‌یابید. تعدادی از مانیتورها حتی به شما اجازه می‌دهند تا شیب و چرخش را با یک دست درست کنید.

کنترل‌های داخلی که توسط منوی مانیتور و انتخاب ویژگی‌های داخلی درونش فعال می‌شوند، ویژگی‌هایی جالب هستند ولی نباید بیش از حد پیچیده باشند. به جایگاه پورت‌ها و مدیریت کابل‌ها نیز دقت کنید تا بتوانید مانیتور خود را به بهترین و منظم‌ترین شکل ممکن استفاده نمایید. بعضی از مانیتورها یک قدم بالاتر رفته و دارای پورت شارژر نیز هستند و پایه آن‌ها تبدیل به یک شارژر وایرلس برای تلفن همراه شما می‌شود!

معمول‌ترین مانیتورهای کامپیوتر آنقدر جمع و جور هستند که روی یک میز یا استند جای گیرند. البته اگر شما به دنبال مانیتوری عظیم هستید، بهترین کار نصب کردن آن روی دیوار است، با این حرکت شما فضای زیادی را روی کف زمین ذخیره می‌کنید! در این حالت، بهتر است به سراغ مانیتورهایی بروید که دارای آپشن VESA هستند. با این آپشن، شما می‌توانید استندهای مختلف از کمپانی‌های مختلف بروید و انتخاب‌هایتان محدود نمی‌شوند.

وب‌کم

راهنمای خرید مانیتور

یکی از دلایلی که کاربران نیاز به  راهنمای خرید مانیتور دارند این است که قصد دارند تا در کنفرانس‌های ویدیویی یا ویدیو چت‌هایی برای کار یا با دوستان خود شرکت کنند و برای ارتباطات ویدیویی خود، دو راه دارید، یک وب‌کم داخلی یا یک دوربین جدا که هرکدام از این موارد با هم تفاوت بوده و خوبی‌های خود را دارند. بسیاری از مانیتورهای رده بالا، همراه با یک دوربین داخلی هستند.

این وبکم داخلی نه تنها برای ارتباطات سریع، بلکه برای امنیت بیشتر به هنگام لاگین کردن به کمک ویژگی شناخت صورت نیز استافده می‌شود. البته اگر مانیتور شما فاقد وب‌کم می‌باشد، زیاد هم مهم نیست. در حقیقت ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا یک مانیتور خریده و سپس به سراغ انتخاب یک وب کم بروید زیرا این کار بسیار آسان‌تر بوده و برای حریم خصوصی شما نیز مفید‌تر است. همچنین ارتقا یا جایگزین کردن یک وب‌کم مستقل نیز بسیار ارحت‌تر از تغییر دادن یک دوربین داخلی می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 5
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.