بهترین اندازه مانیتور برای بازی چقدر است؟ 

بهترین اندازه مانیتور برای بازی چقدر است؟ 

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 7 ماه و 5 روز پیش

فهرست مطالب

ممکن است در حال راه‌اندازی اولین دستگاه بازی باشید؛ به دنیای ما خوش آمدید! یا شاید شما یک خبره باتجربه دنیای بازی هستید و فقط به دنبال کمی تغییر در تنظیمات خود هستید؛ زندگی خوبی داریم، برادر! درهرصورت، اگر از خود پرسیدید: «بهترین اندازه مانیتور برای بازی چقدر است؟» به‌جای درستی آمده‌اید.
باتوجه‌به تنوع مانیتورهای موجود در بازار امروز و تفاوت شگرف آنها در اندازه، وضوح و قیمت، مطمئناً این سؤالی است که نیاز به تأمل دارد. موقعیت‌هایی هستند که در آن ها، انتخاب مانیتور اشتباه ممکن است تأثیر منفی قابل‌توجه‌ای بر تجربه بازی شما داشته باشد. اما خوشحال باشید! سناریوهایی نیز وجود دارند که می‌توانند تجربه‌ی بازی شما را به سطحی برسانند که هرگز تصور نمی‌کردید!
قبل از خرید مانیتوری جدید، باید چند نکته را در نظر بگیرید. البته باید به سؤالات لجستیکی پاسخ داده شود، از جمله اینکه چقدر فضای فیزیکی برای مانیتور خود دارید و چقدر می‌خواهید نزدیک به مانیتور بنشینید. برخی سؤالات فنی نیز وجود دارند مانند اینکه آیا کارت گرافیک فعلی شما می‌تواند از پس وضوح بالاتری که برای مانیتور بزرگ‌تر لازم است، برآید، عموماً چه نوع بازی‌هایی می‌کنید و تا چه اندازه باید تجربه‌ای چشمگیر داشته باشید که شما را راضی نگه دارد.
مزایا و معایب هر مانیتور را برای شما شرح می‌دهم و شما را به‌جایی می‌رسانم که از اندازه مانیتور مناسب تجربه بازی شما مطلع و مطمئن شوید!
اگر در حال حاضر به دنبال مانیتور بازی جدیدی هستید، حتماً لیست ما، 10 مانیتور برتر بازی 2020 را بررسی کنید!

مانیتور 24 اینچ
معمولاً تصور می‌شود که مانیتورهای بازی هر چه بزرگ‌تر باشند، بهترند، اما چنین چیزی لزوماً به دلایل مختلف صحت ندارد. یک مانیتور کوچک‌تر، مانند یک مانیتور 24 اینچی، برای گیمرهایی که دوست دارند به صفحه نزدیک‌تر بنشینند، بسیار مناسب است و این اندازه کوچک‌تر صفحه‌نمایش در مورد بازی‌های اکشن رقابتی مانند Overwatch، Fortnite، CS: GO و غیره ترجیح داده می‌شود.
دلیل این امر این است که محدودیت منطقه‌ی مشاهده به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی مواردی چون جان و منابع خود را هنگام بازی ببینید. مانیتور کوچک‌تر 24-25 اینچی نیز وضوح قابل‌کنترل‌تری را امکان‌پذیر می‌کند. درحالی‌که رزولوشن 1440p یا 4K در کل تجربه بصری بهتری را ارائه می‌دهند، یک مانیتور 24-25 اینچی معمولاً برای گرافیک عالی و واضح به رزولوشن 1080p نیاز دارد.
با تغییراتی نه‌چندان قابل‌توجه در کیفیت بصری با تغییر از 1440p به 4K وضوح تصویر 1080p در یک مانیتور 24 اینچ نسبت به گزینه‌های دیگر با وضوح بالاتر، فشار کمتری روی کارت گرافیک شما وارد می‌کند. بدیهی است که یکی از معایب این مانیتورهای کوچک‌تر، اثرات جزئی بر کارایی، توانایی محدود برای امکان تصویر در تصویر و به‌طورکلی صفحه‌نمایشی کوچک‌تر است.
ازآنجاکه با فضای کمتری روی صفحه کار خواهید کرد، ممکن است کمی بیشتر در حال اسکرول باشید، اما توانایی تماشای عناصر لازم بازی و همچنین جلوگیری از ارتقای کارت گرافیک ممکن است این عیب را برای شما کم‌اهمیت جلوه دهد. مزیت نهایی خرید مانیتور 24 اینچی، به طور واضح، قیمت آن است. مانیتورهای 24 اینچی مقرون‌به‌صرفه‌ترین هستند و شما می‌توانید مانیتوری باکیفیت را با قیمت 90 تا 250+ دلار انتخاب کنید.


مانیتور 27 اینچی
اگر عموماً کمی دورتر از صفحه‌نمایش خود می‌نشینید، یک مانیتور 27 اینچی ممکن است انتخاب بهتری برای نیازهای شما باشد و مانند مانیتور 24 اینچی، برای بازی‌های اکشن رقابتی ایده‌آل هستند. در این اندازه، بدیهی است که شما نسبت به یک مانیتور 24 اینچی فضای بیشتری برای کار با صفحه‌نمایش خود دارید، بنابراین به طور معمول کمتر اسکرول می‌کنید.
بااین‌حال، با این مانیتور اندازه توصیه می‌شود که رزولوشن بالاتر 1440p را انتخاب کنید تا تجربه بصری شما به دلیل پیکسل‌های قابل دیدن خراب نشود. یک مانیتور 27 اینچی با وضوح 1440p به این معنی است که شما دارای فضای نمایشی بزرگ و با وضوح بالاتر برای PPI (تراکم پیکسل بر اینچ) تقریباً بی‌نقص با قیمتی بسیار مناسب می‌باشید.
این بدان معناست که شما نیاز به اسکرول کمتر دارید، PPI شما عالی خواهد بود و گرافیک بسیار واضحی خواهید داشت. همچنین، کارت گرافیک شما قادر خواهد بود این ترکیب را مدیریت کند و در هزینه شما برای ارتقای کارت گرافیک چند دلاری صرفه‌جویی می‌شود.
آیا تابه‌حال در مورد «نقطه مطلوب» مانیتورهای بازی چیزی شنیده‌اید؟ این نقطه به بهترین ترکیب اندازه صفحه‌نمایش، وضوح و قیمت اشاره دارد. این ممکن است برای شما نقطه مطلوبی باشد (همان‌طور که برای بسیاری از گیمرهای دیگر است). در حال حاضر در آمازون، می‌توانید گزینه‌های فوق‌العاده‌ای را در این کیفیت تصویر با قیمت بین 250 تا 500 دلار پیدا کنید.


مانیتور 32 اینچ
اگر بیشتر به بازی‌های نوبتی یا بازی‌های جوی مانند Blade Runner یا Assassin's Creed هستید، ممکن است به دنبال فضای بیشتری برای صفحه‌نمایش باشید تا تجربه بصری خود را به حداکثر برسانید. درحالی‌که یک مانیتور 32 اینچی قطعاً تجربه‌ای همه‌جانبه‌تر نسبت به یک مانیتور 24 یا 27 اینچی ارائه می‌دهد، قبل از انتخاب اندازه صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، برخی از عوامل را باید در نظر گرفت.
آیا تابه‌حال مونالیزا را از نزدیک دیده‌اید؟ چندان چشمگیر نیست، درست است؟ همین مفهوم در اینجا نیز صدق می‌کند. همان‌طور که با برخی از گزینه‌های بزرگ‌تر برای مانیتورهای بازی آشنا می‌شوید، واضح است که برای پیداکردن بهترین فاصله مشاهده، باید دورتر از صفحه بنشینید. اگر شما یک گیمر هستید که دوست دارد دورتر از صفحه‌نمایش دراز بکشد، ممکن است مانیتوری 32 اینچی برای شما مناسب باشد.
بااین‌حال، شایان‌ذکر است درحالی‌که رزولوشن 1440p با این اندازه مانیتور به فروش می‌شود و ممکن است تجربه بصری کافی را برای شما به ارمغان بیاوردو قطعاً رزولوشن 4K برای یک مانیتور 32 اینچی به‌منظور دستیابی به نسبت PPI مطلوب ترجیح داده می‌شود. اما به یاد داشته باشید که در نهایت، رزولوشن بالاتر ممکن است نیازمند ارتقای کارت گرافیک شما باشد تا از تجربه بازی روان و نرخ فریم قابل‌قبول در ثانیه اطمینان حاصل شود.
شما باید ضرورت و هزینه انجام این کار را بسنجید تا مشخص شود آیا استفاده از مانیتور 32 اینچی ارزشش را دارد یا خیر. در حال حاضر، مانیتورهای 32 اینچی به‌طورکلی بین 180 تا 500 دلار قیمت دارند.


مانیتور 34 اینچی
ممکن است هنوز این ایده را داشته باشید که تصویر بزرگ‌تر برای ترجیحات شخصی بازی شما بهتر است. هی، هر جور راحتید! اگر به بازی‌های متمرکز بر اتمسفر غنی بسیار علاقه دارید و به دنبال منظره‌ای چشمگیرتر از اندازه‌های فوق‌الذکر هستید، مطمئناً یک مانیتور 34 اینچی برای شما رضایت‌بخش خواهد بود.
بازهم می‌گویم، اگر نسبتاً نزدیک به صفحه‌نمایش خود می‌نشینید، این مانیتور با اندازه بزرگ‌تر ایدئال نیست؛ زیرا باعث می‌شود پیکسل‌ها قابل‌مشاهده و زاویه دید ضعیف شود، اما اگر از گیمرهایی هستید که روی صندلی لم می‌دهند و بازی می‌کنند، این مانیتور گزینه‌ای مناسب برای شماست. این مانیتورها معمولاً دارای رزولوشن 1440 × 3440 و صفحه خمیده برای تجربه بصری زیبا هستند، اما در این اندازه صفحه، باید توجه داشته باشید که بازی شما قطعاً فشار بیشتری به کارت گرافیک وارد می‌کند، بنابراین ممکن است ارتقا اجتناب‌ناپذیر باشد.
هزینه این مانیتورها در حال حاضر بین 400 تا 2000 دلار است، بنابراین توأم با ارتقای کارت گرافیک و قیمت بالای خود مانیتور، راه‌اندازی این سیستم می‌تواند کمی گران تمام شود. البته با نسبت تصویر معمولی 21:9، مزیت بزرگ دیگر این مانیتورها این است که می‌توانند چندمنظوره باشند و برای تماشای فیلم و غیره عالی‌اند، بنابراین شما علاوه بر مانیتور بازی خود به تلویزیون نیز احتیاج نخواهید داشت. با یک تیر دو نشان می‌زنید، مگر نه؟
اگر فضای فیزیکی لازم برای این سیستم را دارید و مایل هستید برای تجربه بصری چشم‌نواز تر، پول بیشتری خرج کنید، مانیتور 34 اینچی گزینه‌ای عالی است که تجربه‌ای زیبا و جالب‌توجهی را ارائه می‌دهد.


مانیتور فوق عریض 49 اینچی
غوطه‌وری سلام!!! اگر به دنبال بزرگ‌ترین و خفن‌ترین مانیتور هستید، ممکن است آن را در یک مانیتور فوق عریض 49 اینچی پیدا کرده باشید. این مانیتورها که برای بازی‌های ماجراجویی و مسابقه‌ای بهترین‌اند، برای داشتن زاویه دید عالی و افزایش غوطه‌وری منحنی هستند و اندازه بسیار زیاد آن‌ها را برای استفاده عمومی نیز عالی می‌سازد.
با نسبت ابعاد معمول 32:9، استفاده از امکان تصویر در تصویر و بازکردن پنجره‌های متعدد برای این هیولاها بی‌دردسرند. البته اشکالات قابل‌توجهی نیز وجود دارند. مانند مانیتورهای 34 اینچی، رزولوشن بالا ضروری است (وضوح تصویر 1600×3840 برای صفحه‌های بزرگ‌تر فوق عریض توصیه می‌شود) که ممکن است نیاز به ارتقاء کارت گرافیک داشته باشد تا از تأثیرات منفی بازی مانند تأخیر و زمان پاسخ‌دهی پایین‌تر جلوگیری شود.
به‌علاوه، این مانیتورهای بزرگ‌تر و فوق عریض برای همه ژانرهای بازی بهترین گزینه نیستند. بازی‌هایی وجود دارند که از نسبت تصویر 32:9 پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین خطوط مشکی در این شرایط وجود دارند که خلاف هدف داشتن صفحه‌نمایش اضافی‌اند، درست است؟
همچنین برای جادادن اندازه فیزیکی مانیتور به فضای کاری قابل‌توجهی نیاز خواهید داشت. بااین‌حال، اگر تجربه‌ای بسیار چشم‌نواز از مهم‌ترین جنبه‌ها برای شما در بازی باشند و مایلید برای این هیولا هزینه هنگفتی بپردازید (قیمت فعلی بین 800 تا 1200 دلار در آمازون)، این مشکلات ممکن است چندان برایتان اهمیت نداشته باشند. اگر این‌طور است؛ هنگام خرید، به سراغ مانیتورهای دست بالا بروید!


گیمرهای حرفه‌ای از چه مانیتوری استفاده می‌کنند؟
با بررسی همه عوامل فوق، ممکن است این سؤال برای شما پیش‌آمده باشد که حرفه‌ای‌ها از چه اندازه مانیتوری استفاده می‌کنند. در شرایطی که در هر ثانیه چندین تصمیم در بازی گرفته می‌شود، هر ثانیه طبیعتاً مهم است؛ آن هم خیلی مهم!
وقتی صحبت از بازی رقابتی می‌شود، حرفه‌ای‌ها تمایل دارند هنگام رقابت از مانیتورهای کوچک‌تر مانند 24 اینچ استفاده کنند. اندازه کوچک‌تر صفحه نیاز کمتری به حرکت سر و چشم دارد که به کاهش زمان واکنش برای این گیمرهای حرفه‌ای کمک می‌کند.
ازآنجاکه سرعت بالا در بازی‌های رقابتی بسیار مهم است، حرفه‌ای‌ها لزوماً رزولوشن بالا نمی‌خواهند. وضوح بالا و مانیتور بزرگ‌تر می‌تواند منجر به فشار بیشتر به کارت گرافیک شود که در نهایت منجر به کاهش نرخ فریم و زمان پاسخگویی می‌شود. این خطر برای عملکرد کلی آنها باعث می‌شود که گیمرهای حرفه‌ای اهمیت کمتری به تجربه بصری بدهند و بیشتر به دنبال سرعت باشند.
برای اطمینان از نرخ فریم بالاتر و زمان عکس‌العمل بیشتر، برخی از حرفه‌ای‌ها از وضوح صفحه 720p استفاده می‌کنند. اگر به دنبال بازی‌های رقابتی و حرفه‌ای هستید و هدف اصلی شما، نه بهبود تجربه بازی و بلکه کاهش زمان پاسخگویی است، ممکن است بخواهید تنظیمات فوق را به دستگاه خود اعمال کنید.
بااین‌حال، اگر فقط از بازی و تجربه‌ای که در اختیارتان می‌گذارد، لذت می‌برید، تصمیمات خرید مانیتور خود را نه بر اساس آنچه حرفه‌ای‌ها استفاده می‌کنند، بلکه بر اساس مواردی بگذارید که برای ترجیحات و نیازهای بازی شما مناسب‌تر است.


اندازه مناسب مانیتور را برای نیازهای بازی خود تهیه کنید
وقتی صحبت از فلسفه بازی کنونی و نیازهای خاص بازی شما می‌شود، نوع مانیتوری که انتخاب می‌کنید تأثیر قابل‌توجهی بر تجربه بازی شما خواهد داشت. اگر شما گیمری حرفه‌ای و رقابتی هستید که در درجه اول به دنبال سرعت و عملکرد بالاست، نیازهای شما متفاوت از زمانی خواهد بود که شما بازیکنی هستید که آخر هفته‌ها روبروی مانیتور لم می‌دهد و صرفاً به دنبال تجربه‌ای زیبا و جذاب هستید.
مقدار فضای فیزیکی که برای سیستم خود در اختیار دارید، توانایی‌ها و وضعیت قطعات رایانه شخصی فعلی شما و همچنین نوع بازی‌هایی که ترجیح می‌دهید تجربه کنید، باید قبل از خرید نهایی مانیتور در نظر گرفته شوند. به‌طورکلی، به‌خاطر داشته باشید که هزینه مانیتور جدید شما (و تأثیری که بر نیازهای ارتقاء شما دارد) با اندازه مانیتور افزایش می‌یابد، بنابراین بودجه شما نیز مورد مهمی است که باید در نظر بگیرید.
و اما راجع به فلسفه بازی شما، قاعده‌ای کلی این است: صفحه‌نمایش کوچک‌تر و وضوح پایین به دلیل سرعت و عملکرد موردنیاز، برای بازی‌های فوق رقابتی و اکشن بسیار مناسب‌ترند.
صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر و وضوح بالاتر به دلیل افزایش کیفیت بصری، بیشتر برای بازی‌های جوی و تجربه‌ای مفیدند. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید هر دو نوع بازی را روی سیستم‌های مختلف تجربه کنید یا بین این دو حد وسطی پیدا کنید.
در آخر، نیازهای بازی شما منحصر به فردند. تصمیم خود را بر اساس ترجیحات خاص و محدودیت‌های هزینه‌ای خود بگیرید و بهترین مانیتور را برای راه‌اندازی بازی خود پیدا خواهید کرد. بازی خوش بگذرد، قهرمان!

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط