مقایسه‌ی پردازنده‌های نسل 11 Intel با پردازنده‌های Ryzen 5000؛ کدام لپ‌تاپ برای شما مناسب‌تر است؟

مقایسه‌ی پردازنده‌های نسل 11 Intel با پردازنده‌های Ryzen 5000؛ کدام لپ‌تاپ برای شما مناسب‌تر است؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 9 ماه و 11 روز پیش

فهرست مطالب

کاربرانی که قصد دارند از جدیدترین پردازنده‌های لپ تاپ استفاده کنند، دو گزینه پیش روی خود دارند؛ نسل یازدهم پردازنده‌های Intel و سری ۵۰۰۰ پردازنده‌های Ryzen از کمپانی AMD. هر دو گروه از پردازنده‌ها عملکرد خیلی خوبی دارند و نسبت به پردازنده‌های نسل‌ قبلی جهش قابل قبولی داشته‌اند.

اگر برای بررسی و مقایسه‌ی عملکرد این دو گروه از پردازنده‌ها، حوصله‌ی خواندن مقالات چندین هزارکلمه‌ای را ندارید، نگران نباشید. ما در این مطلب سعی خواهیم کرد تا به طور خلاصه عملکرد این پردازنده‌ها را در بخش‌های مختلف بررسی کنیم.

شاید عده‌ای تمایل داشته‌ باشند که در نهایت یک برند را به عنوان پیروز کلی این مقایسه معرفی کنیم، اما قضیه پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. در عوض، باید بدانید که هر لپ تاپ یا هر پردازنده در کدام بخش عملکرد بهتری دارد و اهداف کاربری شما شامل کدام بخش‌ها می‌شود. آیا اکثر اوقات با لپ تاپ خود بازی می‌کنید؟

آیا شارژدهی باتری لپ تاپ اهمیت زیادی برایتان دارد؟ آیا از نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر و ویدیو استفاده می‌کنید؟ آیا قصد دارید فیلم یا انیمیشن سه بعدی تولید کنید؟ با توجه به نیازتان، باید پردازنده‌ای را انتخاب کنید که در هر کدام از این بخش‌ها عملکرد بهتری دارد.

کدام برند برای کاربری عمومی عملکرد بهتری دارد؟

اگر هدفتان از خرید لپ تاپ خلاصه می‌شود در اینکه روی مبل بنشینید و کل وقت خود را به وب‌گردی، تماشای فیلم، کار با Office و Google اختصاص دهید، پیشنهاد می‌کنیم از لپ‌ تاپ‌های کم‌ مصرف استفاده کنید. پردازنده‌های AMD که در این لپ‌ تاپ‌ها به کار می‌رود، دارای پسوند U در عنوان مدل خود هستند؛ مثلا Ryzen 7 5800U. عنوان پردازنده‌های کم مصرف Intel نیز معمولا دارای پسوندهای G4 یا G7 می‌باشد؛ مثلا Core i7-1165G7 یا Core i3-1125G4. هر دو پسوند U و G بیانگر این است که پردازنده مصرف برق پایینی دارد و معمولا در لپ‌ تاپ‌های باریک و سبک از آن‌ها استفاده می‌شود.

این لپ تاپ‌ها به طور معمول دارای تعادل مناسبی بین وزن و عملکرد فنی هستند و گرچه پردازنده‌ی آن‌ها سرعت کمتری نسبت به سری H دارند، اما در استفاده‌های عمومی به طور سورپرایز کننده‌ای عملکردی نزدیک به پردازنده‌های بالارده دارند. جدای از سبک‌تر بودن، پردازنده‌های کم‌ مصرف حرارت کمتری تولید می‌کنند و در نتیجه صدای کمتری دارند.

هر دو گروه از پردازنده‌ها، یعنی پردازنده‌های نسل یازدهمی Intel و AMD Ryzen 5000، عملکرد نسبتا مشابهی برای کاربری عمومی دارند. با این‌ حال Ryzen 5000U در برخی از موارد کمی بهتر ظاهر می‌شود. در تست‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد که پردازنده‌ی بالارده‌ی Ryzen 7 5800U نسبت به پردازنده‌ی Core i7-1185G7 کمی سریع‌تر است.

گرچه از آن زمان Intel پردازنده‌ی جدیدتر Core i7-1195G7 را نیز معرفی کرده است که ممکن است این اختلاف عملکردی را از بین ببرد؛ اما اساسا به این فکر کنید که شما لپ تاپ‌ را برای کاربری عمومی می‌خواهید و در صورت استفاده از هر کدام از برندها مشکل خاصی نخواهید داشت. سری قدرتمند H که برای لپ‌ تاپ‌های قوی‌تر استفاده می‌شوند نیز طبیعتا توانایی کاملی برای استفاده‌های عمومی دارند.

پیشنهاد نهایی: هر دو برند خوب هستند. اما Ryzen 5000 در برخی از موارد کمی بهتر عمل می‌کند.

کدام برند برای ویرایش ویدیو عملکرد بهتری دارد؟

عملکرد نسل یازدهم Intel و سری Ryzen 5000 در ویرایش ویدیو تقریبا مشابه همدیگر است. گرچه با استفاده از پردازنده‌های کم مصرف سری G و سری U می‌توانید کار ویرایش ویدیو را انجام دهید، اما توصیه ما این است که اگر می‌خواهید ویدیوهای خود را به طور حرفه‌ای و با نرم‌افزارهای سنگین انجام دهید، از لپ تاپ‌هایی که دارای پردازنده‌های سری H و کارت گرافیک مجزا هستند استفاده کنید.

در مقایسه‌ی پردازنده‌های Intel و Ryzen، سری Ryzen 5000 نسبت به پردازنده‌های نسل یازدهمی Intel در حد خیلی کمی عملکرد بهتری در اینکودینگ ویدیو دارد (البته اگر تمامی هسته‌ها به کار گرفته شوند). در مقابل، پردازنده‌های Intel در ادیتورهایی مثل Adobe Premiere 15.1 کمی بهتر ظاهر می‌شود.

البته لازم به ذکر است که فرایند ویرایش ویدیو به پردازنده گرافیکی نیز وابسته است. در مورد کارت گرافیک‌ها، پیشنهاد می‌کنیم از سری RTX یا GTX شرکت Nvidia استفاده کنید. کارت گرافیک‌های پایین‌ رده‌ای مثل سری MX GeForce آن طور که انتظار می‌رود عملکرد خوبی در ویرایش ویدیو ندارند.

پیشنهاد نهایی: هر دو برند Intel و AMD عملکرد مشابهی دارند و می‌توان نتیجه را مساوی اعلام کرد. اما در هر صورت سعی کنید که برای ویرایش ویدیو از یک کارت گرافیک خوب استفاده کنید.

کدام برند برای ویرایش تصاویر عملکرد بهتری دارد؟

اگر می‌خواهید با برنامه‌هایی مثل Photoshop یا Lightroom به کار ویرایش تصاویر بپردازید، به یک پردازنده سریع، مقدار زیادی رم و یک SSD خوب نیاز دارید. با این حال کار ویرایش تصاویر از فرایند ویرایش ویدیوها سبک‌تر است. یعنی حتی یک لپ تاپ باریک و سبک که از پردازنده‌های سری U یا G استفاده می‌کند نیز می‌تواند نتایج راضی‌ کننده‌ای را به ارمغان بیاورد.

افرادی که حدودا ۲۵ درصد از وقت خود را به کار ویرایش تصاویر اختصاص می‌دهند، می‌توانند با خیال راحت از لپ تاپ‌های کم مصرف استفاده کنند (فارغ از اینکه کدام چیپ روی آن‌ها نصب شده است). اگر بخواهیم عملکرد Ryzen 5000U را با پردازنده‌های Tiger Lake U در فرایند ویرایش تصاویر مقایسه کنیم، می‌بینیم که پردازنده‌های AMD در حد خیلی کمی سریع‌تر عمل می‌کنند.

با این حال، اگر می‌خواهید بخش زیادی از وقت خود را به ویرایش کردن تصاویر اختصاص دهید، پیشنهاد می‌کنیم از لپ‌تاپ‌های سنگین‌تر و سریع‌تر دارای پردازنده‌های سری H استفاده کنید که از یک کارت گرافیک GeForce GTX یا RTX بهره می‌برند. در مقایسه‌ی پرازنده‌های سری Ryzen 5000H با پردازنده‌های نسل یازدهم Tiger lake H، می‌توانیم بگوییم پردازنده‌های Intel کمی بهتر ظاهر می‌شوند.

پیشنهاد نهایی: در استفاده از لپ‌ تاپ‌های کم مصرف، هر دو برند عملکرد خوبی دارند، ولی سری Ryzen 5000 کمی سریع‌تر عمل می‌کند. در استفاده از لپ تاپ‌های سنگین و سریع نیز هر دو گروه از پردازنده‌ها خوب هستند، اما این بار برتری نسبی با پردازنده‌های Intel است.

کدام برند برای مدل سازی سه بعدی عملکرد بهتری دارد؟

برای کسی که می‌خواهد یک پروژه کوچک و مستقل مدل سازی سه بعدی انجام دهد، یا فرایندهایی را به کار بگیرد که نیازمند استفاده از همه‌ی هسته‌های پردازنده باشد، در لپ تاپ‌های کم مصرف برتری با پرازنده‌های Ryzen 5000 است. از آنجایی که پردازنده‌های نسل یازدهمی Tiger Lake  کم مصرف دارای ۴ هسته هستند، در فرایندهایی که نیازمند استفاده از هسته‌های زیاد است، توان رقابت با پردازنده‌های ۸ هسته‌ای Ryzen 5000‌ را ندارند.

همچنین اگر می‌خواهید به طور روزانه و مستمر به کار مدل سازی سه بعدی مشغول شوید، بهتر است از لپ تاپ‌هایی با پردازنده‌های سری H استفاده کنید. در این نوع از لپ تاپ‌ها، اختلاف عملکردی بین پردازنده‌های Intel و AMD کاهش می‌یابد، اما هنوز برتری با پردازنده‌های Ryzen 5000 است.

پیشنهاد نهایی: در هر دو سری پردازنده‌های U و H، برند AMD عملکرد بهتری در مدل سازی سه بعدی از خود نشان می‌دهد.

کدام برند عملکرد بهتری در گیمینگ دارد؟

در واقع هنوز مشغول به انجام تست‌هایی برای مشخص شدن دقیق بنچمارک‌های این پردازنده‌ها در گیمینگ هستیم و به نتایج نهایی نرسیده‌ایم. اما انتظار داریم که پردازنده‌های Intel عملکرد بهتری از خود ارائه دهند. اما حقیقت ماجرا این است که برای گیمینگ، باید بودجه‌ی خود را برای یک کارت گرافیک قدرتمند هزینه کنید.

اگر هدفتان از خرید لپ تاپ صرفا گیمینگ است، به عنوان مثال پیشنهاد می‌کنیم لپ تاپی که از پردازنده نسل دهم و کارت گرافیک RTX 3080‌ استفاده می‌کند را به لپ تاپی که از پردازنده نسل یازدهم و کارت گرافیک RTX 3060 استفاده می‌کند ترجیح دهید.

پیشنهاد نهایی: هنوز کاملا مشخص نیست، اما به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم روی خرید یک کارت گرافیک قوی تمرکز کنید.

منبع: PC WORLD

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط