انتخاب بهترین مادربرد برای سیستم‌های گیمینگ

انتخاب بهترین مادربرد برای سیستم‌های گیمینگ

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 11 ماه و 26 روز پیش

فهرست مطالب

اگر قصد دارید یک کامپیوتر برای خود جمع کنید، یا سیستمی اسمبل شده و آماده می‌خواهید اما برای‌تان مهم است که در آینده بتوان قطعاتش را ارتقا داد، یک قطعه‌ی بخصوص است که پایه‌ و اساس اسمبل سیستم شما را تشکیل می‌دهد: مادربُرد! قطعه‌ای بسیار مهم که در این امر نقشی حیاتی ایفا می‌کند. درواقع این مادربُرد (Motherboard) است که تعیین می‌کند قطعاتِ دیگر در سیستم قابل نصب هستند یا نه..

روش منطقی برای اسمبل سیستم این است که ابتدا پردازنده (سی‌پی‌یو) مورد نظر خود را انتخاب کنیم. مرحله‌ی بعد، انتخابِ یک مادربُرد مناسب است که برای پردازنده مناسب باشد. سپس باید در مورد دیگر قطعات مانند کارت گرافیک، رم، هارد درایو و غیره تصمیم گرفت.

شناخت معماری مادربردها و بررسی انواعِ آن، برای گیمرهای مشتاقی که می‌خواهند یک سیستم قوی برای خود داشته باشند بسیار مهم است، خصوصا به این علت که همیشه این دغدغه وجود دارد که آیا سیستمی که خریدای می‌کنیم در آینده قابل ارتقا خواهد بود؟ و اگر هست، تا چه حد؟ با اگزوگیم همراه باشید تا مادربُرد و جایگاه آن در کامپیوترهای گیمینگ را بهتر درک کنیم.

مادربُرد دقیقا چیست؟

مادربُرد، همان طور که از نامش پیداست، برد اصلیِ سیستم است. این قطعه درواقع یک بُرد الکترونیکی (یا اصطلاحا بُرد چاپی) است که تمام قطعات را یا به شکل مستقیم (به طور مثال داخل اسلات PCIe) یا از طریق کابل به خود متصل می‌کند. تمام کانتکتورها، پایه‌های نصب و نگه‌داره‌های قطعات یا روی مادربُرد نصب شده‌اند یا برای آن به شکلی تعریف و تعبیه شده‌اند که مادربرد بتواند آن‌ها را جای داده و برای کار کردنِ سیستم به یک‌دیگر متصل کند. مادربُرد یا مِین‌برد یکی از قسمت‌های ضروری و حیاتیِ هر سیستمی است.

 

چیپستِ نصب پردازنده

این‌که چیپست مادربرد از چه نوع باشد، بستگی به پردازنده‌ای دارد که انتخاب می‌کنید. برای هر دو پردازنده‌ی اینتل و ای‌ام‌دی، مدل‌های مختلف مادربرد می‌توان تهیه کرد که از آن‌ها پشتیبانی کنند. اگر از پردازنده‌های نسل نهم اینتل استفاده می‌کنید (که در ایران و برای سیستم‌های گیمینگ قدرت‌مند بسیار رایج هستند) پیشنهاد می‌کنیم از یک مادربرد مخصوص گیم که توانایی پشتیبانی از این پردازنده‌ها را داشته باشد استفاده کنید. معمولا در لیست اطلاعات فنی مادربردها می‌توان پردازنده‌هایی که پیشتیبانی می‌کنند را مشاهده کرد.

به طور مثال اگر قصد دارید یک پردازنده‌ی اینتل Core i5-8400 تهیه کنید، در اطلاعات فنی این مدل خواهید دید که از سوکت LGA1151 استفاده می‌کند. در نتیجه باید مادربُردی تهیه کنید که حتما از این سوکت پشتیبانی کند. سپس باید اطمینان حال کنید که چیپست مادربرد با نسل یا سری پردازنده همخوانی داشته باشد. مثلا پردازنده‌ای که با به عنوان مثال آوردیم، یک پردازنده‌ی اینتل نسل هشتم با کدُ "Coffee Lake" است. در نتیجه باید مادربردی انتخاب کنید که از این سری پردازنده‌ها پشتیبانی کند.

سازگاری مادربرد با کیس

حتی بهترین مادربرد دنیا هم اگر با ابعاد کیس شما سازگار نباشد فایده‌ای نخواهد داشت! پیش‌تر در اگزومگ به انواع کیس گیمینگ پرداختیم و به استانداردهای مادربرد هم پرداختیم. این استانداردها درواقع تعیین می‌کنند که ابعاد کیس چقدر باید باشد. استانداردهای رایج به ترتیب از ابعاد کوچک تا بزرگ از این قرار هستند: EATX، ATX، MATX و Mini-ITX. اولی دارای ابعاد بسیار بزرگ و خاصی است و سه تا بعدی استانداردهای رایج و معمول برای پی‌سی‌ها از جمله سیستم‌های گیمینگ را تشکیل می‌دهند.

در این میان استانداردترین و رایج‌ترین ابعاد، ATX است. این مادربردها نسبت به استانداردهای Mini-ITX و MATX ابعاد بزرگی‌تری دارند و فضای بیشتری برای نصب کارت‌های بیشتر و ارتقا سیستم به شما می‌دهند. هرچند دو استاندارد کوچک‌تر هم در نوع خود رایج و محبوب هستد، خصوصا برای تهیه یک سیستم خوب گیمینگ با بودجه‌ی کمتر، چرا چنین سیستم‌هایی اساسا بنا نیست ارتقا چندانی در آینده داشته باشند و در نتیجه نیاز به فضای بسیار زیاد ندارند.

سازگاری مادربُرد با رم

هنگام انتخاب یک مادربرد حتما باید به حافظه‌ی رم و پشتیبانی از آن نیز توجه کنید. برای داشتنِ یک انتخاب درست، چهار فاکتور هست که باید در نظر بگیرید: نوع حافظه، سرعت، ظرفیت و تعداد اسلات‌ها

 

نوع حافظه‌ی رم: دو نوع اصلی رم که در سیستم‌ها استفاده می‌شوند DDR3 و DDR4 هستند. یک مادبرد یا از اولی پشتیبانی می‌کند یا از دومی! در نتیجه در صورتی که سیستمی قوی‌تر با حافظه‌ی رَم DDR4 می‌خواهید تهیه کنید، حتما باید مادربردی انتخاب کنید که از این نوع حافظه‌ی رم پشتیبانی کند.

 

سرعت حافظه‌ی رم: مادربرد باید بتواند از فرکانس رَم شما پشتیبانی کند. مثلا اگر می‌خواهید یک ماژول رم با فرکانس 3200MHz تهیه کنید، در اطلاعات فنی مادربرد مورد نظر شما حتما باید ذکر شده باشد که قدرت پشتیبانی از چنین سرعتی را دارد.

 

ظرفیت حافظه‌ی رم: بهتر است بدانید که مادربرد شما تا چه میزان رم را پشتیبانی می‌کند. این مورد خصوصا برای گیمرها و کسانی که می‌خواهند در آینده سیستم خود را ارتقا دهند مهم است. البته باید گفت که این فاکتور امروزه دیگر آن‌قدرها دیگر مایه‌ی نگرانی نیست، چرا که اکثر مادربردهای گیمینگ بازار توانایی پشتیبانی از ظرفیت‌های بالا تا 64 گیگابایت و بیشتر را نیز دارند.

 

تعداد اسلات‌های رم: اکثر مادربردهای استاندارد ATX دارای چهار اسلات رم هستند. اما برخی مادربردهای سبک‌تر یا استاندارد Mirco ATX تنها دو سلات رم دارند. اگر می‌خواهید در آینده حافظه‌ی رم بیشتری نصب کنید، حتما مطمئن شوید که اسلات خالی روی مادربرد باقی بماند. اگر مادربرد شما دارای تنها دو سلات برای حافظه‌ی رم است، در صورتی که بخواهید رم را در آینده ارتقا دهید ناگزیر خواهید بود از یک رم تک کاناله استفاده کنید. این روش خیلی توصیه نمی‌شود! چرا که رم‌های دو کاناله سرعت و بازدهی بهتری دارند و هزینه‌ی چندان متفاوتی نیز ندارند. بهترین انتخاب یک مادربرد حرفه‌ای با چهار اسلات رم خواهد بود.

اسلات‌های بیشتر، پنل جلوی کیس و پورت‌های سیستم

اگر قصد دارید سیستم خود را بعد از خرید و در آینده ارتقا دهید، یا قطعات بیشتری (که به طور معمول کمتر استفاده می‌شوند) مانند کارت صدا، کارت شبکه یا کارت گرافیکِ دوم، بسیار مهم است که مادربرد مورد نظر شما دارای اسلات‌های کافی برای نصب این قطعات باشد. همچنین بهتر است مادربردی که تهیه می‌کند برای نیاز شما به قدر کافی پورت یو‌اس‌بی (USB) داشته باشد. همچنین بهتر است که سیستم در پنل جلوی کیس نیز دارای پورت‌های یو‌اس‌بی و صوتی (جک 3.5 میلی‌متری) باشد.

 

پشتیبانی از SLI و Corssfire

اگر قصد دارید که دو کارت گرافیک (با تکنولوژی اس‌ال‌آی کمپانی انویدیا یا کراس‌فایر کمپانی ای‌ام‌دی) استفاده کنید، مادربرد شما حتما باید بتواند از این تکنولوژی‌ها پشتیبانی کند. تکنولوژی ا‌س‌ای‌آی سنگین‌تر است و اغلب روی مادربردهای تراز اول و گران قیمت استفاده می‌شود. اما تکنولوژی کراس‌فایر را مادربردهای میان رده نیز می‌توانند ساپورت کنند. برخی افراد ممکن است بخواهند حتی از سه یا چهار کارت گرافیک برای قدرت بیشتر استفاده کنند! کاری که البته با توجه به هزینه‌ی بسیار بالایی که دارد پیشنهاد نمی‌شود. اما در صورتی که چنین تصمیمی دارید، حتما باید از بهترین مادربردها با تعداد بالای اسلات PCIe استفاده کنید.

عنصر صدا

زمانی کارت صدا یکی از قطعات کاربردی برای سیستم محسوب می‌شود، قطعه‌ای که باید به صورت جداگانه خریداری می‌شد و روی مادربرد قرار می‌گرفت. اما امروزه مادربردها دارای کارت صدای اختصاصی بر روی خود برد (اصطلاحا Onboard) هستند و کیفیت و قدرت صدای مطلوب و کافی برای گیم ارائه می‌دهند. در نتیجه خرید و استفاده از کارت صدا چندان پیشنهاد نمی‌شود، مگر بخواهید کارهای حرفه‌ای با صدا و تنظیم صدا انجام دهید یا بودجه‌ی اضافی برای ارتقا سیستم خود داشته باشید.

برند‌های تولید مادربرد

برای خرید مادربرد پیشنهاد می‌کنیم که حتما روی برندهای معتبر و شناخته شده حساب کنید و سراغ برندها و نام‌های متفرقه نروید. برندهای ایسوس (Asus)، ام‌اس‌آی (MSI)، گیگابایت (Gigabyte) و اَزراک (AsRock) جزو بهترین و مطمئن‌ترین برندها برای خرید مادربرد و خصوصا مادربردهای گیمینگ هستند. اگر یکی از این برندها را انتخاب کنید، نیمی از راه را رفته‌اید! اما تنها معتبر بودن برند کافی نیست، و حتما باید در مورد کیفیت، قیمت، امکانات و قابلیت‌های مادربرد مورد نظر خود تحقیق کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

سخن پایانی

مادربرد بدون شک یکی از مهم‌ترین قطعات یک سیستم، و خصوصا سیستم گیمینگ است. یک مادربرد خوب باید بتواند از قطعات و تکنولوژی‌های مورد نظر شما برای گیم پشتیبانی کند، برند معتبری داشته باشد و از گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش نیز استفاده کند.

فروشگاه اگزوگیم دارای سبد کالایی کاملی از مادربرد‌های متنوع و با قیمت‌های مناسب است که با گارانتی معتبر برای تمام مشتریان عزیز در سراسر کشور عرضه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم لیست مادربرد‌های موجود در فروشگاه را بررسی کنید. همچنین در صورتی که هر گونه سوال فنی برای شما مطرح شده یا نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید

 

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط