با زندگی، آثار و بازی های یوکو تارو آشنا شوید

با زندگی، آثار و بازی های یوکو تارو آشنا شوید

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 5 ماه و 21 روز پیش

فهرست مطالب

در این سری مقالات اگزو گیم قصد داریم شما را با بازی سازان بزرگی که بازی‌های محبوبمان از تصورات ذهنی آن‌ها شکل گرفته است، بیشتر آشنا کنیم. شخصی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، آقای یوکو تارو است. پس برای شناخت بیشتر خالق عناوین خاص ژاپنی، در این مقاله با اگزوگیم همراه باشید.

 شاید نام یوکو تارو در میان بازی سازان مشهور و محبوب دنیای بازی‌ها تا قبل از بازی به نام "نیِر آتوماتا" فروقی نداشت. اما با عرضه‌ی این عنوان،‌ به این بازی ساز توجه ویژه‌ای شد.

بازی های یوکوتارو

ورود یوکو تارو به صنعت گیم

او در شهر ناگویا آئیچی ژاپن در سال 1970 متولد شد. پدر و مادر یوکو، تمام وقت درگیر کار بودند و به همین دلیل او پیش مادربزرگ خود بزرگ شد. مادربزرگی که تاثیر زیادی بر شکل گیری روحیات و شخصیت یوکو داشت.

واقعه‌ای در دوران کودکی تاثیر زیادی بر دید او در نویسنگی گذاشت؛ یکی از آشنایان که در یک روز برفی بر پشت بام یک ساختمان بلند قدم می‌زد، لیز خورده و در اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست می‌دهد. شنیدن این خبر برای او بسیار وحشتناک بود اما یوکو تارو در چنین واقعه‌ی دردناکی، میزانی از المان‌های طنز هم می‌دید!

بهترین بازی یوکوتارو

او در سال 1994 از دانشگاه کوبه در رشته‌ی طراحی گرافیک فارق‌التحصیل شد. او اساسا هیچ ایده‌ای برای ورود به دنیای بازی‌سازی نداشت اما به صورت اتفاقی اولین کار جدی او بعد از فارق‌التحصیلی، یک طرح گرافیکی برای شرکت نامکو بود. همین آشنایی با شرکت نامکو باعث شد او در سال 1999 به استودیوی شوگر اَند راکِتس، که یک شرکت سِکِند پارتی تحت سلطه‌ی سونی بود،‌ ملحق شود. و بعد از 2 سال تجربه کارهای گرافیکی در این استودیو، به شرکت کاویا پیوست.

یوکوتارو

مشارکت یوکو تارو در پروژه دراکن گارد

زمانی که یوکو تارو به استودیو بازی سازی کاویا ملحق شد، استودیو درگیر ساخت بازی به نام دراکن گارد بود. اما این پروژه نا مطمئن و متزلزل مراحل ساخت را طی کرده و دچار مشکل بود. تا جایی که کارگردان بازی مسئولیت خود را داوطلبانه به یوکو تارو داد و همچنین مسئولیت نوشتن سناریو بازی نیز به او که دستی بر قلم داشت داده شد.

بازی دراکن گارد در سال 2003 برای کنسول پلی استیشن 2 عرضه شد و نتایج راضی کننده‌ای دریافت نکرد. بازی به شدت مشکل گیم پلی داشت و تنوعی‌ای که با گیم پلی اژدها سواری به بازی داده شده بود چاره ساز نشد.

گیم اسپات در باره‌ی بازی دراکنگارد می‌گوید: گیم پلی بازی بسیار تکراریست و محدود به چند حرکت تکراری می‌شود. اما دراکنگارد برای آنان که به سبک بازی‌های عجیب و غریب علاقه دارند می‌تواند با ارزش باشد.

سایت آی جی ان در باره‌ی بازی اینطور نوشت: بازی نه آرپی جی است و نه هیچ چیز دیگر. یک عنوان اکشنِ خالص، بدون هیچگونه تنوع.

در پایان کار یوکو تارو از نتیجه ناراضی نبود و به دلیل آنکه حاصل کار به نظراتش شباهت نداشت تصمیم گرفت در نسخه‌ی بعدی این بازی به عنوان کارگردان اصلی مشارکت نکند و فقط به کارهای گرافیکی بپردازد.

یوکو تارو

خلق عنوانی به نام نیِر

بعد از بازی دراکن گارد 2 ، تیم ساخت این عنوان به همراه یوکو تارو، روی چند عنوان کوچک مثل دیمنز اسکور کار کردند. یک بازی فانِ ریتم محور برای موبایل. با توجه به سال انتشار و پلتفرمی که این بازی بر روی آن عرضه شد، گیم پلی و موزیکال بودن بازی بسیار جذاب بود. اما عجیب و غریب بودن عنصریست که یوکو تارو از آن دل نخواهد کند.این بازی به قدری عجیب و غریب است که سایت آی جی ان به آن لقب " سوپِر ویِرد" یا اَبَر عجیب و غریب را داد و این موضوع را به عنوان نمره‌ی منفی لحاظ کرد.

عجیب بودن این بازی در حدی ست که دیو های غولپیکر بازی که باس های سخت بازی هستند صدای بچه گانه دارند و با ریتم آهنگ‌ها می‌رقصند! شخصیت اصلی که یک زن جوان است، بعضا با صدای مردانه صحبت می‌کند و در کل گیمر چندان نمی‌تواند سر از این گونه خاص بودن آقای یوکو تارو در‌ آورد.

متای بازی مثل تمام بازی‌های این بازی ساز حول محور عدد 60 می‌چرخد و همیشه خاص بودن و عجیب بودن برای او در اولویت بوده است.

بازی "نیِر" در ابتدا قرار بود اسپین آفی برای عنوان دراکن گارد باشد اما به قدری این عنوان یوکو تارو را به خود جذب کرد که آن را به صورت جداگگانه به عنوان یک آی پی جدید معرفی کرد.

آثار یوکو تارو

کاراکتر، گیم پلی و داستان در نسخه‌ی اول هیچ شباهتی به عنوان نیر آتوماتا ندارد. عنوانی که قرار بود یک اسپین آف از بازی ناموفق دراکن گارد باشد، خود به اصلی ترین اثر او تبدیل شد و این بار عنصر عجیب و غریب بودن بازی کمی تعدیل شد و برای مخاطب بیشتر قابل درک بود.

استفاده از مفاهیم استعاری و دنیای نابود شده به دست ماشین‌ها، این بار از زاویه‌ی دید آقای عجیب و غریب صنعت گیم، رنگ بویی تازه داشت.

بازی های یوکو تارو

سبک داستان سرایی در بازی های یوکو تارو

همانطور که گفته شد، تخصص اصلی یوکو تارو، نویسندگی است. در دنیای داستان سراییِ تارو، همه چیز وارونه است و او از سبکی خاص در روایت داستان استفاده می‌کند. در این شیوه‌ی داستان سرایی، در ابتدای کار پایان داستان لو می‌رود و در ادامه‌ی روایت، خالق اثر سعی دارد روندی که قهرمان داستان طی کرده تا به نقطه‌ی پایان برسد را شرح دهد.

این شیوه‌ی داستان سرایی که به داستان سرایی وارونه مشهور است، از ترفندهای در آستین آقای خاص صنعت بازی سازی ست.

یوکو تارو

از دیگر ترفندهای او می‌توان به نشان دادن وجه تاریک شخصیت‌ها اشاره کرد. یوکو تارو در داستان سرایی خود تاکید ویژه به نشان دادن نیمه‌ی تاریک روان شخصیت‌ها دارد. در کاراکترهایی که او خلق می‌کند همیشه میل بی کشتار و خون ریزی از جنبه‌های اصلی شخصیت است.

در یکی از نسخه‌های فرانچایز جذاب فاینال فانتزی به نام Final Fantasy XIV: Shadowbringers که در سال 2019 منتشر شد، یوکو تارو وظیفه‌ی نوشتن بخش تاریک و آخرالزمانی در سناریوی بازی را داشت.

او دستی بر نویسنگی مانگا نیز دارد و در سری مانگاهای دِرَگ اَند دراگون به عنوان سرپرست نویسندگان حضور داشته و همچنین عنوان نیِر آتوماتا را نیز در قالب مانگا در آورده است.

او از نشان دادن چهره‌ی خود در مصاحبه‌ها امتنا می‌کند و همواره با یک ماسک در مجامع عمومی ظاهر می‌شود!

جمع‌بندی بررسی بازی های یوکو تارو

در پایان از این که در این مقاله از اگزوگیم نیز با ما همراه بودید بسیار سپاسگزاریم. نظر شما در باره‌ی آثار عجیب یوکو تارو چیست؟ آیا شما از از طرفداران سبک روایت وارونه در نوشتن سناریو هستید؟ لطفا نظرات خود را از ما دریغ نکرده و در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط