زندگی و آثار و بازی های کاتسورا هاشینو

زندگی و آثار و بازی های کاتسورا هاشینو

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 8 ماه و 25 روز پیش

فهرست مطالب

در این سری مقالات قصد داریم در هر قسمت به معرفی یک فرد شاخص و تأثیرگذار در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی و رسانه بپردازیم. بازی‌سازی که این بار به سراغش رفتیم آقای کاتسورا هاشینو است. ایشان برای خلق مجموعه بازی‌های شین مِگامی تنسی و دنباله‌های غیر مستقیم آن یعنی پرسونا شناخته شده هستند. از مهم‌ترین آثار ایشان می‌توان به بازی تحسين‌شده پرسونا ۵ اشاره کرد. در قسمت‌های قبلی به هیدتاکا میازاکی (خالق سبک سولزبورن) و یوکو تارو (بازی‌ساز خاص ژاپنی) پرداختیم. در ادامه به بررسی آثار و بازی های کاتسورا هاشینو می‌پردازیم.

زندگی و آثار و بازی های کاتسورا هاشینو

آقای کاتسورا هاشینو، کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و طراح سرشناس و صاحب سبک ژاپنی می‌باشد. ایشان عمده شهرت خود را بخاطر کار کردن بر روی مجموعه بازی پرسونا در Atlus به دست آورده است. آقای هاشینو در آنجا وظيفه کارگردانی در استودیو p-studio را برعهده داشتند، استودیوای که وظیفه‌ی آن کار کردن بر روی نسخه‌های مختلف پرسونا بود. همچنين در سال 2017 ایشان Zero Studio را تشکیل دادند تا بر روی بازی‌های جدید و متفاوت کار کنند.

بررسی آثار کاتسورا هاشینو

برای بررسی آثار این بازی‌ساز خلاق ژاپنی باید به سال 1994 میلادی و بازی Shin Megami Tensei باز گردیم. این بازی یک عنوان نقش‌آفرینی ژاپنی و ساخته شرکت آتلوس می‌باشد که برای دستگاه سوپر فامیکام عرضه شده است. برای این‌که توضیح مختصری درباره این بازی ارائه بدهیم، باید به این نکته اشاره کنیم که در اصل این بازی زیر مجموعه مگامی تنسِی می‌باشد و همه‌ی این‌ها زيرمجموعه‌ی یک دسته‌ی بزرگ به نام مگامی تنسی است.

کاتسورا هاشینو

گیم‌پلی بازی در این گونه بازی‌ها به شیوه‌ی نقش‌آفرینی ژاپنی و مبارزات نوبتی می‌باشد. شما در بازی با استفاده از دستگاهی به نام COMP با اهریمن‌ها و دشمنان در سیاهچاله‌ها و دالان‌های تودرتوی بازی مبارزه خواهید کرد، دستگاهی که به شما امکان استفاده از حملات فیزیکی و جادویی را می‌دهد. همچنين با استفاده از این دستگاه قابلیت احیای یاران خودی و استفاده از اکسیرها را نیز خواهید داشت. آقای هاشینو در این پروژه وظيفه طراحی را بر عهده داشتند و برخی از ایده‌های ایشان زمینه‌ساز تولد و پیدایش دنباله‌ی فرعی این مجموعه بازی‌ها یعنی پرسونا را فراهم کرد.

نقطه عطف بازی سازی کاتسورا هاشینو

آثار کاتسورا هاشینو

آ

 در ادامه آقای هاشینو بر روی چندین پروژه دیگر از همین مجموعه‌ی شین مِگامی تنسی کار کردند، تا این‌که در سال 1999 میلادی اولین تجربه کارگردانی خود را با Maken X به دست آوردند. این بازی یک اثر هک اند اسلاش با دوربین اول شخص بود که به نوعی از دوگانه‌ی معروف پرسونا ۲ الهام گرفته شده بود. موفقیت این پروژه باعث معروفیت آقای کاتسورا هاشینو شد و حتی منجر به ساخت ادامه‌ برای این بازی شد که به همراه نسخه بازسازی شده نسخه اول برای کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن ۲ عرضه شد.

کاتسورا هاشینو

بعد از کار کردن بر روی نسخه‌های متعدد از مجموعه مِگامی تنسی و دیگر بازی‌ها،  نوبت کارگردانی پرسونا ۳ رسید. همانطور که می‌دانید در بازی‌های پرسونا شما هدایت تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستانی را بر عهده دارید که هر بار باید پرده از راز و رمز اتفاقات پیرامون شهر و دبیرستان بردارید. داستان هميشه در این مجموعه بازی‌ها در جایگاه بالایی قرار داشته و معمولاً دارای عناصر فلسفی و روان شناسانه می‌باشند.

گیم‌پلی این بازی‌ها همانند مجموعه مِگامی تنسی به صورت نقش‌آفرینی ژاپنی و مبارزات نوبتی می‌باشد به انضمام این‌که در مجموعه‌ی پرسونا ما شاهد جادو و قدرت‌های ویژه‌ای به نام "پرسونا" نیزهستیم که برای هر شخصیت متفاوت و منحصر به فرد است. از نکات جالب دیگر این بازی‌ها این است که شما می‌توانید دشمنان و هیولاهای بازی را به خدمت بگیرید و عضو تیم خودتان کنید. شایان ذکر است که گیم‌پلی بازی دو صورت دارد که شامل انجام فعالیت روزانه و گشت و گذار در محیط مدرسه و شهر، و روی دیگر آن مبارزات بازی در سیاهچاله‌ها (Dungeons) می‌باشد.

بازی های کاتسورا هاشینو

این بازی که وظيفه کارگردانی آن بر عهده آقای کاتسورا هاشینو بود، نمرات خوب و غالباً مثبتی را از آن خود کرد و در ادامه نسخه‌های متعدد آن بر روی پلتفرم‌های مختلف عرضه شد. آقای هاشینو در ادامه فعالیت‌های خود و پس از عرضه و ساخت نسخه‌های متعدد پرسونا، کار بر روی بازی عجیب و بکر کاترین را آغاز کرد.

کاترین یک بازی سکوبازی-معمایی با عناصر قوی فلسفی و روان شناسانه است. این بازی اولین عنوان HD شرکت آتلوس می‌باشد و روند ساخت بازی به قدری سخت و پیچیده بود که سازندگان از آن به عنوان آزمایشی برای پرسونا ۵ یاد می‌کنند. بازی با نظرات مثبت منتقدان همراه بود و محتوای فلسفی و بزرگسالانه این اثر هنری را مورد تحسین قرار دادند. بازی مذکور علاوه بر بازار ژاپن در غرب نیز مورد استقبال قرار گرفت. با توجه به اینکه تمرکز اصلی بازی بر روی داستان قرار دارد، صداگذاری تروی بیکر و لورا بیلی در نقش شخصیت‌های اصلی بازی کیفیت کار را دوچندان کرده است.

کاتسورا هاشینو

در ادامه آقای کاتسورا هاشینو به فاصله‌ی سال‌های 2011 تا 2016 ضمن تهیه‌کنندگی بازی‌های مختلف بر روی بازی پرسونا ۵ نیز کار می‌کرد. عنوانی که بهترین اثر آقای هاشینو به شمار می‌رود و یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی می‌باشد. روند پیش‌ساخت بازی پرسونا ۵ از سال 2008 آغاز شده بود و پس از عرضه کاترین در سال 2011 وارد مرحله ساخت نهایی شد. بازی ابتدا قرار بود در سال 2014 و به صورت انحصاری برای پلی‌استیشن 3 عرضه شود ولی به دلیل اصرار سونی برای آماده کردن این عنوان برای کنسول جدیدش یعنی پلی‌استیشن ۴، عرضه بازی تا سال 2016 و آماده سازی نسخه پلی‌استیشن ۴، تأخیر خورد.

یکی از دلایل طولانی شدن روند ساخت بازی استفاده از طراحی دستی برای سیاهچاله‌های بازی می‌باشد، برخلافِ بازی‌های قبلی مجموعه پرسونا که از طراحی تصادفی و کامپیوتری استفاده می‌کردند. بازی پرسونا ۵ پس از عرضه نمرات بی نظیر و استقبال فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد. از جمله افتخارات ساخته‌ی اخیر آقای کاتسورا هاشینو می‌توان به نامزدی برای عنوان "بازی سال" در مراسم The Game Awards 2017 اشاره کرد. همچنين بازی در همان مراسم جایزه بهترین بازی نقش‌آفرینی سال را نیز از آن خود کرد.

هاشینو

پرسونا ۵ در دیگر زمینه‌ها هم جوایز زیادی را برنده شد و با فروش فوق‌العاده‌ی خود، رکورد افتتاحیه همه‌ی عناوین پرسونا را شکست. طبق جدیدترین آمارها بازی موفق به فروش پنج میلیون نسخه‌ای شده است که با توجه به سبک خاص آن، فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

کاتسورا هاشینو در سال های اخیر

آقای هاشینو در ادامه و پس از کسب موفقیت‌های فراوان اعلام کرد که قصد کار کردن بر روی عناوین آینده پرسونا را ندارد و ترجیح می‌دهد کارگردانان جوان‌تر بر روی این مجموعه بازی پرطرفدار کار کنند. ایشان پس از تشکیل استودیو زیرو در سال 2017 کارکردن بر روی بازی Project Fantasy را آغاز کردند. عنوانی با حال و هوای فانتزی که با آثار قبلی ایشان تفاوت فراوانی دارد.

کاتسورا هاشینو

آقای هاشینو دلیل این انتخاب را این‌گونه عنوان کردند که، "وقتی شما بر روی بازی‌های با عناصر واقع‌گرایانه‌ مثل پرسونا کار می‌کنید، یک سری محدودیت‌ها گریبانتان را می‌گیرند و آزادی عمل در گیم‌پلی و داستان را از شما سلب می‌کنند، مشکلی که در کار کردن بر روی عناوین فانتزی و سورئال کمتر با آن مواجهید."

جمع بندی بررسی کاتسورا هاشینو

در پایان نظر شما در مورد پروژه بعدی این کارگردان صاحب سبک ژاپنی چیست؟ آیا علاقه‌ای به کارگردانی نسخه دیگری از مجموعه‌ی پرسونا توسط کاتسورا هاشینو هستید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط