زندگی و آثار بازی‌ساز بزرگ، هیدتاکا میازاکی

زندگی و آثار بازی‌ساز بزرگ، هیدتاکا میازاکی

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 8 ماه و 11 روز پیش

فهرست مطالب

بازی‌سازی که این بار به سراغش رفتیم آقای هیدتاکا میازاکی است. از ایشان به عنوان خالق سبک موسوم به سولزبورن در هنر و صنعت بازی‌های ویدیویی یاد می‌کنند. از آثار مهم ایشان می‌توان به خلق مجموعه دارک سولز و بازی‌های مهمی چون سکیرو  و دیمون سولز  اشاره کرد. با اگزوگیم همراه باشید.

 

در این سری مقالات قصد داریم در هر قسمت به معرفی یک فرد شاخص و تأثیرگذار در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی و رسانه بپردازیم. در قسمت‌های قبلی به شیگرو میاموتو (پدر بازی‌های ویدیویی) و شینجی میکامی (پدر سبک ترس-بقا) پرداختیم.

هیدتاکا میازاکی

زندگی شخصی هیدتاکا میازاکی

آقای هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) بازی‌ساز سرشناس و خاص ژاپنی، همچون عناوینش زندگی عجیب و پیچیده‌ای داشته است، به گونه‌ای که حتی تاریخ تولد دقیق ایشان هم مشخص نیست! هیدتاکا میازاکی متولد سال 1974 یا 1975 در شیوزاکا، ژاپن می‌باشد. ایشان در یک خانواده بسیار فقیر زندگی می‌کرد و طبق گفته خودش هیچ آمال و آرزویی در کودکی نداشته است.

جدای از این، ایشان علاقه زیادی به مطالعه داشتند ولی از آن‌جایی که خانواده توان خرید کتاب و مانگا (داستان‌های تصویری ژاپنی) برای ایشان نداشت، او مجبور بود از کتاب‌فروشی محله کتاب قرض بگیرد. کتاب‌هایی که معمولا میازاکی مطالعه می‌کرد اکثرا به زبان انگلیسی بودند و از دانش زبانی او فراتر بودند، به گونه‌ای که بخشی از متن را متوجه نمی‌شد.

هیدتاکا میازاکی

او برای این‌که متوجه متن و داستان کتاب‌ها شود، آن بخش‌هایی را که متوجه نمی‌شد با خیال‌پردازی خودش پر می‌کرد، روشی که بعدا در طراحی بازی‌هایش نیز به کار گرفت. سوای از این سرگرمی - یعنی کتاب خواندن - خانواده او را از انجام بازی‌های ویدئویی منع کرده بودند تا زمانی که به دوران دانشگاه رسیده بود، بنابراین او ناچارا در زمان کودکی در کنار کتاب خواندن با بازی‌های تخته‌ای و کارتی سرگرم بود. پس از فارغ‌التحصیلی در رشته دانش اجتماعی از دانشگاه کِیو، آقای میازاکی برای کار کردن در بخش مدیریت حساب‌های شرکت اوراکل رفت که در آنجا توسط دوستش با بازی ICO محصول 2001 آشنا شد.

با بازی کردن این اثر هنری، میازاکی به فکر تغییر شغل و طراح بازی شدن افتاد. اما به گفته خودش تا سن 29 سالگی متوجه شد که فقط شرکت‌های محدودی حاضر به استخدام او هستند و یکی از این شرکت‌ها From Software بود. در آنجا برای امور برنامه‌ریزی بازی Armored Core: Last Raven محصول 2004 مشغول شد و این بود آغاز کار نابغه‌ی طراحی و فضاسازی در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی.

بازی های هیدتاکا میازاکی

آثار هیدتاکا میازاکی

 

میازاکی پس از این‌که در اواسط پروژه Armored Core: Last Raven به تیم اضافه شد، در ادامه بر روی بازیArmored Core 4 و دنباله مستقیم آن یعنی Armored Core: For Answer نیز کار کرد و وظیفه کارگردانی این دو را بر عهده داشت.

میازاکی بعد از این‌که از پروژه دیمون سولز (Demon's Souls) مطلع شد، غرق در خیال‌پردازی برای یک عنوان فانتزی و اکشن نقش‌آفرینی شد و پیشنهاد همکاری به تیم سازنده داد. تا پیش از اضافه شدن میازاکی به تیم سازنده، این پروژه یک شکست به تمام معنا به حساب می‌آمد و شرکت فرام سافت‌ویر به کل از این بازی قطع امید کرده بودند. در همین گیرودار بود که میازاکی فرصت را غنیمت شمرد و به گفته خودش: "من متوجه شدم که اگر به طریقی بتوانم هدایت این پروژه را به دست گیرم، می‌توانم این بازی را به هر چیزی که دوست دارم تبدیل کنم و حتی اگر ایده‌هایم شکست هم می‌خوردند برای کسی اهمیتی نداشت، چرا که پروژه به هر حال یک شکست تلقی می‌شد و شرکت از آن قطع امید کرده بود."

هیدتاکا میازاکی

هر چند بازی مذکور پس از عرضه و در مراسم Tokyo Game Show 2009 نظرات منفی را در ژاپن دریافت کرد و حتی فروش اولیه بازی مطابق انتظارات نبود، اما پس از چند ماه پتانسیل بازی عیان گشت و حتی ناشر خارجی پیدا کرد که حاضر بودند بازی را در خارج از ژاپن عرضه کنند. سختی وحشتناک و مرگ‌های پی در پی بازیکنان در این بازی باعث معروفیت بازی شده بودند. البته که فضاسازی و طراحی بکر بازی هم در این مهم بی اثر نبود. پس از عرضه و موفقیت دنباله معنوی دیمون سولز یعنی دارک سولز در سال 2011، میازاکی به ترفیع درجه دست یافت به گونه‌ای که در سال 2014 به سمت ریاست شرکت نائل آمد.

آثار هیدتاکا میازاکی

پس از عرضه نسخه Prepare to Die Edition بازی دارک سولز در 2012، سونی برای ساخت عنوانی جدید به فرام سافت‌ویر مراجعه کرد. میازاکی به این فرصت یعنی ساخت بازی برای نسل هشتم کنسول‌های بازی‌های ویدئویی فکر کرد و طرح اولیه بلادبورن (Bloodborne) آنجا شکل گرفت. در این بازی هیچ ارتباط داستانی با نسخه‌های پیشین میازاکی وجود نداشت، هر چند خود ایشان عنوان کردند که روح و دی‌ان‌ای عناوین سولز در این بازی نیز رسوخ کرده است و به طراحی آن‌ها وفادار است. روند توسعه بازی به طور موازی با دارک سولز 2 در جریان بود، عنوانی که تحت نظارت میازاکی قرار داشت، چرا که توان هدایت مستقیم دو پروژه را به صورت هم‌زمان نداشت.

هیدتاکا میازاکی

پس از عرضه بازی بلادبورن در 2015، که بازخورد بسیار خوبی هم دریافت کرده بود، میازاکی به روند ساخت مجموعه سولز بازگشت و کارگردانی دارک سولز 3 را بر عهده گرفت، عنوانی که در سال 2016 عرضه شد.، البته با کمک کارگردان نسخه دوم بازی و دیگر اعضای ارشد. بعد از عرضه دارک سولز 3 میازاکی اعلام کرد که دیگر علاقه‌ای به ادامه این سری ندارد. دو پروژه بعدی او Déraciné که یک عنوان واقعیت مجازی بود و Sekiro: Shadows Die Twice که یک بازی اکشن-ماجراجویی بود و در سال 2019 عرضه شد.

در حال حاضر هیدتاکا میازاکی بر روی یک عنوان اکشن نقش‌آفرینی به نام Elden Ring کار می‌کند. شایان ذکر است که نویسندگی این بازی با همکاری نویسنده بزرگ و سرشناس آقای جورج مارتین (George R. R. Martin) در حال انجام است که از مهم‌ترین آثارش می‌توان به کتاب "نغمه یخ و آتش" اشاره کرد که سریال محبوب بازی تاج و تخت (Game of Thrones) نیز با اقتباس از آن ساخته شده است.

هیدتاکا میازاکی

تأثيرات و فلسفه طراحی در آثار هیدتاکا میازاکی

طراحی‌های آثار میازاکی غالبا از طرح‌ها و و مکان‌های حقیقی الگو برداری کرده‌اند، به عنوان مثال Anor Londo که مکان اصلی بازی دارک سولز است از قلعه‌ی چمبورد فرانسه و کلیسای جامع میلان ایتالیا الگوبرداری شده‌اند.

هیدتاکا میازاکی منبع الهام خود را در حوزه بازی‌ها ICO، دراگون کوئست‌های نخستین و افسانه زلدا عنوان کرده است. در زمینه سبک نوشتاری نیز آثار بزرگانی چون اچ پی لاوکرافت و جورج مارتین را نام برده است. طراحی‌های آثارش به وضوح از معماری سنتی اروپا الهام گرفته است و علاقه زیادی به قصه‌گویی محیطی و تمرکز بر عناصر روان‌شناختی و فلسفی دارد.

بخش چندنفره منحصر به فرد عناوین سولز از تجربه شخصی خود میازاکی الگو گرفته است. وقتی که در یک جاده سربالایی برفی رانندگی می‌کرد و مشاهده کرد که ماشین‌ها لیز می‌خوردند و دیگر افراد به آن‌ها کمک می‌کردند تا به مسیرشان ادامه دهند، یک همیاری داوطلبانه و بدون چشم داشت که در اغلب مواقع حتی فرصت تشکر کردن نیز از یکدیگر نداشتند. این تجربه شخصی باعث خلق بخش چندنفره در هم تنیده عناوین سولز شد.

هیدتاکا میازاکی

وقتی از هیدتاکا میازاکی درباره سختی بیش از حد عناوینش سؤال شد، او در پاسخ گفت بنا نبوده که بازی‌هایش به طور مشخص از دیگر عناوین سخت‌تر باشند و در حقیقت این یک عنصر گیم‌پلی بازی بود تا به بازیکنان حس پیروزی و فائق آمدن بر مشکلات را تلقین کند. او می‌گوید که "مرگ" در بازی‌هایش به مفهوم شکست نیست و به نوعی حکم آزمون و محک را بازی می‌کند و بازیکنان از آن درس می‌گیرند.

در مورد سبک قصه‌گویی محیطی در بازی‌هایش، آقای میازاکی می‌گوید: برخلافِ تصور عده‌ای، من از قصه‌گویی سر راست و مستقیم بدم نمی‌آید ولی ترجیحم این است که بازيکنان با تعامل با شخصیت‌ها و دنیای بازی به داستان و درون‌مایه آن پی ببرند. این‌ گونه آن‌ها به میزانی که بیشتر درگیر بازی شوند، بیشتر از داستان لذت خواهند برد و بخش‌های بیشتری برایشان مشخص خواهد شد.

هیدتاکا میازاکی

افتخارات هیدتاکا میازاکی

خیلی از منتقدان و فعالان حوزه هنر - صنعت بازی‌های ویدئویی، آقای هیدتاکا میازاکی را یک کارگردان و نویسنده مؤلف می‌دانند. چرا که آثار او سبک جدیدی را خلق کرده‌اند و بازی‌سازان زیادی به پیروی از سبک خاص بازی‌سازیش پرداخته‌اند. سبک موسوم به سولزبورن به آقای میازاکی نسبت داده می‌شود و به موج بازی‌های شبیه عناوین سولز اطلاق می‌شود.

از دیگر افتخارات ایشان می‌توان به موفقیت بالای عناوین دارک سولز 2 و بلادبورن اشاره کرد که جوایز زیادی را از آن خود کردند و نامزدی عنوان "بازی سال" را نیز در کارنامه دارند. البته نقش ایشان در دارک سولز 2 در حد نظارت بود. همچنين می‌توان به بازی سال شدن Sekiro: Shadows Die Twice در سال 2019 نیز اشاره کرد و دریافت جایزه "یک عمر دستاورد" (Lifetime Achievement) به پاس خدمات ایشان به هنر - صنعت بازی‌های ویدئویی و تأثیرگذار بر دیگر آثار، از مراسم Golden Joystick Awards 2018، که توسط دو تن از نویسندگان شاخص به او تعلق گرفت.

افتخارات هیدتاکا میازاکی

جمع بندی هیدتاکا میازاکی

در پایان از این که مقاله را مطالعه کردید، سپاس‌گزاریم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط