نحوه‌ی مدیریت بازی‌های میان‌نسلی در فروشگاه PlayStation افتضاح است!

نحوه‌ی مدیریت بازی‌های میان‌نسلی در فروشگاه PlayStation افتضاح است!

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 3 ماه پیش

فهرست مطالب

در طول تاریخ، بسیاری از کنسول‌ها بدون قابلیت اجرای بازی‌های نسل پیشین عرضه می‌شدند. حتی نسل قبلی کنسول‌های مایکروسافت و سونی، یعنی Xbox One و PlayStation 4 در ابتدا قادر به اجرای بازی‌های نسل‌های پیشین خود نبودند؛ نه PS4 می‌توانست بازی‌های PS3 / PS2 / PS1 را اجرا کند و نه Xbox One قادر به اجرای بازی‌های Xbox 360 و Xbox بود. اما همه چیز از سال 2015 به بعد تغییر کرد!

در سال 2015 مایکروسافت در طی کنفرانس خود در E3 به صورت رسمی از قابلیت «بکوارد کامپتیبیلیتی» (Backward Compatibility) رونمایی کرد که در عملکرد، همانند یک شبیه‌ساز برای اجرای بازی‌های Xbox 360 بود. در طول سال‌های آتی، مایکروسافت توانست صدها بازی مختلف را برروی Xbox One قابل اجرا سازد. آن‌ها حتی توانستند بازی‌های کلاسیک کنسول نسل ششمی خود را نیز برروی Xbox One قابل بازی کنند. این قابلیت به مدل‌های بعدی خانواده‌ی Xbox One نیز منتقل شد؛ هر دو کنسول Xbox One S و Xbox One X به صورت کامل از این قابلیت پشتیبانی می‌کردند. حتی برای برخی از عناوین بکوارد، آپدیت‌هایی جهت افزایش رزولوشن، گرافیک، و حتی نرخ فریم نیز منتشر شد!

در این برهه از زمانی، مایکروسافت به صورت کامل سیاست خود برای آینده‌ی کنسول‌های Xbox را مشخص کرده بود: بازی‌هایتان همیشه همراه شما خواهند بود و به راحتی از یک کنسول Xbox به کنسول بعدی Xbox منتقل خواهند شد. در همین راستا، دو کنسول نسل نهمی Xbox Series X و Xbox Series S هم تمامی بازی‌های Xbox One و عناوین بکوارد Xbox و Xbox 360 را اجرا می‌کردند. مایکروسافت حتی از قابلیت Smart Delivery نیز رونمایی کرد که به شما اجازه می‌داد بازی‌ای که در نسل هشتم خریده‌اید را به راحتی به کنسول نسل نهمی خود منتقل کرده، آپدیت گرافیکی آن را «رایگان» دریافت کنید، سیوهایتان را به صورت اتوماتیک در کنسول جدیدتان دریافت کرده،  و حتی همان لیست اچیومنت‌ها را بدست آورید و بتوانید سایر اچیومنت‌های خود را باز کنید! مسیری بسیار راحت، آسوده، و بدون دردسر.

اما از طرف دیگر، سیاست سونی در رابطه با تغییر نسل متفاوت بود. آن‌ها نیز کنسول PS5 را به گونه‌ای طراحی کردند که بتواند بازی‌های PS4 را اجرا کند اما نقل و انتقالات بازی‌ها، به اندازه‌ی کنسول رقیب راحت و آسوده نبودند. اول از همه، سونی هیچ گزینه‌ی رایگانی برای آپگرید بازی‌ها از نسخه PS4 به PS5 ارائه نمی‌دهد؛ بلکه باید 10 دلار اضافه‌تر برای دریافت آپدیت گرافیکی خود پرداخت کنید. به عنوان مثال، شما اگر Ghost of Tsushima را برروی کنسول PS4 خود خریده بودید، اکنون برای دریافت نسخه PS5 که دارای آپگرید‌های گرافیکی متعددی می‌باشد، باید 10 دلار پرداخت کنید!

بهانه‌ی سونی برای این مسئله این است که سازندگان برای توسعه‌ی این آپگرید‌های گرافیکی وقت و هزینه‌ی اضافه‌ای صرف می‌کنند. اما خب... شما هیچ سازنده‌ای را نمی‌بینید که برای حالت‌های گرافیکی مختلف بازی خود برروی PC هزینه‌های متفاوتی دریافت کند! مثلا Red Dead Redemption II برروی استیم 60 دلار است؛ فرقی نمی‌کند که از حالت گرافیکی 4K با نرخ فریم 60 استفاده کنید یا روی ضعیف‌ترین تنظیمات ممکن آن را بازی کنید! تنها دلیل حقیقی این سیاست سونی این است که آن‌ها می‌خواهند از این پس بابت فروش هر بازی 70 دلار دریافت کنند و به همین جهت، دوست ندارند که بازی‌هایی که با قیمت شصت دلار خریده بودید را بدون پرداخت آن 10 دلار اضافه‌تر، برروی PS5 بازی کنید!

جدیدترین رسوایی سونی، نحوه‌ی مدیریت بازی‌ میان‌نسلی Horizon: Forbidden West است. کاری نداریم که در زمان معرفی این بازی، سران سونی اعلام کردند که این بازی یک اثر کاملا نسل نهمی بوده و ساخت آن برای PS4 به هیچ عنوان میسر نیست اما کمی بعد تغییر سیاست دادند! اکنون می‌خواهیم به بحث دیگری بپردازیم. پس از تاخیر این بازی به سال 2022 سونی اعلام کرد که نسخه PS4 این بازی 60 دلار است و نسخه PS5 آن 70 دلار قیمت دارد؛ و ارتقای نسخه PS4 به PS5 این بازی «رایگان» نیست! این درحالیست که سونی پیش‌تر اعلام کرده بود انتقال بین نسلی این بازی رایگان است اما چون پس از تاخیر، تاریخ انتشار این بازی از محدوده‌ی زمانی‌ای که سونی مشخص کرده بود فراتر رفت، آن‌ها در ابتدا قصد نداشتند که قابلیت آپگرید رایگانی ارائه دهند.

با اعتراضات متعدد طرفداران، سونی نسبت به این تصمیم خود تغییر جبهه داد و اعلام کرد که همانطور که وعده داده بودند، خریداران نسخه PS4 بازی Horizon: Forbidden West می‌توانند به صورت رایگان نسخه PS5 بازی را دریافت کنند. و اینجا بود که قیمت‌گذاری و نحوه‌ی لیست کردن ادیشن‌های مختلف Horizon: Forbidden West به یکی از گیج‌کننده‌ترین معاملاتی که در تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی دیده‌ایم، تبدیل شد!

سونی دو نسخه‌ی استاندارد از این بازی را برروی فروشگاه PlayStation قرار داد؛ یکی مختص نسخه PS5 با قیمت 70 دلار و یکی مختص نسخه PS4 با قیمت 60 دلار. اما مسئله‌ی خنده‌دار این است این دو نسخه در عمل یکسان هستند! نسخه PS4 به شما این امکان را می‌دهد که به نسخه PS5 آپگرید کنید (و بدین صورت هر دو نسخه PS4 و PS5 را داشته باشید) و نسخه PS5 هم به صورت اتوماتیک هر دو نسخه را دارست. یعنی این دو ادیشن در عمل یکسان هستند اما در ظاهر با قیمت‌گذاری‌های متفاوتی فروخته می‌شوند!

شاید برای خریداران نسخه فیزیکی، این تفاوت بسیار فراتر از آنچه که ما مورد بحث قرار می‌دهیم باشد. به هر حال، نسخه‌ی فیزیکی Horizon: Forbidden West برای PS5 قاب متفاوتی نسبت به نسخه PS4 دارد و این برای کسانی که به جمع‌آوری دیسک‌ها علاقه‌مند هستند، می‌تواند مهم باشد. از آن مهم‌تر، دیتای موجود در هر یک از این نسخه‌ها متفاوت است. نسخه PS4 دیتای مختص PS4 را دارد و نسخه PS5 هم دیتای مختص PS5 را داراست. اما زمانی که درمورد نسخه دیجیتالی این بازی صحبت می‌کنیم، شرایط فعلی بسیار مضحک، خنده‌دار و احمقانه است.

بیایید از مسئله‌ی هزینه‌ی آپگرید بازی‌‌های PS4 به PS5 بگذریم؛ به هرحال درمورد این قضیه بارها صحبت شده است؛ درحالی که این تنها مشکل مدیریت بازی‌های میان‌نسلی از جانب سونی نیست. در PlayStation، انتقال فایل‌های سیو و تروفی‌ها نیز به طرز احمقانه‌ای پیچیده است! بر خلاف کنسول رقیب، ذخیره‌سازی سیوها برروی شبکه‌ی ابری پلی‌استیشن رایگان نیست و برای استفاده از آن به اشتراک PlayStation Plus نیاز دارید. همین موضوع، انتقال بین دو کنسول را بسیار دشوارتر می‌کند. اما مسئله‌ی دیگر این است که برروی همان کنسول PS5 هم، نسخه‌ی PS4 و PS5 یک بازی به صورت مجزا عرضه می‌شوند! و هر کدام یک صفحه مجزا و لیست تروفی‌های کاملا مجزایی دارند! این بدان معناست که شما برروی کنسولتان هم می‌توانید Ghost of Tsushima (نسخه PS4) را داشته باشید و هم Ghost of Tsushima (نسخه PS5) را دانلود کنید که هر کدام صفحات و لیست تروفی‌های خاص خودشان را دارند! انگار نه انگار که هر دو در عمل «یک بازی» هستند و فقط تنظیمات گرافیکی متفاوتی دارند!

چنین سیاستی، باعث می‌شود که هیچ‌گونه یکپارچگی‌ای در تجربه‌ی بازی‌ها برروی کنسول‌های پلی‌استیشن وجود نداشته باشد؛ و همیشه نگران مسائل مختلفی باشیم؛ مسائلی که باید توسط سونی و سیستم پلی‌استیشن مدیریت شوند، نه کاربران. در حین کار با PS5 هموارد باید به سوال‌هایی نظیر «چگونه از انتقال سیو آن بازی از نسخه PS4 به نسخه PS5 اطمینان حاصل کنم؟»، «چگونه فلان بازی را تجربه کنم که بتوانم به راحتی تروفی‌هایش را برروی PS5 داشته باشم؟»، و غیره.

به صورت خلاصه، شیوه‌ی مدیریت فعلی سونی در انتشار بازی‌های میان‌نسلی، مشکلات و پیچیدگی‌های زیادی را در زمینه‌ی مدیریت سیوها و تروفی‌ها برای کاربران ایجاد می‌کند. البته سونی به ما اجازه داده که بتوانیم در حین ورود به نسخه PS5 بازی‌ها، تروفی‌هایی که در نسخه‌ی PS4 آن اثر باز کرده بودیم را در نسخه نسل نهمی هم دریافت کنیم. با این حال، همواره گزارش‌های متعددی می‌شنویم که تداخل‌هایی در انتقال سیوها و تروفی‌های یک اثر ایجاد شده و بازیکنان قارد به بازیابی سیوها و تروفی‌هایشان نیستند.

اصلا چرا برای یک بازی باید دو لیست تروفی مجزا وجود داشته باشد آن هم صرفا بخاطر اینکه یکی از آن‌ها رزولوشن و فریم ریت بهتری دارد؟! این درحالیست که مثلا بازی Forza Horizon 5 را چه روی Xbox One و چه Xbox One X و چه Xbox Series S و چه Xbox Series X و یا حتی کنسول‌های بعدی مایکروسافت اجرا کنید، به صورت اتوماتیک سیوهایتان بارگزاری شده و لیست اچیومنت‌هایتان هم یکسان است؛ بدون اینکه ساعت‌ها برای انتقال سیوها و یا انتقال لیست تروفی‌ها با کنسولتان سر و کله بزنید!

به صورت کلی، چیزی که بدیهی است، عدم توجه سونی به صدای طرفداران می‌باشد. موفقیت‌های کنسول PS4 باعث شده که سونی توجه کمتری نسبت به بازخورد گیمرها و راحتی آن‌ها داشته باشد. در حال حاضر، سران پلی‌استیشن بیش از هر زمان دیگری تنها به سودآوری و درامدزایی اهمیت می‌دهند؛ نه چیزی که طرفداران می‌خواهند و از آن‌ها انتظار دارند. امیدواریم که در چرخه‌ی رقابت، فشارهای وارد شده برروی سونی باعث شوند که آن‌ها تا جای امکان تغییر رویه دهند.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم در حین کار با PS5 مجبور به تقلا با چنین مسائلی شده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است، حتما تجربیات خود در حین برخورد با این دسته از مشکلات مختص کنسول PS5 را با ما به اشتراک بگذارد.

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط