باید چه انتظاری از فعالیت‌های جانبی Forspoken داشته باشیم؟

باید چه انتظاری از فعالیت‌های جانبی Forspoken داشته باشیم؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 18 روز پیش

فهرست مطالب

یادداشت مترجم: تلخ یا قابل قبول، این روزها صنعت گیم در شرایطی به سر می‌برد که اکثر طرفداران مجبور هستند از عرضه نسخه چندم از سری بازی محبوب شان که از قضا در عمل هیچ تفاوتی با نسخه قبل ندارد و تنها کمی گرافیک بهتر و محیط جذاب‌تر در آن به نمایش آمده خوشحال و هایپ شوند! اگر در گذشته توسعه دهندگان بازی نسبت خلاقیت/درآمد را 50/50 یا حتی کمتر می‌گرفتند و به خلاقیت در عنوان خود بهای بیشتری می‌دادند، اکنون شاید این نسبت حتی به عدد 10/90 نیز تغییر کرده باشد! نتیجه می‌شود هجوم طرفداران قدیمی سری برای تجربه نسخه جدید حتی اگر این عنوان هیچ تغییری نسبت به نسخه قبلی خود نکرده باشد یا منتقدین به آن نمره پایین داده باشند. پس از فروش چندین و چند میلیون نسخه‌ای توسعه دهندگان نیز مجدد از نتیجه کار راضی می‌شوند و به همین فرمول ادامه می‌دهند. توضیحات مربوط به اتفاقاتی که قرار است در ادامه برای داستان ذکر شده پیش بیاید خارج از حوصله این مطلب است، گرچه که همه می‌دانیم انتهای آن چیست (وضعیت رخ داده برای عنوان Battlefield 2042 خود مثالی از این دست است)، اما در این مقاله قرار است سراغ عنوانی بریم که روی دیگر این ماجرا است. در هر شرایطی هستند، عناوینی که توسعه دهندگان آن‌ها سعی دارند تا چالش‌های جدید برای خود ایجاد کنند و دست به ساختن یک IP جدید می‌زنند. عنوان Forspoken یکی از همین بازی‌ها است. در این مقاله سعی داریم تا نه به داستان و ماموریت‌های اصلی، بلکه ماموریت‌های فرعی این بازی بپردازیم و ببینیم آیا استودیو سازنده توانسته از پتانسیل IP جدید خود استفاده کند یا خیر. برای بررسی این موضوع با اگزوگیم همراه باشید.

باید چه انتظاری از فعالیت‌ها و ماموریت‌های جانبی عنوان Forspoken داشته باشیم؟

عنوان Forspoken یک بازی داستان محور جهان باز است که فهم و همراهی روایت آن عمدتاً به انجام و اتمام ماموریت‌های اصلی گره می‌خورد. اما Forspoken یک بازی خطی نیست و با چنین دنیای گسترده و محیط وسیعی، ما از خود پرسیدیم که اگر از مسیر اصلی و داستانی بازی خارج شوید، چه اتفاقی می‌افتد. برای ارضای کنجکاوی خود، اخیراً با استودیوی Luminous Productions به گفتگو نشستیم (خبرنگار گیم اینفورمر) و اولین نگاه خود را به فعالیت‌های جانبی مختلف بازی و اهداف اختیاری که می‌توانید در اطراف نقشه پیدا کنید، داشتیم. تیم توسعه دهنده علاوه بر اجرای بیشتر پارکورهای جادویی بازی در عمل و توجه به انبوهی از مواد مورد نیاز برای ساخت و ساز و ارتقای شخصیت در سراسر قلمرو، ما را در ساخت و ساز بازی در Refuges، افزایش سطح شخصیت اصلی در Monuments، یافتن دانش در برج‌های Guild و همچنین ورود به Depths of Corruption راهنمایی کردند.

یک مکان آرام

همانطور که از نام آن پیداست، Refuge های پراکنده در سراسر Athia، جهان بازی، فضایی دور از مه همیشه در حال ظهور و موجودات متخاصم تحت تأثیر آن را برای Frey شخصیت اول بازی فراهم می‌کنند. طبق مواردی که دیدیم و برای مثال، مکان Water Garden: که همان Refuge مرکزی نیز هست، وضعیت فعلی Athia را منعکس می‌کند. نمای بیرونی آن با نقاشی‌ها و تصاویری پوشانده شده است که تصاویر کلیسایی دوران قرون وسطی و رنسانس جهان ما را تداعی می‌کند. این نشان می‌دهد که سرزمین Athia در مقطعی نه چندان دور از تاریخ خود، دارای فرهنگ و سنت هنری غنی بوده است. با این حال، اکنون آن تصاویر در حال محو شدن و پوشیده شدن در مه شوم هستند. بخشی از سقف ساختمان ریخته و تصاویر آن را ناقص کرده است و پایه‌های سنگی آن در حال فرو ریختن است.

با ورود به پناهگاه، بازی به ما اطلاع می‌دهد که این محل اکنون یک مقصد برای Fast Travel درون بازی است زیرا Frey به سمت گوشه‌ای تار عنکبوت زده که یک میز کار در آنجا وجود دارد می‌رود. گیمرها می‌توانند وسایل خود را ارتقا دهند یا آیتم‌های جدیدی را در این محل بسازند. وجود چنین مکان‌هایی در عناوین جهان باز برای طرفداران آن آشناست و تنها مفهوم پس زمینه آن از بازی به بازی دیگر فرق می‌کند. گزینه‌های Crafting بازی شامل دم کردن معجون‌های شفابخش و افزایش ظرفیت حمل کیسه‌های دارو و مواد موجود در سراسر جهان بازی است. یک یادداشت مفید روی یک میز که روبروی میز کار قرار دارد است، که افسانه‌های جهان بازی را به تفصیل شرح می‌دهد. این یادداشت شامل اطلاعاتی به نسبت مهم برای فهم پس زمینه جهان بازی از جمله اطلاعاتی در مورد حاکمان Athia که زمانی خیرخواه بودند است اما باید بدانید که شرایط تغییر کرده و اکنون فاسد شده‌اند و به Tantas تغییر نام داده‌اند. اطلاعات به طور منظم در یک برگه منو مانند قرار می‌گیرند که گیمرها در صورت تمایل می‌توانند بعداً به آن دسترسی داشته باشند. احتمالاً جالب‌ترین داده‌های به‌دست‌آمده از دست‌نوشته‌های Refuge، مکان پناهگاه‌های مختلف دیگر در منطقه مجاور است که همه آن‌ها به‌طور خودکار روی نقشه گیمر قرار می‌گیرند تا شخصیت اصلی و جسور بازی بتواند بعداً آن‌ها را پیدا کند. به نظر می‌رسد این سیستم راهی واقعاً خوب برای دادن ایده به گیمرها در مورد کارهایی که باید در جهان بزرگ بازی انجام دهند بدون اینکه مجبور شوند کورکورانه در Break دست و پا بشکنند ندانند که به کجا می‌روند، باشد.

دانش، قدرت است

نه چندان دور از Refuge، نقشه‌ی بازی ساختاری ناشناخته به نام Lutetia Guild را نشان می‌دهد. این مکان ممکن است خارج از مسیر اصلی قرار داشته باشد، اما طبق نشانگر نقشه و محیط، این برج آنقدر جذاب است که نتوان آن را نادیده گرفت. در واقع ایده جدا کردن گیمر از داستان و مراحل اصلی به سمت مرحله جانبی از جذب اولیه گیمر به هر طریقی شروع می‌شود که در اینجا کاملا موفق عمل می‌کند. علامت گذاری آن بر روی نقشه باعث می‌شود یک نماد شناور در جهان بازی ظاهر شود و تشخیص مکان Guild را آسان می‌کند. سیستم پارکور جادویی بازی واقعاً در طول مسیر می‌درخشد، زیرا Frey به بالا می‌جهد و از روی تعداد انگشت شماری صخره شیب‌دار با سبک خاص خود به پرواز در می‌آید.

سیستم پیمودن مسیر و Fast Travel در عنوان Forspoken واقعاً یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های آن به نظر می‌رسد، و جهان بزرگ و در دسترس آن یک زمین بازی عالی برای لذت بردن از هشیاری مسحورکننده شخصیت اصلی است. به گفته‌ی "تاکفومی ترادا" Takefumi Terada))، یکی از کارگردانان بازی، سازندگان تلاش زیادی برای تکمیل توانایی‌های حرکتی سریع و روان کرده‌اند. این تلاش آن‌ها وقتی بیشتر مشهود است که Frey را در لحظه‌ای بر فراز یک منظره نفس‌گیر می‌بینیم و در عرض چند ثانیه به نمای یک ساختمان سنگی با ابهت می‌رسیم. این برج چند طبقه بزرگ‌تر از Refuge، ردیف‌هایی از کتاب‌ها، تعداد زیادی منابع برای انجام Crafting و حتی دشمنان غیرمنتظره را در خود جای داده است.

زمانی گروهی از محققان سالن‌های این مکان را زیبا و مجلل می‌کردند، و Frey با جست‌وجو در تحقیقات رها شده این مکان پر از رمز و راز، سرنخ‌هایی را کشف می‌کند که به داستان جستجوی خودش و همچنین نقاط مورد علاقه بیشتری برای اکتشاف متصل می‌شود. پس از بالا رفتن از چندین پله، انجام اکتشافات و مربوطه و بازگشت به پایین می‌بینیم که پایین آمدن از بالا رفتن لذت بیشتری دارد. Frey از سقف طبقه‌ای بلند می‌شود و یک طلسم مفید و ضد جاذبه را فعال می‌کند تا قبل از اینکه واقعاً به زمین برخورد کند، سقوط خود را کاهش دهد. با توجه به پستی‌ها و بلندی‌های جهان بازی و عظیم بودن آن این مورد واقعا مفید و ضروری به نظر می‌رسد، زیرا توسعه دهندگان تایید می‌کنند که آسیب سقوط در Forspoken وجود دارد، بنابراین مراقب باشید که بدون جادوی لازم از روی یک پرتگاه بین هوا و زمین غوطه ور نشوید!

حک شده در سنگ

در سفرهای خود درون مکان‌های مختلف موجود در سرمین Athia، گهگاه یادبودهای مرتفعی پیدا خواهید کرد که به Frey این شانس را می‌دهند تا سطح شخصیت خود را افزایش دهد، که این مکان‌ها درون بازی به نام Monuments قرار گرفته‌اند. در پیش نمایش بازی، مکان Monument to Strength را بررسی کردیم. شکل آن یک Egyptian Ankh را به یاد می‌آورد و به یکی از الهامات فرهنگی دنیای واقعی بازی اشاره می‌کند. "رایو میتسونو" (Raio Mitsuno)، یکی از تهیه کنندگان بازی Forspoken، توضیح داد که تیم علاقه‌مند است ایده‌هایی را از دنیای ما به دنیای Athia گره بزند. به گفته میتسونو، اینجا جایی است که توسعه دهندگان می‌توانند از ایده‌های مختلف خود طبق تجربیات قبلی یا آنچه در ذهن دارند استفاده کنند و سپس با خلاقیت مورد نیاز برای گسترش آن، جهان بازی را درگیر آن کنند. یکی از این ایده‌ها این است که تقویت لاک ناخن می‌تواند به افزایش سطح کاراکتر بازی منجر شود. میتسونو می‌گوید: «در جوامع مصر باستان و بابلی‌ها تزئین و آراستن ناخن‌ها بخشی از فرهنگ بود، Athia نیز به همین شکل است. با توجه به گستردگی بازیگران زن بازی، این سیستم نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند، اما نمی‌توان گفت که بازی نهایی چگونه این ایده را اجرا می‌کند.

به راحتی می‌توان تصور کرد که این بنای یادبود عظیم در اولین بار که برپا شده بود، چه شکوهی را به بینندگان خود منتقل می‌کرده است، اما سکوی فرسوده و ترک خورده آن در حال حاضر تنها عظمت دیرینه‌ای را منتقل می‌کند. عناصر بر روی بلوک‌های سنگ تراش خورده گذرگاه فرو می‌ریزند و چمن از میان شکاف‌ها شروع به بیرون زدن کرده است. یک هاله‌ی ماورایی، عبادتگاه اصلی را احاطه کرده است، اما Frey با انفجاری از جادوی خود این را از بین می‌برد و پوسته‌ی خراب می‌شکافد و می‌لغزد. پس در کنار مبارزه با دشمنان و پارکور، از جادو برای گردش و پیدا کردن برخی مکان‌های مخفی بازی نیز می‌توانید استفاده کنید.

شخصیت Frey با دراز کردن دست خود به سمت بنای یادبود تازه فاش شده، ارتقاء دفاعی خود را دریافت می‌کند. این یک پاداش منطقی برای رسیدن از بنای Monument to Strength است، یادبودی که به Tanta Sila سرزمین Athia متصل است، که مظهر همان ویژگی است. بناهای تاریخی دیگری که در سرتاسر جهان خواهید یافت، به طور مشابه به سایر Tanta  ها مرتبط هستند و بنای یادبود هر کدام از آن‌ها با توجه به ویژگی که داشتند می‌توانند بخشی خاصی از شخصیت Frey را افزایس سطح دهند تا سیستم پاداش بازی نیز نقش خود را به درستی ایفا کند.

به سمت مه!

در یک رویداد پیش‌نمایش قبلی، Luminous Productions گیمرها را با Break Storms آشنا کرد، نوعی هجوم مه که در سراسر زمین می‌چرخد و هر چیزی را در مسیر خود می‌بلعد. اگر Frey وارد این پدیده شود، با انبوهی از دشمنان بسیار دشوار روبرو خواهد شد، اما تیم قول می‌دهد که این چالش ارزش پاداش را دارد. ما نتوانستیم ببینیم در پایان درگیری با یک Break Storms چه اتفاقی می‌افتد، زیرا Frey در حین مبارزه مرد، پس باید قبول کنیم که چالش ایجاد شده در طی این پدیده قرار نیست عادی و آسان باشد. اما در نشست اخیر ما، توسعه دهندگان ما را با پدیده متفاوتی به نام Depths of Corruption آشنا کردند.

قلمروهای مختلف مکانی را نشان خواهند داد که به شدت تحت سلطه مه فاسد است. ما Frey را دیدیم که در حال ورود به منطقه‌ای که بیشترین نفوذ را در یک قلمرو دارد، زمین‌های چمن‌زار آن به سرعت جای خود را به مه می‌دهد. در متراکم ترین نقطه، Frey در منظرهای ایستاده است که به نظر می‌رسد از مه ساخته شده است زیرا جز مه چیز دیگری در آن دیده نمی‌شود. یک گودال در مرکز آن وجود دارد، و از گیمر خواسته می‌شود که به داخل بپرد. پس از فرمان، شخصیت اصلی به نظر می‌رسد که در آب عمیقی فرو رفته است و در پایین آن سرزمینی سورئال است که دشمنان چالش‌های زیادی را در آن برای گیمر فراهم می‌کنند.

همراه با مکان‌های دیدنی خاص و مکان‌های خطرناک Break ، دنیای باز Forspoken دهکده‌های متروکه را برای کاوش، ویژگی‌های زمین‌شناسی برای پرش و گنج‌هایی برای لوت کردن ارائه می‌دهد. حتی سیاه‌چال‌های کوچکی به نام Seat of Reflections وجود دارند که می‌توان با آن‌ها مبارزه کرد و از پاداش‌های ارزشمند آن‌ها استفاده کرد. تمام موارد گفته شده بخشی از ماموریت‌های فرعی بودند که قرار است در جدیدترین ساخته استودیو Luminous Productions به نمایش در بیایند و گیمرها را سرگرم کنند. لازم به ذکر است که این عنوان در تاریخ 19 مهر 1401، در صورتی که تاخیر نخورد، برای پلتفرم‌های PS5 و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

نظر شما در خصوص این عنوان چیست؟ آیا پس از تماشای تریلر آن سیستم مبارزات بازی را پسندیدید؟ آیا این عنوان می‌تواند با بهترین بازی‌های سبک جهان بازی و مشابه خود رقابت کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GameInformer

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط