آیا سرویس PlayStation Plus Premium واقعا رقیب Xbox Game Pass است؟

آیا سرویس PlayStation Plus Premium واقعا رقیب Xbox Game Pass است؟

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 12 ماه و 2 روز پیش

فهرست مطالب

نزدیک به چند هفته پیش بود که Sony به صورت رسمی اعلام کرد سرویس PS Plus در آینده‌ی نزدیک در 3 سطح مختلف به نام‌های Essentials ،Extra و Premium عرضه خواهد شد. در بالاترین و بهترین سطح این اشتراک یعنی Premium، شرکت Sony اشاره می‌کند که می‌توانیم انتظار "کاتالوگی از بازی‌های کلاسیک و دوست‌داشتنی کنسول‌های PlayStation و PlayStation 2 و PSP را چه به صورت استریم و چه به صورت دانلود" داشته باشیم – بازی‌هایی که در کنار 400 بازی مختلف از میان عناوین PS4 و PS5 در سطح میانی یعنی Extra در کنار امکانات سطح اولیه (Essentials با قابلیت بازی آنلاین و 4 بازی رایگان در ماه و غیره) حضور خواهند داشت.

خبری بزرگ که بدون هیچ برنامه خاصی در یک بعد از ظهر اعلام شد؛ البته اگر اعلان‌های اخیر Sony را نگاه کنیم، چنین کاری کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. از همین رو 3 نفر از اعضای ویسایت تحلیلی و خبری VG247 به امید اینکه متوجه شوند Sony با پاسخ ملایم خود به Xbox و سرویس Game Pass چه فکری در سر دارد، در این مورد صحبت کرده‌اند.

الکس دونالدسون: اوکی، اول از همه من می‌گویم. در مورد قیمت هم حرف دارم ولی از آنجایی که احتمالا در اینجا من بزرگ‌ترین خوره‌ی بازی‌های قدیمی هستم، اول درمورد محتوا صحبت می‌کنم. خب... من از بازگشت بازی‌های PS1 خوشحالم ولی احتمالا جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین قسمت این اشتراک بازی‌های PSP باشد. این پلتفرم میزبان عناوین درخشانی بوده است. حیف که شاهد بازی‌های VITA نیستیم. و بر خلاف بازی‌های PS1 من فکر می‌کنم که تعداد کثیری از عناوین PSP به خوبی عمر کرده‌اند و هنوز هم قابل تجربه بوده و می‌توان از آن‌ها لذت برد. حداقل براساس تجربه‌ی من با نرم‌افزارهای شبیه‌ساز که این چنین بوده است.

حضور PS1 واقعا جالب است. ظاهر بازی‌های این کنسول جذابیتی نوستالژیک داشته و به همین دلیل است که بسیاری از توسعه‌دهندگان مستقل شروع به ساخت بازی‌هایی با الهام از این استایل کرده‌اند. ولی از دید من زمانی که شما واقعا یک بازی PS1 را اجرا می‌کنید، نجوه اجرا و احساسی که منتقل می‌کنند خیلی در دنیای امروزی خواهان ندارد. چنین موضوعی برای تمامی عناوین آن دوره و حتی کنسول‌های Sega Saturn و N64 نیز صدق می‌کند. البته که استثناعاتی نیز وجود دارند اما خب می‌دانید، آن استثناها برخی از بهترین بازی‌های تاریخ را تشکیل می‌دهند و به شدت نادر هستند.

علاوه بر این، تعداد بسیاری از بازی‌های شایسته و خوب PS1 یا ریمستر شده یا از نو بازسازی شده‌اند – عناوینی نظیر Symphony of the Night، سری بازی‌های Final Fantasy، Crash، Spyro، به زودی Chrono Cross، سری بازی‌های Resident Evil برروی PS1 – اما خب مشخصا تعداد بسیاری از بازی‌های PS1 شامل این لیست نمی‌شوند – بنابر این من مشتاقانه به انتظار بازی‌هایی نظیر Wipeout، Metal Gear Solid، بازی‌های Tekken قدیمی و غیره خواهم نشست. از آنجایی که ریمیک Tony Hawk نیز چنگی به دل نزد، احتمالا تجربه‌ی دوباره این بازی هم خالی از لطف نخواهد بود.

واقعا مایه شرمساری است که ناشران هنوز به سراغ استفاده از تفنگ‌های سبک سیندن (Sinden Light Gun) نرفته‌اند چرا که کنسول PS1 پناهگاه واقعی شوتر‌های این چنینی بود – شما برای استفاده از آن در تلوزیون‌های مدرن تنها به فناوری نیاز دارید، که Sinden از آن بهره می‌برد. مجوز لازم را بگیر و اون تفنگ لعنتی رو منتشر کن Sony!

... به هر حال، دارم سر و صدای بیخودی می‌کنم. نکته اصلی این است که من برای بازی‌های PSP و PS2 بیشتر از بازی‌های PS1 شوق دارم. بدون شک به این دلیل که آن بازی‌ها به اندازه عناوین PS1 قدیمی نشده‌اند. با این اوصاف، نمی‌توانم تحت هیچ شرایطی خودم را در حال استریم‌کردن تصور کنم. اگر نتوانم بازی را به صورت محلی دانلود کنم، به احتمال زیاد آن را به شکلی دیگر شبیه‌سازی کنم.

تام اوری: من کلافه شده‌ام. بازی‌های رترو و  قدیمی عالی هستند و همانند الکس، مطمئن نیستم علاقه زیادی به تجربه دوباره بازی‌های قدیمی PS1 داشته باشم. اگر این سرویس برروی کنسولی دستی در دسترس می‌بود، گمان می‌کنم احتمال بیشتری وجود داشت به سراغ مجموعه بازی‌های قدیمی بروم.

اینکه بازی‌های PS3 تنها از طریق استریم‌کردن و به صورت آنلاین قابل دسترس هستند نیز به شدت ناامیدکننده است. بازی‌های بسیاری برروی PS3 وجود دارند که مشتاق تجربه دوباره آن‌ها هستم ولی فکر نمی‌کنم اگر امکان اجرای طبیعی و روان آن‌ها برروی PS5 وجود نداشته باشد، به خودم برای بازی‌کردن آن‌ها زحمت اضافه بدهم. برروی Xbox من می‌توانم ده‌ها بازی قدیمی از کاتالوگ Xbox Original و نسل‌های بعدی را با رزولوشن و  نرخ فریم بهتر و بالاتر تجربه کنم. بدون شک در اینجا باید معماری پیچیده PS3 را مقصر دانست ولی برای یک مصرف کننده دلیل آن مهم نیست.

اگر بگویم که من برای اعلامیه‌های Microsoft پیرامون بازی‌های سرویس Xbox Game Pass بیشتر از این اعلامیه Sony هیجان‌زده شده و می‌شوم، چندان بی‌راه نگفته‌ام.

دام پپیت: من سالیانه نزدیک به 100 پوند برای اشتراک Xbox Game Pass Ultimate هزینه می‌کنم و خب این واقعا عالی است! اگر به آن همانند یک مامور مالیات فکر کنید، می‌شود 33 پوند در هر 4 ماه که با توجه به همه محتویاتی که به دست می‌آورید – از جمله اضافه‌شدن بازی‌های EA در بازه‌ای 6 تا 12 ماهه – واقعا معامله‌ای شگفت‌انگیز است. در  حال حاضر بحث های مختلفی در میان رسانه‌های بزرگ‌تر و گسترده‌تر در مورد تعداد بسیار زیاد سرویس‌های اشتراکی و اینکه چگونه آن‌ها مشغول خالی‌ کردن جیب ما هستند، مطرح می‌شود – Disney+ ،Spotify ،Netflix ،Xbox Game Pass ،Nintendo Switch Online ،PS Plus ...  در آخر یکی از آن‌ها شکست خورده و باید تسلیم شود.

و من فکر می‌کنم که این اتفاق برای یکی از سرویس‌های گیمینگ من رخ خواهد داد... من همین الان هم بیشتر بازی‌های آنلاینم را برروی Xbox بازی می‌کنم چرا که رابط کاربری آن یک آشغال به تمام معنا نیست (و البته ارتباط بهتر و بیشتری با بازیکنان PC دارد) و خب این اعلامیه Sony اگر تاثیری هم داشته باشد، برای من اینگونه است که احتمالا کلا بی‌خیال اشتراک PS Plus خواهم شد... من حتی بازی‌هایی که هر ماه به صورت رایگان در اختیار اعضای PS Plus قرار می‌گیرند را نیز نمی‌خواهم چرا که معمولا آن‌ها را تجربه کرده‌ام، قبلا آن‌ها را خریده‌ام... یا برروی Game Pass در دسترس هستند! این حقیقت که من برای آنلاین بازی‌کردن برروی PlayStationNintendo و Xbox) به یک اشتراک فعال نیاز دارم، واقعا توهین‌آمیز است – من اولین PC مختص گیمینگ خودم را بالاخره در اواخر سال گذشته خریداری کردم و همین باعث شد تا بفهمم نیاز به اشتراک برای آنلاین بازی‌کردن چقدر بد و مسخره است.

الکس: از دید من قیمت‌های اعلام شده واقعا زیاد هستند. جالب است که قیمت ماهیانه از Game Pass گران‌تر است ولی به لطف تخفیف عالی اشتراک سالیانه، خرید اشتراک به صورت سالیانه ارزان‌تر است. شاید این سبب شود تا Microsoft هم به فکر تخفیف و کاهش قیمت اشتراک سالیانه اشتراک خود بیافتد اما خب با این وجود فکر نمی‌کنم در چنین سناریویی آن‌ها چندان احساس خطر کنند. چرا که می‌توانند بحث عرضه بازی‌ها در تاریخ عرضه را مطرح کنند و با توجه به خرید و استقرار استودیو‌های جدید، قطعا در آینده بیشتر شاهد این موضوع خواهیم بود.

استدلال Sony مبنی بر اینکه می‌خواهد سرمایه‌گذاری بیشتری برروی بازی‌های جدید کرده و در نتیجه در سال اول یا مدتی بیشتر به آن 70 دلار اولیه نیاز دارد قابل درک است اما فکر نمی‌کنم چنین حرف‌هایی برای مصرف‌کننده‌ی عادی مهم باشد. دیدن اینکه آیا استدلال جیم رایان (مبنی بر اینکه شامل‌شدن یک بازی در اشتراک سبب کاهش بودجه و کاهش کیفیت آن می‌شود) پس از اینکه Xbox و استودیوهای جدیدش شروع به کار کردند، در میانگین امتیازات بازی‌ها تاثیرگذار خواهد بود یا نه، جالب است. در سال‌های اخیر PlayStation به صورت مداوم عملکرد بهتری از Xbox داشته اما اکنون می‌توان حس کرد که Microsoft می‌خواهد جریان را تغییر دهد.

موضوعی که من را در مورد قیمت به شک می‌اندازد، تعداد بازی‌ها و محتویاتی است که احتمال دارد مجبور به استریم‌شان شویم. می‌دانیم که تمامی بازی‌های PS3 و در نهایت چندین مورد دیگر تنها به صورت آنلاین و از طریق استریم در دسترس خواهند بود. و خب البته که استریم‌کردن خوب است اما در صورتی که به عنوان مزیتی اضافه وجود داشته باشد. بگذارید باری دیگر برای مقایسه – واقعا عذر می‌خواهم – سیاست Xbox را بررسی کنیم. زیبایی وجود xCloud در اشتراک Game Pass Ultimate این است که من تا به حال چندین بار از طریق گوشی همراهم و به کمک کنترلر Razer Kishi چندین مسابقه آنلاین Halo یا مقداری Forza بازی کرده‌ام ولی من هیچگاه چنین روشی را به عنوان متود اصلی‌ام برای بازی‌کردن انتخاب نخواهم کرد. حداقل الان نه! داشتن ویژگی استریم یک امتیاز اضافی زیبا تلقی می‌شود، نه یک بخش اصلی از پازل.

تام: قیمت اشتراک سالیانه خیلی بد نیست اما من شخصا گمان نمی‌کنم از بیشتر محتویاتی که ارائه می‌دهد، استفاده کنم. اگر آن‌ها به بازی‌های PS1 تروفی اضافه کرده یا کاری جدید انجام دهند، احتمال اینکه برای مدتی آن‌ها را امتحان کنم وجود دارد.

دام: بله، من با این مورد موافقم. استفاده از تروفی در بازی‌های PS1 می‌تواند باعث شود من در تصمیم تجدید نظر کنم. البته تنها برای مدتی کوتاه؛ بعد از آن احتمالا از طریق GOG یا فروشگاهی شبیه به آن بازی‌هایی که می‌خواهم را تهیه خواهم کرد.

همچنین فکر می‌کنم بد نباشد که اشاره کنم بازی‌های رترو و قدیمی هم استریم می‌شوند – عناوین Xbox و Xbox 360 و Xbox One را می‌توان برروی Xbox Series X | S به صورت محلی هم دانلود و تجربه کرد. چیز کوچکی است ولی استریم‌کردن بازی‌های PS2 و PS3 (و نیاز به اینترنتی پایدار و حجمی نامحدود) می‌تواند برای عده‌ای از بازیکنان حتی درمکان‌هایی مثل بریتانیا هم دردسرساز و مانع باشد.

الکس: ببینید، ویژگی‌ـی نظیر پشتیبانی از بازی‌های PS1 و PS2 برای من هیچ فرقی ایجاد نمی‌کند. به نظرم روشی که عناوین Xbox Original برروی سخت‌افزارهای جدید اجرا می‌شوند، تمام چیزی است که من می‌خواهم؛ من دوست دارم بازی‌ها به صورت طبیعی اجرا شوند، نه استریم؛ و در حالت ایده‌‌آل کمی هم ارتقا داشته باشند. نکته‌ی بزرگ در اجرای بازی‌های Xbox 360 از طریق قابلیت بکوارد این است که نسبت به کنسول اولیه خود بسیار بهتر اجرا می‌شوند؛ من عنوانی همانند Lost Odyssey را در صورتی که بدین شکل قابل تجربه نباشد، اصلا بازی نمی‌کنم.

دام: با این حرف‌ها به من یادآوری کردی که Final Fantasy XIII: Lightning Returns را برروی Xbox Series X دانلود کنم...

الکس: خب، منظور من هم دقیقا همین است. نسخه‌های Xbox سه‌گانه FF13 که از طریق Backwards Compatibility اجرا می‌شوند، هیچ تفاوتی با نسخه‌های Definitive بازی‌ها ندارد، که خب واقعا جالب است. و از آنجایی که شرکت Square Enix در آپدیت نگه‌داشتن نسخه‌های PC واقعا بد عمل می‌کند، شاهد خروجی‌های بهتری حتی نسبت به نسخه PC هستیم. و این حقیقتی است که برای بسیاری از بازی‌های Xbox Original و Xbox 360 هم صدق می‌کند. آیا PS5 هم می‌تواند برای بازی‌های PS1/2/3 چنین امکانی را محقق سازد؟ امیدوارم، چرا که سبب می‌شود ارزش اشتراک تا حد خوبی برای من بالا برود اما حقیقتا خیلی به رخ‌دادن این اتفاق خوشبین نیستم...

همچنین مقایسه اجتناب‌ناپذیر دیگری که در اینجا پیش می‌آید، این است که حتی اگر شما عضو سرویس Game Pass نباشید هم می‌توانید بازی‌های Xbox 360‌ـی که به صورت دیجیتالی خریداری کرده‌اید را به صورت Backwards تجربه کنید. تازه این بدون احتساب قابلیت استفاده از دیسک‌های فیزیکی است. من در گذشته تعداد بسیاری از بازی‌های PS1 را در کنار باز‌ی‌‌های PSP برای تجربه برروی این کنسول دستی خریداری کردم و اکنون برایم سوال است حالا که این بازی‌ها از نظر فنی برروی PS5 قابل اجرا هستند، حتی اگر عضو اشتراک PS Plus Premium نشوم هم می‌توانم به واسطه داشتن نسخه‌ی دیجیتالی آن ها را تجربه کنم؟

تام: از دید من این اشتراک حکم سرویسی همانند Game Pass را برای Sony ندارد. می‌دانم که همه آن را "رقیب Game Pass از سوی Sony" می‌نامند ولی در اصل این 2 یکسان نیستند. اگر دقیق‌تر به آن نگاه کنید، چندان هم با پیشنهاد بدی روبرو نیستیم (در صورتی که عنصر استریم بازی‌ها را تحمل کنید) ولی PS Plus Premium به اندازه Game Pass انقلابی و قدرتمند نیست. در واقع کم و بیش همان PS Plus بوده که حالا PS Now را هم درون خود جای داده است.

با وجود Game Pass برروی Xbox، من حس می‌کنم که می‌توانم تنها با استفاده از همان سرویس اکثر عناوین را تجربه کرده و چیز زیادی را هم از دست نمی‌دهم. اما خب به نظرم در مورد اشتراک PS Plus Premium اینطور نیست. مشخصا همه بازی‌ها به Game Pass نمی‌آیند اما به لطف در دسترس قرارگرفتن بازی‌های فرست‌پارتی و تعداد مناسبی از بازی‌های تردپارتی در روز عرضه این توهم به وجود می‌آید که انتشار عناوین مهم و بزرگ را از دست نمی‌دهید.

دام: من فکر می‌کنم که بی‌اعتنایی جیم رایان و Sony نسبت به سیاست انتشار بازی‌ها در روز عرضه خیلی سریع به سراغ‌شان خواهد آمد. مخصوصا که حالا ما Bungie، استودیو تازه تاسیس جید ریموند و بازی‌های جدید و لایو سرویس آن‌ها را  در افق نزدیک خود داریم؛ آیا برای اجرای این بازی‌های لایو سرویس و خدمات‌محور به اشتراک PS Plus نیاز داریم؟ آیا آن‌ها در هنگام عرضه برروی PS Plus Premium در دسترس خواهند بود؟ اگر این بازی‌ها رایگان باشند، آیا من به خاطر استفاده از بالاترین سطح PS Plus مزایایی خاص دریافت خواهم کرد یا نه؟ شخصا برای من در رابطه با اکوسیستم نسل جدید PlayStation علامت سوال‌های بسیاری وجود دارد... و همین باعث شده که فکر کنم در آینده قرار است PS5ام تا حدودی نادیده گرفته شود؛ چرا که به جای پرداخت 70 دلار برای تجربه عناوین جدید PS5 می‌توانم بازی‌های دیگری را در روز عرضه به واسطه Game Pass برروی Xbox تجربه کنم.

الکس: من مشکلی با پرداخت 70 دلار برای یک بازی فوق‌العاده باکیفیت و خارج از اشتراک ندارم. این حقیقت که بازی‌ها روز عرضه برروی Xbox در دسترس هستند واقعا عالی است اما بر خلاف آن بودن برای من به معنای پایان دنیا نیست. اگرچه... یکی از چیزهایی که به نظرم جالب است، جهت‌گیری این موضوع با تعهد جدید Sony نسبت به بازی‌های لایو سرویس و خدمات‌محور است. آن‌ها در حال حاضر بیش از 10 بازی این چنینی در دست توسعه دارند،‌ درست است؟

به نظر من، بهترین کاری که می‌توانید با بازی‌های لایو سرویس انجام دهید این است که آن‌ها را خیلی ارزان یا رایگان در اختیار مردم قرار دهید چرا که سپس می‌توانید از طریق پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، DLCهای مختلف، افزونه‌ها، آیتم‌های تزئینی و غیره درآمدزایی کنید. شاید تا زمانی که این عناوین منتشر شوند، Sony در برخی سیاست‌هایش تجدید نظر کند – اما بدون شک از دید من، پرداخت 70 دلار برای عنوانی که می‌دانم قرار است 20 دلار دیگر برای هر فصلش یا هر چیزی که تجربه "کامل" و از اول تا آخر آن نام دارد پرداخت کنم، سخت‌تر خواهد بود.

اگر بخواهم مقایسه کوچکی داشته باشم، به همین دلیل است که فکر می‌کنم Street Fighter 6 باید مقرون به صرفه بوده و یا حتی در صورت امکان رایگان باشد – زیرا اگر Capcom همان ساختار Street Fighter 5 را دنبال کند، می‌تواند به هرحال سالی بین 20 تا 30 دلار از من پول بگیرد. قطعا چنین بحثی بازی به بازی متفاوت است ولی اگر Sony واقعا در رابطه با عناوین لایو سرویس جدی است، واقعا بهتر است آن‌ها را از روز عرضه برروی این سرویس منتشر کند.

دام: بله، برای مثال به عنوان Destruction All-Stars نگاه کنید – اولین تلاش جدی Sony در بازار بازی‌های لایو سرویس که کاملا آشفته به نظر رسیده، نمی‌داند واقعا چگونه کسب درآمد کند و انتشار اولیه و مبتنی بر PS Plus آن نیز کاملا افتضاح بود. بیایید امیدوار باشیم عنوان بعدی در تمامیِ زمینه‌ها کمی بهتر و مناسب‌تر عمل کند.

تام: من موضع Sony در رابطه با عناوین روز اول PS Plus Premium را درک می‌کنم. بازی‌های بزرگ و معروف استودیو‌های داخلی Sony فروش بسیار خوبی دارند و در حال حاضر آن‌ها می‌توانند به درستی و با اعتماد به نفس بگویند که "این باز‌ی‌ها از استاندار به شدت بالایی برخوردار بوده و با دیگر عناوین موجود در بازار تفاوت دارند." بازی‌های فرست‌پارتی Xbox نمی‌توانند به اندازه‌ی مجموعه‌هایی نظیر God of War، Horizon، Ratchet and Clank و Spider-Man فروش داشته باشند اما خب با توجه به شرایط کنونی می‌توانید مطمئن باشید که این وضعیت در حال تغییر است.

زمانی که Starfield، بدون شک بزرگ‌ترین انحصاری اکوسیستم Xbox در سال‌های اخیر، برروی Game Pass عرضه شود، احتمال دارد مردم به صورت ناگهانی دیدگاه‌شان عوض شود. این عوانیست که به احتمال بسیار هم‌رده بهترین عناوین Sony خواهد بود و می‌توانید در روز عرضه آن را با قیمتی نزدیک به یک فنجان قهوه (البته خب قهوه‌ای گران‌ قیمت) تجربه کنید.

 دام: علاوه بر این موضوع، می‌خواهم اضافه کنم که من از طرفداران پر‌وپا قرص سبک Rogue-like هستم و هزاران ساعت از وقتم را صرف عناوینی نظیر Enter the Gungeon و The Binding of Isaac کرده‌ام اما هنوز به این خاطر که قادر به کنار گذاشتن 70 دلار اضافه نبوده‌ام، نتوانسته‌ام Returnal را تجربه کنم... در حالی که واقعا هیچ علاقه‌ی خاصی به سبک ریسینگ ندارم اما زمان بسیار لذت بخشی را صرف Forza Horizon 5 کرده‌ام چرا که بازی‌کردن آن هیچ هزینه‌ی اضافی‌ـی برایم به همراه نداشته است.

تام: در رابطه با بازی‌های لایو سرویس حق با شماست (درضمن ممنون که در این مقاله به Street Fighter اشاره کردید!). و این چیزیست که در رابطه با Xbox و Game Pass من را متعجب کرده است؛ بازی‌های لایو سرویسی که رسما داخل این اشتراک وجود دارند تا افراد را بدون توجه به عناوین جدیدی که اضافه می‌شوند، همچنان درگیر نگه دارند. من دوست دارم که در اینجا شاهد حضور نسخه‌ی بعدی Destiny (و حتی نسخه‌ی فعلی) برروی PS Plus Premium باشیم؛ انجام چنین کاری به شدت منطقی است.

هم‌اکنون به عنوان یک اعلامیه، مقداری اطلاعات در اختیارمان قرار گرفته اما از اشتراکی که قرار است در ماه‌های آینده عرضه شود، جزئیات بسیار کمی داریم. شاید مجموعه بازی‌های موجود برروی سرویس فوق‌العاده باشند ولی در حاضر هیچ اطلاعاتی در این مورد منتشر نشده است. بدون شک هنوز بخش‌هایی برای نهایی‌شدن و تصمیم‌گیری باقی مانده اما هیجان‌زده شدن درمورد سرویسی که فعلا چیزی بیشتر از یک هزینه‌ی جدید و اضافی به نظر نمی‌رسد، کمی دشوار است. من در رابطه با اشتراک‌های فعلی هیجان‌زده نیستم و باور اینکه دیگران به وجد آمده‌اند هم برایم سخت است.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا برای اکوسیستم جدید PS Plus و PlayStation هیجان‌زده‌اید یا به نظرتان هنوز برای تصمیم‌گیری زود است؟ شما می‌توانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: VG247

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط