وقتی صحبت از بازیهای ابرقهرمانی میشود، بدون شک اولین چیزی که به ذهن من و شما و اکثر گیمرها میرسد، سری Batman: Arkham میباشد؛ سریای که با عرضه عنوان Batman: Arkham Asylum در سال ۲۰۰۹ آغاز گشت و شروع کننده یکی از بهترین فرانچایزهای سوپرهیرویی و حتی میتوان گفت به جرئت یکی از بهترین فرانچایزهای تاریخ دنیای بازیهای ویدیویی بود.
در این مقاله اما ما کار زیادی با کل سری Batman: Arkham نداریم و احتمالا بعدا به سراغش میرویم اما روی صحبت ما با بهترین عنوان این سری، یعنی Batman: Arkham City است. احتمالا همه قبول دارند که Batman: Arkham City، بهترین عنوان این سری میباشد و حقیقتا توضیح چرایی این موضوع، کار سختی است.
باید خودتان در کوچه و خیابانهای تنگ و تاریک آرکهام در شب قدم بزنید تا بتوانید این حس را درک کنید. اینکه تبهکاران را در حال آزار و اذیت مردم ببینید و بروید نجاتشان دهید، این که وارد مقر دشمنان خود شوید و به بررسی رمز و رازهایشان بپردازید، رمز و رازهایی که گاها شما را سرجای خود میخکوب میکنند و حتی ممکن است بعضی مواقع شما را بترسانند!
به طور کلی، این عنوان از جمله خوشساختترین بازیهای زمان خود به حساب میآمد و استودیو Rocksteady تک تک تکههای پازل را به گونهای چید که تابلویی پر نقش و نگار و زیبا به ما ارائه دهد، تابلویی که حتی ۱۰ سال بعد از عرضهاش در خاطر ما مانده و یادآور لحظات تلخ و شیرین زیادی است.
در این مقاله، به مناسبت سالگرد ۱۰ سالگی عنوان Batman: Arkham City که در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱ (2۶ مهر ۱۳۹۰) منتشر شد، نگاهی مفصل به بخشهای مختلف این بازی اعم از حواشی ساخت و گیمپلی تا داستان میاندازیم و سعی میکنیم خاطرات خوب خود را زنده کنیم، پس با ماه همراه باشید تا از اول همه چیز را آغاز کنیم!
عنوان Batman: Arkham City یک بازی اکشن ماجراجویی است که در سال ۲۰۱۱ به دست Warner Bros. Interactive Entertainment منتشر شد و توسط استودیو Rocksteady توسعه یافت. این عنوان براساس سوپرهیروی کمیکهای DC، یعنی Batman بود که دنبالهای برای عنوان منتشر شده در سال ۲۰۰۹ یعنی Arkham Asylum و دومین نسخه سری Batman Arkham حساب میشد.
نویسندگی این عنوان بر عهده نویسنده کهنهکار Batman یعنی "پائول دینی" (Paul Dini) قرار داشت و در کنار او نیز "پائول کراکر" (Paul Crocker) و "سفتون هیل" (Sefton Hill) به عنوان نویسندگان بازی دیده میشدند. عنوان Arkham City از سری کمیکهای Mythos الهام گرفته بود، در داستان اصلی بازی بتمن در Arkham City که یک ابر زندان، پر تبهکارهای Gotham City است حبس شده و حالا میخواهد رازهای پشت پرده این ابر زندان که توسط Hugo Strange اداره میشود، پی ببرد.
صداگذاری کرکترهای اصلی بازی نیز توسط بازیگران مختلف DC Animated Universe انجام شده و آقایان "کوین کانری" (Kevin Conroy) و "مارک همیل" (Mark Hamill) به ترتیب نقش شخصیتهای Batman و Joker را ایفا کردند.
بازی از زاویه دید سوم شخص بهره میبرد و تمرکز ویژهای روی قابلیتهای مبارزاتی و مخفیکارانه، مهارتهای کارآگاهی و گجتهای بتمن داشت؛ گجتهایی که در مبارزات و کاوشگری در محیط بازی مورد استفاده قرار میگرفتند. Batman میتواند آزادانه در محیط زندان Arkham City حرکت کرده و با شخصیتهای مختلف فعل و انفعالات مختلف داشته باشد تا مرحلهها و ماموریتهای جدیدی را انجام دهد. او همچنین میتواند با پیشروی داستان بازی یا به دست آوردن ابزار و وسائل جدید بخشهای تازهای از نقشه را آزاد کند.
بازیکنان میتوانند جدای از داستان اصلی، مراحل فرعی را نیز تجربه کنند تا با استفاده از آنها محتوای بیشتر و آیتمهای کالکتیبل جمعآوری نمایند. یکی از یاران Batman یعنی Catwoman نیز در بخش داستانی این بازی قابل بازی بوده و بخش داستانی کوتاه خود را دارد که موازی با داستان بازی پیش میرود.
استودیو Rocksteady به هنگام توسعه عنوان Arkham Asylum ایدههای زیادی برای یک دنباله داشت و روند توسعه داستان Arkham City نیز در فوریه ۲۰۰۹ آغاز شد. اندازه طرح اولیه Arkham City تقریبا ۵ برابر عنوان Arkham Asylum بود و شهر بازی نیز طوری طراحی شد تا بتمن بتواند بر فراز آن پرواز کند. بیش از یک سال زمان و ۱۰ میلیون دلار خرج کمپینهای تبلیغاتی بازی شد و عرضه آن نیز با منتشر شدن دو آلبوم موسیقی همراه بود؛ یکی شامل موسیقیهای خود بازی و دیگری شامل ۱۱ موسیقی که توسط هنرمندان مختلف از بازی الهام گرفته بودند.
بازی در اکتبر ۲۰۱۱ برای پلتفرمهای Xbox 360 و PlayStation 3 عرضه گشت و یک ماه بعد نیز نسخه PC در دسترس گرفت. از نظر نقدها و نمرات، Batman: Arkham City نظر منتقدان را به خوبی جلب نمود و موفق شد تا نمره فوقالعاده ۹۶ را در وبسایت Metacritic کسب کند. این بازی همچنین جوایز زیادی نیز دریافت نمود که شامل مواردی همچون Game of the Year، Best Action Game، Best Action Adventure Game، Best Adventure Game و Best Original Score میشدند.
همانند بازی قبلی سری، از این نسخه نیز به عنوان یکی از بهترین بازیهای تاریخ یاد میشود. یک اسپینآف موبایلی به نام Batman: Arkham City Lockdown نیز در دسامبر ۲۰۱۱ برای بازی عرضه شد.
همچنین بازی چندین بار دیگر مجددا عرضه گشت که قابل توجهترین آنها نسخه Game of the Year Edition بود، نسخهای که در می ۲۰۲۲ عرضه گشت. نسخههای Wii U و OS X نیز به ترتیب در نوامبر و دسامبر ۲۰۲۱ در دسترس قرار گرفتند. در سال ۲۰۱۶ نیز ریمستر بازی بازی برای PlayStation 4 و Xbox One منتشر شد. در نهایت، پیش درآمدی برای این عنوان به نام Batman: Arkham Origins در سال ۲۰۱۳ و دنبالهای به نام Batman: Arkham Knight در سال ۲۰۱۵ عرضه گشت.
روند توسعه
استودیو Rocksteady حتی پیش از توسعه Arkham Asylum ایده ساخت یک دنباله را داشت. بنابراین ایدههای داستان و حال و هوای طوری در بازی پیاده شدند که روایت این دو عنوان به هم متصل باشند، یک اتاق مخفی در Asylum Warden’s Office در Arkham Asylum وجود داشت که به روند توسعه یک دنباله اشاره میکرد و حتی میتوان چند نمونه از بلوپرینتهای زندان Arkham City را در آن دید، این بلوپرینتها بسیار شبیه به فرم کلی Arkham City میباشند.
ایده اصلی این بود که بازی خارج از حال و هوای «تیمارستان» بوده و در خیابانهای Gotham City جریان داشته باشد و در عین حال جزئيات بیشتری نیز به تیمارستان اضافه گردد. آنها همچنین میخواستند به جای خیابانهای عادی و معمولی، لوکیشنهای مختلفی از Batman Mythos که مربوط به کرکترها بودند را به بازی اضافه کنند؛ البته در ابتدا Rocksteady از نظر تکنیکی مطمئن نبود که این ایدهها قابل اجرا هستند یا خیر.
توسعه جدی داستان و مفاهیم Batman: Arkham City از فوریه ۲۰۰۹ آغاز شد، و تیم توسعه از پروژه Arkham Asylum به پروژه Arkham City منتقل شدند. در آن زمان تیم توسعه موفق شده بودند کارهای فنی لازم جهت پرواز و شیرجههای بتمن بر فراز آسمانهای تیمارستان را تکمیل کنند و الحاق این بخش به گیمپلی بازی حسی طبیعی میداد. استودیو «راکستدی» تصمیم گرفت تا در بازی از Batmobile استفاده نکند زیرا حمل و نقل در محیط خراب و از بین رفته شهر بسیار سخت میشد.
پرواز بتمن بر فراز شهر راه خوب و موثری برای حمل و نقل بود و دادن اتومبیل به بتمن باعث میشد تا هسته گیمپلی بازی تغییرات زیادی بکند. سفتون هیل، کارگردان عنوان Arkham City اظهار داشت که هدف اصلی بازی القای حس «بتمن در گاتهام» بود. همچنین آقای کانری، صدا پیشه شخصیت Batman گفته بود که ماهیت بازی بسیار بسیار تاریک میباشد و از این نظر هم سطح با انیمیشن Batman Beyond: Return of the Joker است. کانتری همچنین گفته بود: «بازی شامل Villainهای زیادی میشود و به سراغ بخشهای تاریک میرود.»
به عنوان بخشی از فلسفه طراحی بتمن در گاتهام، حرکات و ضربات او گسترش یافته بود. اگرچه تیم توسعه ایدههایی برای گجتها، حرکات و قابلیتهای جدید داشتند، در نهایت تنها به مواردی بسنده کردند که حس میکردند همخوانی خوبی با شخصیت بتمن دارد.
آنها همچنین تصمیم گرفتند که بتمن در ابتدای بازی به همه گجتهایی که در Arkham Asylum آزاد کرده بود، دسترسی داشته باشد تا این حس را بدهند که بتمن کاملا آماده این است که اوضاع در Arkham City خوب پیش نرود.
راکستدی سیستم مبارزاتی که در Arkham Asylum به کار برده بود را بازنگری کرد و حرکات تازهای ساخت. در کنارش حرکات قبلی را به شکلی طبیعی گسترش داد. این موضوع منجر شد تا مبارزات و گیمپلی عمق بیشتری داشته باشند، نکتهای مثبت که تغییر بنیادین مبارزات منجر به آن نمیشد، به سبب گسترش توپخانه بازیکنها، انیمیشنهای بازی نیز دوبرابر شدند.
قابلیت Detective Vision که شباهت زیادی به اشعه X دارد و برای مشخص کردن اشیای خاص در بازی استفاده میشد نیز مجددا مورد بازیابی قرار گرفت زیرا در Asylum میزان کاربرد این قابلیت بسیار زیاد بود و حتی تعدادی از بازیکنان در سراسر بازی از آن استفاده میکردند! از نظر بصری نیز هماهنگی بیشتری میان این حالت و طراحی اصلی بازی ایجاد شد. البته ابتدا این ایده وجود داشت که محدودیت زمانیای برای Detective Vision وجود داشته باشد ولی سپس گفته شد «بتمن گجتی به این شکل نمیسازد.»
در واقع آنها به جای محدودیت زمانی، در بخشهای دیگری این قابلیت را محدود نمودند. دیگر تمام اطلاعات مربوط به جهتیابی از طریق Detective Vision در دسترس نبود و همچنین به هنگام ضربات دشمنان، صفحه این Vision تار میشد تا از استفاده بیش از حد آن جلوگیری شود. کارگردان هنری استودیو راکستدی یعنی آقای دیوید هگو این ورژن جدید Detective Vision را به عنوان «واقعیت تکمیل شده» توصیف کرد.
جهان باز بازی، دست راکستدی را باز گذاشت تا شخصیتهای منفی بیشتری در بازی وجود داشته باشند و چالشهای بیشتری برای شخصیت «بتمن» ایجاد شود. آنتاگونیست اصلی بازی Hugo Strange بود و هنگامی که بتمن وارد Arkham City میشود، قدرت و کنترلگری او به شدت مشهود است. Strange همچنین از هویت بتمن آگاه است که این موضوع باعث میشود تا بتمن آسیبپذیرتر از همیشه باشد.
طبق گفته سفتون هیل، Strange برای بسیاری از بازیکنان کرکتر جدیدی است اما سرگذشت و شخصیت کلی او در بخشهای مختلف بازی توضیح داده میشود. همچنین Catwoman نیز به سبب ماجراهایش با Batman در بازی دیده میشود و در عین حال ماموریتهای مخصوص خود را دارد که موازی با داستان اصلی بازی پیش میرود.
در نهایت ماموریت Catwoman منجر به این میشود که او به کمک بتمن بیاید اما در اواخر توسعه بازی، سازندگان تصمیم گرفتن تا انتخاب دیگری به بازیکنان بدهند تا آنها بتوانند با Catwoman شهر را ترک کنند و از نظر اخلاقی، شخصیتی «خاکستری» به Catwoman ببخشند. این تصمیم در دو روز گرفته و در بازی اعمال شد.
استودیو راکستدی همچنین قصد این را داشت که بخش چندنفره را به بازی اضافه کند ولی در نهایت این تصمیم گرفته نشد. سفتون هیل اظهار داشت: «اگر ما انرژی لازم برای ساخت بخش چندنفره را میگذاشتیم، بازی بسیار بهتری میساختیم و همین کار را نیز کردیم.»
گیمپلی
همانطور که میدانید، بازی در Arkham City جریان دارد و از لحظه اول شروع بازی، بازیکنان میتوانند در کل این محیط به گشت و گذار بپردازند. بازیکنان همچنین میتوانند کل بازی را به شکل مخفیانه انجام دهند و با استفاده از حرکات مخفیانه بتمن و گجتهایش، دشمنان را از پای دربیاروند. بتمن میتواند از شنلش استفاده کند تا بر فراز شهر پرواز بنمایند. او همچنین میتواند از Grapnel Gun استفاده کند تا از لبههای ساختمانها بالا برود.
بازیکنان به عنوان بتمن توانایی استفاده از Detective Vision را دارند و میتوانند با استفاده از آن موارد مختلفی در دنیای بازی اعم از وضعیت کرکترها، کالکتبلها و سرنخها را پیدا نمایند. Detective Vision همچنین میتواند برای Forensic نیز استفاده شود که قابلیت دنبال کردن صدای تکتیرانداز است. بازیکنان همچنین دسترسی کاملی به انبار دادههای تباهکاران دارند که این انبار نیز دارای پازلهای مختلفی برای حل کردن است. یک شبکه برای هک کردن ارتباطات نیز در بازی دیده میشود.
مبارزات بازی نسخهای ارتقا یافته از مبارزات Freeflow در عنوان Arkham Asylum بود، حالا بازیکنان میتوانند همزمان به چند نفر ضد حمله بزنند، اشیای پرت شده به سمت خود را برگشت دهند، از هوا حمله کنند و در انتهای ضربات پشت هم به دشمنان، ضربهای ویژه داشته باشند. بسیاری از گجتهای بتمن نیز در مبارزات استفاده میشوند.
دشمنان نیز انواع مختلفی ای زرهها و سلاحها را در اختیار دارند، ضربات سلاحهای عادی مثل چوب بیسبال و لولههای فلزی آسیب کمتری میرسانند و به ضد حمله نیز تبدیل میشوند در حالی که تفنگها آسیب زیادی به بتمن میرسانند. بعضی از دشمنان نیز قبل از بیهوش شدن در مبارزات، خلع سلاح میشوند. دشمنانی که Stun Baton در اختیار دارند، تنها از زاویه پشتی آسیب پذیر میباشند و دشمنانی که سپر دارند نیز نیازمند ضربات هوایی هستند.
دشمنان بزرگتر نیز باید با استانها و کمبوهای مخصوص از هوا در بیایند و البته میتوان از آنها طوری استفاده نمود که به یاران خود آسیب بزنند.
درگیریهایی بین اعضای گنگهای مختلف در سطح شهر وجود دارد که حرکات بازیکن در Arkham City را پیچیدهتر میکند. مبارزات، در کنار بخشهای دیگر بازی به بازیکنان Experience Point میدهند و شما میتوانید با استفاده از این بخش برای بتمن و ابزار مختلفش ارتقاهای مختلفی را اعمال کنید. هرکدام از کتگوریهای ارتقاهای بازی شامل ۱۵ مورد مختلف میشوند، مثلا یکی از ارتقاهای Grapnel Gun، باعث میشود بتوانید با آن دشمنان را خلع سلاح کنید.
داستان
در یک کنفرانس خبری که توسط Bruce Wayne برگزار میشود، او مخالفت خود با Arkham City را اعلام میکند ولی نیروهای TYGER او را دستگیر کرده و به Arkham City میبرد. اینجاست که Hugo Strange به Wayne میگوید که میداند او همان Batman است و سپس او را به سمت تبهکاران زندان میفرستد. در حالی که Strange آماده میشود تا Protocol 10 را فعال کند، Wayne ابزارها و وسایل خود را به کمک Alfred Pennyworth به دست میآورد و تبدیل به Batman میشود.
اولین حرکت او، نجات دادن Catwoman از دست Two-Face است، شخصیتی که سعی دارد با قتل Catwoman احترام تبهکاران را به دست بیاورد. پس از این که Joker سعی میکند تا Catwoman را بکشد، بتمن او را ردیابی میکند که در Sionis Steelmil قرار دارد و امید دارد که جوکر بداند Protocol 10 چیست.
آن جا بتمن میفهمد که خواص موجود در فرمول Titan، در حال گسترش در خون جوکر بوده و ذره ذره در حال کشتنش هستند. سپس جوکر بتمن را دستگیر کرده و خون خود را به او منتقل میکند. در نتیجه، بتمن نیز مثل جوکر بیمار میشود. جوکر همچنین به او میگوید که او کل بیمارستانهای Gotham با خون او آلوده شدهاند.
بتمن نیز که به دنبال نجات خودش و مردم بیگناه شهر میباشد، به سراغ Mr. Freeze میرود که اقدام به ساخت دارویی برای این بیماری کرده ولی متوجه میشود او توسط Penguin ربوده شده است. او به سراغ Penguin میرود و نیروهایش را شکست میدهد تا Mr. Freeze را آزاد کند. او به بتمن میگوید که این دارو را ساخته است ولی در حال حاضر دارو به خاطر عدم ثبات، بی مصرف است.
بتمن گمان میکند که خواص خون Ra's al Ghul میتواند این دارو را کامل کند بنابرین به دنبال او میرود و در نهایت به دختر Ra's al Ghul یعنی Talia میرسد. پس از کش و قوسهای فراوان او موفق میشود تا خون Ra's al Ghul را به دست بیاورد و Mr. Freeze نیز به کمک آن دارو را میسازد ولی بلافاصله این دارو توسط Harley Quinn دزدیده میشود، حتی قبل از این که بتمن بتواند از آن استفاده کند. وقتی بتمن به سوی جوکر برمیگردد، میبیند که او سلامت خود را بازیافته است.
هنگامی که این دو درگیر میشوند، Strange اقدام به فعال کردن Protocol 10 مینماید و آن جاست که بتمن میفهمد Protocol 10 در اصل نقشهای برای از بین بردن کل جمعیت Arkham City بوده است تا تمام تبهکاران شهر Gotham از بین بروند و نابود شوند.
به محض فعال شدن Protocol 10، سربازان TYGER اقدام به کشتار زندانیان میکنند و موشکهای زیادی از پایگاه Strange به مکانهای مختلف Arkham شلیک میشوند. یکی از موشکها به Steelmill برخورد میکند و بتمن زیر خرابهها دفن میشود، قبل از این که جوکر بتواند از این وضعیت بهره ببرد، Talia از راه میرسد و به جوکر قول میدهد که اگر او از جان بتمن بگذرد، راز جاودانگی را به او میگوید.
اینجاست که Catwoman میآید و بتمن را نجات میدهد، سپس Alfred بتمن را قانع میکند که قبل از رفتن به دنبال Talia و Joker، اقدام به از بین بردن Protocol 10 بکند.
بتمن وارد Wonder Tower میشود و Protocol 10 را خاموش میکند. سپس او میفهمد Ra's al Ghul مغز متفکر این ماجراها بوده است و بعد از این که Strange موفق نمیشود تا بتمن را شکست دهد، توسط Ras به شدت زخمی میشود. با نفسهای آخرش، Stranger اقدام به فعال کردن Protocol 11 مینماید که منجر به نابودی Wonder Tower میشود. بعد از این که Ra's al Ghul خودکشی میکند تا دستگیر نشود، جوکر با بتمن تماس میگیرد و میگوید که اگر او به Monarch Theater نرود، Talia را میکشد.
وقتی بتمن به مکان مورد نظر میرسد، جوکر از او میخواهد که دارو را به او بدهد ولی در این لحظه Talia از پشت شمشیری را بدنش فرو کرده و او را میکشد. Talia اعتراف میکند که دارو را از Quinn دزدیده است اما اینجا جوکر اصلی که هنوز بیمار است، از سر میرسد و او را به قتل می رسد.
جوکر سالمی که Talia او را کشت، تبدیل به Clayface میشود و اینجا مشخص میگردد که تمام این مدت او خود را به عنوان جوکر سالم جا زده بود تا به سایر تبهکاران شهر کمک کند. بتمن با او مبارزه کرده و شکستش میدهد ولی در انتحار جوکر سالن تئاتر را منفجر میکند. بتمن بخشی از دارو را مینوشد و Lazurus Pit را قبل از این که جوکر بتواند از آن استفاده کند، از بین میبرد.
در حالی که بتمن شک کرده جوکر را نجات دهد یا خیر، جوکر از پشت به او حمله میکند و باعث میشود که شیشه دارو به زمین افتاده و بشکند. بتمن اعتراف میکند که با وجود همه کارهای جوکر، حاضر بوده او را نجات دهد. بعد از این که جوکر تسلیم بیماریاش میشود و میمیرد، بتمن بدنش را به Arkham City میبرد و هنگامی که Commissioner Gordon از او میپرسد چه اتفاقی افتاده، بدن جوکر را روی سقف یک ماشین پلیس میگذارد و در سکوت میرود.
سخن پایانی
در این مقاله، ما سعی کردیم نگاه کاملی به عنوان Batman: Arkham City داشتیم و سعی شد تا در سه بخش روند توسعه، گیمپلی و داستان، ارزشمندترین اطلاعات ممکن داده شود. قصد نویسنده از نوشتن این مقاله، گرامیداشت سالگرد ۱۰ سالگی این عنوان محبوب و زنده کردن خاطره آن برای طرفداران بود. عنوانی که بدون شک همیشه به عنوان یکی از بهترین بازیهای ابرقهرمانی و حتی بازیهای جهان یاد شده و میشود و خواهد شد، عنوانی که الهام بخش بازیهای زیادی بود و خلاقیت فوقالعاده استودیو Rocksteady را به تصویر کشید.
حالا نیز بهترین کاری که در این زمان میشود کرد، این است که مجددا به سراغ این عنوان برویم تا تجدید خاطرهای کامل با آن داشته باشیم و در این مدتی که بازیهای مربوط به شخصیت ابرقهرمانی Batman کمياب میباشند، یادی از گذشتهها بکنیم.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.