با تاریخچه و بازی های استودیو بازی سازی فرام سافت ور آشنا شوید

با تاریخچه و بازی های استودیو بازی سازی فرام سافت ور آشنا شوید

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 6 ماه و 27 روز پیش

فهرست مطالب

همه‌ی طرفداران این استودیو، آن را با نام میازاکی می‌شناسند به طوری که هویت اصلی فرام سافت ور جدا از نام هیدتاکا میازاکی تصور نمی‌شود. اما جایگاه این استودیوی بازی سازی با حضور چهار نسل در صنعت گیم و ساخت عناوینی خاص و به یاد ماندنی برای کنسول‌های مختلف در طی سال‌ها چیست؟ قبل از میازاکی، استودیو در چه شرایطی قرار داشت؟ برای شناخت بیشتر استودیوی فرام سافت ور با اگزوگیم در این مقاله همراه باشید.

استودیوی "فرام سافت ور" از ابتدا یک استودیوی بازی سازی نبود و به مدت 8 سال از زمان تاسیس در شهر توکیو ژاپن ، به عنوان یک شرکت برنامه نویسی در راستای ارتقای داده‌های کامپیوتری فعالیت می‌کرد. تا این که اولین بازی را در سال 1994 به نام "کینگز فیلد" برای کنسول پلی استیشن 1 ساخت. و این آغاز راه این استودیو در صنعت بازی سازی بود.

در این مقاله قصد داریم با عناوین اصلی فرام سافت ور آشنا شویم و آن‌ها را قبل و بعد از تاثیری که میازاکی بر هر کدام گذاشت بررسی کنیم. اینکه چطور فرام سافت ور به هویت امروزی خود رسید و نقطه ی عطف در این تغییرات کجا بود.

بررسی تخصصی فرام سافت ور

برای درک بهتر موضوع ساخته‌های فارم سافت ور را به سه قسمت برای شما تقسیم کرده ایم تا با هم ببینیم که این سه شاخه هر کدام به چه سرانجامی رسیدند.

فرام سافت ور

King’s Field ،‌ بستری برایِ خلقِ سبکِ سولزبورن

در همان سال اول عرضه‌ی کنسول پلی استیشن 1 ، یک بازی سه بعدی اول شخص در سبک نقش آفرینی به نام کینگز فیلد در کشور ژاپن منتشر شد که از همان سال تمام اِلمان‌های اساسی در بازی‌های آر پی جی را با خود داشت. ایده ی‌رها شدن ناگهانی در یک داستان با چند جمله اولیه‌ی راوی، در مورد یک سرزمین نفرین شده، از همان ابتدا در بازی‌های فرام سافت ور وجود داشت و محدود به سری دارک سولز نیست. در سری بازی‌های کینگز فیلد و عناوین مشابه مثل بازی اِترنال رینگ ، عناصر ابتدایی از آنچه امروز به عنوان سولز بورن می‌شناسیم وجود داشت.

تقسیم توانایی‌های بازی کن به مَجیک و اسلحه دست راست، تاثیر میزان نفس یا استامینا در مبارزه، خرید و فروش آیتم‌ها و طریقه به دست آوردن هر آیتم از همان ابتدا در اولین بازی ساخته فرام سافت ور وجود داشت. همچنین سعی در ساخت اتمسفر حماسی و تمرکز بیشتر بر فیزیک بازی و نه گرافیک ، در بازی کینگز فیلد نیز حس می‌شود.

تاریخچه فرام سافت ور

اما عناوین ساخته‌ی فرام سافت ور با وجود پتانسیل‌های فراوان در سبک نقش آفرینی، تنها به بازار ژاپن و تا حدودی آمریکای شمالی محدود بود و از حدی فراتر نمی‌رفتند و تاثیر گذاری چندانی در صنعت گیم نداشتند. تا اینکه در پروژه موفقتر آرمورد کور که در ادامه به آن می‌پردازیم، آقای میازاکی به جمع اعضای فرام سافت ور اضافه شدند.

ما نمی‌دانیم اگر پروژه شکست خورده دیمن سولز به میازاکی سپرده نمی‌شد، بعد از انتشار چه شکل و شمایلی داشت. اما چیزی که امروز از این بازی در صنعت گیم باقی مانده یک شاهکار کامل است. میازاکی با حفظ عناصر اصلی در بازی و اضافه کردن روح خود به کالبد اثر، دیمن سولز را که شروع فتوحات او بود خلق کرد.

استودیو بازی سازی فرام سافت ور

اولین و پیش پا افتاده ترین چیزی که در بازی‌های سبک سولزبورن به نظر می‌رسد سختی آن است. اما میراث این سبک، سخترین بودن نیست. بلکه اتمسفریست که مثل آن را در هیچ اثری نمی‌توان یافت. بازی دارک سولز2 تا به امروز تنها اثریست که ساخته‌ی خود میازاکی نیست و فقط بر امور کار نظارت داشته.

مقایسه‌ی دارک سولز 2 با عناوین دیگر سری سولز، ‌نشان می‌دهد که نه در به دست آوردن جوایز و نمره‌ی منتقدان، بلکه در ساخت اتمسفر اصیل، فرام سافت ور به چه اندازه نیازمند میازاکی ست.

بازی های استودیو بازی سازی فرام سافت ور

در امتداد این آثار ، امروز بازی مورد انتظار طرفداران سبک سولزبورن اِلدن رینگ است. بازیی که در آن علاوه برمیازاکی، از روح خالق "ترانه آتش و یخ" که سریال به یاد ماندنی گیم آف ترونز از این اثر به وجود آمده، دیده خواهد شد. باید دید ترکیب دنیای ژرف دارک سولز و حماسه‌ی گیم آف ترونز این بار فتح کدام قله دست نیافتنی را برای میازاکی و فرام سافت ور هموار می‌کند.

استودیو بازی سازی فرام سافت ور

آرمورد کور و فریم گرید، قسمت حساس بررسی تاریخچه و بازی فرام سافت ور

خط دیگری که استودیوی فرام سافت ور برای خلق اثر پیش گرفت، مجموعه بازی‌های آرمورد کور است.سری  بازی‌های آرمورد کور از سال 1997 تا 2013 به تعداد 5 نسخه اصلی و 18 نسخه فرعی جمعا 23 نسخه مختلف بعضا با تفاوت‌های اندک برای پلی استیشن 1،2،3 پی اس پی ،‌پی اس ویتا ، ایکس باکس 360 و موبایل عرضه شد.

در سری آرمورد کور اثری از اتمسفر مشهور فرام سافت ور دیده نمی‌شود و در این بازی شاهد یک عنوان جنگ‌های روباتیک و فضایی که بیشتر یک بازی مولتی پلیر به شمار می‌رود هستیم. در بازی فریم گرید سعی شده اِلِمان‌های نقش آفرینی کینگز فیلد ، با رباط‌های آرمورد کور ترکیب شود.

فرام سافت ور

همکاری دوباره‌ی اَکتیویژِن و فرام سافت ور

در سال 1998 استودیویی به نام "آکوایر" یک بازی در سبک مخفی کاری با کاراکترهای نینجا برای کنسول پلی استیشن 1 ساخت. این بازی قبل از متال گیر سالید 1 به بازار آمد و بدون تاثیر از موفق ترین اثر در سبک مخفی کاری، توانست از عناصر این سبک بهترین استفاده را ببرد و به موفقیت دست یابد. بازی تنشو تنوع بسیار زیادی در استفاده آیتم‌ها و نحوه‌ی مواجه شدن با دشمنان داشت. در بازی تنشو، از تکه دادن بر دیوار، مخفی شدن در تاریکی و آویزان شدن از لبه شیروانی‌ها می‌توان برای دیده نشدن توسط دشمن استفاده کرد.

نسخه اول و دوم که بهترین نسخه‌های این بازی بودند قبل از فروش امتیاز این بازی بود. اکتیویژن که ناشر بازی تنشو بود، برای ادامه‌ی کار و ساخت نسخه‌های بعدی بازی، کار را به فرام سافت ور سپرد.

استودیو بازی سازی فرام سافت ور

فرام سافت ور نسخه‌ی بعدی این فرانچایز را با نام "تنشو فتل شَدوز" در سال 2003 برای پلی استیشن 2 عرضه کرد. شخصیت محبوب بازی با موهای سفید در این نسخه حضور نداشت و تمام ماموریت‌ها به شکل تکراری در مناطق محدود انجام می‌شد و این بازی با امتیاز 58 متاکریتیک، یک شکست در این فرانچایز به حساب می‌آمد. در ادامه فرام سافت ور برای کنسول‌های پی اس پی،‌اکس باکس 360 و نیتندو وی، ورژن‌های مختلف این بازی‌ها را ساخت که هیچکدام به موفقیت نسخه‌های اول بازی نبودند .

بازی " تنشو زی " که آخرین نسخه اصلی از این بازی بود در سال 2006 برای کنسول اکس باکس 360 عرضه شد که گرافیک و سطح کیفی پایین تری نسبت به نسل 7 و بازی‌های آن سال داشت. ورژن‌های فرعی تا سال 2009 برای پی اس پی روانه بازار شدند .

استودیو بازی سازی فرام سافت ور

بعد از این ناکامی‌ها ساخت فرانچایز تنشو، بعد از گذشت 10 سال همچنان جای خالی این بازی با سبک نینجا مخفی کاری، حس می‌شد و اینبار همکاری دوباره‌ی اکتیویژن و فرام سافت ور با حضور هیدتاکا میازاکی به عنوان بازی ساز و رئیس مجموعه نتیجه داد و یک بازی با ترکیبی از سبک سولز بورن و نینجا مخفی کاری ساخته شد که جایزه‌ی بهترین بازی سال در سال 2019 را دریافت کرد.

استودیو بازی سازی فرام سافت ور

بی شک استودیوی فرام سافت ور یکی از برترین استودیوهای صنعت بازی سازی است. اکنون این استودیو هویت خود را کاملا مدیون میازاکی ست. استودیوی فرام سافت ور با 288 پرسنل و برنامه نویس، همه این بار بر روی پروژه‌هایی کار می‌کنند که برای هر کدام میلیون‌ها گیمر در سراسر دنیا منتظر انتشار آن‌ها هستند. تمرکز کل استودیو بر عناوینی شاخص با اتمسفر مشترک باعث شده نام فرام سافت ور در کنار برترین استودیوهای بازی سازی قرار گیرد و این برای علاقمندان به سبک سولز بورن باعث افتخار است.

جمع بندی بررسی فرام سافت ور

از این که با این مقاله با ما همراه بودید متشکریم.نظر شما در مورد این استودیو و عناوین آن در طول 33 سال فعالیت چیست؟ از دیدگاه شما نقش میازاکی در فرام سافت ور به چه اندازه است؟ آیا از طرفداران سبکِ سولزبورن هستید؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط