بدنامی شرکت Electronic Arts چیز جدیدی نیست. این شرکت برای سالیان سال، همواره جزء بدترین ناشران صنعت بازیهای ویدئویی بوده است و به خوبی توانسته در بسیاری از زمینههای مختلف، اعتبار خود را خدشهدار کند. از سیاستهای پول پرستانهی این شرکت در زمینه لوتباکسها و پرداختهای درون برنامهای گرفته تا کنسل کردن پروژههای مختلف و بستن استودیوهای داخلی. در این مطلب از اگزوگیم قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه شرکت EA با سیاستهای خود، استعدادهای استودیوهای بازیسازی را نابود میکند! تا ادامهی مطلب، با ما همراه باشید.
چندی پیش، گزارش غیررسمیای منتشر شد که بر اساس آن، استودیوی Codemasters، سازندهی سری بازیهای ریسینگ موفقی نظیر Dirt و Grid که سال گذشته به قیمت 1.2 میلیارد دلار توسط EA خریداری شد، به «استودیوی پشتیبان» نسخهی بعدی Need for Speed تبدیل شده است! زمانی که این استودیو توسط شرکت EA خریداری شد، نگرانیهای زیادی پیرامون آیندهی این استودیو وجود داشت. متاسفانه به نظر میرسد که آن نگرانیها به جا بودهاند و EA قصد ندارد که حتی برای چند سال ابتدایی، حداقل وانمود کند که برای استعدادهای نهفته در این استودیو اهمیتی قائل است.
شاید برایتان سوالی پیش آمده باشد که مشکل تبدیل شدن یک استودیو به «استودیوی پشتیبان» چیست؟ هر استودیو و تیمی، کارگردانها و طراحهای ارشد خودش را دارد؛ اعضایی دارد که دوست دارند بازیهای خودشان را بسازند و هنرنماییهای خودشان را به دنیا نشان دهند. این تیم، چشماندازی دارد که مربوط به آثاری است که میخواهند خلق کنند. اما زمانی که یک تیم بازیسازی به «استودیوی پشتیبان» تبدیل میشود، زمان و استعدادهای آنها تنها صرف طراحی Assetـها، مکانیکهای جانبی، و دیگر کارهای فنیِ «چشمانداز یک استودیوی دیگر» خواهند شد. این درحالیست که Codemasters طبیعتا باید آزاد باشد تا پروژههای خودش را توسعه دهد تا اینکه به استودیوی سازندهی Need for Speed کمک کند، آن هم فقط بخاطر اینکه سران EA امر کردهاند که «تا پاییز 2022 نسخه بعدی NFS باید آماده باشد.»!
حال سوال دیگری که پیش میآید، این است که چرا سازندگان نسخه جدید NFS به کمک نیاز دارند؟ از انتشار آخرین نسخه از این سری، چند سالی میگذرد. پس چرا هنوز هم از برنامه عقب هستند؟ دلیلش این است که استودیوی Criterion ، سازندهی اصلی نسخه بعدی NFS، تا سال گذشته مشغول کمک به ساخت بازی Battlefield 2042 بود! خندهدار است، اینطور نیست؟! تبدیل کردن تیم Criterion به «استودیوی پشتیبان» بتلفیلد و به تعلیق دراوردن پروژهی NFS باعث شد که اکنون NFS به کمک تیمهای دیگری نیاز داشته باشد. کسی چه میداند، شاید تبدیل شدن Codemasters به «استودیوی پشتیبان» نسخه جدید NFS باعث شود که پروژهی اصلی Codemasters هم از برنامه عقب مانده، و سال آینده یک استودیوی دیگر قربانی به اتمام رساندن آن پروژهی مربوط شود! و این زنجیر، همچنان ادامه خواهد یافت…
برای سرمایهگذاران و سران احمق EA فهم این موضوع که «بازیسازی» یک مسیر خلاقانه و عاشقانه است، نه یک مسیری که مملوء از ددلاینها و مسائل تجاری باشد، بسیار سخت است. آنها متوجه نیستند که اگر توسعهی Battlefield 2042 به صورت مطلوبی پیش نمیرود، باید به تیم سازنده وقت و آزادی خلاقیت بیشتری داد، نه اینکه یک استودیوی سازندهی بازیهای ریسینگ را به کمک آنها بفرستند که بعدها باعث خدشهدار شدن روند کاری دو استودیوی بازیسازی شود! در نهایت، همان عنوان Battlefield 2042 هم انتشار فاجعهباری داشت؛ یک بازی ناقص و پرمشکل که پس از چاپیدن نفری شصت دلار از گیمرها، تازه بعد از ماهها ممکن است که به یک محصول «قابل بازی» تبدیل شود، شاید هم هرگز نشود!
متاسفانه مشکل نابود شدن استعدادها زیر نظر EA تنها به فرنچایزهای بزرگی مثل Battlefield و Need for Speed محدود نمیشود. استودیوی Visceral Games را به یاد دارید؟ همان استودیویی که شاهکارهای فراموش نشدنیای نظیر Dead Space و Dead Space 2 را ساخت؟ و سپس بخاطر سیاستهای پولی EA نتوانست Dead Space 3 را آنطور که باید توسعه دهد و مجبور شدند آن را از پرداختهای درون برنامهای و المانهای چند نفره پر کنند؟ و سپس مجبور شدند که از فرنچایز خود کنارهگیری کرده و وقتشان را صرف ساخت یک نسخهی دیگر از سری بتلفیلد (همان Battlefield Hardline بدنام!) کنند؟ و بعدشم هم به ساخت یک Star Wars تکنفرهی داستانی مشغول شدند تا روزی که EA آن بازی را کنسل کرده و استودیوی آنها را بست؟ بله، منظور ما همان Visceral Games است.
مسئلهی مضحک و آیرانیک این است که تنها چند سال طول کشید تا زمانی که EA فهمید هم Star Wars داستانی سودمند است و طرفداران زیادی دارد، و هم اینکه فرنچایز Dead Space لیاقت حضور پررنگ در صنعت بازیهای ویدئویی را دارد! اکنون، استودیوی Respawn Entertainment مشغول ساخت Star Wars ـهای داستانی است و یک تیم دیگر مشغول بازسازی نسخهی اول Dead Space میباشد؛ دقیقا همان کارهایی که یک زمانی Visceral Games هم مشغول انجامشان بود! اما حیف که رسیدن سران EA به فهم و شعور رسیدن انقدر طول کشید و باعث قربانی شدن استودیوی Visceral Games و تیم خلاق آن شد. استعدادهایی که توسط EA نابود شدند!
بگذارید یک مثال دیگر برایتان بزنم. استودیوی Bioware از سازندگان افسانهای آثار نقش آفرینی قدیمی است. آنها شاهکارهایی نظیر سری Star Wars: Knights of the Old Republic ، عنوان Dragon Age Origins ، سگانهی Mass Effect ، بازی Jade Empire و غیره را در کارنامهی خود دارند. اما EA با آنها چه کرد؟ مجبورشان کرد با موتور مسخرهی Frostbite بازی بسازند، فشار کاری و کرانچ (اضافهکاریهای شدید، معمولا بدون دستمزد) در استودیو را افزایش داد، المانهای آنلاین و چند نفره به بازیهایشان اضافه کنند، و تمام کارهای ناشایست دیگری که میتوان در حق یک استودیوی خلاق انجام داد!
نتیجهی این سیاستها را در نسل هشت به وضوح دیدیم. بازی Dragon Age Inquisition مشکلات و نقصهای زیادی داشت (حتی با وجود افتخارات متعددی که دریافت کرد)، عنوان Mass Effect Andromeda با انتشار فاجعهبار خود به جک اینترنتی تبدیل شد، و عنوان Anthem هم حتی قبل از انتشار یک بازی ناموفق و مُرده محسوب میشود و پس از مدتی هم توسط EA در گور قرار داده شد. اکنون Bioware مشغول ساخت نسخه بعدی Mass Effect و Dragon Age است اما به لطف سیاستهای EA تقریبا تمامی کارگردانها و نویسندگان قدر پیشین خود را از دست داده است و امید چندانی برای پروژههای بعدی این استودیو وجود ندارد.
شرکت EA حتی دو تن از کارگردانهای سرشناس صنعت گیم را استخدام کرد و پس از چند سال، پروژههای آنها را کنسل کرد. خانم «ایمی هنینگ» (Amy Hennig) کارگردان سری بازیهای Uncharted و «جید ریموند» (Jade Raymond) از اعضای درخشان سابق Ubisoft در سالهای 2014 و 2015 به EA پیوستند و سالها بعد، از EA جدا شدند؛ بدون اینکه توانسته باشند بازیای تولید کنند! بله، شرکت EA فقط وقت این دو شخص پراستعداد را تلف کرد، سالهایی از عمرشان را به باد داد، و پروژههایشان را کنسل کرد.
اینها تنها بخشی از کارنامهی اعمال شرکت Electronic Arts هستند؛ شرکتی که در نام خود، شعار «هنر» را سر میدهد اما در عمل، تنها به «پول» اهمیت میدهد. از دیگر خدمات شایانی که نابودکنندهی استعدادها در حق صنعت بازیهای ویدئویی انجام داده، خرید و سپس بستن بیش از 10 استودیوی خلاق و بااستعداد است. لیست زیر، تعدادی از این استودیوها و بازیهایشان را معرفی میکند:
- استودیوی Westwood Studios سازنده سری Command & Conquer
- استودیوی NuFx سازنده سری بازیهای ورزشی NBA Lives و NBA Street
- استودیوی Bullfrog Productions سازنده بازیهای Populous and Dungeon Keeper
- استودیوی PlayFish سازنده تعدادی بازی Free to Play
- استودیوی Origin Systems سازنده بازیهای Ultima
- استودیوی Phenomic Game Development سازنده سری The Settlers و SpellForce
- استودیوی Black Box Games سازنده برخی از نسخههای Need for Speed در اواسط دههی 2000
- استودیوی Victory Games که قرار بود سری Command & Conquer را ادامه دهد!
- استودیوی Mythic Entertainment سازنده بازی The Dark Age of Camelot در سبک MMORPG
- استودیوی DreamWorks Interactive سازنده سری بازی Medal of Honor
- استودیوی EA Salt Lake سازنده فرنچایز Tiger Woods PGA Tour
- استودیوی Maxis Software سازنده سری SimCity
- استودیوی Pandemic Studios خالق و سازنده سری اصلی Star Wars: Battlefront
اینها تنها بخشی از جنایات شرکت EA در حق صنعت بازیهای ویدئویی بوده است. برای سران EA آسان است که تنها به مسائل مالی و سوددهی فکر کنند، نه خلاقیت و پیشبرد صنعت بازی. شرکتی که ارزشش میلیاردها دلار است، باید حداقل چند بازی انقلابی و جریانساز در کارنامهی خود داشته باشد. اما هرچه که بگردید، چنین چیزی را در سابقهی EA پیدا نخواهید کرد. حتی سازندگان کاربلدی نظیر استودیوی بایوور، رفته رفته در زیر دستان EA به سمت افول حرکت کردند. چرا که برای EA تنها درامدزایی مهم است. و جالب است که حتی طرفداران بسیار معدودی که این شرکت دارد هم هیچ اهمیتی به «بازیها» نمیدهند، تنها ارزش سهام و سودآوری شرکت EA برایشان مهم است! (کسی چه میداند، شاید آنها بخشی از سهام این شرکت را دارا هستند!)
امیدواریم که یک روزی، شرکت EA به طرزی جادویی متحول شده و به «بازیها» اهمیت دهد؛ یا حداقل پایشان را از صنعت بازیها بیرون کشیده و استودیوها و تیمهایشان را به حال خودشان بگذارند! روزی که Bioware بتواند به دوران طلایی خود بازگردد و سازندگان Battlefield و Need for Speed وقت کافی برای ساخت بازیهای باکیفیت را داشته باشند. هرچند وقوع چنین اتفاقاتی تقریبا محال است!
نظر شما چیست؟ شما چه آیندهای را برای EA و استودیوهای آن تصور میکنید؟
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.