چرا سونی استودیوی بانجی را تصاحب کرد؟

چرا سونی استودیوی بانجی را تصاحب کرد؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 2 ماه و 22 روز پیش

فهرست مطالب

پس از پخش اخبار داغ خریداری شدن شرکت Zynga توسط کمپانی Take Two و تصاحب هفتاد میلیارد دلاری مجموعه‌ی Activision Blizzard توسط کمپانی مایکروسافت، سومین اتفاق شوکه‌کننده‌ی سال 2022 خریدی بود که توسط شرکت Sony انجام شد: تصاحب استودیوی Bungie به قیمت 3.6 میلیارد دلار!

پس از هیجان و هیاهوی اولیه‌ی ناشی از این خبر، بسیاری از طرفداران و صاحب نظران شروع به تجزیه و تحلیل منافع احتمالی این اتفاق برای برند پلی‌استیشن کردند. همانطور که در مقاله‌ی «خرید Bungie توسط Sony در حال حاضر برای طرفداران پلی‌استیشن منفعتی ندارد» به این مسئله پرداختیم، خریداری شدن استودیوی بانجی شاید تاثیر چندان زیادی برای دارندگان کنسول‌های PS4 و PS5 نداشته باشد.

درحال حاضر، طرفداران پلی‌استیشن می‌توانند مثل گذشته وارد Destiny 2 شده و به بازی با دوستانشان بپردازند، همانطور که دارندگان سایر پلتفرم‌ها نیز این توانایی را دارند. می‌دانیم که بانجی مشغول ساخت یک بازی جدید نیز می‌باشد اما طبق بیانیه‌ی شرکت سونی و بانجی، این بازی جدید نیز به احتمال زیاد مالتی‌پلتفرم بوده و برای سایر پلتفرم‌ها هم منتشر خواهد شد. بنابراین در تجربه‌ی بازی بعدی بانجی نیز مزیتی برای دارندگان پلی‌استیشن وجود نخواهد داشت.

از طرف دیگر، پرداخت 3.6 میلیارد دلار برای تک استودیویی که تنها دارای یک فرنچایز است، تا حد زیادی غیرمنطقی است. این مبلغ، تقریبا کمی کمتر از نصف هزینه‌‌ی 7.5 میلیارد دلاری‌ای است که مایکروسافت برای خرید مجموعه‌ی ZeniMax با هشت استودیو و ده‌ها فرنچایز جدید و کلاسیک پرداخت کرد. یا مثلا استودیوی Insomniac Games با چندین IP متنوع، تنها به قیمت 229 میلیون دلار خریداری شد (البته بدیهی است که بانجی به مراتب استودیوی بزرگ‌تر و پرهزینه‌تری است). از طرف دیگر، مدیریت استودیوی بانجی با بیش از 900 کارمند در دراز مدت هزینه‌ی بسیار بالایی خواهد داشت و خریده شدن این استودیو، تازه شروع هزینه‌ها می‌باشد. پس چرا سونی دست به تصاحب استودیوی بانجی زد؟ آیا این خرید منطقی بود؟

تمرکز سران جدید سونی برروی بازی‌های آنلاین و سرویس محور

در طی نسل هشت، سونی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده‌ی عناوین تک‌نفره‌ی داستانی شناخته می‌شد. آن‌ها عناوین زیادی که به صورت خالص یک تجربه‌ی کاملا تک‌نفره ارائه می‌دادند را روانه‌ی بازار کردند. از جمله‌ی این آثار، بازی‌هایی نظیر Bloodborne ، سری Uncharted ، سری The Last of Us ، ریبوت God of War و غیره بودند. و خب طرفداران هم کاملا از سیاست‌های آقای «شاون لیدن» (Shawn Layden)، مدیر عامل زمان SIE Worldwide Studios راضی بودند. هر چه که باشد، به واسطه‌ی همین سیاست بود که توانستیم تعدادی از بهترین بازی‌های نسل هشتم را اختصاصا برروی کنسول PlayStation 4 تجربه کنیم. اما به نظر می‌رسد که اوضاع در حال تغییر باشد.

بنا به بیانیه‌های رسمی شرکت سونی، قرار است در آینده‌ی نزدیک، آن‌ها تمرکز بیشتری برروی خلق عناوین آنلاین و سرویس محور قرار دهند. هدف فعلی سونی، بهبود لاین آپ پلی‌استیشن در ارائه‌ی بازی‌های چند نفره‌ی آنلاین است. در طی جلسه‌ی مالی این شرکت، اعلام شد که آن‌ها قصد دارند تا سال 2026 حدود 10 بازی سرویس محور منتشر کنند.

تاثیر بانجی در به حقیقت پیوستن اهداف جدید سونی

بانجی خالق یکی از بزرگ‌ترین عناوین سرویس محور برروی کنسول‌های خانگی است. آن‌ها دو عنوان Destiny و Destiny 2 را توسعه دادند که هردو بسیار موفق ظاهر شدند. فرنچایز دستینی در طی هشت سال زندگانی خود تا کنون، طرفداران بسیار زیادی را جذب کرده است و سالانه درامد بالایی را ایجاد می‌کند. پس چه استودیویی بهتر از بانجی برای خلق عناوین جدید با محوریت سرویس محور مختص کنسول‌های خانگی؟ و این درست هدف اصلی سونی از خرید بانجی بود!

شرکت سونی استودیوهای زیاد و متنوعی دارد و تمامی آن‌ها در خلق بازی‌های تک‌نفره و داستان‌محور استاد هستند. اما متاسفانه منابع چندان زیادی برای خلق آثار چند نفره ندارد؛ به خصوص بازی‌های آنلاینی که سرویس‌محور بوده و به پشتیبانی طولانی مدت نیاز داشته باشند. از همین جهت، خرید بانجی با توجه به اهداف فعلی شرکت سونی، اقدامی منطقی و مناسب بود.

از طرف دیگر، شرکت رقیب، یعنی مایکروسافت، بسیاری از عناوین شوتر اول شخص بزرگ صنعت، از جمله سری Call of Duty و DOOM و Overwatch را تصاحب کرده و در اختیار خود دراورده است. سونی با خرید بانجی، نه تنها یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین فرنچایزهای شوتر اول شخص را در دستان خود و برروی پلتفرم‌های خود حفظ می‌کند، بلکه می‌تواند از استعدادهای این استودیو استفاده کرده تا بازی‌های بیشتری در این سبک توسعه دهد.

چه آینده‌ای در انتظار طرفداران پلی‌استیشن است؟

پرسشی که بیش از هر زمان دیگری ذهن طرفداران پلی‌استیشن را به خود مشغول کرده، این است که سونی به چه سمتی در حال حرکت است؟ چه آینده‌ای در انتظار طرفداران برند پلی‌استیشن می‌باشد؟

چیزی که بدیهی است، تمرکز بیش از پیش سونی برروی درامدزایی و توسعه‌ی سرمایه‌گذاری‌های شرکت است. به عنوان مثال، سیاست جدید سونی زیر ریاست «هرمن هالست» (Hermen Hulst) و «جیم رایان» (Jim Ryan) به عرضه‌ی بازی‌های این شرکت برروی رایانه‌های شخصی منتهی شد. این تصمیم به نوعی فروش عناوین فرست پارتی استودیوهای پلی‌استیشن و درامدزایی این شرکت از فروش بازی‌های ویدئویی را افزایش می‌دهد. شرکت سونی حتی چندین استودیوی مختلف را برای کمک در پورت بازی‌های پلی‌استیشن برای PC تصاحب کرد. و اکنون شاهد تمرکز ویژه‌ی سونی برروی عناوین آنلاین و سرویس محور هستیم؛ بازی‌هایی که در صورت موفقیت می‌توانند درامدزایی بسیار بالایی برای سونی داشته باشند.

آیا این‌ موارد اتفاقات بدی هستند؟ نه لزوما! سونی می‌تواند درامد حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها را مجددا به تیم‌های خلاق و با استعدادی که بازی‌های تک نفره‌ی داستانی بزرگ می‌سازند، اختصاص دهد. اینگونه، سونی می‌تواند بهتر از پیش، سرمایه‌های کلانی را به ساخت شاهکارهای پرجزئیات و فراموش نشدنی اختصاص دهد.

اما این امکان هم وجود دارد که شیرینی درامدهای کلانِ حاصل از عناوین سرویس محور موفق، باعث شود که توجه آن‌ها به بازی‌های تک نفره‌ی داستانی کاهش یافته و حتی سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای ساخت بازی‌های آنلاین انجام دهند! اینکه کدام یک از این دو اتفاق شانس بیشتری برای وقوع دارند را تنها «زمان» تعیین خواهد کرد.

نظر شما چیست؟ شما چه حسی نسبت به خرید‌های اخیر شرکت سونی و اهداف و برنامه‌های این شرکت برای آینده‌ی نزدیک و دور برند پلی‌استیشن دارید؟

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط