چرا Superhot یکی ازخلاقانه‌ترین عناوین شوتر اول شخص است؟

چرا Superhot یکی ازخلاقانه‌ترین عناوین شوتر اول شخص است؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 2 روز پیش

فهرست مطالب

بازی Superhot یک اثر مستقل در سبک «شوتر اول شخص» می‌باشد که توسط Superhot Team توسع یافته و به نشر رسیده است. این بازی در ابتدا به عنوان یک پروژه‌ی مستقل طراحی شده بود اما تیم سازنده‌ی آن، تصمیم می‌گیرد تا این پروژه را به یک بازی مبتنی بر مرورگر ارتقا دهد. در طول زمان، ایده‌ها و ویژگی‌های جالبی که پروژه‌ی آن‌ها داشت، توجهات زیادی را به خود جلب کرد تا اینکه سازندگان بازی، تصمیم گرفتند تا با استفاده از کمک‌های مالی Kickstarter این پروژه را به یک بازی کامل تبدیل کنند.

زمان گذشت و بازی Superhot بالاخره در سال 2016 ابتدا برای رایانه‌های شخصی و سپس برای کنسول‌های Xbox One عرضه شد. پس از کسب موفقیت‌های گوناگون، این بازی در سال 2017 برای کنسول PS4 پورت شد و سپس در سال 2019 نیز برای کنسول دستی Nintendo Switch نیز عرضه گردید. علاوه بر این، سازندگان حتی یک نسخه مختص به عینک‌های واقعیت مجازی نیز توسعه دادند و آن تحت عنوان Superhot VR در سال 2019 برای Oculus Quest، HTC Vive و همچنین PlayStation VR منتشر کردند.

خب، مقدمه دیگر کافیست. بازی Superhot دقیقا چه شوتر اول شخصی است و چه چیزی آن را منحصر به فرد می‌کند؟ چه چیزی باعث شده که ما آن را یکی از خلاقانه‌ترین عناوین این سبک بخوانیم؟ تا ادامه‌ی مطلب همراه باشید تا به بررسی این مسائل بپردازیم!

همانطور که از تصاویر Superhot متوجه شده‌اید، ظاهر و طراحی‌های بازی بسیار بسیار ساده‌ هستند. درواقع، سازندگان یک استایل مینیمالیست را برای طراحی‌های جهان این اثر انتخاب کرده‌اند. همه‌ی محیط‌ها و وسایل مختلف دارای رنگ سفید و خاکستری هستند، درحالی که تمامی اسلحه‌های گرم و سرد ظاهر مشکلی رنگی دارند، و دشمنان بازی نیز با رنگ قرمز طراحی شده‌اند. تضاد بین این رنگ‌ها تصویر نهایی جالبی را در بازی پدیدار آورده است. یک ظاهر مینیمالیست منحصر به فرد.

حتی دشمنان قرمز رنگ نیز اسم و ظاهر چندان به خصوصی نداشتند. ظاهر آن‌ها کاملا ساده و شبیه به یک انسان معمولی بود و با نام Red Dude خطاب می‌شدند! که خب نه تنها ساده‌ترین اسم ممکن است، بلکه تنها توصیفی هم هست که در وصف آن‌ها می‌توان گفت! اما همین سادگی و طراحی‌های مینیمالیست، به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در نهایت، هویت منحصر به فردی را برای جهان Superhot خلق می‌کنند؛ دنیایی که گیم‌پلی انقلابی Superhot بتواند در آن بدرخشد... !

مکانیک‌های بنیادین بازی Superhot در ابتدا همانند هر «شوتر اول شخص» دیگری هستند. زاویه دوربین اول شخص است، شما یک اسلحه به دست می‌گیرید، و پس از هدف گیری، به سمت دشمنان خود شلیک می‌کنید. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که «زمان» در دنیای Superhot به شکل متفاوتی کار می‌کند! به این صورت که تنها وقتی که شخصیت اصلی را به حرکت دراورید، زمان با سرعت معمولِ دنیای واقعی طی می‌شود! اما وقتی که می‌ایستید و تکان نمی‌خورید، زمان بسیار آهسته حرکت می‌کند. حتی زمانی که دوربین را هم می‌چرخانید، زمان تقریبا ثابت است و با همان سرعت بسیار آهسته‌ای طی می‌شود.

چنین مکانیک ساده‌ای، تجربه‌ی نهایی Superhot را به طرز شگفت‌انگیزی دگرگون کرده و آن را به یکی از خلاقانه‌ترین آثار سبک «شوتر اول شخص» در چند سال اخیر تبدیل کرده است! هدف گیری و شلیک به سمت دشمنان، درست مثل فیلم‌های اکشن و مهیج است و به خوبی حس و حال تیراندازی در صحنه‌های آهسته را القا می‌کند. شما بدون حرکت می‌ایستید تا زمان آهسته شود، هدف‌گیری می‌کنید، به سمت دشمنان خود شلیک می‌کنید، و سپس حرکت می‌کنید تا تیرها سریع‌تر با دشمنانتان برخورد کنند!

همچنین باید با دقت کافی حرکت کنید چرا که طبیعتا دشمنانتان هم به سمت شما شلیک می‌کنند. موقعی که زمان آهسته شده و شما به آرامی به اطراف نگاه می‌کنید، گلوگه‌های دشمنانتان همراه با پرتو و دامنه‌ی قرمز رنگی در پشت خود، به سمت شما در حرکت هستند. زمانی که سعی می‌کنید تا به آرامی حرکت کنید و تیرها را جاخالی دهید، به خوبی می‌توانید حس و حال برخی از آن سکانس‌های جاخالی دادن در سگانه‌ی فیلم Matrix را تجربه کنید! همانقدر پرهیجان و لذت بخش!

تمام این موارد باعث می‌شوند که تجربه‌ی گیم‌پلی بازی Superhot شبیه به هیچ شوتر اول شخص دیگر نباشد. چرا که این بازی صرفا حس هیجان یک اثر «شوتر اول شخص» را منتقل نمی‌کند، بلکه در کنار آن، دارای ابعاد «استراتژیک» نیز می‌باشد. شما مدام باید حرکت دشمنان خود را پیش بینی کنید و دریابید که مثلا 1 ثانیه‌ی دیگر، دشمن شما در چه زاویه‌ای قرار می‌گیرد و اکنون باید تیر خود را به چه سمتی شلیک کنید که یک ثانیه‌ی دیگر به او اصابت کند. یا مثلا تیرهای دشمنانتان، کی به کجا اصابت می‌کنند.

شخصیت اصلی بازی، همانند آن دشمنان قرمز رنگ، تنها با یک تیر می‌میرد. بنابراین شما همواره باید به اطراف خود با دقت نگاه کنید که چه تعداد دشمن در اطراف شما هستند، ابتدا کدام یک را از پای دراورید، سپس به کدام سمت حرکت کنید که در معرض شلیک دشمنان قرار نگیرید، چند تیر در اسلحه‌ی خود دارید، وقتی تیرهایتان تمام شدند، باید کدام قسمت از اتاق باشید تا زودتر بتوانید یک اسلحه‌ی جدید بدست آورید، و صدها سوال دیگر که مدام باید از خود بپرسید تا بتوانید مراحل Superhot را با موفقیت پشت سر بگذارید!

خب پس، گیم‌پلی Superhot آنقدرها هم ساده نیست، درسته؟ دقیقا نکته‌ی جالبی که درمورد Superhot وجود دارد، همین است. سازندگان Superhot در ابتدا همه چیز را ساده نشان می‌دهند، درحالی که عمق و زکاوت فوق‌العاده‌ای در بطن هر یک از آن‌ها وجود دارد. مثلا سیستم مبارزات بازی، اصلا ساده و سطحی نیست، بلکه بسیار حرفه‌ای و چندلایه است. این بازی زمینه‌ی زیادی را برای بهبود عملکرد و افزایش مهارت به بازیکنان می‌دهد. بدین صورت، شما همواره می‌توانید با تمرین و دقت، بهتر از پیش بازی کنید.

شما هرچقدر که بیشتر بازی کنید، تاکتیک‌های بیشتری را یاد بگیرید، دقت تیر‌اندازی خود را بهبود دهید، دقیق‌تر بتوانید موقعیت دشمنان در ثانیه‌های بعدی را پیش‌بینی کنید، و از محیط‌های اطراف خود بهتر استفاده کنید، در نهایت می‌توانید بسیار سریع‌تر و کم خطا تر بازی کنید. در صورتی که به اندازه‌ی کافی حرفه‌ای شوید، می‌توانید در مراحل Superhot مدام در حرکت باشید (زمان با سرعت عادی حرکت کند) و به راحتی دشمنان خود را از پای دربیاورید. درست مثل یک جنگجوی واقعی! یک ترمیناتور یا سامورایی!

یکی دیگر از بخش‌های هوشمندانه‌ی ساختار جهان Superhot، طراحی مراحل آن است. هر مرحله، در یک محیط کاملا معمولی قرار می‌گیرد. مثلا یک مرحله در «کوچه» جریان دارد، یکی در مترو، یکی در آسانسور، یکی در اداره، و غیره. در همین محیط‌های کاملا معمولی که ممکن است در دنیای واقعی، هر روز از کنار آن‌ها رد شویم، Red Dudeهایی منتظر شما هستند تا نه تنها در برابر آن‌ها از خود دفاع کنید، بلکه تمامی آن‌ها را نیز به تکه‌های خرد شده‌ی کوچکی تبدیل کنید!

ساختار هر مرحله هم به طرز کاملا مناسب و مطلوبی طراحی شده است. معماری محیط مرحله، جایگاه قرارگیری اسلحه‌ها، محل اسپاون شدن دشمنان، تعداد مانع‌های برای کاور گرفتن، تعداد اسلحه‌ها، و غیره همگی به شکل هوشمندانه‌ای طراحی شده‌اند تا تجربه‌ی نهایی، هم دارای چالش مناسبی باشد و هم بیش از حد سخت نشود. خوشبختانه سازندگان در این زمینه نیز کاملا موفق بوده‌اند که میزان چالش‌های ارائه شده در مراحل Superhot واقعا متعادل و مناسب است. البته سازندگان چندین بخش Challenge Modes نیز برای این بازی طراحی کرده‌اند که هر یک از آن‌ها، به طرز متفاوتی بازیکنان را به چالش می‌کشند.

از آنجایی که سری Superhot ظاهر و طراحی‌های ساده‌ای دارند، گرافیک آن‌ها هنوز هم در سطح بسیار خوب و زیبایی قرار دارد. از آنجایی که نسخه اول این فرنچایز سال‌ها پیش عرضه شده بود، متاسفانه هرگز آپدیت میان نسلی یا نسل نهمی دریافت نکرد. اما نسخه‌ی جدید این سری، یعنی بازی Superhot: Mind Control Delete به صورت رایگان برای تمامی کنسول‌های نسل نهمی آپدیت شده و ظاهر بهتر و تجربه‌ای بسیار روان‌تر را ارائه می‌دهد. این بازی برروی دو کنسول PS5 و Xbox Series X دارای رزولوشن 4K و نرخ فریم 120 است و برروی کنسول Xbox Series S با رزولوشن 1440p و نرخ فریم 60 اجرا می‌شود.

آینده‌ی Superhot

پس از موفقیت‌هایی که بازی Superhot چه از منظر نقدها و امتیازات، و چه از نظر فروش کسب کرد، استودیوی Superhot Team یک نسخه‌ی جدید از این بازی را با نام Superhot: Mind Control Delete را توسعه داد و در سال 2020 منتشر کرد. این نسخه، دارای عناصر ژانر روگ‌لایت بود و مکانیک‌های جدید و خلاقانه‌ای را به فرمول Superhot می‌افزود. هنوز مشخص نیست که فرای این نسخه‌ی جدید، چه چیزی برای سری Superhot در انتظار است. آیا سازندگان آن مشغول ساخت Superhot 2 هستند؟ یا شاید کلا به سراغ ایده‌ی جدید و متفاوتی خواهند رفت؟ زمان مشخص خواهد شد.

کلام پایانی

بازی Superhot اثری خلاقانه و ارزشمند در سبک «شوتر اول شخص» است که قطعا ارزش وقت گذاشتن و تجربه کردن را دارد. این بازی می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین تجربیات گیمینگ را به شما ارائه دهد و لحظات هیجان‌انگیز و فراموش نشدنی‌ای را برایتان به جای بگذارد. بنابراین فراموش نکنید که در زودترین فرصت مناسبی که داشتید، هر دو بازی فوق‌العاده‌ی Superhot و Superhot: Mind Control Delete را بازی کنید.

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.