در حالی که بازیهای با بودجه کلان توجه تجاری زیادی را به خود جلب میکنند، بازیهای کمهزینه زیادی هستند که با داستانها و گیمپلی شگفتانگیز خود، بازیکنان را غافلگیر میکنند.
برخی از بازیها قیمت بسیار کمی دارند ولی در بازار موفقیتهای زیادی را کسب میکنند. در مجموع موفقیت آنها از عوامل مختلفی ناشی میشود، اما مهمترین عامل موفقیت آنها همیشه این است که گیمپلی آن بازیها فوقالعاده لذت بخش است. با این حال، چیزهایی مانند گرافیک، علاقه همیشگی و عملکرد آنها در بخش آنلاین نیز میتوانند نقش مهمی ایفا کنند.
این روزها ساخت اکثر بازیهای ویدیویی دهها میلیون دلار هزینه دارد و میلیونها دلار دیگر صرف بازاریابی و پشتیبانی پس از انتشار آنها میشود. با این حال، این بدان معنا نیست که همه بازیهای مدرن به بودجه زیادی برای توسعه نیاز دارند. برای مثال، عناوین لیست زیر بودجه خیلی کمی را برای توسعه داشتند ولی با این حال توانستند میلیونها دلار فروش داشته باشند.
چیزهای زیادی وجود دارد که میتواند تعیین کنندۀ موفقیت یک بازی باشد و در حالی که گرافیک پیشرفته و صداپیشگان معروف مطمئناً میتوانند مسیر موفقیت را هموارتر کنند، مسلماً داشتن گیمپلی لذتبخش بسیار مهمتر است. کافیست نگاهی به برخی از ماجراهای موفقیتآمیز بازیهای مستقل بیاندازید، تا این نکته کاملاً برایتان آشکار شود، که ثابت میکند همیشه برای ساخت یک بازی پرفروش به بودجه زیادی نیاز نیست.
در ادامه این مقاله، ما بازیهای کم هزینهای را به شما معرفی میکنیم که با وجود اینکه بودجه زیادی برای توسعه خود نداشتند، میلیونها نسخه فروختند و حتی تا به امروز هنوز بسیار محبوب باقی ماندهاند.
- Flappy Bird
توسعه دهنده |
.Gears |
ناشر |
.Gears |
تاریخ عرضه |
2013 |
پلتفرمها |
Mobile |
ژانر |
آرکید |
نمره متاکریتیک |
52 |
به لطف تاکتیکهای کسب درآمد سوال برانگیزی که برخی از بازیهای موبایل استفاده میکنند، این نوع بازیها امروزه بخش قابل توجهی از درآمد بازیهای ویدیویی مدرن را به خود اختصاص میدهند و هر ماه کاربران میلیاردها دلار در فروشگاههای Appstore و Google Play خرج میکنند. بازی Flappy Bird یکی از اولین موردهای موفقیت آمیز و همهگیر در این زمینه بود که سازنده آن در یک مقطع زمانی کوتاهی، توانست به درآمد بیش از 50000 دلار در روز از طریق تبلیغات درون برنامهای دست یابد.
این ممکن است در مقایسه با Diablo Imortal زیاد به نظر نرسد، اما مهم است که مقیاس هر پروژه را در نظر بگیرید. افراد بیشماری در طول چندین سال روی این عنوان بحثبرانگیز بلیزارد کار کردند، از جمله چندین نفر که تنها هدفشان این بود که بفهمند چگونه میتوان بازیکنان را برای خرج کردن پولشان ترغیب کنند. اما در مقابل، Flappy Bird تنها توسط یک فرد در طی چند روز ساخته شد که باعث میشود درآمد حاصل از بیش از 50 میلیون دانلود بسیار چشمگیرتر به نظر بیاید.
- Five Nights at Freddy's
توسعه دهنده |
Scott Cawthon |
ناشر |
Scott Cawthon |
تاریخ عرضه |
2014 |
پلتفرمها |
PS4, XboxOne, Switch, PC, Mobile |
ژانر |
ترسناک |
نمره متاکریتیک |
78 |
در ژوئن سال 2014، "اسکات کاتون" (Scott Cawthon) کمپین Kickstarterرا برای یک بازی ترسناک به نام Five Nights at Freddy's راهاندازی کرد که در آن زمان به دنبال بودجه نسبتاً متوسط 10000 دلار بود. او در نهایت پروژهاش را قبل از اینکه به طور کامل تامین مالی شود لغو کرد، اما این رقم پایین نشان میدهد که بازیهای FNaF با چه بودجه پایینی شروع کردند.
در سالهای بعد، FNaF به یکی از بزرگترین فرنچایزهای دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل شد. در حال حاضر این فرنچایز ژانرهای متعددی را در برمیگیرد که با وجود داستان بیپایان خود توانسته بازیکنان زیادی را به سمت خود جذب کند.
کاتون هرگز نشان نداده که از این سری بازیها چقدر درآمد کسب کرده است، اما تخمین زده میشود که بازی اصلی تنها در نسخه موبایل خود فروشی معادل روزانه بیش از 15000 دلار را داشته بود.
- Undertale
توسعه دهنده |
Toby Fox |
ناشر |
Toby Fox |
تاریخ عرضه |
2015 |
پلتفرمها |
PS4, PSVita, XboxOne, Switch, PC |
ژانر |
RPG |
نمره متاکریتیک |
93 |
Undertale نه تنها یکی از بهترین بازی های مستقل دهه گذشته است، بلکه یکی از بهترین بازیهای تمام أدوار محسوب میشود. چیزی که این موضوع را بیش از پیش چشمگیر میکند این است که بودجه ساخت بازی تقریباً به طور انحصاری از طریق Kickstarter تأمین میشد و در طول این کمپین مبلغی بیش از 50,000 دلار جمعآوری شد. اگر بگوییم این بازی توانست تجربهای فراتر از انتظارات برآورده کند، کمی حتی در حق آن کم لطفی کردهایم.
پس از انتشار، Undertale توجه و تحسینهای زیادی را به خود جلب کرد و بسیاری از منتقدان مکانیکهای نوآورانه گیمپلی و طراحی صدای فوق العادۀ آن را تحسین کردند. در سالهای بعد از انتشار این بازی میلیونها نسخه از آن فروخته شد و برخی گزارشها حاکی از آن است که خالق آن، "توبی فاکس" (Toby Fox)، تنها از طریق فروش این بازی در استیم، بیش از ۲۵ میلیون دلار به دست آورده است.
با توجه به این که استیم درصدی از فروش بازیها را برمیدارد و این که Undertale بر روی پلتفرمهای متعددی در دسترس است، به نظر میرسد که بتوان فرض کرد که مجموع واقعی رقم فروش بسیار بالاتر از اینها باشد.
- Terraria
توسعه دهنده |
Re-Logic |
ناشر |
505 Games |
تاریخ عرضه |
2011 |
پلتفرمها |
PS4, PS3, PS Vita, Xbox One, Xbox 360, Nintendo Switch, Wii U, Nintendo 3DS, PC, Mobile |
ژانر |
سندباکس |
نمره متاکریتیک |
85 |
صنعت بازی معمولاً در روندی تکرای فعالیت میکند، که این موضوع حداقل در مورد ژانر محبوب روز ثابت است. این روزها، بازیهای بتلرویال و بازیهای اجتماعی رایج هستند، اما حدود یک دهه پیش، مردم واقعاً از بازیهای سندباکس با مکانیکهای ساخت و ساز سیر نمیشدند. اگرچه ممکن است این بازی موفقترین بازی در این ژانر نباشد، اما Terraria به طور گسترده یکی از بهترینهای سندباکس در نظر گرفته میشود.
تا آوریل 2020، Terraria بیش از 14 میلیون نسخه تنها بر روی پلتفرم PC فروخته بود. با توجه به تعداد بسیار زیاد پلتفرمهایی که بازی در حال حاضر روی آنها در دسترس است، تعداد کل نسخههای فروخته شده واقعاً قابل حدس زدند نیست؛ اگرچه قطعاً باید بیشتر از 20 میلیون نسخه باشد. برای کسانی که برایشان سوال است این تعداد فروش دقیقا چقدر درآمد نصیب سازنده بازی کرده است، باید بگوییم این مقدار فروش معادل چیزی بیش از 200 میلیون دلار است.
- Rocket League
توسعه دهنده |
Psyonix |
ناشر |
Psyonix |
تاریخ عرضه |
2015 |
پلتفرمها |
PS4, Xbox One, Nintendo Switch, PC |
ژانر |
ورزشی |
نمره متاکریتیک |
87 |
تنها دو سال پس از انتشار اولیهاش، Rocket League بیش از ده میلیون نسخه فروخته بود. از آن زمان به بعد، این بازی میلیونها دلار از طریق فروش تراکنشهای درون برنامهای خود درآمدزایی داشت و به یکی از محبوبترین عناوین ورزشهای الکترونیکی تبدیل شد. این آمار برای بازیای که گفته میشود هزینه ساخت آن در حدود 2 میلیون دلار بوده است آمار بسیار موفقیتآمیزی محسوب میشود.
برخلاف بازیهای ورزشی سنتیتر، Rocket League بازیکنان را پشت فرمان یک ماشین توربو قرار میدهد و سپس آنها را مجبور میکند تا با رباتها یا دیگر بازیکنان در مسابقهای که در واقع یک مسابقه فوتبال فوقالعاده خلاقانه است رقابت کنند.
اکنون این بازی بر روی اکثر پلتفرمها رایگان است که همین موضوع نقشی اساسی در موفقیت مداوم بازی بر روی کنسولها و PC داشته است.
- Outlast
توسعه دهنده |
Red Barrels |
ناشر |
Red Barrels |
تاریخ عرضه |
2013 |
پلتفرمها |
PS4, Xbox One, Switch, PC |
ژانر |
ترسناک و بقا |
نمره متاکریتیک |
80 |
Outlast یک بازی نسبتاً کمهزینه است که توانست درآمد زیادی کسب کند. وب سایت gameindustry.biz توضیح میدهد که ساخت Outlast صرفاً 1.36 میلیون دلار کانادا هزینه داشت، که تا اکنون بیش از 64 میلیون دلار درآمد داشته است. با در نظر گرفتن همه عوامل توسعه بازی، این یک سود عظیم برای توسعه دهنده و ناشر بازی، Red Barrels است.
گیمپلی ساده Outlast به عنوان بخشی از روایت اول شخص بسیار مؤثر بود. اینکه بودجهی بسیار کمی صرف ساخت بازی کنید و بتوانید چنین سودی از آن برداشت کنید، برای تمامی شرکتهای بازی سازی همچون یک رویاست. بودجه کم بازی اما اصلاً باعث نشده که از لذت این بازی کم شود.
Outlast یک بازی ترسناک در ژانر بقای اول شخص است که طرفداران این سبک حتما باید آن را تجربه کنند.
- Stardew Valley
توسعه دهنده |
ConcernedApe |
ناشر |
ConcernedApe |
تاریخ عرضه |
2016 |
پلتفرمها |
PS4, PS Vita, Xbox One, Switch, PC, Mobile |
ژانر |
شبیهساز |
نمره متاکریتیک |
89 |
ساخت بسیاری از بازیهای ویدیویی بیش از 10 میلیون دلار هزینه دارد، اما بازیهایی مانند Stardew Valley ثابت میکنند که کیفیت بازی همیشه بخاطر هزینهای که صرف ساخت آن میشود نیست. در مورد Stardew Valley، سادگی آن مهمترین ویژگیش است. همانطور که توسط gamerevolution.com توضیح داده میشود، "تا پایان سال 2016 تخمین زده شده بود که بیش از 2 میلیون از کاربران استیم بازی Stardew Valley را خریداری کرده بودند."
این آمار درآمد تخمینی اسن عنوان را تنها بر روی PC به بیش از 25 میلیون دلار میرساند. از زمانی که بازی بر روی پلتفرمهای متعددی از جمله iOS، اندروید، Xbox One و PS4 منتشر شده است، Stardew Valley ممکن است فروشی نزدیک به 50 میلیون دلار را نیز تجربه کرده باشد. این مقدار درآمد بسیار زیادی برای بازیای است که فقط یک نفر آن را توسعه داده.
- Minecraft
توسعه دهنده |
Mojang Studio |
ناشر |
Mojang Studio |
تاریخ عرضه |
2011 |
پلتفرمها |
PS4, PS3, PS Vita, Xbox One, Xbox 360, Switch, Wii U, Nintendo 3DS, PC, Mobile |
ژانر |
سندباکس |
نمره متاکریتیک |
93 |
البته که نمیتوان لیستی از بازیهای مستقل موفق ایجاد کرد و اسمی از Minecraft، یکی از پردرآمدترین بازیهای تاریخ، نیاورد. Minecraft اصلی تنها توسط یک نفر به نام "مارکوس ناچ پرسون" (Markus 'Notch' Persson) توسعه داده شد و به دلیل درآمدزایی بسیار بیشتر از هزینه توسعه آن، یک مورد خارقالعاده محسوب میشد.
Minecraft یک بازی کاملاً مستقل است که فروش بسیار زیادی را تجربه کرده. تخمینهای Gamespot.com نشان میدهد که فروش آن به بیش از 176 میلیون میرسد. در سپتامبر 2014، مایکروسافت Minecraft و توسعه دهنده آن یعنی Mojang را به قیمت 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد.
- Starbound
توسعه دهنده |
Chucklefish |
ناشر |
Chucklefish |
تاریخ عرضه |
2016 |
پلتفرمها |
PC |
ژانر |
اکشن-ماجراجویی |
نمره متاکریتیک |
81 |
Starbound یک بازی مستقل است که بازیکنان را در یک دنیای بیگانه قرار میدهد که در آن باید سفینه خود را تعمیر کرده تا بتوانند جهان اطراف خود را کشف کنند. این یکی از معدود بازیهایی است که دنیایش به صورت اتفاقی شکل میگیرد که برای توسعهدهندگانش به یک موفقیتی بزرگ تبدیل شده و برای کسانی که از بازیهای اکشن ماجراجویی دوبعدی لذت میبرند، حتماً پیشنهاد میشود.
توسعه دهنده این عنوان، استودیوی Chucklesfish، بودجه لازم برای این پروژه را از طریق حمایت مالی مردم بدست آورد. بازی Starbound برای مدت زیادی در مرحله ارلی اکسس باقیماند، اما در نهایت ارزش تجربهای که ارائه میکرد را داشت. طبق گفته سایت gamesindustry.biz، Starbound بیش از 2.5 میلیون نسخه فروش داشته است، که ارقام فروش آن را به چیزی حدود دهها میلیون دلار میرساند.
- Runescape
توسعه دهنده |
Jagex |
ناشر |
Jagex |
تاریخ عرضه |
2001 |
پلتفرمها |
PC, Mobile |
ژانر |
MMORPG |
نمره متاکریتیک |
- |
Runescape یک بازی نقشآفرینی آنلاین رایگان و چندنفره است که به بازیکنان این امکان را میدهد که حتی حق عضویت پولی برای خود خریداری کنند. در مقایسه با بازیهایی مانند Elder Scrolls Online و World of Warcraft، Runescape دارای گیمپلی ساده و سرگرمکننده اعتیادآوری است که به لطف آن، تا طی سالهای زیادی پس از زمان انتشارش، طرفداران متعدد و متعهدی را برای خود جمعآوری کند.
به گزارش gamesindustry.biz، Jagex توسعه دهنده Runescape، مجموع فروش 50 میلیون پوندی (چیزی حدود 77 میلیون دلار) را گزارش کرده است. گرافیک این بازی خارق العاده نیست اما این عنوان یکی از آن بازیهایی است که در آن گرافیک اهمیت چندانی ندارد. انجام کارهایی مانند ماهیگیری، آهنگری، استخراج معادن و تکمیل ماموریتها به Runescape ارزش تکرار بالایی میبخشد.
- Tetris
توسعه دهنده |
Alexey Pajitnov & Vladimir Pokhilko |
ناشر |
متعدد |
تاریخ عرضه |
1984 |
پلتفرمها |
متعدد |
ژانر |
پازلی |
نمره متاکریتیک |
- |
Tetris عمدتاً توسط "الکسی لئونیدوویچ پاجیتنوف" (Alexey Leonidovich Pajitnov)، مهندس نرمافزار روسی-شوروی توسعه داده شد و زمانی که بازی برای Nintendo Game Boy منتشر شد، توانست محبوبیت گستردهای به دست آورد. از آن زمان تاکنون این بازی با فروش بیش از 500 میلیون نسخه به پرفروشترین بازی تمام دوران تبدیل شده است.
این بازی ساده مهارتهای حل پازل بازیکنان را در محیطی سریع و هیجانی به چالش میکشد. بخاطر این ترکیب بسیار اعتیادآور و سرگرم کننده است که اسپینآفهای متعددی از این بازی ساخته شده و همچنان میزان فروش آن در حال افزایش است. اگر هر نسخه از Tetris به 5 دلار فروخته شده باشد، تاکنون این بازی حدود 2.5 میلیارد دلار درآمد داشته است.
- Fez
توسعه دهنده |
Polytron Corporation |
ناشر |
Trapdoor |
تاریخ عرضه |
2012 |
پلتفرمها |
PS4, PS3, PS Vita, Xbox 360, Switch, PC, Mobile |
ژانر |
پازل-پلتفرمر |
نمره متاکریتیک |
91 |
Fez یک بازی ویدئویی مستقل در سبک پازل-پلتفرمر است که در سال 2012 برای Xbox Live Arcade منتشر شد. برای کسانی که یادشان نمیآید Xbox Live Arcade فروشگاه بازی Xbox 360 بود. از طریق این پلتفرم، Fez توانست حدود 20000 نسخه در روز اول خود بفروشد.
با وجود داشتن اشکالات متعدد، Fez در متاکریتیک امتیاز 90 را کسب کرد. اگرچه این بازی دو بعدی به نظر میرسد، اما در واقع یک بازی سه بعدی است، زیرا هر یک از چهار طرف دنیایش قابل چرخش هستند. بازی کردن در یکی از چهار طرف بازی در عمل به خوبی جواب میدهد. Fez برای PS4 و سایر کنسولها نیز پورت شده است، بنابراین اگر میخواهید همین امروز میتوانید آن را تجربه کنید.
- Castle Crashers
توسعه دهنده |
The Behemoth |
ناشر |
The Behemoth |
تاریخ عرضه |
2008 |
پلتفرمها |
PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360,Switch ,PC |
ژانر |
Hack ‘n Slash |
نمره متاکریتیک |
85 |
بازیهایی که در Xbox Live Arcade عرضه میشوند اغلب بودجه کمی دارند. Castle Crashers یک بازی دو بعدی با یک اساس ساده، به طرز اعتیادآوری سرگرم کننده است. افرادی که بازیهای سبک beat 'em up مانند Super Smash Bros را دوست دارند، به احتمال زیاد از تجربه Castle Crashers نیز لذت زیادی خواهند برد. این بازی از گیمپلی چهارنفره کوآپ پشتیبانی میکند که یکی از دلایل دیگر تجربه کردن Castle Crashers است.
Castle Crashers پرفروشترین بازی Xbox Live Arcade در تمام تاریخ این فروشگاه محسوب میشود. طبق گزارش venturebeat.com، این بازی بیش از 2.6 میلیون بار دانلود شده است. با توجه به موفقیت گسترده بازی، سازندههای این بازی نسخههایی از آن را برای کنسولهایی مانند نینتندو سوییچ، PS4 و Xbox One منتشر کردند.
- Dead Cells
توسعه دهنده |
Motion Twin |
ناشر |
Motion Twin |
تاریخ عرضه |
2018 |
پلتفرمها |
PS4, Xbox One, Switch, PC, Mobile |
ژانر |
Roguelike |
نمره متاکریتیک |
91 |
طبق گزارشهای pcgamer.com، بازی Dead Cells اکنون بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته است که اکثر آنها روی پلفترم PC بودهاند. در رتبه دوم فروشش، نسخه نینتندو سوییچ این بازی قرار دارد، در کنار سایر نسخههای کنسولیاش که سهم قابل توجهی در فروش کلی بازی داشتهاند. هرچه زمان بیشتر میگذرد و خبر فوقالعاده بودن بازی بیشتر میان گیمران پخش میشود، دستیابی به فروش دو میلیون نسخه موضوع خیلی دور از ذهنی به نظر نمیرسد.
این بازی مترویدوانیای Rouge-like، به خاطر سیستم مبارزه هوشمند و عناصر گیمپلی فوقالعادهاش مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. در Dead Cells، بازیکنان باید پس از مرگ بازی را دوباره شروع کنند، که همین موضوع بازیکنان را مجبور میکند تا از اشتباهات خود در طول مسیر درس بگیرند. Dead Cells یکی از بهترین بازی مترویدوانیایی است که تا کنون منتشر شده. عنوانی که حتی با بودجهای نسبتاً کم، توانست میلیونها دلار فروش داشته باشد.
- Hollow Knight
توسعه دهنده |
Team Cherry |
ناشر |
Team Cherry |
تاریخ عرضه |
2017 |
پلتفرمها |
PS4, Xbox One, Nintendo Switch, PC |
ژانر |
اکشن-ماجراجویی |
نمره متاکریتیک |
90 |
Hollow Knight یکی دیگر از بازیهای در سبک مترویدونیا است که با بودجهای کم توسعه خود را شروع کرد و در ادامه به موفقیتهای چشمگیر زیادی دست یافت. Hollow Knight با الهام از بازیهایی مانند Dark Souls و Bloodborne، دارای باسفایتهای طاقت فرسایی میباشد که ممکن است برخی از بازیکنان را از ادامه دادن آن منصرف کند. با این حال، برای کسانی که از چالش نمیترسند، این ممکن است یکی از بهترین بازیهای عمرشان باشد.
به گفته gamingbolt.com، بازی Hollow Knight "با بودجهای ناچیز و یک تیم توسعه کوچکی ساخته شده است." قیمت این بازی تقریباً 15 دلار است که یکی از دلایل اصلی خرید این عنوان میباشد. با توجه تمام موارد گفته شده، Hollow Knight بیش از 2.8 میلیون نسخه فروش داشته است.
منبع: GameRant
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.