بازی Children of Morta یکی از شایسته‌ترین آثار روگ‌لایت است

بازی Children of Morta یکی از شایسته‌ترین آثار روگ‌لایت است

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 1 ماه پیش

فهرست مطالب

عنوان Children of Morta یک بازی «اکشن روگ‌لایت» با مکانیک‌های «نقش آفرینی» است که توسط بازیسازان ایرانی استودیوی Dead Mage توسعه یافت و در طول سال 2019 ابتدا برای رایانه‌های خانگی، سپس برای دو کنسول Xbox One و PS4 و در نهایت برای کنسول دستی Nintendo Switch عرضه گردید. اگر هنوز این اثر فوق‌العاده را تجربه نکرده‌اید، تا ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید تا متوجه شوید که چرا به هیچ عنوان نباید خود را از تجربه‌ی این بازی دریغ کنید!

همانطور که اشاره کردیم، بازی Children of Morta اساسا یک بازی «روگ‌لایت» است و شما با هر بار مرگ، به ابتدای مرحله باز خواهید گشت. اما اجازه ندهید که این مسئله مانعِ شما از تجربه‌ی این بازی شود. مرگ، یکی از مهم‌ترین مکانیک‌های Children of Morta است؛ هم در زمینه‌ی روایت داستان و هم در مسائل مختلف مرتبط با گیم‌پلی. باید آن را به عنوان یکی از عناصر گیم‌پلی و داستان‌سرایی بازی بپذیرید و قبولش کنید. بگذارید با داستان و روایت آن شروع کنیم.

بازی Children of Morta داستان خانواده‌ی «برگسون‌ها» (Bergson)، که نگهبانان «کوه مورتا» (Mount Morta) هستند  را روایت می‌کند. زمانه‌ی بدی است؛ فساد همه جا را فرا گرفته است و خانواده‌ی برگسون‌ها جزء معدود بازماندگانی هستند که در برابر این نیروی پلید و ظالم دفاع می‌کنند. هر کدام از اعضای خانواده‌ی برگسون‌ها وظیفه‌ی خاصی را بر عهده دارد و به گونه‌ای در راستای این هدف کمک می‌کند. بعضی از آن‌ها جنگجو هستند و برخی دیگر امور مختلف خانه را مدیریت می‌کنند.

هر بار که شما یک مرحله را به اتمام می‌رسانید یا در مرحله‌ای می‌میرید، مقداری از قصه‌ی بازی برایتان روایت خواهد شد. حتی برخی از اقداماتی که در طول مراحل انجام می‌دهید نیز به روایت جزئیات بیشتری از داستان بازی منتهی می‌شوند. بدین گونه، مرگ در Children of Morta چندان هم تلخ و آزاردهنده نیست؛ چون به وسیله‌ی آن می‌توانیم ذره‌ای از قصه‌ی شیرین خانواده‌ی برگسون‌ها را تماشا کنیم! یا حتی از روایت زیبای قصه به زبان پارسی لذت ببریم. اوه، فراموش کردم این نکته را زودتر بگویم!

در میان آپدیت‌های بی‌شماری که برای بازی Children of Morta منتشر گردیدند، زبان و صداگذاری پارسی نیز به این اثر اضافه شدند. به لطف این آپدیت، نه تنها می‌توانید صدای راوی و دیالوگ‌ها را فارسی کنید، بلکه حتی قابلیت فارسی‌سازی منو، توضیحات آیتم‌ها و سایر موارد نیز به بازی اضافه شده است. نکته مثبت ماجرا این است که در تنظیمات بازی، صداگذاری و UI هر یک گزینه‌ی مجزایی برای انتخاب زبان دارند. بدین ترتیب، مثلا می‌توانید صداگذاری بازی را به پارسی تغییر داده ولی متن‌های توضیحات آیتم‌ها و منو را انگلیسی نگه دارید؛ درست کاری که من انجام دادم! به هر حال باید قبول کنیم که برخی از اصطلاحات گیم‌پلی (مثلا Damage، Regeneration، Poison و غیره) به صورت انگلیسی در ناخودآگاه ما ثبت شده‌اند و معادل فارسی آن‌ها در طول بازی کمی گیج کننده خواهند بود. اما خب، شما آزادید که در طول تمایل، حتی متن‌های درون بازی را به فارسی برگردانید.

تاثیر دیگری که «مرگ» در بازی Children of Morta دارد و پیش‌تر به آن اشاره کردیم، در قسمت گیم‌پلی آن نهفته است. بگذارید درمورد گیم‌پلی کمی توضیح دهیم. این بازی اساسا یک اثر دوبعدی با مبارزات «هک اند اسلش» است که دارای عناصر نقش آفرینی نیز می‌باشد. شما در طول مراحل، با کشتن دشمنان و گشت و گذار در محیط‌ها، «پول» و «امتیاز» بدست می‌آورید. سپس، زمانی که به خانه بازگشتید، می‌توانید با استفاده از امتیازها شخصیت‌های خود را Level Up کنید و «توانایی‌های» (Skills) جدیدی را بدست بیارید. با استفاده از پول هم می‌توانید آپگریدهایی را در Workshop و The Book of Rea بدست آورید. اما هر کدام از این‌ها به چه دردی می‌خورند؟

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های Children of Morta بخش توانایی‌های شخصیت‌های بازی است؛ چیزی که بنده هم کمی دیر متوجه آن شدم! درواقع شما زمانی می‌توانید مراحل بازی را رد کنید و داستان بازی را به پیش ببرید که به درستی «درخت توانایی‌های» (Skill Tree) بازی را درک کرده باشید. در Children of Morta تعداد متعددی از شخصیت‌های مختلف وجود دارد که هر کدام Skill Tree خاص خود را دارند. شما هر بار که با یکی از شخصیت‌های بازی به دانجل‌ها (مراحل) می‌روید، مقداری امتیاز برای این شخصیت دریافت می‌کنید؛ که با این امتیازها، می‌توانید توانایی‌های جدیدی را برای شخصیت خود باز کنید. این مسئله برای قوی‌تر کردن شخصیت خود و پیشروی در مراحل بسیار ضروری است.

اما نکته دیگری هم درمورد مکانیک توانایی‌ها در Children of Morta وجود دارد که بسیار حائز توجه است! هر شخصیت، تعدادی «قدرت مشترک» هم دارد؛ توانایی‌هایی که وقتی باز شوند، برای تمامی اعضای خانواده به اشتراک گذاشته خواهند شد. بدین صورت، بازی شما را تشویق می‌کند که دانجن‌های قدیمی را با شخصیت‌های دیگر هم بازی کنید تا هم از استایل مبارزه‌ی ‌شخصیت‌های جدید لذت ببرید و هم قدرت‌های مشترک جدیدی بدست آورید تا امکان پیشروی در دانجن‌های جدید برای شخصیت اصلی خودتان هم فراهم شود. این همان نکته‌ای بود که من هم در ابتدا به آن توجهی نداشتم و از یک جایی به بعد، پیشروی درون بازی برایم غیرممکن شده بود! بله، بازی کردن با سایر شخصیت‌ها یک مکانیک اجباری در Children of Morta است. می‌دانید نکته‌ی جالب این قضیه چیست؟ سازندگان به طرز استادانه‌ای از این مکانیک استفاده کرده‌اند تا بر تاثیر و اهمیت «خانواده»، که یکی از مضامین اصلی داستانِ Children of Morta است، تاکید بیشتری داشته باشند!

اما آیا این مسئله موجب گرایند آزاردهنده‌ای خواهد شد؟ خیر! خبر خوب این است که این مکانیک به قدری ماهرانه در بازی تعبیه شده که هرگز حس گرایند را به بازیکن القا نمی‌کند! شما خیلی سریع می‌توانید شخصیت‌های غیراصلی خود را به Level شخصیت اصلی خود برسانید؛ درواقع اگر 10 دانجن طول کشیده باشد که شخصیت اصلی خود را به یک Level خاص برسانید، هر کدام از شخصیت‌های غیراصلیتان شاید با 2 یا 3 دانجن به Level شخصیت اصلیتان برسند. و این مسیر سختی نخواهد بود چرا که شخصیت‌های غیراصلیتان از صفر شروع نمی‌کنند، بلکه قدرت‌های مشترکی که شخصیت اصلیتان در اختیارشان قرار داده‌اند، و البته آپگریدهای Workshop و The Book of Rea، همراه آن‌ها هستند!

و خب قسمت Workshop و The Book of Rea هم تاثیر قابل توجهی در پیشروی در بازی دارند. شما با استفاده از پول‌هایی که بدست می‌آورید، می‌توانید آپگریدهای متنوع و فوق‌العاده‌ای بدست بیاورید؛ که البته این آپگریدها برای تمامی شخصیت‌های بازی مشترک هستند. بدین صورت، مرگ در Children of Morta حتی از منظر گیم‌پلی هم چیز چندان بدی نیست؛ شما با هر بار مردن، مقدار زیادی پول و امتیاز به خانه بر می‌گردانید تا صرف بدست آوردن توانایی‌ها و آپگرید‌های جدید کنید و سپس قوی‌تر از پیش، به مبارزه با موجودات شیطانی دانجن‌ها بپردازید!

نکته‌ی دیگری که دوست دارم در این مقاله به آن اشاره کنم، در رابطه با ژانر بازی Children of Morta است. دقت داشته باشید که سبک «روگ‌لایت» با «روگ‌لایک» تفاوت‌های متعددی دارد که بررسی تمامی آن‌ها از بحث این مقاله خارج است اما به طور کلی، در آثار «لوگ‌لایت» با هر بار مرگ، چیزهای کمتری را از دست می‌دهید. مثلا در Children of Morta، با هر بار مرگ بازی کاملا از ابتدا شروع نمی‌شود، بلکه صرفا مرحله‌ای که مشغول بازی کردنش بودید را باید دوباره از ابتدا بروید. اما لزومی ندارد که دوباره مراحل قبلی را هم بازی کنید. یا مثلا آپگرید‌هایی که با Level Up کردن شخصیت‌های خود بدست می‌آورید را با مرگ از دست نخواهید داد؛ اما آیتم‌ها و قدرت‌هایی که در طول یک مرحله بدست می‌آورید را با اتمام مرحله یا مرگ از دست خواهید داد.

در پایان، می‌خواهم درمورد تعدادی از بزرگ‌ترین نقاط قوت Children of Morta صحبت کنم: ظاهر زیبا و موسیقی‌های گوش‌نواز بازی! عنوان Children of Morta دارای یک گرافیک خاص با طراحی‌های بصری بسیار زیبا و هنرمندانه است. رنگ آبی فیروزه‌ای که از رنگ‌های اصلی تاریخ ایرانیان است، به وفور در طراحی جهان Children of Morta دیده می‌شود. ترکیب گرافیک چشم‌نواز، طراحی‌های بی‌نظیر، و البته موسیقی‌هایی که نوای زیبا و دلنشینی را به لحظات آرامش‌بخش، و ترس و استرس را به لحظات حساس می‌بخشند، موجب خلق یک شاهکار هنری شده است.

در مجموع، بازی Children of Morta اثری بسیار شایسته و زیباست که حتما باید تجربه‌اش کنید؛ حتی اگر از طرفداران پروپاقرص سبک «لوگ‌لایت» نباشید. با وجود صداگذاری پارسی و داستانی که به شدت از تاریخ و اساطیر ایرانی الهام گرفته است، دلایل بیشتری برای ما ایرانیان وجود دارد تا نهایت لذت را از تجربه‌ی این بازی ببریم.

سازندگان این بازی در استودیوی Dead Mage، هم‌اکنون مشغول ساخت بازی دیگری به نام Tale of Ronin در سبک «ماجراجویی نقش آفرینی» (Adventure RPG) هستند که در حال حاضر برای کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی در دست ساخت قرار دارد؛ هرچند که متاسفانه هنوز تاریخ انتشار دقیقی برای آن اعلام نشده است. این بازی در حال و هوای شرقی باستانی قرار دارد و به نظر می‌رسد که همانند آثار پیشین این استودیو، دارای طراحی‌ها و گرافیک بصری خاص و جالبی باشد.

در پایان، اگر شما جزء کسانی هستید که تا کنون موفق به تجربه‌ی عنوان Children of Morta شده‌اند، لطفا نظرات و تجربیاتی که در این بازی منحصر به فرد داشته‌اید را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.