میزان مصرف پاور در سیستم‌های گیمینگ

میزان مصرف پاور در سیستم‌های گیمینگ

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 7 ماه و 14 روز پیش

فهرست مطالب

با تمام هزینه‌هایی که برای به یک پی سی گیمینگ باید پرداخته شود، کمتر کسی به فکر خرید پاورکامپیوتر و برق مصرفی سیستم گیمینگ خواهد بود. اما اگر هم نگران مصرف برق کامپیوتر خود نیستید، حتما می‌­دانید که مصرف سیستم شما در انتخاب پاور مناسب چقدر مهم است. هرچقدر مصرف سیستم بالاتر برود به طبع آن میزان حرارت تولید شده توسط هر قطعه نیز بالا می‌رود و شما را با چالش بیشترخنک کنندگی روبرو می‌کند. سیستم خنک کننده قویتر باز هم مصرف برق را بالا می­برد و سیستم شما پاور قویتر و مطمئن تری می‌طلبد. چه میزان برق مصرفی برای سیستم‌های گیمینگ در رده‌های مختلف لازم است؟ برای جواب به این سؤال، با اگزو گیم همراه باشد.

از آنجایی که تمام قطعات پی سی برق مصرف می‌کنند و میزان این مصرف بسته به جزء به جزء سیستم شما دارد، اینکه چه پاوری برای سیستم شما مناسب است متغیر است. تولیدکنندگان قطعات کامپیوتر جدولی از میزان ولتاژ لازم برای قطعات خودشان را در اختیار مشتری قرار می ­دهند . اما این اعداد و ارقام زیاد دقیق نیست . تمام این اعدادِ مربوط به تولید حرارت و پاور مصرفی هر قطعه، تا حدودی و تئوری است و در عمل ارقام کمی متفاوت خواهند بود.

پاور مورد نیاز شما چند وات است؟

برای محاسبه دقیق توان مصرفی سیستم باید از دستگاه‌های وات متر پریزدار استفاده کنید که چندان ضروری به نظر نمی‌رسد. اما اگر یک آمار تقریبی از سیستم خود می‌خواهید سایت‌های زیادی برای محاسبه وات مصرفی کامپیوتر شما وجود دارد. وقتی از این سایت‌ها برای به دست آوردن میزان پاور سیسم خود استفاده می‌کنید، هرچه اطلاعات دقیق تر به سایت بدهید، محاسبه گر سایت نیز آمار بهتری در اختیار شما می‌گذارد.

در محاسبه باید به سی پی یو و پردازنده گرافیکی توجه ویژه‌ای کنید . همیشه باید میزانی از توان پاور مورد نیاز فراتر بروید و برای جلوگیری از خرابی قطعات کامپیوتر، پاوری قوی تر از عدد محاسبه شده در سایت‌های آنلاین تهیه کنید. در طی فرآیند محاسبه میزان توان مصرفی سیستم سؤالاتی در مورد میزان استفاده در طول روز از شما پرسیده می‌شود که حتما به آن توجه کنید. گزینه­‌هایی نیز برای اورکلاک کامل سیستم وجود دارد که می ­تواند چند صد وات بیشتر از پاور شما کار بکشد.

برای اکثر پی سی های گیمینگ میزان پاور مورد نیاز بین 450 تا 850 وات است. 95 درصد از کامپیوتر های گیمینگ در این بازه قرار می‌گیرند. اگر یک سیستم اقتصادی خیلی رده پایین دارید پاور زیر 450 و اگر قویترین پی سی حال حاضر با بیشترین امکانات خنک کنندگی و نورپردازی آر جی بی دارید یک پاور با توان بیش از 850 وات نیاز خواهید داشت.

ابعاد پاور

95 درصد پاورها با اندازه استاندارد هستند که برای جایگذاری آن‌ها در کیس برای شما مشکل ساز نخواهند بود اما برای پاورهای با توان بیش از 850 قضیه متفاوت است و کیس بزرگتری لازم خواهید داشت. پاورها در دو استاندارد ATX و SFX‌ در بازار موجود هستند که استاندارد اس اف ایکس برای پی سی های بسیار کوچک استفاده می‌شود.

 

80 پلاس در پاور به چه معناست؟

برای دسته بندی کیفیت پاور معیارهای متنوعی وجود دارد که بیان گر میزان گرمای تولید شده و میزان اتلاف انرژی آن پاور است. هرچه کیفیت یک پاور پایین تر باشد انرژی بیشتری را به هدر می‌دهد و در نهایت وات کمتری از میزان ادعا شده به کیس شما می‌رساند. و همچنین صدا و حرارت بیشتری تولید می‌­کند. اگر پاوری که قصد تهیه آن را دارید 80 پلاس ندارد بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید.

برای استاندارد  80 پلاس هم رده­‌های مختلفی در نظر گرفته شده که بیان گر کیفیت آن پاور است. 80 پلاس پایه، 80 پلاس برنزی، 80 پلاس نقره­ای،80 پلاس طلایی و 80 پلاس پلاتینیوم.

گذاشتن بار یک پی سی گیمینگ گرانقیمت بر دوش یک پاور با استاندارد پایین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. برای سیستم‌­های گیمینگ فوق قوی استفاده از پاورهایی با 80 پلاس طلایی و پلاتینیوم امری الزامیست.

 

 

بعد از به دست آوردن میزان پاور مورد نیاز، یک پاور با واتیج بیشتر از توان مصرفی کیس خود در نظر بگیرید. اما این میزان نباید بیش از حد باشد. اگر پاور کامپیوتر شما 15 درصد بیش از توان مصرفی تمام قطعات و متعلقات سیستم شما باشد، همه­چیز در شرایط ایده‌­آل کار خواهد کرد. البته میزان اتلاف انرژی بسته به استاندارد 80 پلاس را هم در نظر داشته باشید.

برای سیستم­‌های گیمینگ رده پایین میزان پاور مورد نیاز حدود 480 وات خواهد بود و این میزان در پی سی های گیمینگ رده بالاتر به 650 وات می‌­رسد. برای پی سی های فوق قوی با سیستم اس ال آی و یا کراس فایر، بیش از 850 وات بسته به خنک کننده و نورپردازی آر جی بی مورد نیاز است. بعضی پی سی های فضایی با خنک کننده واتر کولر لوپ سفارشی و سیستم اس ال آی ممکن است به پاور 1200 وات و بیشتر احتیاج پیدا کنند.

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط