کانکتور VGA چیست؟

کانکتور VGA چیست؟

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 8 ماه و 16 روز پیش

فهرست مطالب

اتصال دهنده VGA: کابل و پورت VGA چیست؟

یک کابل VGA می‌تواند به ارسال تصویر از لپ تاپ به تلویزیون شما کمک کند، اما استفاده از آن می‌تواند پیچیده باشد. با کمک این مقاله با پورت VGA و اینکه آیا شما می‌توانید VGA را به HDMI تبدیل کنید، آشنا می‌شوید.

کابل VGA عمدتاً برای اتصال رایانه‌ها و لپ تاپ‌ها به صفحه نمایش و مانیتور استفاده می‌شود، اگرچه ممکن است این نوع اتصال را در تجهیزات قدیمی AV نیز پیدا کنید.

در حالی که یک پورت VGA در حال حاضر یک نوع اتصال نسبتا قدیمی به حساب می‌آید، اما هنوز کاربردهای خود را دارد، بنابراین اگر هر از چند گاهی با یکی از این پورت‌ها برخورد کردید تعجب نکنید.

هنوز موقعیت‌های زیادی وجود دارد که ممکن است در آن‌ها نیاز به استفاده از اتصال VGA داشته باشید.

به علاوه شاید فهمیدن اینکه می‌توانید VGA را به HDMI متصل کنید برایتان تعجب برانگیز باشد؛ اگر می‌خواهید تجهیزات قدیمی‌تری را به هم متصل کنید، این قابلیت می‌تواند بسیار مفید باشد.

اما داستان به همینجا ختم نمی‌شود؛ شما می‌توانید HDMI را به VGA نیز وصل کنید!

برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع اتصال و استفاده از آن، ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

پورت VGA چه شکلی است؟

اتصال VGA در دستگاه شما شبیه عکس زیر است:

در این تصویر یک پورت فرعی 15 پین مادگی را مشاهده می‌کنید.

شکل «D» مانند پورت تضمین می‌کند که کابل‌های VGA فقط یک طرفه قرار می‌گیرند و اغلب به رنگ آبی یا سیاه هستند.

بسته به دستگاه شما، کانکتور مختص ورودی یا خروجی ویدئو  خواهد بود.

ممکن است روی خود دستگاه عنوان «ورودی» یا «خروجی» برچسب گذاری شده باشد، اما اگر اینطور نیست، باید با در نظر گرفتن اینکه از دستگاه چه استفاده‌ای می‌شود، بفهمید که کدام یکی از این دو نوع دستگاه است.

به عنوان مثال، در یک رایانه رومیزی یا لپ تاپ، پورت VGA یک خروجی کارت گرافیک برای اتصال به مانیتور و یا صفحه نمایش خواهد بود.

اما بر روی پروژکتور احتمالاً یک ورودی ویدئویی برای دریافت ویدئو از یک دستگاه منبع خواهد بود.

کابل VGA چه شکلی است؟

یک کابل VGA شبیه عکس بالا است.

کابل VGA دارای یک کانکتور نری 15 پین D-sub خواهد بود، که بدیهی است که به خوبی با کانکتور مادگی سخت افزار شما مطابقت دارد.

هنگام متصل کردن آن مراقب باشید، زیرا اگر مراقب نباشید ممکن است پین‌ها را خم کنید. اگر متوجه شدید که کابل به راحتی وارد پورت نمی‌شود، پین‌های انتهای کابل را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ کدام آن‌ها خمیده نشده‌اند.

اگر متوجه شدید برخی از آن‌ها به درستی تراز نشده‌اند، می‌توانید آن‌ها را با موچین یا یک انبر کوچک به دقت صاف کنید.

اتصال VGA چه کاری انجام می‌دهد؟

اتصال VGA سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ را بین دستگاه‌های سازگار ارسال می‌کند. شما معمولاً از یک کانکتور VGA در تجهیزات AV خود برای اتصال رایانه یا لپ تاپ خود به یک پروژکتور یا تلویزیون استفاده می‌کنید.

اتصالات VGA معمولاً یک سیگنال RGB آنالوگ را از دستگاه دریافت می‌کنند - نوعی سیگنال ویدئویی که از رایانه دریافت می‌شود - همچنین VGA از وضوح استاندارد و با وضوح بالا پشتیبانی می‌کند.

کابل VGA سیگنال‌های صوتی را منتقل نمی‌کند، بنابراین برای شنیدن هر صدایی یک اتصال صوتی جداگانه لازم است.

کانکتور استاندارد 15 پین D-Sub در بسیاری از رایانه‌ها رایج است و بنابراین شما می‌توانید از کابل‌های VGA نری به نری برای ارسال تصویر رایانه به صفحه تلویزیون خود استفاده کنید.

چه زمانی باید از کانکتور VGA استفاده کنید؟

اگر می‌خواهید رایانه شخصی یا لپ تاپ خود را به تلویزیون یا پروژکتور خود وصل کنید، اغلب باید از اتصال VGA استفاده کنید.

با این حال، اگر رایانه یا لپ تاپ شما دارای خروجی DVI یا HDMI است، معمولاً بهتر است با استفاده از این پورت‌ها اتصال را برقرار کنید.

اگر دستگاه خروجی شما فقط یک پورت VGA دارد - یا ورودی DVI یا HDMI یدکی ندارد – اتصال VGA همچنان تصویر خوبی به شما ارائه می‌دهد.

با این حال، مطمئن شوید که یک کابل با کیفیت خوب تهیه می‌کنید، زیرا کابل‌های ارزان‌تر VGA اغلب می‌توانند تصویر ضعیفی را ارئه دهند.

تاریخچه مختصری از اتصالات VGA

VGA در سال 1987 توسط IBM برای وضوح صفحه نمایش اصلی 640x480 پیکسل توسعه یافت.

از آنجایی که VGA به نوع استاندارد اتصال ویدئویی برای رایانه‌ها تبدیل شد، VGA ممکن است به وضوح صفحه نمایش استاندارد 640×480 در VGA یا اتصال 15 پین D-Sub اشاره داشته باشد.

در طول سال‌ها، اتصال استاندارد VGA برای رزولوشن‌های ویدئویی بالاتر، از جمله Super Video Graphics Array (SVGA) و Extended Graphics Array (XGA) سازگار شده است.

اکنون یک اتصال VGA حتی از فرمت‌های با کیفیت بالا مانند 1920x1080 و 2048x1536 نیز پشتیبانی می‌کند.

چگونه با استفاده از VGA تصویر خوبی از رایانه خود بر روی صفحه تلویزیون داشته باشید؟

برای دریافت تصویر واضح رایانه‌ای بر روی صفحه تلویزیون، بهتر است وضوح تصویر خروجی رایانه را مطابق با وضوح اصلی تلویزیون تنظیم کنید.

در غیر این صورت، تصویر کشیده و یا تار به نظر می‌رسد.

همچنین، ممکن است نتوانید کل صفحه تلویزیون را با یک تصویر واضح پر کنید زیرا رزولوشن خروجی رایانه ممکن است با رزولوشن تلویزیون مطابقت نداشته باشد.

اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید، معمولاً باید ترکیبی از کلیدها را فشار دهید تا تصویر را به تلویزیون ارسال کنید؛ به عنوان مثال، کلید F7 + کلیدی دیگر.

این ترکیب در بین مدل‌های مختلق لپ تاپ‌ها متفاوت است، بنابراین به دفترچه راهنمای خود برای پیدا کردن ترکیب مورد نظر مراجعه کنید.

آیا VGA با HDMI کار می‌کند؟

اگرچه هر دو از سیگنال‌های ویدئویی پشتیبانی می‌کنند، اما VGA مستقیماً با HDMI کار نمی‌کند زیرا این دو فناوری از انواع سیگنال و کانکتورهای متفاوت استفاده می‌کنند.

VGA از سیگنال ویدئویی آنالوگ استفاده می‌کند، در حالی که HDMI یک رابط دیجیتال است.

با این حال، در صورت خرید مبدل یا آداپتور سازگار، می‌توانید از این نوع اتصال استفاده کنید، اگرچه محدودیت‌هایی برای تصویر ارسالی وجود دارد.

دانستن اینکه از کدام راه می‌خواهید سیگنال را تبدیل کنید - از VGA به HDMI یا از HDMI به VGA - بسیار مهم است زیرا این امر تعیین می‌کند که شما به کدام نوع مبدل نیاز دارید.

نحوه تبدیل VGA به HDMI

برای تبدیل سیگنال VGA به HDMI، باید یک کابل آداپتور بخرید.

اگر یک پورت VGA روی رایانه خود دارید، اما اتصال VGA روی تلویزیون شما قرار ندارد، ارسال تصویر رایانه به تلویزیون دشوارتر است.

اکثر تلویزیون‌های مدرن دارای چندین ورودی HDMI هستند، اما شاید ورودی VGA نداشته باشند.

در این موارد، شما به یک مبدل VGA به HDMI نیاز خواهید داشت.

شما همچنین می‌توانید از کابل نری به نری 3.5 میلی متری ارائه شده برای ارسال صدا به تلویزیون خود استفاده کنید تا در صورت لزوم هم تصویر و هم صدا را دریافت کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که کانکتور VGA روی آداپتور را به اتصال خروجی VGA لپ تاپ خود وصل کنید؛ سپس یک کابل HDMI جداگانه از آداپتور را به یکی از ورودی‌های HDMI تلویزیون خود وصل کنید.

برای دستگاه‌هایی که نیاز به برق اضافی دارند یک اتصال USB نیز وجود دارد.

فقط توجه داشته باشید که نمی‌توانید محتوای محافظت شده با حق نسخه برداری را ارسال کنید زیرا محافظت HDCP برای HDMI به پشتیبانی از همه دستگاه‌های زنجیره ای نیاز دارد، و اتصال VGA از HDCP پشتیبانی نمی‌کند.

نحوه تبدیل HDMI به VGA

برای تبدیل HDMI به VGA، باید از برخی محدودیت‌های احتمالی آگاه باشید.

شما نمی‌توانید مطالب محافظت شده با حق نسخه برداری را پخش کنید زیرا هیچ اتصال HDCP سرتاسری که برای محافظت از حق نسخه برداری لازم است وجود نخواهد داشت.

اگر بخواهید فیلم‌ها را از DVD، پخش کننده 1080p و یا پخش کننده بلوری 4K خود پخش کنید، مشکل ساز خواهد شد.

همچنین ممکن است به یک اتصال صوتی جداگانه نیاز داشته باشید.

با این حال، اگر با این موارد مشکلی ندارید، یک آداپتور HDMI به VGA می‌تواند برای شما کاربردی باشد.

این آداپتورها از ارسال ویدئو از چندین دستگاه مانند رایانه‌های شخصی، نوت بوک، کروم بوک، ایکس باکس و Wii U پشتیبانی می‌کنند.

با این حال، از دستگاه‌هایی با پورت‌های خروجی HDMI کم مصرف مانند PS4 سونی و برخی محصولات اپل پشتیبانی نمی‌کنند.

آیا می‌توانید DisplayPort را به VGA تبدیل کنید؟

بله، شما می‌توانید DisplayPort را به VGA تبدیل کنید.

شما می‌توانید آداپتوری بخرید که به هر دستگاهی با خروجی DisplayPort اجازه می‌دهد به ورودی VGA متصل شود.

همانند تبدیل HDMI به VGA، باید مطمئن شوید که آداپتوری تهیه می‌کنید که سیگنال را در جهت صحیح تبدیل می‌کند؛ بنابراین، در این مورد، آداپتور شما باید مبدل DisplayPort به VGA باشد.

برای استفاده مناسب از این آداپتور تنها چیزی که نیاز دارید این است که یک کابل VGA مناسب برای اتصال از آداپتور به ورودی VGA دستگاه نمایشگر خود تهیه کنید.

شما نمی‌توانید از این آداپتور برای انتقال صدا استفاده کنید. این آداپتور فقط مخصوص ویدئو است، بنابراین باید یک اتصال صوتی جداگانه از دستگاه منبع خود به نمایشگر و یا سیستم بلندگو برقرار کنید.

تبدیل VGA به DisplayPort

ممکن است شما در شرایط برعکس چیزی که در بالا به آن پرداخته شد باشید.

ممکن است یک رایانه قدیمی با کارت گرافیک که فقط دارای VGA است داشته باشید، و بخواهید آن را به صفحه نمایش، تلویزیون یا پروژکتور جدیدتر با ورودی DisplayPort متصل کنید.

در این صورت، باید آداپتوری پیدا کنید که سیگنال ویدئویی را در جهت مورد نظر شما تبدیل کند.

تنها کافی است کانکتور نری 15 پین D-Sub را به خروجی VGA وصل کنید تا ویدئو خروجی را بگیرید؛ و هنگامی که کانکتور 3.5 میلی متری ارائه شده را به خروجی صوتی مناسب وصل کنید، پشتیبانی صوتی نیز در دسترس خواهد بود.

همچنین برای تامین برق آداپتور باید دوشاخه USB را متصل کنید.

آداپتور USB به VGA برای چیست؟

برای افزودن خروجی VGA به دستگاهی که این خروجی را ندارد، به یک آداپتور USB به VGA نیاز دارید.

برای مثال، ممکن است یک پروژکتور با ورودی VGA داشته باشید و بخواهید رایانه یا لپ تاپ خود را به یک صفحه نمایش بزرگ برای نمایش تصویر آن متصل کنید.

اما، بسیاری از رایانه‌های جدید دیگر خروجی VGA ندارند، بنابراین شما به مشکل برخواهید خورد.

خوشبختانه، اکثر رایانه‌ها دارای تعداد زیادی پورت USB هستند. بنابراین، خرید این آداپتور به شما این امکان را می‌دهد که یک خروجی ویدئویی VGA را به رایانه خود اضافه کنید؛ شما به راحتی می‌توانید قطعات سخت افزار خود را به یکدیگر متصل کنید.

مهم‌ترین نکته سیستم عامل رایانه شما است.

بعضی از مدل‌های آداپتور فقط با ویندوز 10 / 8 / 7 کار می‌کنند و باید برای استفاده از این آداپتورها نرم افزار ارائه شده آن‌ها را بر روی رایانه خود نصب کنید.

اگر رایانه ویندوزی ندارید چه؟ در این صورت شما باید یک آداپتور USB به VGA که بر روی هر دستگاهی که دارای کانکتور USB Type-C باشد کار می‌کند تهیه کنید.

در استفاده از اتصال USB-C شما نیازی به نصب نرم افزار خاصی ندارید، بنابراین این اتصال بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله مک بوک‌های سازگار (دارای اتصالات Thunderbolt 3)، آیپد، لپ تاپ، تبلت و تلفن کار می‌کند.

قبل از خرید آداپتور لیست کاملی از دستگاه‌های پشتیبانی شده را با سازنده مورد نظر چک کنید.

سوالات متداول

در ادامه این مقاله چند پاسخ کوتاه و آسان به سوالات رایج در مورد VGA آورده شده است:

VGA چیست؟

عبارت VGA می‌تواند به رزولوشن استاندارد ویدئوی اصلی 640x480 یا اتصال ویدئوی آنالوگ موجود در بسیاری از دستگاه‌های چند رسانه‌ای اشاره داشته باشد. این اتصال عمدتاً در رایانه‌ها و لپ تاپ‌ها برای اتصال به نمایشگرها استفاده می‌شود، اما ممکن است در پروژکتورها و تلویزیون‌ها نیز یافت شود. این روزها استفاده از اتصال ویدئویی دیجیتال برای انتقال ویدئو مانند HDMI، DisplayPort و DVI رایج‌تر شده است.

VGA مخفف چیست؟

VGA مخفف عبارت Video Graphics Array (آرایه گرافیک ویدئویی) است.

چند پین روی کانکتور VGA وجود دارد؟

یک کانکتور استاندارد VGA D-Sub دارای 15 پین است.

کابل VGA چیست؟

کابل VGA برای اتصال ورودی‌ها و خروجی‌های ویدئویی VGA است. اگرچه یک نوع اتصال قدیمی‌تر به حساب می‌آید، اما بسیاری از رایانه‌ها، لپ تاپ‌ها، پروژکتورها و تلویزیون‌ها هنوز دارای اتصالات VGA هستند، بنابراین شما می‌توانید از کابل VGA برای ارسال تصویر به دستگاه نمایشگر خود استفاده کنید.

کدام بهتر است، VGA یا DVI؟

بعید است که تفاوت زیادی در کیفیت تصویر بین VGA و DVI-A مشاهده کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که یک کابل با کیفیت خوب خریداری می‌کنید زیرا تداخل الکتریکی و استفاده طولانی مدت از کابل می‌تواند بر ویدئوهای آنالوگ تأثیر منفی بگذارد. اتصال DVI-D دیجیتال است که ممکن است در برخی شرایط بهتر از آنالوگ عمل کند.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید و آموزنده بوده باشد. لطفا تمامی نظرات و پرسش‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: HomeCinemaGuide

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط