تفاوت مادربردهای مختلف با چیپست‌های مشترک چیست؟

تفاوت مادربردهای مختلف با چیپست‌های مشترک چیست؟

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 6 ماه و 26 روز پیش

فهرست مطالب

حتما برای شما نیز این سؤال مطرح شده که چه تفاوتی میان مادربردهای مختلف با چیپست‌های مشترک وجود دارد برای رسیدن به جواب با اگزوگیم همراه باشید.

تفاوت‌هایی که می‌خواهیم به صورت مختصر با شما عزیزان در میان گذاریم به شرح ذیل است:

نوع خازن مورد استفاده: به طور کلی، خازن‌های جامد ژاپنی ترجیح داده می‌شوند به این دلیل که آنها حرارت و گرما را بهتر جذب می‌کنند و پایداری بهتری نیز دارند. همچنين که خروجی بهتری را نیز خواهند داشت. آنها همچنین هزینه بیشتری دارند.

تعداد فازهای تنظیم قدرت : (که خازن‌ها نیز بخشی از آن هستند). فازهای بیشتر مساوی است با تنش کمتر بر روی هر فاز، که به حرارت پایین‌تر و تنظیم قدرت پایدارتر منجر می‌شود. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما بخواهید از تمام قدرت و کارآیی سیستم استفاده کنید بدون اینکه فشار زیادی به قطعاتشان بیاید. فازهای بیشتر، قطعات بیشتر مورد نیاز دارد و در نتیجه فضای بیشتری را در مادربرد اشغال میکنند. آنهایی بهتر هستند که 10-12 فاز (یا بیشتر) داشته باشند.

 

تعداد لایه های PCB مس: (تخته مدار چاپی). هنگامی که به عنوان مثال 1000 یا 2000 پین از CPU وجود دارد که باید در جایی دیگر در مادربرد روتری شود، فقط راه های مدار را نصب می‌کند (به اصطلاح ردیابی) انجام این عمل و نقشه بندی دقیق در مادربرد نوعی هنر است. (البته این وسط برنامه‌ها و الگوریتم‌هایی که به آنها کمک می‌کنند نیز وجود دارند.) قرار دادن تمام ردیابی‌ها و طراحی در یک طرحِ تنها در فاکتور فرم اختصاص داده شده برای مادربرد، غیر ممکن است. مادربردهای گران‌تر لایه‌های بیشتری دارند و جنس لایه‌ها بهتر است و این موضوع مداربندی کلی مادربرد را بهبود می‌بخشد و نویزها را به حداقل خواهد رساند. طبیعتاً انجام این کارها هزینه‌ی بیشتری در بر خواهد داشت.

پشتیبانی بهتر از اورکلاک کردن با کلاک‌های (فرکانس) اضافی یا دقیق‌تر برای برخی از اجزاء و افزایش قدرت‌های اجزاء برای پشتیبانی سریع تر. سوئیچ‌های روی صفحه برای پاکسازی CMOS، راه اندازی مجدد، تنظیم مجدد و دستکاری عددهای اورکلاک و LEDهایی برای نشان دادن اثر فعلی مقادیر اورکلاک انتخاب شده. (نکته: رنگ قرمز معمولا بد است. و بهتر است در اورکلاک تجدیدنظر کنید.)

خنک سازی آنبورد بر روی اجزای کلیدی، نظارت بر گرمای بهتر (با سنسورهای حرارتی بیشتر) و هدرهای فن برای اجازه دادن به تنظیم گرما و خنک سازی فعال‌تر. پشتیبانی از خنک کننده آبی با اتصالاتی برای نظارت بر دمای رادیاتور، خروجی‌های پمپ، و غیره.

قابلیت و امکان گسترش بیشتر: اسلات‌های (درگاه‌های) بیشتر برای کارت‌های افزودنی مانند دو یا سه کارت گرافیک و سایر کارت‌های گسترش‌دهنده. اسلات حافظه بیشتر (به عنوان مثال 4 اسلات حافظه‌ به جای 2 تا)

 

اتصالات بیشتر برای لوازم جانبی: مانند فن‌های بیشتر، SATA، M.2، USB 3.0، USB 3.1، و غیره برخی از آنها نیاز به تراشه‌های اضافی علاوه بر چیپست پایه نیاز خواهند داشت. (به عنوان مثال، برای ارائه اتصالات SATA بیشتر  و انعطاف پذیرتر که چیپست‌ نیز دارند.)

حفاظت بیشتر:  حفاظت از نوسانات برقی و الکتریسیته ساکن در پورت‌هایی مانند پورت LAN، پورت‌های صوتی و غیره.

ختم کلام هر چقدر پول بدهید، آش می‌خورید.

اميدوارم که این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و استفاده برده باشید. لطفاً هر گونه سؤالی دارید با متخصصان فنی ما از طریق شماره تلفن‌های فروشگاه‌ و دایرکت اینستاگرام در میان بگذارید.

 

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط