آیا استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم ، منطقی است؟

آیا استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم ، منطقی است؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 9 ماه و 9 روز پیش

فهرست مطالب

در این مقاله از اگزوگیم قصد داریم برای شما گیمرهای عزیز توضیح دهیم که آیا می‌توانید از یک مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم استفاده کنید یا خیر؟ برای یک جواب کوتاه می‌توان گفت که این کار ممکن است اما آیا کار شایسته‌ای است؟ حقیقتا باید گفت که خیر کار شایسته‌ای نیست. با اینکه امکان استفاده از مانیتورهای گیمینگ برای ادیت ویدیو وجود دارد، باید در نظر داشت که جزئیات فنی مشخصی وجود دارند که به محض دیدن آن‌ها در یک مانیتور مخصوص ادیت فیلم،‌ به این سؤال می‌رسید که چرا از اول یک مانیتور مناسب تهیه نکردید؟!  در مقاله  استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم قصد داریم به دنیای مانیتورها عمیقا وارد شویم و به تفصیل توضیح دهیم که چرا مانیتورهای گیمینگ گزینه‌هایی مناسب برای کارهای گرافیکی نیستند.

استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم

امکان استفاده از مانیتورهای گیمینگ برای ادیت ویدیو وجود دارد. اما به چه قیمت؟

جواب کلی سوال آیا امکان استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم میسر هست؟ بله است ولی ارزش این کار را ندارد. برای ادیتورهای حرفه‌ای، تعداد و انواع زیادی از مشخصات وجود دارند که مانیتورهای گیمینگ از آن‌ها بی بهره هستند.  امروزه بازار لوازم جانبی گیمینگ مانند کیبورد، میکروفن و هدفن با تمام امکانات به سادگی در دسترس هستند. اما برای مانیتورهای گیمینگ تمام تمرکز تولید کنندگان بر ارتقای رزولوشن و نرخ تازه سازی تصویر است.

اما زمانی که صحبت از ادیت فیلم به میان می‌آید، نه رزولوشن و نه نرخ تازه سازی تصویر، مهم‌ترین پارامترها برای کیفیت یک مانیتور رده بالا به حساب نمی‌آیند. مانیتورهای گیمینگ با نرخ تازه سازی بالا، تعداد زیادی از فریم را به نمایش در می‌آوردند که برای ادیت فیلم، این فریم‌های اضافه به هیچ عنوان کمکی نمی‌کنند. همچنین رزولوشن بالای نمایشگر، با وجود اینکه می‌تواند خیلی خوب باشد، اما اولویت یک ادیتور حرفه‌ای ویدیو نیست.

رزولوشن و نرخ تازه سازی، پارامترهایی هستند که گیمرها را به خرید مانیتورهای گیمینگ مشتاق می‌کنند. اما برای مانیتورهای ادیت ویدیو چطور است؟ چه چیزی آن‌ها را از مانیتورهای دیگر متمایز می‌کند؟ برای جواب این سؤال در ادامه با ما همراه باشید.

استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم

در یک مانیتور مناسب ادیت فیلم، باید به دنبال چه پارامترهایی باشیم؟

حال که دانستید استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم کار خوبی نیست، بهتر است از پارامترهای یک مانیتور خوب برای ادیت فیلم مطلع شوید. داشتن یک مانیتور کاملا کالیبره شده با کنتراست بسیار بالا و دقت رنگ بالا برای یک ادیتور فیلم بسیار مهم است. این بدین دلیل است که ادیتورهای حرفه‌ای زمانی که می‌خواهند برای کار خود مانیتور انتخاب کنند، سعی دارند که تمرکز خود را بر بهترین و کارآمدترین موارد بگذارند. اما در مانیتورهای گیمینگ، با شناختی که تولید کنندگان از مخاطبان خود دارند، تمام تمرکز بر رزولشن، و نرخ تازه سازی است، چه در گزینه‌های اقتصادی، چه در میان رده‌ها و چه در مانیتورهای رده بالا.

استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم

به همین دلیل، جای خالی قابلیت‌هایی که یک ادیتور ویدیو به آن نیاز پیدا می‌کند، در مانیتورهای گیمینگ شدیدا دیده می‌شود. در بخش بعدی این مقاله، قصد داریم 7 عدد از موارد حیاتی مانیتورهای ادیت ویدیو را برای شما عنوان کنیم.

اندازه‌ی نمایشگر

زمانی که قصد ادیت ویدیو را دارید، باید به دنبال مانیتوری باشید که اندازه‌ی آن به شما این امکان را بدهد که ساعت‌ها بتوانید برای ادیت ویدیو از این مانیتور استفاده کنید و دچار مشکل فضا نشوید. بنا به نظرسنجی تعداد زیادی از ادیتورهای حرفه‌ای، سایز یک مانیتور مناسب برای ادیت ویدیو، عددی بین 24 تا 30 اینچ است و سایز 27 اینچ بیشترین طرفدار را در میان مانیتورهای ادیت ویدیو دارد.

مانیتورهای 24 اینچ برای ادیت فیلم کاملا قابل استفاده هستند اما اگر کار خود را با این سایز انجام دهید، بعد از گذشت چند ساعت متوجه می‌شوید که تا حدودی با فضای کمی که این مانیتورها در اختیار شما قرار می‌دهند، برای استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مانند فوفتوشاپ و پریمیر دچار مشکل می‌شوید.

برای ادیت فیلم و عکس، نمایشگرهای بزرگتری نیز در دسترس شما قرار دارند که می‌توانید یک مانیتور 40 اینچ منحنی و یا یک مانیتور اولترا واید را برای کار خود در نظر بگیرید. اما باید به این مورد نیز توجه کنید که مانیتورهای بزرگ، فضای میز شما را تحت سلطه‌ی خودشان می‌گیرند.

استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم

رزولوشن نمایشگر

اگر قصد دارید فیلم‌های 4K را ادیت کنید و برای خرید مانیتور بودجه‌ی کافی دارید، حتما یک مانیتور با رزولوشن 4K تهیه کنید. از طرف دیگر اگر سیستم حال حاضر شما برای ادیت فیلم‌هایی با رزولوشن 1080p تنظیم شده است و یک مانیتور Full HD در اختیار دارید، پیشنهاد می‌شود که برای تهیه‌ی قطعات مناسب سیستم که برای ادیت فیلم‌های 4K حیاتی است، هزینه‌ی اضافی پرداخت نکنید؛ چرا که علاوه بر مانیتور، شما نیاز خواهید داشت هزینه‌ی زیادی را به رم و حافظه‌ی کامپیوتر برای پردازش فایل‌های عظیم 4K اختصاص دهید. نگران نباشید، با در اختیار داشتن یک مانیتور 1080p می‌توانید به کمک نرم افزارهایی این مشکل را رفع کرده و با همان مانیتور، فیلم‌های 4K را ادیت کنید.

اما اگر Color Grading بخش اصلی کار شما در ادیت فیلم و عکس است، باید بالاترین رزولوشن را در مانیتور در نظر بگیرید تا بتوانید از تعداد پیکسل‌هایی که مانیتور در اختیار شما قرار می‌دهد، در این زمینه بهره ببرید.

استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم

نوع پنل مانیتور

حال که دانستید استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم مسئله خوبی نیست، با ویژگی های یک مانیتور خوب برای ادیت آشنا می‌شوید و نوع پنل یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است. در حال حاضر چهار نوع پنل مانیتور در بازار برای انتخاب وجود دارد: VA، IPS، TN و OLED. پنل‌های VA به صورت گسترده برای دقت رنگی آن‌ها و کنتراست بالایی که در اختیار شما قرار می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در این مانیتورها گستره‌ی عظیم رنگ و سطوح روشنایی تصویر در دسترس شما قرار می‌گیرد.

پنل‌های IPS، زاویه‌ی دید بسیار بالایی را در مقایسه با پنل‌هایی مانند TN، در اختیار شما قرار می‌دهند و همچنین گستره‌ی رنگی بسیار وسعی را برای کاربران حرفه‌ای در خود دارند.

پنل‌های OLED، به صورت کلی گران‌ترین هستند و عمیق‌ترین رنگ سیاه را در اختیار شما قرار می‌دهند و در کنار آن بالاترین گستره‌ی رنگی را دارند؛ همچنین سطوح روشنایی تصویر در مانیتورهایی که از این پنل بهره می‌برند، بسیار بیشتر از پنل‌های دیگر است. این موارد باعث گران‌تر شدن این پنل نسبت به پنل‌های دیگر می‌باشد.

استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم

پشتیبانی از HDR

فناوری HDR کنتراست تصویر را بسیار افزایش داده و همچنین دقت رنگ و گستره‌ی رنگی را به اندازه‌ی بسیار زیادی بهبود بخشیده است. سطوح روشنایی پنل، که با واحدی به نام nits اندازه گیری می‌شود، نقش حیاتی را در این نمایشگرها بازی می‌کند. برای دستیابی به بهترین کنتراست و گسترده ترین رنگ‌ها، شما باید حتما به دنبال مانیتورهایی با نسبت کنتراست 1000:1 و بالاتر باشید. همچنین ما برای شما عزیزان مقاله‌ای را در مورد تکنولوژی HDR و تمام مواردی که برای دستیابی به این تکنولوژی لازم دارید، آماده کرده‌ایم که می‌توانید از اینجا به مطالعه‌ی آن بپردازید.

گستره‌ی رنگی

گستره‌ی وسیع‌تر رنگ در یک مانیتور باعث این امر می‌شود که مانیتور قادر باشد رنگ‌های بیشتری را به صورت دقیق‌تر نمایش دهد. استانداردهای گسترده‌تر برای تعیین گستره‌ی رنگی مانند Adobe RGB و DCI-P3، به شما رنگ‌های بسیار بیشتری را نسبت به استاندارد‌های قدیمی مانند sRGB ارائه می‌دهند.

پیشنهاد می‌شود که یک مانیتور 10 بیت را انتخاب کنید. اما زمانی این کار را انجام دهید که مطمئن باشید کارت گرافیک شما با این مشخصات سازگار باشد. اما اگر یک استریمرو یوتیوبر معمولی هستید که قصد دارید تصاویر خود را به صورت ابتدایی ادیت کنید، یک مانیتور 8 بیت بسیار بیشتر از چیزی است که شما به آن نیاز دارید، و همچنین به دلیل ارزانتر بودن مانیتورهای 8 بیت، بسیار ساده‌تر در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم

اتصالات

بیت ریت بالاتر، مانند مانیتورهای 10 بیتی که قبلا راجع به آن بحث کردیم، در کنار رزولوشن بالاتر، نیازمند یک سیستم قدرتمند با قابلیت‌های اتصالات مناسب است که بتواند این حجم عظیم داده‌ها را به صورت مؤثر و سریع منتقل کند.

اگر شما یک ادیتور حرفه‌ای هستید و قصد خرید یکی از مانیتورهای رده بالا را دارید، از این بابت اطمینان حاصل کنید که مانیتور شما دارای اتصالات Thunderbolt و Displayport باشد.

 مانیتور

چند نمایشگر در کنار یکدیگر

اگر از یک مانیتور اصلی و یک مانیتور ثانویه برای استفاده‌های مختلف مانند اصلاح رنگ و ادیت فیلم استفاده می‌کند، بهتر است که یک خروجی تصویر انحصاری که به کمک آن بتوانید پروفایل‌های رنگی خود را مشاهده کنید، در اختیار داشته باشید.

نیتجه گیری بررسی احتمال کارایی  استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم

مانیتورهای مخصوص ادیت فیلم و عکس، نمایشگرهایی بسیار با ارزش هستند و با وجود قیمت‌های بالایی که دارند، ارزش خرید بسیار بالایی نیز دارند. اما موردی که این مقاله در اصل قرار بود به آن بپردازد، استفاده‌ی ماینتورهای گیمینگ برای ادیت فیلم و عکس بود. مانیتورهای گیمینگ به دلیل اینکه هدف از تولیدشان رزولوشن بالا، نرخ تازه سازی بالا و در بعضی موارد شکل منحنی آن‌ها است، برای ادیت فیلم که نیاز به گستره‌ و دقت رنگی بالا دارد، به هیچ عنوان مناسب نیستند. گرچه در بعضی از مانیتورهای گیمینگ بسیار گران‌قیمت، این موارد تا حدودی به چشم می‌خورند، که شاید بتوانند برای هر دو استفاده، یعنی ادیت فیلم و گیمینگ در کنار یکدیگر، به کمک شما بیایند.

اما شدیدا پیشنهاد می‌شود که از یک مانیتور 24 تا 30 اینچی مناسب برای ادیت فیلم و کارهای گرافیکی استفاده کنید و هرگز روی مانیتورهای گیمینگ در این زمینه حساب باز نکنید.

امیدواریم در مقاله  استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم نیز مانند مقالات پیشین نکات کاربردی برای شما گیمرهای عزیز وجود داشته باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از ما دریغ نکرده و در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان اگزومگ به اشتراک بگذارید.

منبع: pcmecca.com

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.