راهنمای انتخاب مانیتور مناسب برای گیم

راهنمای انتخاب مانیتور مناسب برای گیم

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 9 ماه و 7 روز پیش

فهرست مطالب

کدام مانیتورگیمینگ مناسب شماست ؟

بدون شک داشتن یک سی‌پی‌یوی قدرت‌مندی نظیر Intel Core i9 9900k که توانایی پردازش بالایی دارد، در کنار یک کارت گرافیک 2080 و رم‌هایی با ظرفیت و سرعت بالا باعث خلق یک حس فوق العاده در بازی‌ها می‌شود. اما حسی که بدون یک مانیتور مناسب شما قادر به تجربه آن نیستید! بدون مانیتور شما تنها می‌توانید از نور پردازی ار‌جی‌بی (RGB) قطعات خود لذت ببرید.

در کنار یک مانیتور60 هرتزی، سیستمی که توانایی تولید 200 فریم را داشته باشد هیچ تفاوتی با یک سیستم 60 فریمی ندارد. پس حساس‌ترین بخش انتخاب قطعات، مربوط به مانیتور سیستم است. در این قسمت از مقاله‌های آموزشی اگزومگ قصد داریم تا به ویژگی‌های تعیین کننده مانیتورهای گیمینگ و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر بپردازیم.

 

بازی در میان فریم‌ها

در ابتدای این مقاله باید توضیحات مختصری درباره مانیتورها ارائه دهیم. در قدم اول باید این نکته را بدانید که تمام تصاویر نشان داده شده بر روی صفحه نمایشی که در حال تماشای آن هستید ترکیبی از فریم‌ها هستند. از روز اول فیلم‌ها حاصل نمایش پشت سر هم تصاویر بوده‌اند.

در نمایشگرهای حال حاضر نیز از حرکات موس گرفته تا شلیک کردن شما در بازی و به طور کلی هر کاری که شما در کامپیوتر انجام می‌دهید در واقع حکم همان فیلم را دارد و فریم‌ها نیز همان عکس‌ها هستند. این‌جاست که مفهوم هرتز مشخص می‌شود، در پشت اصلاحاتی نظیر نرخ تازه‌سازی تصویر (Refresh Rate) یا نرخ فریم (FPS). این هرتز است که همه چیز را تعیین می‌کند. هرتز در واقع تعداد تصاویری است که مانیتورها در هر ثانیه قادر به نمایش آن هستند.

به عنوان مثال یک مانیتور60 هرتزی توانایی نمایش 60 عکس یا همان فریم مختلف در هر ثانیه دارد. پس به سادگی می‌توان فهمید که یک مانیتور 120 هرتزی سرعت بسیار بیشتری در نمایش فریم‌ها نسبت به یک مانیتور 60 هرتزی دارد. پس در واقع بازی شما چیزی بیش از مجموعه‌ای از فریم‌هایی که در مانیتور نمایش داده می‌شود نیست و تجربه یک بازی خوب در گرو کیفیت و سرعت این فریم‌هاست.

چقدر سرعت نیاز دارید ؟

در بازار فعلی ما مانیتورهایی با 240 هرتز ریفرش ریت یا همان نرخ تازه سازی تصویر ‌وجود دارند، اما آیا شما به یک مانیتور 240 هرتزی یا بالاتر نیاز دارید؟ جواب این سوال در کیس شما نهفته است. آیا سیستم شما توانایی تولید تمام این240 فریم را دارد ؟ بدون شک بسته به بازی و گرافیکِ آن این مقدار متفاوت است. در بازی‌های سری کانتر اغلب سیستم‌ها توانای تولید فریم ریت‌های بالای 100 را دارند، اما خیلی از این سیستم‌ها به زحمت می‌توانند از پس60 فریم بازی ویچر بربیایند.

پس در قدم اول باید از توان سیستم خود آگاه شوید و بدانید تا چه مقدار فریم ریت به کار شما خواهد آمد. اما یکی از نکاتی که اغلب گیمرها آن را نادیده می‌گیرند تکنولوژی به کار رفته در مانیتور برای سینک کردن فریم‌ها با کارت گرافیک است.

 

Adaptive sync

واژه آداپتیو سینک در واقع یک اصطلاح کلی و به مفهوم توانایی یک مانیتور برای هماهنگ کردن فریم‌های خروجی از کارت گرافیک با فریم‌های نمایش داده شده است. اما این فناوری دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

به تصویر بالا نگاه کنید. اتفاقی که در این تصویر افتاده اصطلاحا برش تصویر (screen tearing) گفته می‌شود. در این موارد به دلیل عدم هماهنگی فریم‌های خروجی از کارت گرفیک با فریم‌های نمایش داده شده در نمایشگر، فریم‌ها به صورت کامل و منظم نمایش داده نمی‌شوند. در واقع شما در عکس‌ بالا دو فریم را مشاهده می‌کنید به صورتی که از بالای تصویر تا محل بریدگی یک فریم است و از محل بریدگی تا پایین تصویر فریم دیگری‌ست. از جایی که فریم‌ها به صورت بالا به پایین نمایش داده می‌شوند هم قسمت بالایی فریم جدید و قسمت پایینی فریم قدیمی است.

در ارتباط با این مشکل و روش‌های حل کردن آن می‌توان چندین مقاله نوشت اما چیزی که شما به عنوان مصرف کننده و گیمر باید از آن آگاه باشید اطلاحات FreeSync  و G-Sync است. اصطلاحاتی که هر دو زیر مجموعه Adaptive sync هستند. در واقع این تکنولوژی‌ها راهکارهای دو شرکت انویدیا و ای‌ام‌دی برای حل این مشکل است.

شرکت ای‌ام‌دی با فناوری انحصاری خود یا همان فری‌سینک به صورت نرم افزاری، کارت گرافیک را با مانیتور هماهنگ کرده تا شاهد چنین مشکلی در مانیتور نباشید. فناوری فری‌سینک از کارت گرافیک‌های 2013 به بعد و با معماری Sea Islands و سری کارت‌های رادئون سری Rx 200 به بالا سازگار است. اما انویدیا با استفاده از  جی‌سینک که با کارت گرافیک های 2012 به بعد در معماری کپلر و جی‌فورس سری 600 به بالا سازگار است این مشکل را حل می‌کند. پس شما باید بر اساس کارت گرافیک خود اقدام به انتخاب از بین این دو تکنولوژی کنید. انویدیا یک فناوری دیگر با نام Ultra Low Motion Blur (ULMB) را در تکنیک جی‌سینک خود اعمال کرده است که به خودی خود تاری دید را کاهش می‌دهد.

این تکنولوژی با کنترل نور پس زمینه (Backlight) و با توجه به تصویر در حال پخش کار می‌کند و با فرکانس‌های بالا یعنی بیش از 85 هرتز نیز سازگار است. هر چند که گاهی ممکن است در برخی از مانیتورها چندان به چشم نیاید. نکته اصلی درباره جی‌سینک این است که این فناوری چیزی بیش از یک نرم افزار بوده و به صورت یک قطعه سخت افزاری و درواقع یک چیپست است که در مانیتور قرار می‌گیرد.

اما مورد دیگری که درباره با تکنولوژی های سینک وجود دارد فناوری وی‌سینک است. همگام سازیSwitching v-sync نیز با نگه داشتن یک فریم تا زمان بروزرسانی مناسب، می‌تواند بخشی از معضل بریدگی صفحه نمایش را رفع کند. با این وجود این تکنیک نیز به طور کامل قادر به برطرف کردن مشکل نخواهد بود و شما باید به دنبال تکنولوژی‌های کامل‌تری نظیر جی‌سیک و فری‌سینک باشید.

در مقالات آتی شما را با نکات ریز و درشت بیشتری در این رابطه آشنا می‌کنیم. با اگزوگیم همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط