آشنایی با شیوه نامگذاری پردازنده‌های اینتل

آشنایی با شیوه نامگذاری پردازنده‌های اینتل

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 10 ماه و 1 روز پیش

فهرست مطالب

معمولا در خرید یک لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ، اولین قطعه‌ای که به آن توجه می‌کنیم پردازنده است. پردازنده‌های اینتل متداول‌ترین و پراستفاده‌ترین پردازنده‌ها در بازار هستند. نامگذاری این پردازنده‌ها با استفاده از یکسری حروف و عدد مشخص انجام می‌شود که ممکن است برای عده‌ای گیج کننده باشد. اما معنای دقیق این اعداد و حروف در مدل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل چیست؟

در این مقاله معنای برند و نام هر کدام از مدل‌های پردازنده‌های اینتل را برایتان توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نامگذاری برند

پردازنده‌های کمپانی اینتل، تحت برندهای مختلفی تولید و عرضه می‌شوند و هر کدام بازار هدف متفاوتی دارند. مشهورترین برندهای پردازنده‌های اینتل عبارت‌اند از:

Core : پراستفاده‌ترین پردازنده‌های بازار که در کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ‌ها به کار می‌روند.

Xeon : پردازنده‌هایی با تعداد هسته بسیار بالا که برای کارهای فوق سنگین ورک‌استیشن استفاده می‌شوند.

Pentium : پردازنده‌های ارزان قیمت که در کامپیوترهای پایین رده و کژوال از آن‌ها استفاده می‌شود.

Celeron : برای کسانی که بودجه محدودی دارند، این پردازنده‌های سطح پایین می‌تواند مفید باشد.

Atom : پردازنده‌هایی با مصرف بهینه برق که بیشتر برای دستگاه‌های قابل حمل طراحی شده‌اند.

الگوی نامگذاری پردازنده‌های Intel Core

در حال حاضر، پردازنده‌های سری Core کمپانی اینتل، متداول‌ترین پردازنده‌های مورد استفاده در بازار هستند. این سری از پردازنده‌ها، هم برای سیستم عامل ویندوز و هم برای سیستم‌های مبتنی بر مک استفاده می‌شوند. قبل از خرید لپ تاپ یا کامپیوتر مورد نظرتان، ضروری است که معنای نام پردازنده‌ی آن را بدانید، چرا که نام و برند پردازنده بیانگر قدرت و عملکرد فنی آن است.

شیوه نامگذاری مدل‌های سری Core i

سری پردازنده‌های Core i، پرطرفدارترین پردازنده‌ها در لپ‌ تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ است. این سری از پردازنده‌ها شامل ۴ مدل اصلی می‌شود که عبارت‌اند از: Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9.

Core i3 :‌ پردازنده‌های مدل Core i3 نسبت به بقیه‌ی مدل‌های سری Core i، از کمترین توان پردازشی برخوردار هستند. به همین دلیل از این پردازنده‌ها در لپ‌ تاپ‌های ارزان قیمت و اقتصادی استفاده می‌شود. سرعت کلاک (فرکانس) و قدرت پردازشی پایین مدل‌های Core i3 برای کارهای سبکی مثل مرور صفحات اینترنت، تماشای فیلم، کارهای اداری و دانشجویی و ... جوابگو است. اما این پردازنده‌ها برای کارهای سنگین مثل گیمینگ، مدل سازی سه بعدی، رندرینگ و ... مناسب نیستند.

Core i5 :‌ این پردازنده‌ها نسبت به پردازنده‌های Core i3 سرعت کلاک بالاتر و عملکرد قدرتمندتری دارند. این پردازنده‌ها برای کارهایی که نیاز به قدرت پردازشی بیشتری دارند، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. از مدل‌های Core i5 در لپ تاپ‌های میان‌رده و یا لپ‌ تاپ‌های گیمینگ ارزان قیمت استفاده می‌شود. برای بازی‌هایی مثل Dota 2، Minecraft و ... که نیازمند توان پردازشی آنچنان بالایی نیستند، پردازنده‌های Core i5 عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند.

Core i7 : پردازنده‌های مدل Core i7 از سرعت کلاک و قدرت پردازشی بسیار بالایی برخوردار هستند و از مدل‌های Core i3 و Core i5 عملکرد بهتری دارند. این پردازنده‌ها برای انجام کارهای سنگین مثل تجربه روان بازی‌های AAA جدید، رندرینگ سه بعدی و طراحی‌ جلوه‌های ویژه بصری (VFX) مناسب می‌باشند. از پردازنده‌های Core i7 در لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای بالارده استفاده می‌شود.

Core i9 :‌ این مدل از پردازنده‌ها، بالاترین سرعت کلاک و قدرت پردازشی را در بین تمامی مدل‌های سری Core i دارند. پردازنده‌های Core i9 که برای کارهای فوق سنگین طراحی شده‌اند، قوی‌ترین پردازنده‌هایی هستند که اینتل برای بازار اصلی مشتریان در نظر گرفته است.

معنای حروف در نامگذاری پردازنده‌های سری Core

پردازنده‌های Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9 شامل مدل‌هایی با نام‌ها و پسوندهای متفاوت می‌شوند. حروفی که در پسوند استفاده می‌شود معمولا نشانگر قدرت و توان پردازنده است. در ادامه معنای هر کدام از این حروف را توضیح می‌دهیم.

U :‌ حرف U به این معناست که پردازنده از قدرت و توان پردازشی پایینی برخوردار است. این پردازنده‌ها سرعت کلاک بسیار پایینی دارند و البته برق بسیار کمی هم مصرف می‌کنند. با این حال، در صورتی که سیستم خنک کننده به خوبی کار نکند، با وجود مصرف برق پایین، ممکن است دمای این پردازنده‌ها تا حد زیادی بالا برود.

 پردازنده‌های سری U معمولا در لپ تاپ‌های سبک و باریک استفاده می‌شوند. چون این پردازنده‌ها مصرف برق بسیار پایینی دارند و حرارت چندان زیادی تولید نمی‌کنند. اما در صورتی که از پردازنده‌های سری U برای انجام کارهای سنگین استفاده کنید، ممکن است دمای پردازنده‌ از حد معمول بیشتر شود. MSI Prestige 13 و Dell XPS 13 7390 از جمله لپ تاپ‌هایی هستند که از پردازنده‌های سری U استفاده می‌کنند.

H : پردازنده‌هایی که در پسوند مدل آن‌ها از حرف H استفاده می‌شود، دارای عملکرد فنی و سرعت کلاک بالایی هستند. این پردازنده‌ها مصرف برق بالایی دارند و در حین انجام کارهای سنگین حرارت زیادی تولید می‌کنند. پردازنده‌های سری H عموما دارای ۴ یا ۶ هسته هستند؛ به طور دقیق‌تر پردازنده‌های Core i5 که دارای پسوند H هستند ۴ هسته‌ای، و پردازنده‌های Core i7 که دارای پسوند H هستند ۶ هسته‌ای می‌باشند.

پردازنده‌های سری H خود شامل سه نسخه هستند: H، HQ و HK. پسوند HK به این معناست که فرکانس پردازنده آنلاک است و برای رسیدن به سرعت‌ فرکانس بالاتر می‌توان آن را اورکلاک کرد. پسوند HQ نیز برای پردازنده‌های ۴ هسته‌ای که علمکرد فنی بالایی دارند به کار می‌رود.

از طرفی همه‌ی لپ تاپ‌هایی که پردازنده‌های آن‌ها دارای پسوند H، HQ و HK هستند، عملکرد فنی بالایی داشته و قابلیت اورکلاک دارند. پردازنده‌های سری H همیشه از یک پردازنده گرافیکی مجزای Nvidia استفاده می‌کنند. Alienware 17 R5 و MSI GT83 VR از جمله لپ تاپ‌هایی هستند که دارای پردازنده‌های سری H می‌باشند.

K : این پسوند بیانگر این است که پردازنده از قابلیت اورکلاک بهره‌مند است.

S : حرف S به معنای Special Edition یا ویرایش مخصوص است. یعنی پردازنده برای هدف مشخصی دچار تغییراتی شده است.

G : پردازنده‌هایی که نام آن‌ها دارای پسوند G است، عملکرد فنی و سرعت فرکانس بسیار بالایی دارند و به دلیل توان بالای پردازشی حرارت زیادی تولید می‌کنند. این پردازنده‌ها نیز آنلاک هستند و قابلیت اورکلاک شدن را دارند. تنها تفاوت بین سری G و سری H این است که پردازنده‌های سری G دارای پردازنده گرافیکی ادغام شده با پردازنده مرکزی هستند (Integrated GPU)، ولی پردازنده‌های با پسوند H از پردازنده گرافیکی مجزا استفاده می‌کنند. همچنین عدد پس از حرف G بیانگر میزان عملکرد فنی پردازنده گرافیکی ادغام شده است.

F : برخی از تراشه‌ها دارای پردازنده گرافیکی ادغام شده نیستند. برای این تراشه‌ها از پسوند F استفاده می‌شود و به این معناست که باید به فکر یک کارت گرافیک مجزا بود.

Y :‌ حرف Y در پسوند مدل پردازنده به این معناست که پردازنده عملکرد فنی پایین و مصرف برق خیلی کمی دارد؛ حتی کمتر از پردازنده‌های سری U. پردازنده‌های سری Y از لحاظ الکتریکی بهینه هستند و حرارت اندکی تولید می‌کنند. از این پردازنده‌ها در لپ‌ تاپ‌های باریک و خیلی سبک استفاده می‌شود. مثل ASUS Zenbook 3 و یا Acer Spinbook 7.

T : پسوند T به این معناست که پردازنده مصرف برق بهینه‌ای دارد. با این حال مصرف برق این پردازنده‌ها نسبت به پردازنده‌های سری U و Y بیشتر است، و البته سرعت فرکانس بالاتری هم دارند. به طور کلی می‌توان گفت که پردازنده‌های سری T به لحاظ عملکردی و مصرف برق، در بین سری U و سری H قرار می‌گیرند. از این پردازنده‌ها استفاده‌ی زیادی نمی‌شود و در تعداد خیلی کمی از لپ تاپ‌ها به کار گرفته شده‌اند.

M :‌ حرف M در پسوند به این معناست که پردازنده از نوع موبایل (سیستم‌های قابل حمل) است. همچنین نسخه‌ای از پردازنده‌های سری M به نام MQ نیز وجود دارد؛ به این معنی که پردازنده موبایل ۴ هسته‌ای است. از بین لپ تاپ‌هایی که از پردازنده‌های با پسوند M استفاده می‌کنند، می‌توان به HP Split x2 و ASUS Zenbook UX305 اشاره کرد.

X : پردازنده‌هایی با پسوند X، قوی‌ترین پردازنده‌های سری Core اینتل هستند. نسخه‌ای دیگر از این پردازنده‌ها با پسوند XE (یا Xtreme) نیز وجود دارد که مخصوص کامپیوترهای دسکتاپ است.

پردازنده‌های سری X بالاترین سرعت کلاک را دارند و بهترین عملکرد را نسبت به بقیه مدل‌ها ارائه می‌دهند. این پردازنده‌ها همراه با یک کارت گرافیک مناسب می‌توانند جدیدترین بازی‌های AAA را با بالاترین تنظیمات گرافیکی بدون هیچ مشکلی اجرا کنند و از پس کارهای سنگینی مثل مدل سازی سه بعدی، نرم‌افزارهای طراحی، جلوه‌های ویژه بصری، ساخت موسیقی و ویرایش ویدیوهای با رزولوشن بالا به راحتی بربیایند. اساسا این پردازنده‌ها هر بازی و یا نرم‌افزاری را که نیازمند قدرت پردازشی بسیار بالایی باشد، به راحتی اجرا می‌کنند. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که سری X گران قیمت‌ترین پردازنده‌های سری Core نیز هستند.

معنای اعداد در نامگذاری پردازنده‌های سری Core

در نام هر کدام از پردازنده‌های Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9 قبل از پسوند، یک عدد چهاررقمی وجود دارد. اولین رقم به معنای نسل پردازنده و سه رقم بعدی بیانگر عدد SKU می‌باشد. عدد SKU میزان عملکرد و قدرت پردازشی را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، در پردازنده‌ی Intel Core i5 9400H،‌ عدد ۹ نشان دهنده‌ی این است که پردازنده نسل نهمی است، عدد ۴۰۰ بیانگر عدد SKU و همانطور که قبلا گفتیم، حرف H نیز به این معناست که پردازنده قدرت پردازشی و مصرف برق بالایی دارد.

اگر بخواهیم این پردازنده را با پردازنده Core i5 9300H مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم چون عدد SKU پردازنده‌ی 9400H بالاتر است، پس قدرت پردازشی بیشتری نسبت به 9300H دارد. به همین ترتیب می‌توان گفت که Core i7 9850H نسبت به Core i7 9750H عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. دقت داشته باشید که نمی‌توان عدد SKU دو پردازنده از نسل‌های متفاوت را با هم مقایسه کرد. برای مقایسه عدد SKU، هر دو پردازنده باید از یک نسل باشند.

نسل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل

نسل پردازنده‌ فاکتور مهمی در سرعت، کیفیت و عملکرد فنی پردازنده است. بدیهی است که پردازنده‌های نسل‌های جدید، سرعت و عملکرد فنی بهتری نسبت به پردازنده‌های نسل‌های قبلی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، با توجه به آنالیزهای وبسایت Userbenchmark، پردازنده Intel Core i7 9700K نسبت به Intel Core i7 8700K حدود ۶ درصد سریع‌تر است.

پس تا جایی که ممکن است سعی کنید جدیدترین پردازنده را خرید کنید. اما چطور تشخیص دهیم که پردازنده موردنظرمان مربوط به کدام نسل است؟ همانطور که قبلا گفتیم، به عدد ۴ رقمی قبل از پسوند دقت کنید. رقم اول این عدد بیانگر نسل پردازنده است. مثلا پردازنده Core i7 8700K نسل هشتی است، چون رقم اول عدد ۴ رقمی آن ۸ است.

اما چطور می‌توانیم مدل و نسل پردازنده‌ی سیستم خود را چک کنیم؟

در صورتی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید، با توجه به گام‌های زیر عمل کنید:

گام اول : از ترکیب کلیدهای Windows + R برای باز کردن پنجره‌ی Run استفاده کنید.

گام دوم : کلمه‌ی dxdiag را در کادر نشان داده شده تایپ کنید و روی OK کلیک کنید.

گام سوم : در کادر بعدی روی Yes کلیک کنید تا وارد صفحه‌ی DirectX Diagnostic Tool شوید.

در صفحه‌ی DirectX Diagnostic Tool و در قسمت System Information می‌توانید مدل و نام کامل پردازنده‌ی خود را مشاهده کنید. اولین رقم از توالی ۴ رقمی نام پردازنده، بیانگر نسل آن است.

در صورتی که از سیستم عامل مک استفاده می‌کنید، طبق گام‌های زیر عمل کنید.

گام اول : از ترکیب کلیدهای Command + Space برای باز کردن Spotlight Search استفاده کنید. سپس کلمه Terminal را تایپ کنید.

گام دوم : عبارت sysctl machdep.cpu.brand_string را در جای مشخص شده تایپ کنید و سپس کلید Enter‌ را فشار دهید تا مدل و نام کامل پردازنده برایتان نمایش داده شود.

الگوی نامگذاری پردازنده‌های Intel Xeon

پردازنده‌‌های سری Xeon به طور اختصاصی برای سرورهای کمپانی‌های بزرگ طراحی شده‌اند و برای مصرف کننده‌های معمولی در دسترس نیست. از این پردازنده‌ها برای ورک استیشن موبایل، ورک استیشن معمولی، کمپانی‌های SAAS و سرورهای پردازش ابری نیز استفاده می‌شود. سری Xeon برای طراحی جلوه‌های ویژه در سطح حرفه‌ای، مدل سازی سه بعدی، رندرینگ، طراحی هوش مصنوعی و نرم‌افزار CAD بسیار مناسب است.

این پردازنده‌ها که نسبت به سری Core بسیار قدرتمندتر هستند، طوری طراحی شده‌اند که از پس پردازش‌های فوق سنگین به راحتی بربیایند. در صورتی که بخواهید برای انجام کارهای فوق سنگین از پردازنده‌های معمولی استفاده کنید، ممکن است پس از مدتی حرارت و دمای بالا به پردازنده و قطعات سیستمتان آسیب وارد کند. پردازنده‌های Xeon از Intel Optane Memory نیز پشتیبانی می‌کنند.

عنوان مدل‌های اصلی پردازنده‌های Xeon

طریقه نامگذاری پردازنده‌های سری Xeon با سری اصلی Core تفاوت‌هایی دارد. پردازنده‌های سری Core شامل مدل‌های Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9 می‌شوند، در حالی که مدل‌های مختلف سری Xeon با مدل‌های E، E3، E5 و E7 شناخته می‌شوند:

مدل‌های Xeon E عموما ۴ هسته‌ای و یا ۶ هسته‌ای می‌باشند.

مدل‌های Xeon E3 از نوع ۴ هسته‌ای هستند.

مدل‌های Xeon E5 می‌توانند بین ۴ تا ۲۲ هسته داشته باشند.

و در نهایت مدل‌های Xeon E7  می‌توانند بین ۸ تا ۲۴ هسته داشته باشند.

تمامی مدل‌هایی که نام بردیم، عملکرد پردازشی بسیار قدرتمند و سرعت فرکانس بسیار بالایی دارند و می‌توانند از عهده پردازش‌های سنگین بربیایند.

معنای حروف در نامگذاری پردازنده‌های Xeon

در نامگذاری پردازنده‌های Xeon، برای تفکیک و مشخص کردن ویژگی‌های عملکردی هر کدام از پردازنده‌ها، همانند سری Core از حروف لاتین استفاده می‌شود.

L : حرف L در عنوان پردازنده‌های Xeon به معنای مصرف برق پایین است. مدل L نسبت به بقیه مدل‌های سری Xeon مصرف برق کمتر و البته فرکانس پایین‌تری هم دارد.

W : این حرف نشان‌دهنده‌ی این است که پردازنده از نوع ورک استیشن می‌باشد. این پردازنده‌ها دارای بالاترین سرعت فرکانس و قدرت پردازشی هستند. مدل‌های W در کمپانی‌های بزرگ برای استفاده شبانه‌ روزی سرورها استفاده می‌شود. همچنین از این پردازنده‌ها در ورک استیشن‌های دسکتاپ نیز استفاده می‌شود.

M : پسوند M به معنای قابل حمل بودن است. مدل‌های M سرعت فرکانس و قدرت پردازشی زیادی دارند اما نسبت به مدل‌های W دارای عملکرد ضعیف‌تری هستند. می‌توان گفت عملکرد این پردازنده‌ها در بین مدل‌های L و W قرار می‌گیرد. از مدل‌های M برای سیستم‌های قابل حمل ورک استیشن و کارهای سنگین رندرینگ و مدل سازی سه بعدی و ... استفاده می‌شود.

معنای اعداد در نامگذاری پردازنده‌های سری Xeon

معنای اعداد به کار رفته در نام مدل‌های سری Xeon نسبت به سری اصلی Core کمی متفاوت است. بیایید با دو مثال این موضوع را روشن‌تر کنیم.

مثال اول : پردازنده Intel Xeon E-2276M را در نظر بگیرید. عدد ۴ رقمی نشان‌دهنده‌ی خانواده‌‌ای است که پردازنده به آن تعلق دارد. رقم نخست (۲) بیانگر حداکثر تعداد هسته‌های موجود در یک نود (Node) است. رقم دوم (۲) نوع سوکت مورد استفاده را مشخص می‌کند. دو رقم آخر (۷۶) عدد SKU را نشان می‌دهد.

مثال دوم : پردازنده‌ی Intel Xeon E3-1225 v5. همانند مثال قبلی، رقم نخست (۱) بیانگر حداکثر تعداد هسته‌های موجود در یک نود، رقم دوم (۲) بیانگر نوع سوکت مورد استفاده و دو رقم آخر (۲۵) نیز نشان‌دهنده‌ی عدد SKU می‌باشد. تنها تفاوت در پسوند v5 است. حرف v ورژن پردازنده را مشخص می‌کند؛ پسوند v5 یعنی نسخه‌ی پنجم.

امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

logo
امتیاز این مطلب: 5
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط