نقد و بررسی بازی Crysis Remastered Trilogy

نقد و بررسی بازی Crysis Remastered Trilogy

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 4 ماه و 27 روز پیش

فهرست مطالب

سری Crysis، مجموعه‌ای است که همواره نبوغ شرکت Crytek و قدرت موتور بازیسازی CryEngine را به تصویر کشیده؛ آثاری که در طی طول عمر نسل هفت عرضه شدند اما کنسول‌های نسل هفت همیشه در اجرای آن‌ها ناکام ماندند! اما حالا پس از گذشت دو نسل، این سگانه باری دیگر به صنعت بازی بازگشته تا قدرت کنسول‌های نسل هشتم و نهم را مورد آزمایش قرار دهد. آیا بالاخره بازیکنان کنسول‌ها می‌توانند تجربه‌ای روان و لذت‌بخش از این مجموعه داشته باشند؟ برای دریافت پاسخ این پرسش، تا ادامه‌ی نقد و بررسی با ما همراه باشید!

ابتدا با اولین شماره از این مجموعه شروع می‌کنیم. نسخه‌ی اول Crysis سال گذشته برای تمامی پلتفرم‌ها بازسازی شد و متاسفانه انتقادات زیادی دریافت کرد. حال پس از گذشت بیش از یک سال پس از انتشار، زمانی که این بازی را به عنوان بخشی از پکیج Crysis Remastered Trilogy تجربه می‌کنیم، همچنان با شاهد تجربه‌ی چندان مطلوبی نیستیم. نه تنها پیشرفت‌های گرافیکی این بازی به اندازه‌ی کافی بروز نیستند، بلکه باگ‌ها، گلیچ‌ها و مشکلات فنی فراوانی همچنان گریبان‌گیر این اثر هستند.

نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Crysis 1 سه حالت گرافیکی ارائه می‌دهد: مانور روی کیفیت، تمرکز برروی عملکرد، و یا ارائه‌ی ری‌تریسینگ. حال نکته‌ی جالب اینجاست که نه تنها هیچ یک از این حالت‌های گرافیکی نتیجه‌ی چندان خوبی را ارائه نمی‌دهند، بلکه بین آن‌ها تفاوت‌های چندانی هم وجود ندارد! درواقع نه روی حالت Performance بهبود عملکرد چندان خوبی به چشم می‌خورد و نه روی حالت Quality شاهد پیشرفت گرافیکی آنچنانی هستیم. بنابراین ارائه سه حالت گرافیکی که تفاوت چندانی ندارند و هیچ یک نتیجه‌ی مطلوبی ارائه نمی‌دهند، واقعا بیهوده است. طی تجربه‌ی ما از این بازی برروی Xbox Series X ده‌ها بار شاهد کرش شدن بازی بودیم. برخی از باگ‌ها، شدیدا آزاردهنده هستند و در روند بازی تداخل ایجاد می‌کنند.

درحالی که فکر می‌کردیم ماجرا نمی‌تواند از این بدتر شود، متوجه شدیم که برخی از ویژگی‌های گرافیکی بازی که در نسخه اصلی برروی PC موجود بودند، در این نسخه‌ی بازسازی حذف شده‌اند! مشخصا از اثری که همواره به عنوان یکی از گرافیکی‌ترین و سنگین‌ترین آثار صنعت بازی یاد می‌شد، انتظار «بازسازی» بهتری می‌رود؛ به خصوص اینکه بیش از 10 سال از انتشار آن می‌گذرد و سخت افزار روز بسیار قدرتمندتر و بهینه‌تر از سال 2007 است.

از طرف دیگر، مکانیک‌های Crysis 1 شدیدا قدیمی و منسوخ شده هستند که ارتباط گرفتن با این اثر را سخت‌تر می‌کنند. بسیاری از ویژگی‌های این بازی دیگر از استانداردهای صنعت بازی خارج شده‌اند. به عنوان مثال، لول‌دیزاین بازی کاملا منقضی شده محسوب می‌شود. ارائه‌ی یک سرزمین بزرگ و خالی برای انجام مراحلی کاملا خطی، دیگر اصلا برای عناوین «شوتر اول شخص» جذاب و مهیج نیست.

البته باید اضافه کنم که همه چیز درمورد Crysis 1 آنقدرها هم بد نیست. فضاسازی بازی و تنوع محیط‌های مراحل مختلف همچنان ستودنی هستند. همچنین بازی داستان نسبتا جالبی را روایت می‌کند که به خصوص در نیمه‌های بازی، زمانی که به نقطه‌ی اوج داستان می‌رسید، همه چیز هیجان‌انگیزتر می‌شود. بنابراین اگر تا به حال Crysis 1 را بازی نکرده‌اید، این نسخه فرصت بسیار خوبی است، اما باید برای مشکلات و نقص‌های آن نیز خودتان را آماده کنید.

حال به سراغ Crysis 2 و Crysis 3 می‌رویم که درواقع گنجینه‌های این مجموعه‌ی بازسازی شده هستند؛ و از آنجایی که Crysis 1 Remastered سال گذشته منتشر شده بود، این دو بازی تنها محتویات جدیدی به شمار می‌روند که عنوان Crysis Trilogy ارائه می‌دهد. و خب پرسش مهم این است که پس از انتقادات فراوان به نسخه‌ی بازسازی شده‌ی اولین شماره از Crysis، دو شماره‌ی جدید چه تجربه‌ای را ارائه می‌دهند؟

خبر خوش این است که Crysis 2 و Crysis 3 به طرز فوق‌العاده‌ای بازسازی شده‌اند و جلوه‌های بصری کاملا بروز شده‌ای را ارائه می‌دهند. این دو بازی، تنها دارای یک حالت گرافیکی پیش فرض هستند: ارائه‌ی نرخ فریم ثابت در تمامی لحظات بازی! این دو بازی فاقد ری‌تریسینگ هستند و رزولوشن بازی نیز ثابت نیست اما تمامی این موارد، با در نظر گرفتن ثابت بودن نرخ فریم کاملا بخشودنی هستند.

هر دو عنوان Crysis 2 و Crysis 3 تجربه‌ی کاملا روان و لذت بشی را ارائه می‌دهند و در کنسول‌های نسل نهم، کامل روی 60 فریم ثابت هستند. درواقع سازندگان با متغیر ساختن رزولوشن و عدم ارائه‌ی ری‌تریسینگ، توانسته‌اند که تجربه‌ی روان و ثابتی را ارائه دهند. برروی کنسول‌های Xbox Series X و PS5 رزولوشن بازی بین 1080p تا 4K متغیر است. نرخ فریم این بازی‌ها در کنسول Xbox Series S نیز برروی 60 ثابت است اما رزولوشن آن‌ها بین 900p تا 1440p متغیر می‌باشد.

اما کنسول‌های نسل هشت چطور؟ نسخه بازسازی شده‌ی Crysis 2 و Crysis 3 در تمامی کنسول‌های نسل هشت، تجربه‌‌‌ای روان با نرخ فریم 30 ارائه می‌دهند. اما رزولوشن چطور؟ رزولوشن این دو بازی روی کنسول‌های میان نسلی Xbox One X و PS4 PRO بین 1080p تا 4K متغیر است، در PS4 روی 1080p ثابت است و در کنسول Xbox One روی 900p ثابت است. طبق بررسی‌های ما، تمامی این کنسول‌ها، تجربه‌ی مطلوبی را ارائه می‌دهند و گیم‌پلی آن‌ها با ثابت بودن نرخ فریم، بسیار روان و لذت‌بخش است.

به طور کلی می‌توان گفت که Crysis 2 و Crysis 3 بازسازی بسیار خوبی داشته‌اند و کنسول‌باز‌ها بالاخره می‌توانند تجربه‌ی مناسب و لذت‌بخشی از آن‌ها داشته باشند. جدا از بحث گرافیک، حس تجربه‌ی گیم‌پلی این بازی‌ها نیز همچنان فوق‌العاده است و بسیاری از مکانیک‌های آن‌ها کاملا مطابق استانداردهای روز هستند. «نانوسوت» و تمام قابلیت‌های منحصر به فرد آن، هنوز که هنوزه ایده‌ی جالبی هستند و به لحظات هیجان‌انگیز و نفس‌گیری در مبارزات بازی منتهی می‌شوند. البته همانند انتقادهایی که در زمان انتشار این بازی‌ها شد، هنوز هم می‌توان ایراداتی به لول‌دیزاین و روند گیم‌پلی این بازی‌ها وارد کرد اما به صورت کلی، تجربه‌ی Crysis 2 و Crysis 3 بسیار لذت‌بخش و دوست‌داشتنی است و به جرئت می‌توان گفت که در سال 2021 هم می‌توان ساعات خوشی را در این عناوین سپری کرد.

محیط‌های Crysis 2 و Crysis 3 نیز بسیار متنوع هستند و طیف بسیاری خوبی از طراحی‌های مختلف را در طول مراحل خود ارائه می‌دهند. علاوه بر این، داستان و روایت جریانات در این آثار نیز تقریبا خوب و قابل قبول است. از طرف دیگر، قابلیت‌ها و ساختار اسلحه‌های بازی نیز فوق‌العاده هستند و از پیشرفت بسیار خوبی نسبت به نسخه‌ی اول Crysis برخوردار بوده‌اند. البته در این دو بازی هم تعداد متعددی از باگ‌ها و گلیچ‌های مختلف به چشم می‌خورند اما اکثر آن‌ها، مانعی در روند بازی ایجاد نمی‌کنند.

و اما موسیقی، که همیشه یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت کل سری Crysis بوده است! غیر ممکن است که سری Crysis را بازی کرده باشید و از شنیدن موسیقی متن یکی از آن‌ها، حس غریب آشنایی در شما ایجاد نشود. به جرئت می‌توان گفت که هویت این فرنچایز تا حد زیادی وابسته‌ی موسیقی‌های متن آن هستند.

مجموعه‌ی Crysis همچنین یادآور دوران طلایی عناوین شوتر اول شخص است؛ زمانی که بازی‌های این سبک مجبور به ارائه‌ی پرداخت‌های درون برنامه‌ای نبودند، محتویات اصلی بازی به «افزونه‌ها» موکول نمی‌شدند، و ارائه‌ی بخش چندنفره، مانع خلق یک تجربه‌ی داستانی به یاد ماندنی نمی‌شد. در آن دوران به قدری شاهکارهای متنوع در این سبک داشتیم که سگانه Crysis شاید در میان اسامی‌ای نظیر Bioshock و Halo و غیره گم شده بود. اما اکنون، در تجربه‌ی آثاری از دوران طلایی عناوین شوتر اول شخص، حس بسیار لذت بخشی نهفته است.

نتیجه‌گیری

مجموعه‌ی Crysis Trilogy دارای سه عنوان «شوتر اول شخص» کلاسیک و ماندگار است که در هر یک می‌توانند لحظات فوق‌العاده‌ای را سپری کنید. درحالی که نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Crysis 1 هنوز که هنوزه دارای مشکلات فنی فراوانی است، ریمستر Crysis 2 و Crysis 3 فوق‌العاده هستند و به طرز کاملا مطلوبی برای کنسول‌های روز بروزرسانی شده‌اند. چه سگانه‌ی Crysis را در گذشته تجربه کرده‌اید و چه جزء کسانی هستید که هرگز این مجموعه را بازی نکرده‌اند، حتما باید این مجموعه‌ی بازسازی شده را تهیه کرده و از لحظات مهیجی که ارائه می‌دهد، بهره‌مند شوید.

نکات مثبت

عملکرد فوق‌العاده‌ی ریمستر Crysis 2 و Crysis 3 با ارائه‌ی نرخ فریم ثابت

گرافیک بهبود یافته‌ی Crysis 2 و Crysis 3

موسیقی متن زیبا و به یاد ماندنی

گیم‌پلی مهیج و فوق‌العاده، به خصوص در شماره‌ی دوم و سوم

داستان و کرکترهای نسبتا خوب

ایده‌ی جالب و خارق‌العاده‌ی نانوسوت

نکات منفی

باگ‌ها و مشکلات فنی فراوان در ریمستر Crysis 1

عدم ارائه‌ی بهبودهای کافی در Crysis 1

باگ‌ها و گلیچ‌های متعدد در Crysis 2

ضعف‌های متعدد در ساختار هر سه نسخه

امتیاز نهایی

8/10

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط