بررسی استودیو بازی سازی سی دی پراجکت رد - CD Project Red

بررسی استودیو بازی سازی سی دی پراجکت رد - CD Project Red

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 7 ماه و 9 روز پیش

فهرست مطالب

در این مقاله میخواهیم تا نگاهی به یکی از محبوب‌ترین استودیوها و ناشران بازی در چند سال اخیر، یعنی سی دی پراجکت رد CD Projekt Red - داشته باشیم. سی دی پراجکت به لطف عرضه سری ویچر (The Witcher) و معرفی عنوان‌هایی مانند سایبرپانک 2077(Cyberpunk 2077)  به شهرت و موفقیت بزرگی رسیده است. همچنین با تاسیس فروشگاه GOG (Gold Old Games) توانسته محبوبیت خاصی بین گیمرهای قدیمی برای خود کسب کند. در ادامه شما را با تاریخ‌چه این کمپانی محبوب بیشتر آشنا خواهیم کرد. با اگزوگیم همراه باشید.

 

CD Project Red

تاریخچه تاسیس سی دی پراجکت رد

سی دی پراجکت ابتدا در سال 1994 میلادی توسط دو شخص با نام های ذ د و Michał Kiciński در لهستان تاسیس تاسیس شد. این دو شخص از زمان کودکی علاقه زیادی به انجام بازی های کامپیوتری داشتند؛ اما به دلیل آنکه در آن زمان لهستان بخشی از روسیه شناخته می‌شد و به استقلال نرسیده بود، پیدا کردن بازی های غربی در این کشور دشوار بود. برای همین این دو شخص در دوران دبیرستان خود سعی کردند تا به صورت قانونی بازی ها را از کشورهای غربی خریداری و به لهستان ارسال کنند و اینگونه ایده انتشار بازی در لهستان به ذهن آن ها خطور کرد.

در نیمه چهارم سال 1994 میلادی این دو تنها با 2 هزار دلار یک اداره خیلی کوچک را از یکی از دوستان خود کرایه گرفتند و استودیو خود با نام سی دی پراجکت را تاسیس کردند و فعالیت خود را در حوضه نشر عنوان های مختلف شروع کردند.

شناخته شدن سی پراجکت و رشد کمپانی

بعد از تاسیس سی دی پراجکت اولین مشکل این کمپانی قانون کپی رایت بود. به گفته‌ی CD Project Red آن‌ها اولین کمپانی بودند که مردم لهستان را با بازی‌های کامپیوتری آشنا کردند. در ابتدای کار سی دی پراجکت بازی‌هایی که توسط استودیوهای کوچک بازی‌سازی ساخته می‌شدند را منتشر می‌کردند و فروش هرکدام از این عنوان ها تنها چند صد نسخه در سرتاسر لهستان بود اما با ساخته شدن اثری با نام Ace Ventura بزرگ‌ترین فروش سی دی پراجکت اتفاق افتاد. این عنوان پس از نشر توسط سی دی پراجکت توانست تا چندین هزار نسخه در بازار لهستان به فروش برساند.

این امر باعث شد تا اعضای سی دی پراجکت به روش کاری خود باور بیاورند و سعی کنند تا کار خود را گسترش دهند. به همین دلیل در قدم بعدی آن‌ها با استودیو بزرگ بایور (BioWare) تماس گرفتند، و سعی کردند تا حق نشر سری دروازه‌های بالدور (Baldur’s Gate) را در لهستان به عهده بگیرند. سی دی پروجکت اعتقاد داشت تا هیچ کمپانی یا فروشگاهی در لهستان قادر نیست تا این بازی را آن گونه که لازم است در سرتاسر لهستان نشر دهد، به همین دلیل پس از رضایت بایوور آن‌ها با تغییراتی در بسته بندی بازی و ترجمه آن و استخدام دوبلورهای سطح بالای لهستانی، این بازی را منتشر کردند.

بازی های CD Project Red

این حرکت باعث موفقیت خیلی بزرگی برای این بازی در لهستان شد و حدود 18 هزار نسخه از این عنوان در کل کشور به فروش رسید. پس از این موفقیت سی دی پراجکت کار خود را ادامه داد و توانست حق انتشار نسخه لهستانی سری بازی‌های دروازه بالدور را به خود اختصاص دهد. در ادامه با افزایش محبوبیت سی دی پراجکت آن‌ها سعی کردند تا بر روی پورت رایانه‌های شخصی نسخه بعدی دروازه‌های بالدور کار کنند و برای این کار تعدادی برنامه نویس را استخدام کردند. اما شرکت سازنده بازی از لحاظ مالی به مشکل خورد و عرضه این بازی کنسل شد.

تبدیل سی دی پراجکت به CD Project Red و ساخت بازی توسط این استودیو

بعد از کنسل شدن نسخه بعدی بازی دروازه‌های بالدور، بنیان گذاران سی دی پراجکت سعی کردند تا علاوه بر انتشار بازی، بر روی ساخت بازی نیز تمرکز کنند؛ زیرا که بعد از کنسل شدن این بازی تمامی کدهای مربوط به انتشار این بازی بر روی رایانه های شخصی بدون استفاده و متعلق به سی دی پراجکت مانده بود؛ برای همین آن‌ها سعی کردند تا با کمک این کد‌ها اولین بازی خود را نشر دهند.

در اولین قدم برای ساخت بازی سی دی پراجکت با نویسنده کتاب‌های ویچر یا به زبان لهستانی Wiedźmin ارتباط برقرار کرد و از آن جایی که این مجموعه در لهستان معروف بود سعی کردند تا اولین نسخه از این بازی را براساس کتاب‌های منتشر شده از آن نشر دهند. اما به دلایل متعدد بعد از ساخت تنها یک چپتر از این بازی، ساخت آن کنسل شد تا اینکه در سال 2002 سی دی پراجکت حق ساخت این بازی را به طور کامل خریداری کرد.

برای ساخت این بازی در ابتدا سی دی پراجکت بخشی مختص به بازی سازی با نام سی دی پراجکت رد را تاسیس کرد. هدف از تاسیس این بخش ساخت بازی‌های مختلف زیرنظر استودیو سی دی پراجکت بود. در ابتدای کار یک نسخه از بازی ساخته شد. زاویه دوربین این بازی مانند سری دیابلو(Diablo)  و دروازه‌های بالدور به صورت ایزومتریک و از بالا به پایین بود اما این بازی از هیچ‌کدام از بنیان‌های بازی‌های نقش آفرینی بهره نمیبرد، به طوری که آدام بازوسکی (سازنده کنونی سایبرپانک) آن را یک آشغال به تمام معنا نامید.

ویچر

طبق گفته CD Project Red در آن زمان هر یک از اعضای کمپانی ایده و نظر متفاوتی برای ساخت بازی در ذهن داشتند و نبود رهبری باعث شده بود هیچ گونه انسجامی در ساخت بازی وجود نداشته باشد. با این حال این تیم دو سال تمام بر روی ساخت این بازی کار کرد تا این‌که نهایتا در سال 2004 استودیو بایوور به کمک آن‌ها آمد. ابتدا بایوور در مراسم E3 سال 2004 به آن ها غرفه‌ای را در کنار غرفه خود اهدا کرد تا سی دی پراجکت بتواند تبلیغات بهتری داشته باشد و سپس لایسنس موتور بازی سازی خود در آن زمان یعنی موتور Aurora را به آن‌ها اهدا کرد.

با کمک بایوور بودجه بازی افزایش یافت و اعضای این استودیو از 15 نفر به 100 نفر و هزینه ساخت بازی به 20 میلیون دلار رسید. به همین دلیل مقدار زیادی از حجم بازی کاسته شد اما شخصیت‌های بازی و داستان آن به نوبه خود باقی ماندند و بخش های بنیادی بازی تغییر نکرد. کمپانی آتاری مسئولیت نشر جهانی بازی را به عهده گرفت و به دلیل جهانی شدن این بازی نام آن به ویچر (The Witcher) تغییر کرد. در سال 2007 میلادی شاهد عرضه اولین نسخه از سری ویچر بودیم. بازی با نقدهای خوبی مواجه شد و از لحاظ فروش رضایت بخش عمل کرد؛ به طوری که بلافاصله بعد از عرضه نسخه اول نسخه دوم در دستور ساخت قرار گرفت.

CD Project Red

در همین زمان CD Project Red سعی کرد تا نسخه کنسولی ویچر را عرضه کند و با کمک یک استودیو فرانسوی کار خود را برای انتشار نسخه کنسولی آغاز کرد، اما استودیو فرانسوی ادعا داشت که کارمندان آن‌ها به اندازه کافی حقوق دریافت نمی‌کنند و پروژه را متوقف کرد. طبق گفته سی دی پراجکت آن‌ها در آن زمان بیشتر از کارکنان خود به این استودیو فرانسوی پول پرداخت می‌کردند. با این حال CD Project Red دستور ساخت پورت کنسولی را کنسل کرد، این امر باعث نارضایتی استودیو فرانسوی شد، زیرا که آن ها تعداد زیادی از کدنویسی های بازی را انجام داده بودند و طی شکایتی درخواست غرامت کردند.

این امر باعث شد تا سی دی پراجکت مقداری زیادی از درآمد خود را به عنوان غرامت به این استودیو پرداخت کند. متاسفانه این کنسلی هزینه زیادی برای سی دی پراجکت به همراه آورد و آن‌ها را از لحاظ مالی در وضع خیلی دشواری قرار داد به همین دلیل تمام بودجه موجود را به نسخه دوم ویچر با نام قاتلین پادشاهان  (The Witcher 2: Assassins Of Kings)اختصاص دادند. با این حال در همین بازه آن‌ها هم‌زمان بر روی ساخت موتور بازی‌سازی مختص به نسخه سوم ویچر نیز کار می‌کردند که به آن ها اجازه می‌داد تا بازی را بر روی کنسول‌های نسل بعدی نیز عرضه کنند.

بازی ویچر از ساخته های CD Project Red

در انتها پس از سه سال و نیم نسخه دوم ویچر عرضه شد. بازی موفقیت های زیادی کسب کرد و با فروش 1.7 میلیون نسخه موفقیت لازم را به همراه خود آورد. بعد از عرضه این نسخه استودیو سی دی پراجکت رد قصد کرد تا نسخه سوم ویچر را با گرافیک فوق العاده‌تر تنها برای رایانه های شخصی و کنسول‌های نسل هشت عرضه کند. این حرکت از سوی بعضی از اعضای استودیو به دلایل مالی، با مخالفت مواجه شد اما سرانجام ساخت نسخه سوم برای رایانه‌های شخصی و کنسول های نسل هشت شروع شد.

در سال 2015 شاهد عرضه شاهکاری با نام ویچر3: شکار وحشی ( The Witcher 3: The Wild Hunt) با بودجه 81 میلیون دلاری بودیم. ویچر 3 با فروش و موفقیت فوق العاده‌ای مواجه شد. منتقدان بازی را شدیدا مورد ستایش قرار دادند و بازی تنها در نیمه اول سال 2015 توانست به سود 63 میلیون دلاری دست یابد. سی دی پراجکت بعد از عرضه این بازی 16 بسته الحاقی و گسترش دهنده را به صورت رایگان برای این بازی عرضه کرد و تا سوال 2019 میلادی چندین اثر در سبک کارتی و تخته‌ای از سری ویچر بر روی رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوش‌مند منتشر شد.

بازی حاشیه ساز CD Project Red

عنوان هایی مانند The Witcher Adventure و The Witcher: Battle Arena و Gwent: The Witcher Card Game از جمله این بازی‌ها بودند که همگی به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند. به نظر می‌آید که تا انتهای سال 2019 میلادی ویچر 3 توانست حدود 30 میلیون نسخه در سرتاسر دنیا به فروش برساند که رقم بسیار زیادی به شمار می‌آید. پس از عرضه ویچر 3 CD Project Red تصمیم گرفت تا بزرگ‌ترین اثر نقش آفرینی خود با سبک اکشن اول شخص را با نام سایبرپانک 2077 در نوامبر سال 2020 میلادی عرضه کند.

طبقه گفته CD Project Red این اثر بزرگ‌ترین عنوان ساخته شده توسط آن ها خواهد بود و هم اکنون طبق ویدئو‌های منتشر شده از بازی بسیاری از منتقدان این اثر را به عنوان بزرگ‌ترین اثر قرن خاطر نشان می‌کنند. نظر شما چیست؟ آیا سایبرپانک خواهد توانست موفقیت ویچر 3 را کسب کند؟

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط