نگاهی به چالش اس‌اس‌دی‌ها و آینده صنعت گیم

نگاهی به چالش اس‌اس‌دی‌ها و آینده صنعت گیم

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 9 ماه و 3 روز پیش

فهرست مطالب

مسئله حجم بازیهای جدید و سنگین دردسری‌ست که هرگز از شرش خلاص نخواهیم شد، حداقل تا روزی که سیستم ابری ما را نجات دهد. حجم بازی‌ها رو به افزایش است و از نیاز به سرعتِ بیشتر برای هارد دیسک‌ها و حافظه‌های سیستم احساس می‌شود. با توجه به قیمت اس‌اس‌دی‌ها، چطور می‌شود هم حجم بسیار بالایی داشت و هم انتظار سرعتِ بالا؟ با اگزوگیم همراه باشید تا نگاهی کوتاه داشته باشیم به این چالش..

در دوره‌ای که بازیها به راحتی از مرز 100 گیگابایت هم میگذرند و حتی حجم بازی Call of Duty Modern Warfare به 200 گیگ نیز میرسد، بهترین راه آن است که برای موج بعدی بازیهای حجیم آماده باشید. حقیقتی که برای نسل بعد جدی به نظر میرسد، سه برابر شدن هزینه هارد درایوهای مورد نیاز برای بازی‌های آینده است، و این اختلافِ هزینه فقط برای حجم پرداخت می‌شود نه برای تجربه سرعت بیشتر.

صحبت از آن که اس‌اس‌دی‌ها باNAND های فوق سریع در تمام کنسول‌ها و موتورهای نسل بعدی رخنه کنند، لرزه بر شانه‌های هارد دیسک‌های حال حاضر میاندازد! و این به معنی آن است که به ازای هر گیگ از صدها گیگابایت حجم بازیهای نسل بعدی، باید دعا کنیم تا روزی از این عذاب جهنمی رهایی یابیم!

نه آن که فضای زیاد هاردمان متاع ارزش‌مندی برای پولی که میدهیم نیست، اما دست کم با خواسته درونیِ داشتنِ هارد درایوِ سریع‌تر همراه نیست.

شاید تصور کنید با یک اچ‌دی‌دی محقر صرفا لحظات بیشتری به لودینگ بازی خیره خواهید شد، اما زمانی که نسل بعد بار تکسچرها را بر روی شانه‌های هارد قرار دهد، دلایل بیشتری برای انتخاب نکردن دیسکهای چرخان خواهید داشت..

این روندی است که برای دیدن شروع آن نیاز نیست به آینده دوردست نگاه کنیم. کال آو دیوتی و شبیه ساز پرواز مایکروسافت این سیر سعودی را از همین حالا شروع کرده‌اند. این دو عظیم‌ترین نمونه‌های حاضر هستند و هنوز واقعا تمام عناوین به این حجم نرسیدهاند. اما ظهور عناوینی با حجم نصب نجومی و تکسچرهایی با رزولوشن بالا قریب الوقوع است.

اگر این روند به بالاتر رفتن گرافیک بازیها کمک کند حتما ارزشش را خواهد داشت. NANDها به نسبت گذشته در قیمت مناسب‌تری عرضه می‌شوند. اس‌اس‌دی‌ها از سال 2018 مدام در حال کاهش قیمت بوده‌اند. البته برای NVMe این میزان کمی بالاتر است.

پی‌سی همیشه گزینههای بهتر و متنوع‌تری برای افزایش حجم در مقابل خریدار قرار می‌دهد، در حالی که در کنسول‌ها همیشه مسئله حجم یک مقوله حاد به شمار میرود. ایکس باکس با هارد یک ترابایتی و پلی استیشن 5 با حجم 825 گیگابایت به بازار خواند آمد.

بنا به گزارشات هر دو دستگاه مجهز به یک شکاف جانبی برای اضافه کردن هارد درایو خواهند بود. به نظر می‌رسد ایکس باکس سری ایکس به یک حجم داخلی و یک کارت حافظه سیگیت نهایتا به حجم 2 ترابایت محدود شود، در حالی که ممکن است پلی‌استیشن 5 به گستره بیشتری از اس‌اس‌دی‌های NVMe دسترسی داشته باشد و در نتیجه با کمی هزینه مضاعف ظرفیت بیشتری را ارائه دهد. همچنان این نگرانی وجود دارد که همه این میزان از فضای کنسول با تعداد انگشت شماری از بازیهای نسل بعدی بلعیده شود.

متاسفانه آن‌هایی که پی‌سی را برای بازی کردن ترجیح میدهند این شانس را ندارند که فضای کامپیوتر شخصی‌شان برای سازنده چالش برانگیز باشد، طوری که یک بازی بر روی کنسول به مراتب حجم کمتری از هارد را اشغال میکند.

پس نگرانی برای گیمرهای کنسول چندانی معنایی ندارد. این پی‌سی گیمرها هستند که حجم‌های فضایی هر بازی برای‌شان دردسرساز خواهد شد.

اشتباه برداشت نشود! حرفِ ما پایین آوردن حجم و به همراه آن پایین آمدن کیفیت و جلوه‌ی بازی‌ها نیست. ما به هر قیمتی خواستار بالاترین گرافیک در عناوین مورد علاقه خود هستیم و بازار به زودی مسیر خود را برای جلب رضایت مصرف کننده تغییر خواهد داد، و هاردهای با شکوهی که بالاترین حجم را در کنار بالاترین سرعت دارند، به بازار خواهند آمد.

این که سیستم‌های ما تا چه زمانی خواسته‌های بازی‌های روز را برآورده میکنند پی‌سی گیمرها را کمی نگران میکند.

 

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط