تفاوت کیبورد‌ گیمینگ و کیبورد معمولی

تفاوت کیبورد‌ گیمینگ و کیبورد معمولی

نوشته‌ی
avatar
4 سال و 2 ماه و 27 روز پیش

فهرست مطالب

تفاوت کیبورد‌ گیمینگ و کیبورد معمولی

سوالی که شاید برای همه‌ی علاقمندان به گیم پیش بیاید این است که کیبورد و یا صفحه کلید گیمینگ (یا همان خودمانی‌تر "مخصوص بازی") چیست چه تفاوتی با صفحه کلید‌های معمولی دارد؟ با اگزوگیم همراه باشید تا به بررسیِ تفاوت‌های انواع این کیبورد‌ها بپردازیم.

 

 کیبورد معمولی چیست؟

کیبورد‌های معمولی یا ممبرین (Membraneدارای یک برد اصلی هستند و روی آنها قطعات پلاستیکی وجود دارند که توسط یک قطعه لاستیکی از هم جدا شده‌اند. با فشار دادن این نوع دکمه قطعه لاستیکی آن فشرده می‌شود و قطعه پلاستیکی رویی آن حرکت می‌کند و باعث ایجاد یک اتصال کوتاه در کیبورد می‌شود که این پیام را برای کامپبوتر شما می‌فرستد که دکمه‌ای فشرده شده است. کیبورد‌های ممبرین نسبت به کیبورد‌های مکانیکی کم‌صداتر هستند و با توجه به ساده‌تر بودن مکانیزم کاری آنها، هزینه ساخت بسیار کمتری نیز دارند، اما کیبورد‌های ممبرین عمر بسیار کمتری نسبت به کیبورد‌های مکانیکی دارند.

کیبورد گیمینگ چیست؟

کیبوردهای گیمینگ غالباً از دسته کیبوردهای مکانیکی هستند. همانطور که از اسم آن مشخص است، کیبورد‌های مکانیکی از یک مکانیزم مکانیکی برای فشردن دکمه‌ها استفاده می‌کنند و انواع مختلفی دارد، اما در کل همه آنها از قطعه‌هایی مانند پایه دکمه، فنر و رویه آن تشکیل می‌شوند.

کیبورد‌ها و صفحه کلید‌های گیمینگ در طول این سال‌ها دچار تغییرات زیادی شده اند که از جمله این تغییرات می‌توان به تغییر و ساخت چندین نوع کلید اشاره کرد. کلید هایی با ساختار‌های مشکی، قرمز، قهوه‌ای، آبی، سبز و نارنجی ساخته شده اند که البته در محصولات گران قیمت و با کیفیت شاهد استفاده از تکنولوژی‌های سبز و نارنجی هستیم. ساخت کلید‌های سبز به طور اختصاصی متعلق به شرکت Razer است و همچنین کلید‌های نارنجی رنگ در همه برند‌ها استفاده می‌شود اما بهترین کلید‌ها یعنی کلید‌های سبز رنگ فقط در پرچمداران ریزر استفاده می‌گردد. این کلید‌های سبز توسط شرکت ریزر با نام Kailh شناخته و معرفی شده‌اند. البته جدیدتربن کلید‌های شرکت ریزر کلید‌های زرد رنگ هستند که کاملا بی‌صدا و پرسرعت عمل می کنند.

کیبورد‌های مکانیکی عمر طولانی‌تری نسبت به کیبورد‌های ممبرین دارند و کلیک‌ها را بسیار سریع‌تر ثبت می‌کنند که می‌تواند تعداد کلیک‌های شما روی کیبورد را در یک زمان مشخص بالاتر ببرد. همچنین کیبورد‌های مکانیکی برخلاف کیبورد‌های معمولی یا ممبرین می‌توانند همه دکمه‌ها را همزمان فعال کنند. کیبورد‌های معمولی می‌توانند تعداد محدودی از دکمه‌ها را به صورت همزمان فعال کنند و این امر به این دلیل است که دکمه‌ کیبورد‌های معمولی برروی یک صفحه هستند و تعداد دکمه‌های فعال بستگی به برد آن کیبورد دارد، اما دکمه کیبورد‌های مکانیکی مکانیزم‌های جداگانه‌ای دارند که باعث می‌شود دکمه‌ها با دکمه‌های دیگر ارتباطی نداشته باشند.

انواع سوییچ‌ها، قلب تپنده کیبورد مکانیکی 

اولین چیزی که یک کیبورد مکانیکی را تعریف می‌کند، کلید سوییچ آن است. امروزه بیشتر کیبوردهای اقتصادی از فناوری Dome Switch استفاده می‌کنند. انواع این سوئیچ‌ها از برند‌های مختلفی هستند که از جمله‌ی آن میتوان به این موارد اشاره کرد :

Cherry MX

Cherry MX Blue

Cherry MX Black

Cherry MX Red

Cherry MX Brown

Cherry MX Speed Silver

علاوه بر موارد بالا چندین شرکت دیگر نیز هستند که سوییچ‌هایی تولید می‌کنند که از نظر کارآیی یا کپی سوییچ‌های Cherry MX هستند یا سعی می‌کنند عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها ارائه دهند. برای مثال کلیدهای برخی کیبوردهای مخصوص بازی، نسبت به سایر کیبوردها در ارتفاع پایین‌تری قرار دارند تا کاربر بتواند با سرعت بیشتری با کیبورد کار کند. یکی از شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کند ریزر است. این شرکت به تازگی از شیوه جدیدی به نام Mecha-Membrane در ساخت کیبوردهای خود استفاده می‌کند. در این کیبوردها، از یک گنبد سیلیکونی استفاده شده که به شکل مکانیکی فعالیت می‌کند. این شیوه را پیشتر نیز در مدل اُرناتا کروما و سینوسا کروما و مدل پرو آن دیده بودیم. البته این نوع کیبوردها را واقعا نمی‌توان جزو کیبوردهای مکانیکی به حساب آورد چرا که ترکیبی از کیبوردهای معمولی و مکانیکی هستند.

ریزر افزون بر این سوییچ‌ها، سوییچ‌های مکانیکی واقعی را نیز تولید می‌کند که با نام‌های ریزر سبز (Razer Greenبا بازخورد شنوایی و لمسی، ریزر نارنجی (Razer Orangeبا بازخورد لمسی و ریزر زرد (Razer Yellowبدون صدا و لرزش (Linear) عرضه می‌شوند. به لحاظ کارآیی این سوییچ‌ها به سوییچ‌های (Cherry MX) شباهت‌هایی دارند. ریزر سبز بیشتر از همه به سوییچ‌های آبی، ریزر نارنجی به سوییچ‌های قهوه‌ای و ریزر زرد هم به سوییچ‌های قرمز شبیه هستند. همچنین فاصله قابل طی شدن کلیدهای ریزر (Travel Distanceو آستانه عملکرد آن‌ها به ترتیب برای سوییچ‌های سبز و نارنجی 4 و 1.9 میلی‌متر و برای سوییچ زرد 3.5 و 1.2 میلی‌متر است که کاملا مختص به کیبوردهای این شرکت است و به همین دلیل توصیه ما این است که قبل از خرید حتما کار با این سوییچ‌ها را امتحان کنید چرا که کاملا با سایر سوییچ‌ها متفاوت هستند.

از طرف دیگر کیبوردهای مکانیکی لاجیتک (Logitechدر پی استفاده از سوییچ‌های اختصاصی Romer-G این شرکت به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند. این سوییچ‌ها دارای مدل‌های با بازخورد لمسی یا Linear هستند و می‌توانند تا 70 میلیون بار فشرده شوند. آستانه عملکرد سوییچ‌های Romer-G مقداری بین آستانه عملکرد سوییچ‌های قرمز و نقره‌ای Cherry MX و نیروی مورد نیاز برای کار با کلیدهایشان نیز 45 نیوتون بر متر مربع است. علاوه بر این لاجیتک به تازگی سوییچ‌های GX Blue را نیز با هدف رقابت با سوییچ‌های آبی Cherry MX وارد بازار کرده است.

کیبورد مکانیکی به غیر از سوییچ‌ها ویژگی‌های مشابهی با کیبورد معمولی دارند. اگر به نوپردازی کلیدها علاقه دارید می‌توانید برای تمامی کلیدها از یک رنگ استفاده کنید یا رنگ‌های مختلف را بر هر کلید به طور جداگانه به کار بگیرید. کنترل‌های پخش موسیقی و فیلم نیز در این کیبوردها تعبیه شده است تا با کمک آن‌ها بتوانید صدا را تنظیم یا به آهنگ بعدی بروید. علاوه بر این امکانات دیگری از قبیل پیچ تنظیم صدا یا Roller نیز در این کیبوردها موجود است.

شرکت کورسیر به عنوان مثال برای استفاده از رول‌های تنظیم صدا در برخی از کیبوردهای رده بالای خود شناخته شده است. همچنین کلیدهای ماکرو نیز در این کیبوردها استفاده شده که می‌تواند برای گیمرها بسیار مفید  باشد. چرا که با استفاده از این کلیدها دیگر نیازی ندارند برای انجام برخی از اعمال درون بازی‌ها چندین کلید را به شکل همزمان فشار دهند.

در مجموع هر آنچه که از یک کیبورد انتظار دارید می‌توانید نمونه آن را در یک کیبورد مکانیکی، با دوام و کیفیت بسیار بالا و فراتر از حد انتظارتان پیدا کنید. کیبوردهای مکانیکی با قدرت بازگشته‌اند و نه تنها به این زودی‌ها کنار نخواهند رفت، بلکه به احتمال بسیار زیاد با آشناتر شدن کاربران با مزایای استفاده از آن‌ها برای تایپ، انجام بازی و سایر فعالیت‌ها روز به روز به کیفیت و تعداد این کیبوردها افزوده خواهد شد.

 

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزو گیم مراجعه کنید.

بیشتر خوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط