راه‌های بک آپ گیری از کل هارد: Image در مقابل Clone

راه‌های بک آپ گیری از کل هارد: Image در مقابل Clone

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 10 ماه و 7 روز پیش

فهرست مطالب

هر دو گزینه‌ی Image و Clone این قابلیت را برای شما فراهم می‌سازند که یک کپی دقیق از تمام درایو کامپیوتر یا پارتیشن‌ها تهیه کنید. صحبت فقط در مورد فایل‌ها نیست و در این بک آپ گیری مستر بوت و تمام جزئیاتی که در کامپیوتر شما شامل سیستم عامل در این روش‌ها پشتیبان گیری می‌شود. در این مقاله قصد داریم این دو روش را برای شما شرح دهیم و همچنین آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. پس با اگزوگیم همراه باشید.

شاید به نظر برسد که این کار برای حفاظت از داده‌های شما لازم نیست و یک بک آپ ساده می‌تواند کار را برای شما انجام دهد. اما ممکن است حافظه‌ی کامپیوتر شما و یا سیستم عامل آن دچار خطاهایی شود که همه چیز را خراب کند. یک پشتیبان گیری به سبک clone و یا Image می‌تواند شما را به جایی باز گرداند که همه چیز سر جای خود قرار داشت.

زمانی که شما از درایو خود یک نسخه‌ی clone یا Image تهیه می‌کنید، شما در واقع همه چیز را بر روی یک درایو دیگر کپی کرده‌اید. در نتیجه این دو در واقع یکسان هستند. به صورت کلی، شما باید نسخه‌ی clone را بر روی یک درایو اینترنال که با کابل ساتا و یا USB به صورت اکسترنال در آمده است تهیه کنید.

اما در Image گرفتن از یک درایو، کار شما بیشتر شبیه به ساختن یک فایل واحد بسیار بزرگ به صورت zip است. نرم افزارهای تهیه فایل Image تمام اطلاعات موجود را بر روی یک درایو کپی و فشرده سازی می‌کنند ولی همچنان فایل نهایی بسیار حجیم خواهد بود. به همین علت شاید بهتر باشد که Image را بر روی یک هارد اکسترنال تهیه کنید.

مزایای هر کدام از این دو روش چیست؟

ممکن است درایو اولیه‌ی شما دچار خطا شود. یک Clone امکان اتصال سریع و اجرای سیستم عامل را به شما می‌دهد. فقط کافیست حافظه‌ی کامپیوتر خود را عوض کنید.

از طرف دیگر، اگر درایو شما دچار خطا شود و شما بک آپ گیری را به روش image انجام داده باشید، شما نیاز به تهیه‌ی یک هارد جدید برای جایگزینی خواهید داشت. در این حالت شما باید از دیسک بوت اضطراری برنامه‌ی پشتیبان گیری خود را بوت کنید و به محتوای درایو از نسخه‌ی پشتیبان دسترسی پیدا کنید.

پس اصلا چرا از Image استفاده کنیم؟! زمانی که شما می‌خواهید به روش Image عمل کنید، به هنگام بک آپ گرفتن تنوع بسیار بیشتری را شاهد خواهید بود. شما می‌توانید چند فایل Image را بر روی یک هارد اکسترنال با فضای بسیار زیاد ذخیره کنید. و این امر بسیار آسان تر و مقرون به صرفه تر از تهیه چندیدن نسخه بر روی چند کامپیوتر است.

شما می‌توانید برای تهیه نسخه‌ی پشتیبان به روش clone و Image از ابزارهایی که بر روی ویندوز در اختیار شماست استفاده کنید. اما پیشنهاد ما به شما نرم افزار Macrium Reflect Free است که برای استفاده‌های شخصی کاملا رایگان است. این نرم افزار بسیار قابل اعتماد است و کار را درست انجام می‌دهد.

منبع: https://www.pcworld.com

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط