پیش‌نمایشی بر Far Cry 6؛ عنوانی که از همه لحاظ بزرگ است

پیش‌نمایشی بر Far Cry 6؛ عنوانی که از همه لحاظ بزرگ است

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 7 ماه و 21 روز پیش

فهرست مطالب

از بودجه هنگفت و نقشه‌ی عظیم گرفته تا استفاده از ستاره‌های هالیوودی، Far Cry 6 از همه نظر بازی بزرگی است. اما بعد از عنوان نه چندان خوب و موفق Far Cry New Dawn در سال 2019 که نمراتی متوسط از منتقدین دریافت کرد و در فروش هم عملکرد قابل قبولی نداشت، Far Cry 6 قرار است قدمی بزرگ و رو به جلو برای این فرنچایز باشد.

در حالی که سری Assassin’s Creed با تاکید بر مکانیک‌های نقش‌آفرینی، داستان‌گویی با تکیه بر انواع ماموریت‌های تکراری و مکان‌های تاریخی بسیار متفاوت توانسته تا حدودی از برچسب "هر بازی مشتق دیگری و شبیه به هم" فرار کند، سری Far Cry حداقل در ظاهر نتوانسته چنین دستاوردی داشته باشد.

اولا این سری در بطن خود فرنچایزی شوتر بوده و وقتی تماما از یک موتور استفاده کنید، بالاخره تا یک جایی می‌توانید کاری کنید تا انیمیشن‌ها متقاوت باشند؛ و دوما جدا از سفر به عصر حجر با Primal، سری Far Cry بیشتر در حدود 100 سال قبل یا بعد از زمان امروزی جریان داشته است.

ولی هرچقدر بیشتر Far Cry 6 را تجربه کنید، بیشتر متوجه ترفندهای مشابه‌ای که Ubisoft برای بزرگ‌کردن و تنوع‌بخشیدن به جهان‌های عظیم خود استفاده کرده،‌ می‌شوید.

همانند Far Cry 4 پاسخ این سری به نداشتن تاریخچه برای اتکا به آن، ساخت تاریخِ مخصوص به خود است. نسخه ششم در جزیره‌ای جدا و دورافتاده در کارائیب به نام Yara، جایی که شما برای سرنگونی دیکتاتور تشنه‌ی قدرت آن یعنی "آنتون کاستیو" تلاش می‌کنید، جریان دارد. اتفاقات بازی تا حدی از انقلاب کوبا الهام گرفته‌شده‌اند؛ اگرچه برای افزایش بار دراماتیک دوز شیطانی آن افزایش یافته است.

در میان انواع متنوعی از جزایر، شهرها، جنگل‌ها، قلعه‌ها، تاسیسات نظامی و اردوگاه‌های چریکی، مجموعه‌ای وسیع از مکان‌ها و محیط‌های غنی برای کشف و گشت‌و‌گذار وجود دارند. اما به نظر می‌رسد به جای درگیرشدن در ریزه‌کاری‌ها برای زیبا‌تر جلوه‌دادن دنیای بازی، تلاش شده تا این فضاهای عظیم و مملو از جمعیت به بهترین شکل ممکن اجرا شده و حرکت و مسیریابی میان آن‌ها راحت باشد. این تصمیم برای بالا نگه‌داشتن سرعت بازی و حذف‌کردن وقفه‌ها تا جای ممکن گرفته شده است. فرمولی همانند اصل "چیز بعدی‌ـی که منفجر می‌کنید چیست؟" که در سری Just Cause مشاهده می‌کنیم.

در اواسط نسخه‌ی پیش‌نمایش بازی که تجربه کرده‌ام، جزیره‌ای مملو از کوه‌ها و دهکده‌ای چریکی وجود داشت؛ هنگامی که بتوانید از موانع گذشته و به قله راه پیدا کنید، به معنای واقعی به یک نقطه‌ی پرش می‌رسید. در اینجا می‌توانید با استفاده از چیزهایی مختلف اعم از لباس‌های بال‌دار (wingsuit) و یا هلیکوپتر‌ تقریبا به هر مکانی از بازی سفر کنید.

البته که رانندگی خاص فرنچایز Far Cry در این نسخه هم وجود دارد ولی این بار می‌توانید از طریق منوی دسترسی، اتوموبیل مور نظر خود را انتخاب کنید که قطعا به حرکت و گشت‌وگذار در دنیای بازی سرعت می‌بخشد.

بخش دیگری از Far Cry 6 که کارگردانی و جهت‌دهیِ زیادی داشته، بخش داستانی بازی است. در حالی که در Far Cry 5 وقتی بازی تصمیم می‌گرفت که بیش از حد خوش گذرانده‌اید شما را به وسط ماموریت‌‌ها پرتاب می‌کرد، در این نسخه روند پیگیری و انتخاب ماموریت‌ها حالتی کلاسیک و سنتی به خود گرفته است و می‌توانید در مکان‌هایی مثل اردوگاه‌های چریکی به سراغ آن‌ها بروید.

این کار با فاصله‌گرفتن از رویکرد چند نسخه‌ی قبل که ماموریت‌های فراوان و مختلف را در سراسر بازی به عنوان یکی از عناصر اصلی پخش کرده بود، سبب می‌شود تا بازیکنان بیشتر در داستان غرق‌شده و احساس کنند که کاملا در روایت بازی شریک هستند.

تاکنون در طی چند ساعتی که بازی را تجربه کرده‌ام، شخصیت‌ها به اندازه کافی جذاب و درگیرکننده بوده‌اند؛ اگرچه با وجود رویکرد جدید Ubisoft رفتار و کارهای آن‌ها تا حدی قابل پیش‌بینی است. البته شخصیت "آنتون کاستیلو" (آنتاگونیست اصلی بازی) در این چند ساعت خیلی حضور نداشته و نمی‌توانم خیلی در مورد وی قضاوت کنم؛ باید صبر کرد و دید که نقش او در روایت داستان تا چه حد مهم و حیاتی خواهد بود.

ولی من قطعا فکر می‌کنم که استفاده از بازیگری به خوبی و بزرگیِ"جینکارلو اسپوزیتو" حرکت درستی بوده است. همان‌طور که پیش از این هم گفتم، به نظر من فرمول سریِ Far Cry با New Dawn کمی تکان خورده، حتی اگر هنوز هم از شخصیت‌های شرور و کاریزماتیک استفاده شود. چرا که علیرغم کمی تکراری‌بودن این روند، از دید من استفاده از بازیگری شناخته‌شده می‌تواند سبب درخشیدنِ آنتاگونیست شود و خب چنین کاری برای اینکه داستان و تاثیرات آن به خوبی حس شود، لازم است.

همچنین با توجه به الهام‌گیریِ عظیم بازی از انقلاب کمونیستیِ کوبا، دیدن اینکه لایه‌های سیاسی داستان چگونه پیش خواهند رفت کاملا جالب خواهد بود. در حالی که Ubisoft پیش از این هم گفته که Far Cry 6 هیچگونه بیانیه و جهت‌گیری سیاسی‌ـی در مورد وضعیت کنونیِ کوبا نخواهد داشت، به نظر می‌رسد که می‌خواهد به موضوعاتی نظیر ملی‌گرایی و حق مردم برای داشتن انتخابات و مطبوعاتی آزاد ورود کند.

این‌ها موضوعاتی هستند که چه در گذشته و چه در حال حاضر زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. و خب  امیدواریم که بازی بتواند چنین بحث‌هایی را به خوبی در کنار المان‌ها و چیزهای مسخره و عجیب سری جای دهد.

در بخش گیم‌پلی نیز در کنار ماموریت‌های ساختاربندی شده و متنوع بازی، چیزهایی جدید و آشوبگرانه نیز وجود دارند. در حالی که در بسیاری از بازی‌ها رفتن به دنبال صندوقچه و گنج‌ها بیشتر شبیه به تیک‌زدن یک لیست و تنها رفتن به مکان‌های مختلف است،‌ تا به اینجا چیزهایی که در Far Cry 6 با آن‌ها برخورد داشته‌ام متفات بوده و شامل المان‌هایی نظیر پازل‌های طاقت‌فرسا، مسابقاتی چند جانبه و عناصری دیگر بوده است. ولی خب روند حمله به قرارگاه دشمنان و تصرف منابع همان چیزیست که در نسخه‌های پیشین این سری هم شاهد آن‌ها بوده‌ایم.

با اینکه قطعا چیزهای جدید و متفاوتی در Far Cry 6 وجود دارد، شما هنوز هم اگر قبلا یک نسخه از سری را تجربه کرده باشید، تجربه‌ای مشابه و آشنا خواهید داشت. مخصوصا حالا که بازی وارد فاز شوخی‌کردن هم شده و سعی می‌کند با شکستن دیوار چهارم نظیر یکی از ماموریت‌های ابتدایی در Far Cry 5، حسی جدید را ایجاد کند.

تا به اینجا، با وجود تمامیِ بهبودها و تغییراتی که در Far Cry 6 اعمال‌شده باز هم به نظر می‌رسد که هنوز برخی از مشکلات نسخه‌های پیشین سر جای خود باقی مانده باشند. یکی از مشکلاتی که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که ماموریت‌ها شما را به مخفی‌کاری تشویق کرده ولی جدا از قابلیت نشستن، بازی هیچ ابزار دیگر برای این کمک به این کار و لذت‌بخش‌تر کردن آن انجام نمی‌دهد.

چرا یک موشک‌انداز و اسلحه‌ای با قابلیت پرتاب دیسک به بازیکن داده ولی بعد برای استفاده‌نکردن از آن امتیاز ویژه قرار می‌دهید؟! این کار واقعا سادیستیک و مردم‌آزاری است!

ولی علیرغم این ضعف‌ها، مدت زمانی که من Far Cry 6 را تجربه کردم واقعا لذت‌بخش بود و قطعا مرا برای تجربه‌ی بازی در آینده مشتاق کرد؛ حسی که بعد از Far Cry 3 آن را تجربه نکرده بودم. این سری همواره بزرگ، شلوغ و مملو از مکان‌های زیبا بوده ولی اکنون واقعا می‌خواهم بدانم که در گوشه‌ی گوشه‌ی دنیای Far Cry 6 چه خبر است.

بازی Far Cry 6 در تاریخ 7 اکتبر 2021 (15 مهر 1400) برروی کنسول‌های PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X / Xbox Series S و پلتفرم‌های PC / Google Stadia و Amazon Luna عرضه خواهد شد.

نظر شما چیست؟ آیا Far Cry 6 می‌تواند تحول لازم در سری را ایجاد کرده یا باز هم شاهد عنوانی معمولی و در بهترین حالت خوب و قابل قبول خواهیم بود؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط