روز ۸ اکتبر (۱۶ مهر) امسال، روز مهمی برای طرفداران Nintendo و کنسول Switch به شمار میرود. قرار است در این روز، کنسول Nintendo Switch OLED منتشر شود اما در کنار آن یک عنوان هم عرضه میشود که قطعا طرفداران کنسولهای نینتندو و سری Metroid مدتهاست منتظرش بودهاند. ۸ اکتبر (۱۶ مهر) تماشاگر عرضه رسمی عنوان Metroid Dread میباشد.
حالا پیش از عرضه رسمی، بازی از ۵۳ نقد موجود موفق شده تا نمره ۸۸ را به دست بیاورد. نمرهای که بیانگر بازگشتی خوب و آبرومند برای سری Metroid و حتی استودیو MercurySteam به حساب میآید، نسخهای که به گفته عدهای حتی میتواند به عنوان بهترین بازی سری Metroid شمرده شود!
در این نوشته نیز ما میخواهیم نگاهی کلی به این عنوان و نقدهایش داشته باشیم، از بررسی روند ساخت بازی و کنسل شدنهایش گرفته تا نگاهی به گیمپلی و داستان. سپس به سراغ خلاصه نقدهای بازی میرویم تا شما را به بهترین شکل برای تجربه این عنوان آماده و مشتاق کنیم. پس با ما همراه باشید.
معرفی کلی
عنوان Metroid Dread یک بازی اکشن ماجراجویی میباشد که به دست استودیوهای MercurySteam و Nintendo EDP برای پلتفرم Nintendo Switch توسعه مییابد. داستان کلی بازی بعد از ماجراهای Metroid Fusion (2002) جریان دارد که در آن بازیکنان کنترل شخصیت معروف این سری یعنی Samus Aran را به دست میگیرند و او را در نبردی که علیه رباتهای نابکار، در سیاره ZDR جریان دارد کنترل میکنند. بازی از گیمپلی سایداسکرولینگ عناوین دو بعدی سری Metroid بهره میبرد و المانهای مخفیکاری مختلفی نیز به آن اضافه شدهاند.
در ابتدا و در اوایل قرن جدید Dread به عنوان یکی از بازیهای پلتفرم Nintendo DS به حساب میآمد اما به دلیل محدودیتهای تکنیکی لغو شد. با این وجود اما خبرنگاران و مفسران دنیای گیم خود را علاقهمند به یک عنوان دو بعدی از سری Metroid نشان دادند و حتی آن را در لیست «خواستنیترین» بازیهای خود جای دادند.
پس از این که تهیه کننده کهنهکار سری، یعنی آقای "یوشیو ساکوموتو" (Yoshio Sakamoto) با عنوان Samus Returns که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، تحت تاثیر کار استودیو MercurySteam قرار گرفت، با این استودیو جهت توسعه عنوان بزرگ بعدی سری توافق کرد، توافقی که منجر به بازیابی پروژه Dread شد.
نینتندو این بازی را در E3 2021 معرفی نمود، این عنوان اولین بازی سایداسکرولینگ سری Metroid از زمان Fusion میباشد.
پیش زمینه
تهیه کننده سری، آقای ساکوموتو اظهار داشت که Dread قرار است داستان اصلی سری Metroid که حول محور سرنوشت Samus و موجودات انگلی Metroid میباشد را پایان دهد.
بعد از اتفاقات Metroid Fusion که در آن Samus تمام انگلهای کشنده X را در کنار سیاره SR388 از بین برد، Galactic Federation ویدیویی از یک منبع ناشناس دریافت نمود که در آن نشان داده شده X هنوز زنده است. آنها واحدی متشکل از هفت ربات EMMI که مختصر شده Extraplanetary Multiform Mobile Identifier میباشد را به ZDR که منبع این اتفاقات است میفرستند اما پس از گذشت مدت کوتاهی این واحد ناپدید میشود و Samus به ZDR میرود تا اوضاع را بررسی کند.
بعد از فرود آمدن روی سطح سیاره و شروع کردن به گشت و گذار، Samus با شخصی رازآلود مواجه میشود که Chozo Power Suit برتن دارد. پس از مبارزهای کوتاه، راه بازگشت به سطح سیاره از بین رفته است و Samus شکست میخورد. هنگامی که او مجددا به هوش میآید، متوجه میشود که تمام آپگریدهای لباسش را از دست داده و چارهای ندارد جز این که راهی برای بازگشت به سطح سیاره و کشتیاش پیدا کند.
روند توسعه
در ابتدا کارگردان سری آقای ساکوموتو عنوان Metroid Dread را به عنوان دنبالهای برای Metroid Fusion روی Nintendo DS در نظر گرفت؛ نام بازی از ایده این که Samus تحت در یک سیاره ناشناس تعقیب Dread باشد گرفته شد. الهامگیری ساکوموتو برای این جهت ناشی از تنش موجود در SA-X از Metroid Fusion بود، او میخواست آن بخش از گیمپلی را دچار تغییراتی کند و آن را به گونهای شکل دهد که همانند گیمپلی یک Metroid معمولی باشد. او نمیخواست Dread یک بازی ترسناک باشد اما خواهان گیمپلیای براساس ترس بود.
ساکومتو حداقل دوبار خواهان توسعه Dread برای DS بود اما تکنولوژی برای عنوانی که او در ذهن داشت، کافی نبود. اولین بار حوالی سال ۲۰۰۵ صورت گرفت و بار دوم نیز حوالی ۲۰۰۸. یک نمونه اولیه قابل بازی نیز به اعضای Nintendo Software Technology و Nintendo of America در نمایش E3 2009 نشان داده شد. گویا نام آن پروژه Metroid Dread نبود و استایل هنری بازی نیز شباهت زیادی به Metroid Fusion داشت.
در هر صورت اما این نمونه اولیه انتظارات ساکوموتو را برآورده نکرد و مجددا روند توسعه بازی متوقف شد. دلیل اصلی این اتفاق این بود که ساکوموتو به دنبال یک آنتاگونیست ترسناک و نگران کننده بود ولی با سختافزار محدود DS، امکان دسترسی به این هدف وجود نداشت.
عنوان Metroid Dread برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ در لیست داخل نینتندو که «عناوین کلیدی DS که قطعا در آینده معرفی خواهند شد» نام داشت دیده شد. این موضوع منجر شد تا همه انتظار داشته باشند که بازی در نمایشهای E3 2005 یا E3 2006حضور یابد. بازی در فوریه ۲۰۰۶ در Official Nintendo Magazine لیست شده بود و تاریخ عرضه آن هم نوامبر ۲۰۰۶ بود. نسخه مارس این مجله، تاریخ عرضه بازی را به طور کلی سال ۲۰۰۶ اعلام کرد و پیشنهاد نمود که برای اطلاعات بیشتر پیگیر E3 2006 باشید اما بازی هیچوقت در این رویداد حضور نیافت.
پیامی تحت عنوان «آپدیت گزارش وضعیت آزمایش: پروژه Metroid Dread در مراحل پایانی توسعه قرار دارد» در عنوان Metroid Prime 3: Corruption که در سال ۲۰۰۷ توسط Retro Studios ساخته شد، مشاهده گشت. کارگردانCorruption یعنی آقای "مارک پاچینی" (Mark Pacini) وجود هرگونه ارتباط این نوشته با عنوان Metroid Dread را تکذیب نمود و گفت همه چیز تصادفی بوده است.
نویسنده Wired یعنی آقای "کریس کوهلر" (Chris Kohler) صحبتهای منفیای در مورد این تکذیب انجام داد و گفت که اگر پاچینی اظهار میکرد این موضوع یک لطیفه میباشد، قابل باور بود ولی این که بگوید همه چیز تصادفی بوده، به هیج وجه اینطور نیست. این پیام در نسخه ژاپنی بازی که اندکی بعد از نسخه غربی منتشر شد ویرایش شده بود و به Dread Class Turret اشاره میکرد.
در سال ۲۰۱۰ ساکوموتو اعلام کرد که Dread وجود داشته است اما اگر نینتندو بخواهد آن را برگرداند، باید بازی را از پایه بسازند. او همچنین اظهار داشت که قبل از شروع توسعه پیامها و کامنتهای مردم را میخواند تا ببیند آنها به دنبال چه چیزهایی هستند.
در مصاحبههای دیگ او وجود ارتباط میان یکی از بازیهای Wii به نام Metroid: Other M و عنوان Nintendo 3DS یعنی Metroid: Samus Returns با Metroid Dread را تکذیب نمود. در می ۲۰۱۰ "کریگ هریس" (Craig Harris) از IGN گفت که داستان Metroid Dread تکمیل است و نینتندو حالا میتوان در هر زمانی که میخواهد، این بازی را برگرداند.
به دنبال لیست شدن اولیه بازی، منتقدان واکنش بسیار مثبتی به بازگشت Metroid Dread یا یک عنوان دو بعدی سایداسکرولینگ از سری Metroid نشان دادند. به گفته ساکوموتو پرسشهای مربوط به Metroid Dread، خصوصا در مصاحبههای پس از E3 بسیار محبوب بودند.
بازیابی روی Nintendo Switch
در طول نمایش Nintendo Direct در E3 2021 که روز ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) برگزار شد، نینتندو اعلام نمود که عنوان Metroid Dread برای پلتفرم Nintendo Switch در دست توسعه است و در روز ۸ اکتبر (۱۶ مهر) ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. بازی توسط Nintendo EDP و استودیو اسپانیایی MecurySteam که عنوان Metroid: Samus Returns را ساخته بود، توسعه میيافت. ساکوموتو گفت که نینتندو بعد از متوجه شدن این که MecurySteam میتواند با تکنولوژی Switch چیزی که آنها میخواهند را انجام دهد، توسعه بازی را به آنها سپرد. بازی اولین نسخه از عناوین دو بعدی سری Metroid بعد از Fusion میباشد.
بازخوردها
بعد از معرفی رسمی، Metroid Dread بیشترین تعداد پیشخرید را روی Amazon در آمریکا، بریتانیا و ژاپن ثبت نمود و همچنین بیشترین میزان پیشخرید را در خردهفروش آمریکایی یعنی GameStop هم به ثبت رساند.
گیمپلی
عنوان Metroid Dread یک بازی اکشن ماجراجویی است که روایتگر شکارچی جایزه معروف سری Metroid، یعنی Samus Aran در سیاره ZDR میباشد. بازی همانند سایر بازیهای دو بعدی سری Metroid دارای گیمپلی سایداسکرولینگ است و در کنار آنها قابلیتهای مثل نشانهگیری آزاد و ضربات تن به تن که به Samus Returns اضافه شده بودند را نیز داراست. در این بازی Samus میتواند لیز بخورد و از سطوح آبی بالا برود.
در Dread المانهای مخفیکاری نیز به بازی اضافه شدهاند و Samus باید از رو به رو شدن با رباتهای EMMI پیشگیری کند و مخفیشود، صدای خود را کاهش دهد و با استفاده از Phantom Cloack استتار کند تا رباتها متوجه او نشوند. اگر رباتی Samus را ببیند، بازیکن مدت زمان کوتاهی فرصت دارد تا ضربه ربات را جاخالی دهد و فرار کند، اگر بازیکنان موفق نشوند Samus میمیرد.
تا بدینجا، نگاهی به روند ساخت بازی و همچنین بخشهایی از داستان و گیمپلیاش انداختیم، در بخش بعدی میخواهیم نگاهی به نقدها و نمرات بازی داشته باشیم. همانطور که گفته شد، بازی از نظر منتقدان بسیار خوب عملکرده و موفق شده تا نمره ۸۸ را با ۵۳ نقد کسب کند. ۵۰ عدد از نقدهای بازی امتیازای بالاتر از ۷۵ دارند و تنها ۳ نقد پایینتر از این عدد هستند. مثل همیشه، ما نیز از گزیده امتیازات کمتر شروع میکنیم تا به امتیازات کامل برسیم.
GamesRadar+: 70
«باسفایتهای خسته کننده و کنترل سنگین بازی باعث دوری شما از این ماجراجویی جالب میشوند.»
GameSpot: 80
«بیش از هرچیز دیگری، بازی کردن Metroid Dread مثل رفتن به جایی راحت و آرام است که مدتها از آن دور بودهاید. با وجود این که گیمپلی بازی تغییرات زیادی کرده و ویژگیهای تازهای نیز به مخلوط بازی اضافه شدهاند، Dread به فرمول عناوین قبلی سری متصل است و در این موضوع برای طرفداران قدیمی سری، مثل من، بهترین چیز است. از این لحاظ نمیتوان از Dread خرده گرفت و باید گفت که به خانه برگشتیم!»
Wccftech: 88
«عنوان Metroid Dread ثابت کرد که فرانچایز Metroid هنوز آماده است تا نوآوریهای زیادی را وارد این ژانر کند و ایدههای تازه و هیجان انگیز بسازد. در حالی که بازی شامل همه چیزهایی نسخههای قبلی نیست، به هیچ وجه برای سری غریبه به نظر نمیرسد.»
God is a Geek: 90
«عنوان Metroid Dread عملا آرمانیترین حالت برای بازگشت Samus است و تنها مشکلات صرفا کوچکی در بازی وجود دارند. این عنوان یک تجربه پویا و جالب دو بعدی از دنیای Metroid است که پیوسته شما را به یک اندازه سوپرایز کرده و تحت تاثیر قرار میدهد و بهترین روش برای عرضه Nintendo Switch OLED، عرضهاش همراه با Dread بود.»
Game Informer: 90
«بعد از ۱۹ سال، نینتندو بالاخره دنباله رسمی Metroid Fusion را عرضه کرد تا نبرد طولانی Samus Aran با ارگانیزمهای فضایی کشنده را پایان بخشد.»
IGN: 90
«به عنوان دنبالهای سوپرایزکننده پس از حدودا ۲۰ سال، عنوان Metroid Dread گشت و گذار و پیشرفت افسانهای سری Metroid را برمیگرداند و آن را با مبارزات نو و تعدادی از بهترین باسفایتهای سری ترکیب میکند.»
My Nintendo News: 95
«آخرین عنوان سری که حدودا ۱۳ الی ۱۶ ساعت گیمپلی دارد، نمایشی فوقالعاده از بهترین حالت یک بازی دو بعدی از سری Metroid است. هم بازیکنان جدید و هم طرفداران جانسخت سری میتوانند از این بازی که نه تنها یکی از هیجانانگیزترین و کشندهترین تجربههای Switch را القا میکند، بلکه بازی کردنش به سبب گرافیک فوقالعاده و کنترل خوب بسیار لذتبخش است، لذت ببرند.»
«عنوان Metroid Dread پایانی احساسی و انتحاری را برای داستان این سری دارد و نباید از دست داده شود، ما نیز از همین حالا به دنبال این هستیم که ببینیم ماموریت بعدی ما را به کجا خواهد برد، البته زمانی که EMMIهای لعنتی در آن نباشند!»
Nintendo Life: 100
«عنوان Metroid Dread بازگشتی با شکوه برای هردوی Samus Aran و سازنده بازی یعنی MercurySteam است. این بازی یک عنوان سرگرمکننده و فوقالعاده در فرانچایز Metroid میباشد که بهتر از هر عنوان دیگری که در سری دیدهایم به نظر میرسد. با قابلیتهای جدید، صحنههای پرتنش و لذتبخش مخفیکاری، باسفایتهای عالی و داستانی که طرفداران قطعا از آن لذت میبرند، نمیتوان تصور کرد که چطور میشد بازی بهتر از این ظاهر شد. بهترین بازی سری Metroid؟ این بازی قطعا میتواند این مقام را کسب کند!
VGC: 100
«با استفادههایی به اندازه از ایدههای گذشته و تازه، عنوان Metroid Dread حس و حال سینمایی، اکشن سریع و داستانی سوپرایز کننده را به عنوان کلاسیک سایداسکرولینگ میآورد. این بازگشت، بازگشتی بود که همه ما منتظرش بودیم.»
اینطور که از نقدها و بازخوردها به نظر میرسد، مشخصا MercurySteam توانسته به خوبی پایان بخش این قسمت از داستان سری Metroid باشد و عنوانی درخورد و شایسته را توسعه دهد. با موفقیت این عنوان، میتوان انتظار داشت که همکاریهای بیشتری میان Nintendo و MercurySteam را برای عناوین مختلف ببینیم. استودیو اسپانیایی پیوسته در سالهای اخیرا، در زمینه ساخت بازیهای مختلف، خصوصا بازیهای مترویدونیا، خود را ثابت کرده است و عالیست که ببینیم پیوسته در حال پیشرفت میباشد.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.