افزونه‌ی Dawn of Ragnarok بهشتی برای عاشقان داستان‌های اسطوره‌ای است!

افزونه‌ی Dawn of Ragnarok بهشتی برای عاشقان داستان‌های اسطوره‌ای است!

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 1 ماه و 25 روز پیش

فهرست مطالب

افزونه‌ی Dawn of Ragnarok همچنان به Assassin’s Creed شبیه‌تر است تا God of War اما Valhalla برای عاشقان داستان‌های اسطوره‌ای مناسب‌تر است

با افزونه‌ی جدید Assassin’s Creed Valhalla به نام Dawn of Ragnarok، شرکت Ubisoft رسما تاریخ را کنار گذاشته و به سراغ داستان‌های اساطیری رفته است. اما آیا این کار ارزشش را خواهد داشت؟

چند وقتی می‌شود که نوبت جولان‌دادن داستان‌های اساطیری در صنعت سرگرمی شده است، مگر نه؟ چه در قالب ریبوت ارزشمند God of War برروی PlayStation، عنوان عزیز، مستقل و خدامحور Hades یا ترکیب تجربی، تاریخی و اساطیری‌ـی که نسخه‌های مدرن Assassin’s Creed به ارمغان آورده‌اند، شما نمی‌توانید وارد فرهنگ عامیانه شده و چشم‌تان به خدایان و شایطین نیافتد. حتی خارج از دنیای بازی‌ها، شرکت Marvel را داریم که رسما با ابرقهرمان‌های مختلفش که از اساطیر نورس الهام گرفته شده‌اند، بخشی از سینما را به اختیار خود در آورده است؛ و البته که سری The Witcher هم به صورت نه چندان نامحسوسی پای داستان‌ها و اساطیر اروپایی و اسکاندیناوی را به دنیای سرگرمی باز کرده است.

شاید با خود فکر کنید که پس زمانی بالاخره به نقطه اشباع خواهیم رسید؛ اینکه دیگر هر تفسیر و برداشتی جدید از ثور، اودین یا لوکی ببینید، از دیدتان تکراری بوده و چشم‌های‌تان را برروی آن خواهید بست. با این حال مردم همچنان به شدت از آن‌ها استقبال می‌کنند. بازی Assassin’s Creed Valhalla بعد از اینکه کمیپین تبلیغاتی‌اش وعده‌ی حملات وایکینگ‌ها و مداخله‌های عرفانی و فرازمینی را داده بود، بزرگ‌ترین هفته اول انتشار را در تاریخ این سری تجربه کرد. عنوان God of War Ragnarok نیز از همین الان برای بسیاری از افراد در لیست مورد انتظارترین بازی‌ها قرار دارد (البته اگر توانسته باشد با وضعیت تولید PS5، کنسولی برای خود دست و پا کرده باشند).

اما چه نکته‌ای در مورد این داستان‌ها وجود دارد که ما را – با وجود گذشت قرن‌ها از زمانی که برای اولین بار نقل شده‌اند – باز هم برای قصه‌هایی بیشتر تشنه نگه می‌دارد؟

کارگردان ارشد استودیو Ubisoft Sofia یعنی "میکائیل لوزانوف" در این مورد می‌گوید: «وایکینگ‌ها و داستان‌های اساطیری اسکاندیناوی به نوعی ارزش تاریخی دارند. هر حماسه‌ای که می‌خوانید، به طرز عجیبی دارای اغراق و گنده‌گویی است. واقعا تصورش هم دشوار است؛ وقتی شما با الهام از افسانه‌ها محصولی را خلق می‌کنید، در نهایت راه‌تان به داستان‌هایی که از قبل به ذهن خود وارد کرده‌اید، ختم می‌شود. به همین دلیل است که من برای بیشتر از 22 سال مشغول به این کار هستم – هر بار که شما کاری شبیه به این انجام می‌‌دهید، در مورد تکنولوژی‌ها، فرهنگ‌ها، مردم، دوره‌های تاریخی و دستاوردهای علمی به اطلاعاتی جدید دست پیدا می‌کنید. و وقتی شما این نکته‌ها را یاد می‌گیرید، برای روایت داستان‌های خود ابزار بسیار بیشتری در اختیار دارید. »

و همین نشان می‌دهد که استودیو Ubisoft Sofia در رابطه با افزونه بعدی Assassin’s Creed Valhalla یعنی Dawn of Ragnarok چه رویکردی را در پیش گرفته‌ است. در حالی که God of War در حال تبدیل‌شدن به عنوانی خشن و فانتزی درمورد مردی (یا خدا) است که تلاش دارد پسرش را پذیرفته و بفهمد، رویکرد Valhalla برای Ragnarok متفاوت بوده و با دنبال کردن دیدگاهی مخالف در این دنیای اساطیری، داستان را از چشمان اودین‌که به دنبال پسر گمشده‌اش یعنی بالدور است، دنبال می‌کند. هر 2 بازی درمورد عشق پدرانه هستند؛ اما از زوایا و با تفاسیر متفاوت.

"میکائیل لوزانوف" در این رابطه می‌گوید: «یکی از مواردی که هنگام تحقیق در مورد اودین و حماسه‌های مربوط به او به ما الهام بخشید، رخدادهای پس از مرگ یک نفر بود. اگر شما در حال مشاهده شفق‌های قطبی هستید و ناگهان رنگ آن به سفید یا فیروزه‌ای تغییر می‌کند، آن‌ها در واقع در حال نشان‌دادن روح فردی هستند که فوت کرده است.»

این موضوع در سفر کوتاهی که تیم توسعه برای تحقیق درباره افسانه‌ها و اساطیر نورس به اسکاندیناوی داشته‌اند، به اطلاع "لوزانوف" رسیده و از آن زمان در ذهن وی باقی مانده بود. نشان‌دادن آن در بازی (همراه با احترام) یکی از اصول اصلی فلسفه طراحی استودیو هنگام ساخت Dawn of Ragnarok بوده است.

"لوزانوف" می‌گوید: «هر زمان که ما محتویاتی جدید در Assassin’s Creed خلق می‌کردیم، می‌خواستیم چیزی باشد که از نظر منطقی درست جلوه کرده و تاریخچه داشته باشد. این بار بازی ریشه در تاریخ نداشته و بیشتر با اساطیر سروکار دارد – و این هم برای ما به همان اندازه مهم است؛ چرا که برای مردم در قرن 9، داستان‌ها، افسانه‌ها و باورهای‌شان نمایانگر اتفاقاتی بوده که در گذشته رخ داده است. زندگی روزمره این افراد با این قصه‌ها مشخص می‌شود و از همین رو در جهت ساخت محصولی که به این فرهنگ‌ها و باورها احترام می‌گذارد، باید این موضوع را به خوبی نشان دهیم. من احساس می‌کنم ما یک عنوان فانتزی و اساطیری مستند که براساس باورهای مردم است را ارائه می‌دهیم.»

و این احترام به منابع الهام اصلی، برروی گیم‌پلی نیز تاثیر می‌گذارند. "لوزانوف" توضیح می‌دهد: «در داستان‌های حماسی ما می‌خوانیم که اودین از قابلیت تغییر شکل دادن برخوردار بوده و همین برروی رویکرد ما پیرامون مکانیک‌های مخفی‌کاری در Dawn of Ragnarok تاثیر گذار بوده است. حماسه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها اودین به یک کلاغ یا عقاب تبدیل می‌شود – و این به خوبی با خود بازی مطابقت دارد.»

در نمایشی از گیم‌پلی این افزونه، شاهد این بودیم که اودین برخی از آن مبارزات سبک/سنگین و استاندارد Assassin’s Creedهای امروزی را با توانایی‌هایی نظیر تبدیل شدن به کلاغ و چرخ‌زدن در آسمان ترکیب کرده و با تغییر شکل دادن دوباره به شکل انسان، برخی از قتل‌های کلاسیک سری را اجرا می‌کند. از نظر روایی و مکانیکی، استودیو Ubisoft Sofia در تلاش است تا تعدادی از نکات دقیق و ظریف اودین را به نمایش در آورد.

"میکائیل لوزانوف" در ادامه توضیح می‌دهد: «اودین به عنوان فردی که ما از تمامی حماسه‌ها می‌شناسیم، شخصیتی به شدت متنوع دارد. در طیف همه‌ی داستان‌هایی که وی در آن‌ها حضور دارد، شاهد شخصیت‌هایی گوناگون هستیم که به شیوه‌هایی مختلف و خاص نمایان می‌شوند. داستان اودین در Dawn of Ragnarok داستانی بسیار انسانی است؛ بله، شما در نقش یک خدا بازی می‌کنید، اما خدایی به شدت قابل درک که ارتباط‌گیری با وی آسان است. ما قویا باور داریم که شما همان انداره که با ایور ارتباط گرفتید، اودین را نیز درک خواهید کرد. در برخی از لحظات روایت کاملا احساسی می‌شود؛ در مجموع ما به محصولی که خلق کرده‌ایم، بسیار افتخار می‌کنیم.»

ولی این بدین معنا نیست که بازی به اندازه Valhalla ،Origins یا حتی Odyssey ریشه در واقعیت دارد؛ نه، دور شدن از مکان‌های تاریخی و دقیق به Ubisoft Sofia فرصت می‌دهد تا با دنیای سوارتالفهایم (Svartalfheim، سرزمین کوتوله‌ها) کارهایی جالب و سرگرم‌کننده انجام دهند.

زمانی که از "لوزانوف" پرسیدیم آیا در این سرزمین جدید بخشی وجود دارد که به طور خاص و ویژه به آن افتخار کند، او پاسخ داد: «تم و موضوع اصلی "سورئالیسم" است. به عنوان انسان مواردی وجود دارند که ما انتظار داریم از قوانین فیزیک تبعیت کنند. تیم هنری بازی تا جای ممکن برروی این موضوع کار کرده است و در نتیجه بخش‌هایی خاص در این افزونه وجود دارند که نحوه درک شما از خودشان را به چالش می‌کشند.» اگر قرار است با موجودی شبیه "موارد عجیب و جدید" که در بازی Control شاهدش بودیم روبرو شویم، می‌توانید از الان من را در لیست علاقه‌مندان و طرفداران Dawn of Ragnarok قرار دهید.

بین منطقه‌ای جدید برای کاوش و گشت‌وگذار و اقتباسی جدید از اودین که از دل تاریخ اسطوره‌شناسی الهام گرفته شده، این افزونه "بیشتر از 35 ساعت محتویات" ارائه می‌دهد. پس اگر شما یکی از بیشمار بازیکنی هستید که بعد از 50 ساعت از بازی کردن Assassin’s Creed (پس از کامل‌کردن تقریبا 6 ماموریت داستانی در آن زمان) خسته می‌شوید، این تجربه سرراست و ساده‌تر می‌تواند برای‌تان حس تازگی داشته باشد. "لوزانوف" خاطر نشان می‌کند که این افزونه به المان‌های جهان‌بازی که نسخه‌های اخیر Assassin’s Creed بنا نهاده، "وفادار باقی می‌ماند" اما – از دید من – از غلظت همه چیز کمی کاسته شده است؛ و خب این تصیم احتمالا در آخر به نفع بازی خواهد بود.

با پیش‌رفتن سری Assassin’s Creed به سوی آینده و هر آش شله‌ قلمکاری که نسخه Infinity خواهد بود، دیدن اینکه توسعه‌دهندگان کمی دست خود را باز گذاشته و با تغییردادن بیشتر فرمول مشخص سری و ارائه‌ی برداشتی جدید از خدایان و الهه‌های قدیم از ترفند سینمایی و روی‌شانه‌ی PlayStation که چندین بار دیده‌ایم فاصله می‌گیرند، جالب و لذت‌بخش خواهد بود.

افزونه Dawn of Ragnarok در تاریخ 10 مارس (19 اسفند) برای پلتفرم‌های PlayStation 5 / PlayStation 4 / Xbox Series X | S / Xbox One و PC عرضه خواهد شد.

منبع: VG247

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط