17 سال با مجموعه بازی Far Cry قسمت اول

17 سال با مجموعه بازی Far Cry قسمت اول

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 1 ماه و 26 روز پیش

فهرست مطالب

منظره‌های بازی‌های شوتر اکشن اول شخص همیشه مملو از سابقه‌های درخشان در تاریخ صنعت بازی بوده است،  از مجموعه‌های محبوب Call of Duty و Halo بگیر تا مجموعه‌های ریشه‌داری مثل Doom و Battlefild. اما تعداد کمی از مجموعه‌های شوتر اثر ماندگاری مثل بازی‌های Far Cry در صنعت بازی برجای گذاشته‌اند.

ایده خلق مجموعه بازی‌های Far Cry از یک نمایش فنی توسط شرکت المانی Crytek آغاز شد، این مجموعه به مدت 17 سال به خوبی دوام آورد که شامل 14 بازی است ( از جمله Far Cry 6 ) که بیش از 50 میلیون نسخه را به فروش رسانده است، و همچنین شامل یک فیلم نه چندان خوب می‌شود. با تیم اگزو گیم همراه باشید تا عملکرد این مجموعه را در طول 17 سال بررسی کنیم.

ریشه پیدایش مجموعه Far Cry

کنفرانس E3 در سال 1999، Crytek یک شرکت تازه تاسیس آلمانی بود، و یک نسخه نمایشی با موضوع فناوری به نام X-Isle: Dinosaur Island که معادل فارسی آن جزیره دایناسور می‌‌شد را معرفی کرد، که به صورت کامل توانایی‌های موتور بازی Cry Engine ( موتور انحصاری شرکت Crytek) را نشان می‌دهد. در آخر هم سازندگان کارت گرافیگ تحت تاثیر فناوری X-Isle قرار گرفتند و تصمیم گرفته شد که به عنوان نرم‌افزار بنچمارک  برای کارت‌‌گرافیک‌های مختلف از این فناوری استفاده شود.

پس از اینکه عنوان بازی اکشن اول شخصی به نام Engalus توسط شرکت یوبی‌سافت لغو شد، تصمیم گرفت تا به شرکت Crytek مراجعه کند، تا ببیند آیا فناوری X-Isle را می‌تواند به یک بازی کامل تبدیل کند یا نه؟ که در نهایت موفق به گرفتن پاسخ مثبت از Crytek شد. بعد تمام این قضایا فناوری X-Isle دستخوش تغییراتی مثل جایگزین میمون‌ها به جای دایناسور‌ها و خلق یک سرباز سابق نیروی ویژه آمریکا به نام Jack Carver شد، و اینگونه بود که اولین نسخه Far Cry متولد شد.

1- Far Cry

شخصیت منفی اصلی : دکتر کریگر ("Dr Krieger ")

رتبه‌بندی حیوان گروه دشمن : موش صحرایی

سال انتشار بازی : 2004

پلتفرم : PC

" دکتر کریگر به یاد دارید؟! خیلی از افراد آن را به یاد ندارند"

اولین نسخه بازی Far Cry به دلیل گرافیک خیره‌کننده و انقلابی در آن زمان، مورد ستایش خیلی از بازیکنان قرار گرفت. شرکت Crytek توانایی‌های موتور Cry Engine را با ایجاد فضا‌های واقع‌بینانه بسیار عظیم در فضای آزاد و مسافت‌های طولانی به صورت حداکثر و پیچیده در این بازی به کار گرفته است. ممکن است جالب به نظر برسد، اما بازی Far Cry یکی از اولین‌بازی‌هایی بود که بازیکنان می‌توانستند، به چیزی در دور اشاره کنند و به دوستا‌ن خود بگویند : " میبینی؟ من در واقع می‌توانم به آن‌جا بروم." این پس‌زمینه‌ها به صورت 2بعدی ثابت در آن زمان بودند.

Far Cry در سال 2004 یکی از بهترین آب‌ها‌ی دریا دیده شده در آن زمان است، همچنین شاخ و برگ‌های شگفت‌انگیز، فیزیک واقع‌بینانه و حتی HDR اولیه را داشت. به همین ترتیب به دلیل گرافیک‌ خارق‌العاده این بازی، و محدودیت سخت‌افزار کنسول‌ها این عنوان تنها در پلتفرم PC برای دهه اول انتشار یافت، سپس نسخه‌های کنسولی این بازی که شامل : PS3‌ و Xbox 360 می‌شد در سال 2014 منتشر شد. اگر می‌خواهید نسخه این بازی را به صورت جالبتری تجربه کنید و آن را در اوج ببینید، فقط کافی است نسخه اول بازی Crysis را بازی کنید.

برخلاف اکثر بازی‌های اکشن اول شخص آن زمان، بازی Far Cry عناصری را که دارد، معمولاً مختص ژانر‌های دیگری است. بازیکنان می‌توانند تصمیم بگیرند که چگونه تجربه جنگ از نزدیک را داشته باشند، از جمله استفاده از وسایل نقلیه و قایق‌هایی که اطراف جزیره پراکنده شده‌اند. خالی از لطف نیست که به نور زیبای خورشید که در لابه‌لای شاخه‌های درخت رد می‌شوند و به زیبا‌ترین شکل خودشان را نمایش می‌دهند، اشاره کرد.

در حالی که لحظات مرموز اندکی در طول مجموعه بازی Far Cry وجود دارد، اکثر بازی‌های این مجموعه در واقعیت پایه و اساس دارند( به جز نسخه بازی Far Cry 3 : Blood dragon). در اصل میمون و انسان‌های جهش‌یافته ژنتیکی داخل نسخه اول بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در واقعیت دور از ذهن نیست. ناگفته نماند شخصیت دکتر کریگر ( اولین شخصیت منفی این مجموعه) در حالت تغییر شکل یافته و نهایی فراموش نشدنی است.

نسخه اول Far Cry علی‌رغم اینکه یک طرح جذاب و فقط در انحصاری پلتفرم PC بود،‌ در 4 ماه اول عرضه تقریباً سه چهار میلیون واحد فروخت و نظرات درخشان زیادی در کارنامه خود دارد. همچنین این بازی بالا‌ترین امتیاز متاکریتیک را تمام مجموعه در پلتفرم PC دارد ( مورد علاقه‌ خیلی از کارکنان TechSpot است). اما در وهله اول به خاطر یک مجموعه بازی که تا سال‌های 2021 و احتمالاً فراتر از آن ادامه دارد، به خاطر سپرده می‌شود.

2- Far Cry Instincts

سال انتشار بازی : 2005

پلتفرم : Xbox

یوبی‌سافت مونترال که می‌خواست Far Cry را به کنسول‌‌های بازی هم گسترش دهد، نسخه Far Cry Instincts که بازسازی شده نسخه اول است را در سال 2005 برای ایکس‌باکس منتشر کرد. متاسفانه محدودیت سخت‌افزاری ایکس‌باکس به این معنی بود که بازی رویکرد کاملاً خطی داشت و گرافیک نیز به وضوح کاهش یافته بود، اما به این ترتیب برخی از سلاح‌های جدید، حالت‌های دوگانه و چندنفره آنلاین به آن اضافه شده بود. عناصر جدید داستانی به معرفی توانایی‌های Feral کمک می‌کنند،‌ که باعث افزایش سرعت، دید در شب، بازسازی سریع‌تر سلامتی و حملات غافلگیرانه با سلاح سرد می‌شوند. متاسفانه به خاطر وجود چند مشکل بازی Far Cry Instincts برای کنسول PS2 منتشر نشد.

3- Far Cry Instincts: Evolution

سال انتشار بازی : 2006

پلتفرم : Xbox

نسخه بازی Far Cry Instincts محبوبیت کافی برای ساخت ادامه این مجموعه محبوب را به همراه داشت. با انتخاب همان جایی که Insincts متوقف شد، Evolution اولین بازی فرعی در تاریخ مجموعه Far Cry است، که تقریباً همان تجربه Instincts را ارائه می‌دهد،‌ البته با یک کمپین کوتاه‌تر و دارای عناصر‌هایی مانند وسایل نقلیه و حالت چند‌نفره جدید است، اما به اندازه نسخه اصلی این بازی به آن صورت  مورد استقبال قرار نگرفت.

4- Far Cry Instincts: Predator

سال انتشار بازی : 2006

پلتفرم : Xbox

عنوان بازی Predator، که به صورت همزمان با بازی Evolution منتشر شد، هیچ فرقی با شکارچی‌ فیلم‌های بیگانه نداشت. درعوض، نسخه بازسازی شده  هر دو بازی Instincts و Evolution را  به صورت پکیج، و گرافیک سطح بالا برای کنسول جدید ارتقا داده بود.

5- Far Cry Vengeance

سال انتشار بازی : 2006

پلتفرم : Wii

از بازیکنان بپرسید کدام بازی از مجموعه Far Cry بیشترین نظرات منفی را داشته است،‌ و به احتمال  زیاد پاسخ آن‌ها بازی‌های Primal یا New Dawn خواهد بود. اما پاسخ واقعی نسخه Far Cry Vengeance است، که به معنای واقعی زباله هست.

این بازی از کنترل کنسول Wii برای مبارزه استفاده می‌کند. با اشاره به صفحه نشانه دشمنان را بگیرید، با حرکت Wiimote به سمت تلویزیون زوم کنید، حرکات برشی برای چاقو انجام دهید وغیره. طرح کنترل بازی ایده خوبی بود، اما در عمل تعریف ناامید کننده‌ای داشت. همچنین مشکلات گرافیکی ناشی از مسائل فنی،‌ کاهش نرخ فریم شدید به صورت تک رقمی و هوش‌مصنوعی واقعا وحشتناک از مواردی است، که باعث می‌شود که این نسخه را کمتر کسی دوست داشته باشد.

6- دستگاه بازی ارکید Paradise Lost ("بهشت گمشده")

سال انتشار بازی : 2007

پلتفرم : ارکید

شرکت یوبی‌سافت که کم کم می‌خواست پرونده نسخه Instincts را ببندد، برای همین بازی Paradise Lost را منتشر کرد. یک بازی با حالت کوآپ که براساس دستگاه بازی ارکید ساخته شده بود. بازی به این صورت است که دو بازیکن از برجک‌های ثابت با استفاده از اسلحه سبک برای رقابت در 5 مرحله رقابت می‌کنند، که دقیقا شبیه به بازی Aliens: Extermination است، البته نه به همان خوبی.

7- Far Cry 2

شخصیت منفی اصلی : شغال ("The Jackal")

رتبه‌بندی حیوانی گروه دشمن : گورکن عزیز ("Honey Badger")

سال انتشار بازی : 2008

پلتفرم : PC، PS3 و Xbox 360

شرکت یوبی‌سافت تصمیم گرفت با اولین دنباله اصلی  مجموعه Far Cry از جزیره گرمسیری بسیار دور به مناطق وحشی آفریقا سفر کند و به بازیکنان اجازه دهد، که بین گروهی از قهرمانانی که صحبت نمی‌کنند انتخاب کنند. بازی Far Cry 2 همچنین دنیای بازتری دارد، و هنگام روبرو شدن با اهداف چرخ روزانه | شبانه، گرافیک‌های زیبا و سیستم آتش بازی مورد تحسین قرار گرفته است، گرچه این بازی تنوع بیشتری را ارائه می‌دهد، اما بدون مشکل نیست.

مانند بسیاری از افرادی که بازی Far Cry 2 را تجربه کرده‌اند، زمانی که شما کلمات " قرص‌های مالاریا" را می‌شنوید بدنتان می‌لرزد. یک شخصیت اصلی که از یک بیماری رنج می‌برد ایده جالبی است، اما بیماری منتقل شده از یک پشه می‌تواند دردناک باشد، و حملاتی که بر اثر بیماری در طول بازی به شخصیت اصلی به وجود می‌آید، که نیاز به تامین مداوم قرص دارد.

به علاوه مواردی وجود دارد که بازی را در سطح عجیبی واقع‌گرایانه می‌کند، اسلحه‌ ها بعضی اوقات هنگام شلیک گیر می‌کنند و می‌شکنند، یا وسایل نقلیه که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. هجوم مداوم دشمنان می‌تواند، می‌تواند باعث احساس بی‌امنیتی شود، به علاوه بازی با چندین مسئله فنی آغاز شده است.

بازی Far Cry 2، همچنین دوستان NPC‌ را معرفی می‌کند، که راه‌های مختلفی برای ماموریت‌های اصلی ارائه می‌دهد. همچنین گروهی بازی Far Cry 2 را یکی از بهترین نسخه‌های این مجموعه می‌دانند و گروه دیگری بر خلاف این عقیده هستند، ولی در کل این بازی با بیماری مالاریا و نکات واقع‌گرایانه به شما یک تجربه سرگرم‌کننده هدیه می‌دهد. البته توجه داشته باشید این بازی در سال 2008 منتشر شده  است، و ویژگی‌هایی که این بازی دارد به نوع خودش انقلابی است.

8- Far Cry 3

شخصیت منفی اصلی : واس مونتنگرو ("Vaas Montenegro")

رتبه‌بندی حیوان گروه دشمن : اژدها خونین ("Blood Dragon")

سال انتشار بازی : 2012

پلتفرم : سال 2012 : PC، PS3 و Xbox 360 – سال 2018 : PS4 و Xbox One

" من تا به حال بهت تعریف جنون گفتم؟!"

بازی Far Cry 3 با امتیازات بالا و به دلیل مورد علاقه‌ترین نسخه بازی بین بازیکنان، تخت پادشاهی مجموعهFar Cry  را به سلطه خود درآورده است، ایندفعه بازی به جزیره گرمسیری برمی‌گردد : وجود برج‌های رادیویی که نقشه جزیره را باز می‌کند ( اشاره به برج‌های بازی Assassin's Creed) ، امکان استفاده از حیوانات وحشی برای صنایع دستی و در آخر یک کمپین مولتی ‌پلیر 4-2 دارد.

 قابلیت مخفی‌کاری این بازی، به شما این امکان می‌دهد، پایگاه‌های مختلفی را مانند Chuck Norris (بازیگر و رزمی‌کار) نفوذ یا عبور کنید، یا با تیر‌اندازی غوغا کنید، و عناصر نقش‌آفرینی به شکل یک درخت مهارت با جلوه بسیار جذاب مانند افزودن خالکوبی به شما هنگام یادگیری توانایی جدید به وجود می‌آیند. همچنین سلاح‌ها قابل تنظیم هستند و می‌توان از حیوانات برای بیرون آوردن دشمن استفاده کرد.

همه این ویژگی‌های جدید به بازیکنان این امکان را می‌دهد، تا سبک بازی را بدون مصالحه انتخاب کنند، و خواهان روش جنگ باشند یا با سکوت به ادامه کار بپردازند. همانند نسخه‌های قبلی، Far Cry 3 بسیار زیبا به نظر می‌رسد، مخصوصاً وقتی تماشا می‌کنید حیوانات وحشی کار خود را انجام می‌دهند. اما دلیل اصلی که این بازی را ماندگار می‌کند شخصیت منفی  بازی یعنی Vaas Montenegro است.

کارکتر منفی بازی با هنرنمایی درخشان Michael Mando به وجود آمد که بعداً به عنوان نقش Nacho Vargo در سریال Better Call Saul ظاهر شد. بیاید این واقعیت را بپذیریم که خلق شخصیتی در بازی ویدیویی که روان پریش کاریزماتیک مانند نقش جوکر در بتمن باشد، بسیار سخت است و کار هر کسی نیست. گرچه  شخصیت منفی بازی یعنی Vaas Montenegro که تنها در نیمه اول Far Cry 3 بود، حتی بعد از 8 سال بهترین تعریف از جنون را برای بازیکنان تعریف می‌کند.

درمورد نکات منفی،‌ می‌توان به کارکتر اصلی بازی اشار کرد. جیسون برودی ("Jason Brody ") متاسفانه قهرمان دوست‌داشتنی بازی نیست، برخی لحظات وجود دارد، که سریع باعث ناسازگاری با منتقدان و بازیکنان می‌شود، گرچه این بازی کمتر از 2 سال 10 میلیون نسخه فروخت. اما دلیل این همه موفقیت و فروش شخصیت منفی بازی یعنی Vaas Montenegro است، که می‌شود به عنوان یکی از بهرین شخصیت‌های بد تاریخ بازی ویدیویی یاد می‌شود. آقای Mando سال گذشته اشاره کرد، که ممکن است این نقش را دوباره تکرار کند – آیا شخصیت منفی Vaas می‌تواند در بازی Far Cry 6 ظاهر غافلگیر‌کننده ای داشته باشد؟

 

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط