مقایسه موس لیزری و اپتیکال | تفاوت‌های این دو

مقایسه موس لیزری و اپتیکال | تفاوت‌های این دو

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 12 ماه و 1 روز پیش

فهرست مطالب

انتخاب موسی که بتواند میان دو فاکتور مهم “حساسیت و دقت” تعادل مطلوبی داشته باشد گاهی گیج کننده و دشوار به نظرم می‌رسد! در مقایسه موس لیزری و اپتیکال، موس‌های لیزری می‌توانند حساسیت بیشتری داشته باشند، اما ممکن است کمی دچار پَرش شده و با بالا رفتن حساسیت از دقت آن‌ها کاسته شود.

موس‌های اُپتیکال حساسیت پایین‌تر اما به لطف تکنولوژی اِل‌ای‌دی (LED) دقتِ بیشتر و خطای کمتری دارند. اگر شما هم در انتخابِ یک موس گیمینگ خوب دچار تردید شده‌اید، با اگزوگیم همراه باشید تا به بررسی تفاوت موس لیزری و اپتیکال بپردازیم.

 

 

تمام موس‌ها اُپتیکال هستند!

پیش از آنکه به تفاوت موس لیزری و اپتیکال بپردازیم، بهتر است ابتدا با ماهیت این دو نوع موس آشنا شویم که در اغلب محصولات موجود در بازار از نوع اپتیکال هستند، ولی با این حال ممکن است با مقایسه موس لیزری و اپتیکال نوع لیزری را ترجیح دهید.

موس‌های مُدرن اساسا نوعی دوربین عکاسی به حساب می‌آیند، و دقیقا مانند یک دوبین عکاسی مدام در حال ضبط تصاویر هستند. اما به جای ثبت عکس از چهره‌ی آدم‌ها یا مناظر طبیعت، تصویر سطحِ زیرین خود (اساسا موس پد) را ثبت می‌کنند. این تصاویر سپس به در سیستم به اطلاعاتی تبدیل می‌شوند که موقعیتِ دقیق موس را در هر لحظه تشخیص می‌دهد. این تصور کنید که یک دوربین عکاسی با رزولوشن پایین‌ در دستان خود دارید که با ترکیب یک سنسور و دو لنز، در هر ثانیه هزاران تصویر ثبت می‌کند و لحظه به لحظه موقعیت دست شما و حرکت آن در محورهای ایکس و ایگرگ را تشخیص می‌دهد.

عملکرد موس های اپتیکال

به نوعی می‌توان گفت که تمام موس‌ها اپتیکال هستند! چرا که مانند یک دوربین عکاسی کارش ثبت تصویر است، و تصویر هم نوعی اطلاعات اُپتیکال محسوب می‌شود! چه از صورتِ من و شما باید و چه از سطح میز کامپیوتر یا موس پد. اما آن‌چه که در بازار به عنوان یک موس مدل اُپتیکال شناخته می‌شود درواقع از تکنولوژی اِل‌ای‌دی مادونِ قرمز استفاده می‌کند که کارش تاباندنِ نور به سطخ زیر موس است. این چراغ اِل‌ای‌دی معمولا پُشت یک لنز زاویه دار قرار می‌گیرد، تا نور تابیده شده از آن پس از عبور از لنز باریک شده و به سطح زیر موس برسد. سپس لنز موس نور ال‌ای‌دی را پس از بازتاب شدن از زیر موس به سنسور می‌فرستند.

در مرحله‌ی بعدی سنسور موس نور را دریافت کرده و آن‌را به ذراتِ نوری قابل تحلیل تبدیل می‌کند، و این ذرات نور هم سپس به نوبه‌ی خود به اطلاعات الکترونیکی برای دریافت توسط سیستم تبدیل می‌شوند. این اطلاعاتِ آنالوگ به صفر و یک تبدیل شده و می‌توانند تا بیش از 10،000 تصویر در هر ثانیه را شامل شوند. سپس تک تک این تصاویر با یک‌دیگر مقایسه می‌شوند تا مکانِ دقیق موس را در هر لحظه پیدا کنند، سپس اطلاعات به دست آمده از این مقایسه‌ی تصاویر به کامپیوتر مخابره می‌شود تا هر هشت میلیونمِ ثانیه یک بار مکانِ نشان‌گر موس روی مانیتور را آپدیت کند.

اگر موس‌های اِل‌ای‌دیِ قدیمی‌تر را بررسی کنید، خواهید دید که اِل‌ای‌دی مستقیما روی سطحِ زیرینِ موس تابیده می‌شود، و نور درخشانِ قرمز رنگی ایجاد می‌کند که پس از بازتابیده شدن توسط سنسور موس خواند و تحلیل می‌شود. موس‌های مدُرن‌تر اما نور را به صورت غیر مستقیم و توسط یک لنز زاویه‌دار عبور می‌دهند، تا دقت آن بیشتر شده و موس بتواند روی تقریبا هر نوع سطحی به خوبی کار کند.

 

موس‌های لیزری از یک نور دقیق اما نامرئی استفاده می‌کنند!

در این بخش از مقایسه موس لیزری و اپتیکال به شرح موس های لیزری می‌پردازیم. در سال 2004، کمپانی مشهور لاجیتک برای اولین بار موس‌های لیزری را به دنیا معرفی کرد. موس لیزری، یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم: لیزر دیودی حفره عمودی نشر کننده از سطح، عبارتی که خواندنش حوصله‌ی آدم را سر می‌برد! اما خودِ موس و عملکرد آن جذاب و هیجان انگیز است، و در دستگاه‌های مختلف از نشان‌گرهای لیزری گرفته تا دستگاه‌های بارکُدخوان و درایو‌های نوری در کامپیوتر را شامل می‌شود. موس‌های لیزری – همان‌طو که از نام‌شان پیداست - به جای نور اِل‌ای‌دی از نور لیزر استفاده می‌کنند. این لیزرها نیز مانند نور موس‌های اپتیکال از نوع مادون قرمز هستند.

زمانی موس‌های لیزری نسبت به نوع اُپتیکال کاملا برتر و بالاتر شمرده می‌شدند. اما طی سال‌های بعد موس‌های اپتیکال بسیار پیشرفت کردند و توانستند با حساسیت‌ و دقت‌ بالاتری کار کنند. آن‌چه که همیشه موس‌های لیزری را متفاوت می‌کرده و مورد توجهِ بیشتری قرار می‌داده، توانایی آن‌ها برایی رسیدن به حساسیت‌های بالاتر نسبت به موس‌های اپتیکال بوده است، فاکتوری که همیشه برای گیمرها مورد توجه‌ی زیادی قرار می‌گیرد.

 

مقایسه موس لیزری و اپتیکال

اکنون با هر دو نوع موس آشنا شدیم و در این بخش به تفاوت موس لیزری و اپتیکال می‌رسیم.

تفاوت موس لیزری و اپتیکال از نظر عملکرد روی سطح مختلف

هر دو موس می‌توانند روی سطوح مختلفی کار کنند، اما موس‌های لیزری این توانایی را دارند که عمیق‌تر درون بافتِ سطح نفوذ کنند. این مزیت باعث می‌شود که اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در هر لحظه به سنسور اصلی فرستاده شود. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که مجبور باشید از موس روی سطوحِ نامناسبی مثل شیشه استفاده کنید. موس‌های لیزری روی چنین سطحی هم می‌توانند کار کنند، اما حتی پیشرفته‌ترین موس‌های اپتیکال نیز سطح شیشه‌ها را تشخیص نمی‌دهند. در این میان یک مورد استثنا نیز هست: بلوترک (‌Blue Track)، تکنولوژی اختصاصی مایکروسافت که موس را برای استفاده روی تقریبا هر نوع سطحی حتی شیشه مناسب می‌کند! اما از این‌جایی که این تکنولوژی برای موس‌های ساده و اداری استفاده می‌شوند و نه گیمینگ، به جزییات آن در این مقاله نخواهیم پرداخت.

برای گیم پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک موس پد مخصوص بازی استفاده کنید، و خودتان را بابت نامناسب بودنِ سطح میز کامپیوتر نگران نکنید.

 

مقایسه موس لیزری و اپتیکال – حساسیت

مشکل موس‌های لیزری این است که بیش از حد دقیق هستند! و جزییاتی را ثبت می‌کنند که عملا استفاده‌ی مفیدی برای کامپیوتر ندارند، مانند پستی‌ها و بلندی‌های فوق العاده ریز و جزئی که با چشم اصلا قابل تشخیص نیست. این ریزبینیِ بیش از حد لیزر باعث می‌شود که موس دچار پرش‌ها و حرکاتِ نامنظم شود، خصوصا در حساسیت (DPI) پایین، به این علت که لیزر اطلاعاتی غیر منطقی و اضافی را ثبت می‌کند که برای پردازش توسط سیستم نامربوط و نالازم هستند و مزاحمت ایجاد می‌کنند. این مشکل در موس‌های لیزری طی سالیان اخیر تا حدی رفع شده است، اما همچنان یک نقطه ضعف در برابر موس‌های اپتیکال محسوب می‌شود.

هرچند داشتنِ حساسیت‌ بسیار بالا (بیش از 8000DPI) جذاب و مفید است، اما موس‌های گیمینگ اغلب این قابلیت را دارند که حساسیت سنسور را در هر لحظه که بخواهید تغییر دهند. گاهی واقعا لازم است که حساسیت‌های کمتر (حتی تا 200DPI) استفاده شود. در این حالت برای تکان دادنِ نشان‌گر موس روی مانیتور احتیاج به حرکتِ بیشتری توسط دستان شما روی موس است. اما زمانی که مثلا بخواهید در یک بازی شوتر از اسلحه‌ی اسنایپر استفاده کنید، لازم است که موقتا حساسیت را کاهش دهید، چرا که در حساسیت‌های بالا حتی یک حرکت بسیار کوچک دست هم می‌توانند هدف گیری اسلحه‌ی شما را چند متر دچار خطا کند!

 

تفاوت موس لیزری و اپتیکال در دنیای گیم

اگر به سبد کالایی برند لاجیتک نگاه کنید، خواهید دید که بیشتر از موس‌های اپتیکال استفاده می‌کنند تا لیزری. چرا که برای یک گیمر مهم است که موسی ساده و بسیار دقیق داشته باشد و در حساسیت‌های مختلف نیز دچار پرش و اختلال در حرکت موس نشود. همچنین اکثر گیمرها از یک موس پد مخصوص گیم استفاده می‌کنند، در نتیجه دقتِ بیشتری که موس لیزری روی سطوح چوبی، پلاستیکی یا شیشه‌ای دارد برای‌شان مهم نخواهد بود.

اما از طرف دیگر برند مشهور ریزر که رقیب لاجیتک نیز محسوب می‌شود، به موس‌های لیزری نیز اهمیت داده و آن‌ها را از سبد کالایی خود حذف نکرده است. ریزر تکنولوژی لیزری را ترجیح می‌دهد، چرا که می‌تواند حساسیت بیشتری داشته باشد و اگر از آن روی یک موس پد مخصوص استفاده شود، می‌تواند بسیار بسیار دقیق باشد.

هرچند موس‌های لیزری برای کارهای اداری و رایج، استفاده با لپ تاپ و برنامه‌های ویندوز، و موس‌های اپتیکال برای گیمینگ رایج‌ترند، اما سیاست‌های این دو کمپانی بزرگ گیمینگ نشان می‌دهد که موس‌های لیزری و اپتیکال هر دو می‌توانند برای گیمرها ایده‌آل باشند، و اگر سلیقه‌ی خود را در نظر بگیرید و با خرید موس گیمینگ از یک پد مناسب استفاده کنید، خواهید دید که هر دو عالی هستند و نمی‌توان لزوما گفت که یکی از دیگری بهتر است.

سخن پایانی

حال که با انواع موس‌های گیمینگ بیشتر آشنا شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم به محصولات فروشگاه اگزوگیم نگاهی بیاندازید. سبد کالایی اگزو بهترین موس‌های گیمینگ با مدل‌های متنوع و قیمت‌های مناسب با گارانتی معتبر برای تمام مشتریان عزیز در سراسر کشور عرضه می‌کند. در صورتی که هر گونه سوال فنی برای شما مطرح شده یا نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

 

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط