دقت DPI در موس، چقدر اهمیت دارد؟

دقت DPI در موس، چقدر اهمیت دارد؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 11 ماه و 29 روز پیش

فهرست مطالب

در این قسمت از مقالات اگزوگیم می‌خواهیم به سراغ موس و یکی از بخش‌های آن به نام DPI برویم. آیا دقت DPI در موس، در بازی شما تغییری ایجاد می‌کند و اهمیت دارد؟ برای پیدا کردن جواب این سوال با ما همراه باشید.

درهنگام خرید و مقایسه موس‌ها، یکی از معمول‌ترین جزئیات DPI یا تعداد نقطه در هر اینچ است؛ یک راه برای اندازه‌گیری دقت موس که اهمیت آن مشخص نیست. در این مقاله از اگزو گیم ما به تاثیر و اهمیت DPI در موس‌های گیمینگ و تجربه‌ای که به شما می‌دهد می‌پردازیم.

دقت DPI در موس چیست؟

DPI به معنای تعداد نقطه در هر اینچ است که به میزان حرکت موس کامپیوتر شما اشاره دارد. عنوان دقیق‌تر این واحد، CPI یا «شمار به اینچ» است، چرا که نقاط بخشی از پردازش موس نیستند. البته در هنگام خرید یا بررسی، شما با DPI مواجه می‌شوید. پس در ادامه این مقاله، ما از این عنوان استفاده می‌کنیم.

درواقع دقت DPI در موس های گیمینگ و معمولی، به اندازه‌گیری سرعت حرکت نشانگر موس و میزان حرکت موس اشاره دارد. برای مثال اگر شما موس خود را با DPI پایین، یک سانتیمتر تکان دهید و با DPI بالا نیز ۱ سانتی‌متر تکان دهید، در حالت دوم نشانگر بیشتر حرکت می‌کند. این موضوع جدا از فاصله‌ای که سنسور موس تشخیص می‌دهد است. DPI تنها برای اندازه‌گیری رابطه فیزیکی با نشانگر موس است و به هیچ وجه دقت موس و سنسور موس شما را مشخص نمی‌کند. در نتیجه، با بالا بودن DPI نشانگر سریع‌تر و حساسیت بیشتر خواهد شد.

تفاوت DPI و حساسیت

در اصل DPI و حساسیت، معمولا در ذهن‌های ما یکسان به نظر می‌رسند. برای بسیاری از کاربران، افزایش دقت DPI در موس به معنای افزایش حساسیت است؛ اما این دو کاملا واحد‌های متفاوتی هستند. DPI بخشی از سوی فیزیکی و سخت‌افزاری موس است در حالی که حساسیت (یا سنسیتیویتی)، یک نرم‌افزار است. شما می‌توانید DPI را بالا ببرید و حساسیت را پایین بیاورید، یا برعکس؛ ولی انتخاب حساسیت بالا و DPI پایین زیاد شایسته نیست، به این دلیل که ممکن است با اشکالات فنی در هنگام زوم کردن یا کاری که نیاز به دقت بالا دارد، مواجه شوید.

چرا DPI بالا را انتخاب کنیم؟

درهنگام جست‌و‌جو برای یک موس، شما با DPI بالا که معمولا از ۱۰۰۰۰ بالاتر است مواجه می‌شوید. درحالی که DPI بالاتر نیز به دقت پایین‌تری منتهی می‌شود، برای کاربران معمولی این کمبود دقت بسیار ناچیز است. داشتن انتخاب DPI بالاتر قطعا ارزشش را دارد. برای مثال، DPI بالاتر برای مانیتور‌های رزولوشن بالا و بزرگ، کاربردی‌تر است. تکان دادن موس خود با DPI پایین خیلی زمان‌بر است.اگر شما هر روز با کامپیوتر خود کار می‌کنید، DPI بالاتر می‌تواند در انرژی شما صرفه‌جویی کند و تاثیر زیادی بر کار شما داشته باشد.

در همین حال، اگر شما کار‌های گرافیکی انجام می‌دهید که نیاز به دقت بسیار بالایی دارند، DPI پایین‌تر حرکت‌ دقیق‌تری دارد.

تاثیر دقت DPI موس در تجربه بازی‌های ویدئویی

در گیمینگ هم DPI اهمیت بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مقاله هم است. در اصل، گیمینگ دلیل اصلی وجود DPI و حالت‌های مختلف آن است. دربازی‌های شوتر اول شخص، تنظیمات DPI بالا به شما کمک می‌کند تا نشانگر هدف خود را سریع‌تر بچرخانید و سرعت چرخاندن هدف خود را بالا ببرید.

این امر بسیار مهم است، مخصوصا در بازی‌هایی که نیاز به سرعت و دقت بالایی دارند یا هنگامی که شما از مانیتوری با رزولوشن بالا استفاده می‌کنید. البته DPI بالا همیشه برای بازی ایده‌آل نیست. در بازی‌های استراتژی و بازی‌هایی که نیاز به زوم با اسلحه دارند، DPI پایین‌تر، دقت بالاتری را ایجاد می‌کند که شما از ضربه یا شلیک خود مطمئن شوید. در این بازی‌ها، بیشتر حرکت دادن موس دقت بیشتری را فراهم می‌سازد.

دقت DPI در موس‌ها

بیشتر موس‌های گیمینگ مدرن این قابلیت را دارند تا میزان DPI آن را تغییر دهید. بیشتر موس‌ها دکمه‌ای فیزیکی بر روی بدنه موس برای انتخاب از بین پروفایل‌های مختلف DPI دارند. هر تنظیمات DPI رنگ و نور مشخصی دارد تا بتوانید در لحظه‌ای میزان DPI خود را بدانید.

قابلیت عوض کردن دقت DPI موس تنها با یک دکمه بسیار کاربردی است و برای بازی‌های مختلف می‌تواند پروفایل‌ها و تنظیمات جداگانه‌ای را فراهم سازد. شما می‌توانید در حین بازی هم DPI خود را تغییر دهید تا در صورت انتخاب اسلحه مناسب با DPI که راحت‌تر است بازی کنید. به همین دلیل هنگام خرید موس گیمینگ، داشتن یا نداشتن کلید DPI می‌تواند قابل توجه و بررسی باشد.

آیا DPI ایده‌آل وجود دارد؟

DPI مانند هرچیز دیگری، شخصی و سلیقه‌ای است. شما باید DPI خود را متناسب با راحتی آن و کاری که انجام می‌دهید انتخاب کنید. هیچ تنظیمات DPI وجود ندارد که برای تمام افراد راحت باشد و همین مورد انتخاب DPI مناسب را جذاب می‌کند!

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 5
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط