تفاوت DPI و CPI در موس چیست؟ | چرا باید به آن اهمیت داد؟

تفاوت DPI و CPI در موس چیست؟ | چرا باید به آن اهمیت داد؟

نوشته‌ی
avatar
4 سال و 7 ماه و 6 روز پیش

فهرست مطالب

وقتی می خواهید یک موس خریداری کنید، معمولا با جدولی مواجه خواهید شد که عباراتی چون DPI (یا Dots Per Inch) و CPI (یا Counts Per Inch) را نشان می دهند. اولی تعداد نقاط قابل تفکیک در هر اینچ مربع را نشان می دهد، فاکتوری که هم در موس و هم در پرینتر استفاده می شود! دومی نیز تعداد پیکسل هایی که سنسور می تواند تشخیص دهد را نشان می دهد. به طور خلاصه برای تفاوت DPI و CPI در موس باید گفت که هردوی این فاکتورها ویژگی موس را نشان می دهند و هر دو می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

اما حالا که هر دو مصطلح هستند، به کار بردن کدام یک در مورد موس درست تر است؟

تفاوت DPI و CPI در موس چیست؟

DPI در برابر CPI؛ برریس جامع تفاوت DPI و CPI در موس

خیلی از فروشنده ها، تولید کننده ها و حتی مصرف کننده ها از DPI برای بیان دقت موس (یا تعداد پیکسل های قابل تشخیص سنسور موس) استفاده می کنند. این عدد درواقع نشان می دهد که با هر میزان حرکت موس روی میز یا موس پد شما، نشانگر موس چه میزان روی صفحه نمایش حرکت می کند. هرچه این مقدار بیشتر باشد، موس با حرکت کمتری، روی صفحه نمایش مسافت بیشتری را طی می کند.

به بخش مهم و کلیدی تفاوت DPI و CPI در موس رسیدیم؛ برای مثال اگر CPI موس 800 باشد، بدین معناست که با هر اینچ حرکت موس روی صفحه زیرین آن، به اندازه 800 پیکسل روی صفحه نمایش حرکت خواهد کرد. برای خیلی از امور روزمره و معمول با موس، حداکثر حساسیت 1600 استفاده می شود. برای دستیابی به این میزان حساسیت، تولید کنندگان موس باید بتوانند تمام پیکسل ها را به نصف برسانند. روشن است که با این کار پرفورمنس موس نیز تاثیر می پذیرد. اگر پیکسل ها کوچکتر شوند و دشوارتر توسط سنسور موس تشخیص داده شوند، طبیعتا دقت موس کاهش پیدا می کند.

به همین خاطر است که همیشه باید به دنبال یک تعادل مناسب میان فاکتورهای مختلف موس بگردید و تنها روی CPI تاکید نکنید. یک موس خوب باید در کنار DPI بالا، شتاب (G) مناسب و IPS (اینچ بر ثانیه) خوبی نیز داشته باشد، آخری فاکتوری است که حداکثر سرعت قابل تشخیص برای سنسور موس در عین حفظ دقت را نشان می دهد.

تفاوت DPI و CPI در موس

نسبت میزان CPI با کیفیت موس

به انتهای مطلب تفاوت DPI و CPI در موس رسیدیم؛ همان طور که اصرار بیش از حد روی بالا بودن CPI درست نیست، نصیحت بر این که در مقادیر کمتر نگاه داشته شود نیز لزوما صادق نیست. همه چیز به نیاز شما و نوع استفاده تان از موس برمی گردد. اگر بتوانید یک موس با حساسیت بسیار بالا تهیه کنید، می توانید CPI را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید. مثلا هنگام تجربه یک بازی شوتر اول شخص می توانید بر اساس نوع اسلحه می در لحظه حساسیت را تغییر دهید.

به طور خلاصه در مطلب تفاوت DPI و CPI در موس دیدیم که CPI و DPI عملا تفاوتی ندارند. هرچند استفاده از DPI رایج تر است، اما در نهایت بهتر است که به طور استاندارد از یک اصطلاح برای تعریف دقت سنسور موس استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط