اولین موس کامپیوتر در سال 1964 توسط Bill English ساخته شد، اما چند دهه طول کشید تا موفقیت تجاری پیدا کند. حتی پس از آن، عمدتاً برای کارهای خاص استفاده میشد و استفاده از آن برای کنترل دید بازیکن در جهان بازی تا سال 1994 که بانجی عنوان Marathon را در Macintosh منتشر کرد، انجام نشد. سپس با "Descent" و "Quake" در رایانه شخصی، ثابت شد که هدفگیری موس روش کنترلیای برتر است. حتی اگر بازی با کنترلر بازی را ترجیح می دهید، هنوز هم اینطور است، زیرا کنترل دقیق شده توسط یک موس بازی خوب همراه با یک صفحه کلید مکانیکی بی نظیر است.
در چند دهه گذشته، شرکتها با توجه به محبوبیت روزافزون بازیهای رایانهای شخصی، موسهای مخصوص بازی را عرضه کردهاند. این موسها از موارد ساده شروع شدند، با سنسورهای بهتر، دکمه های اضافی و اشکال ارگونومیکتر. سپس نسخههای بیسیم عرضه شدند، البته باتریهای NiCad عمر کوتاهی داشتند. اکنون آنها با نور قابل تنظیم، گزینههای اتصال متعدد، راههایی برای سبکتر کردن آنها و دکمههای بیشتر همراه هستند.
در همین رابطه بخوانید: آموزش تنظیمات موس در ویندوز
شایان ذکر است که این لیست به هیچ وجه جامع نیست. هر تعداد از طراحان کوچکتر، کمتر شناختهشده و تخصصی موس بازی ممکن است بر اساس ویژگیها یا عملکرد، شایسته قرار گرفتن در این لیست باشند. ما فقط به برندهای اصلی نگاه میکنیم که روندها را تعیین میکنند و بیشترین حجم فروش را دارند.
Glorious
Glorious Gaming از سال 2014 وجود داشته است، زمانی که برای ارائه لوازم جانبی بازی مقرون به صرفه و با کارایی بالا به بازار انحصار یافته شرکتهای بزرگ وارد شد. اکنون این شرکت به لطف طیف وسیعی از موسهای بازی سبکوزن که در سال 2019 معرفی شد، به یکی از آن بازیگران اصلی تبدیل شده است. مدل او (O) ۵۰ دلار قیمت دارد، پوستهای لانه زنبوری برای سبکی و استحکام دارد و دارای اسکیتهای PTFE و کابل آستین دار انعطافپذیر است. این همه چیزی است که شما از یک موس بازی میخواهید و بسیار ارزانتر از شرکتهای بزرگتر.
در همین رابطه بخوانید: آموزش تبدیل گوشی به موس کامپیوتر
در هنگام عرضه اولیه این مدل با مشکل مواجه شد، زیرا برخی از بستهبندیها مشکلی داشتند که میتوانست به کابل در راه رسیدن به مصرفکننده آسیب برساند. این موضوع باعث شد که دید اول به این شرکت زیاد خوب نباشد و Glorious در ابتدا نسبتاً ساکت بود. سپس تصمیم گرفت کابل هر موسی که آسیب دیده را با با یکی از کابلهای Ascended خود، که برای نصب به پیچ گوشتی نیاز دارد و چند دقیقه برای نصب، جایگزین کند.
اکنون چند سال از آن زمان گذشته است و این کمپانی دارای گزینههای بیسیم و اگر تنوع رنگ و اندازه را بشمارید، 64 موس بازی متفاوت است. همچنین اکنون سرمایه گذاری قابل توجهی از شرکتهای خصوصی دارد که طبق گفته Dallas Innovates در اواخر سال 2022 اتفاق افتاد. این امر باعث شد مدیرعامل جدیدی شود که قبلاً در سازنده لوازم جانبی دانمارکی SteelSeries بود و حالا آنها دیگر کارآفرین تازه کار نیستند - آنها یک بازیگر تثبیت شده با و شریک خرده فروشی هستند.
HyperX
HyperX مدتهاست که یک نام قابل اعتماد در زمینه لوازم جانبی رایانه شخصی بوده است و دارای موسهای بازی مقرونبهصرفه و باکیفیت و سایر دستگاهها است. این شرکت قبلاً متعلق به Kingston Technology Company بود، اما بخش لوازم جانبی بازی این شرکت در سال 2021 به همراه نام به HP فروخته شد. این خرید 425 میلیون دلاری به HP تمام آنچه را برای ارائه موسهای بازی بهتر با خط پیشساخته رایانههای شخصی Omen خود نیاز داشت، داد.
در همین رابطه بخوانید: معرفی بهترین موس وایرلس بازار 1402
از زمان خرید، HyperX به انتشار موسهای بازی مقرونبهصرفه و رقابتی مانند Pulsefire Haste ادامه داده است، یک موس بازی فوق سبک با پیشتنظیمهای 400/800/1600/3200 DPI، بیسیم 2.4 گیگاهرتزی و طراحی لانه زنبوری که وزن کلی را به ۵۷ گرم کاهش میدهد. به نظر می رسد این شرکت در هدف خود موفق است و موسهای بازی را منتشر میکند که برای اکثر افراد بدون زرق و برقی که مدلهای گرانقیمتتر مثل مدلهای دارای شارژ بیسیم یا داکهای شارژ را لازم ندارند و نمیخوانند، کافی بوده و این کاملاً خوب است. همه خواهان ویژگیهای چشمگیر نیستند.
گاهی اوقات، خرید یک موس بازی با قیمت کمتر از 30 دلار از نامی که به آن اعتماد دارید، کافی است.
SteelSeries
SteelSeries از سال 2001 وجود دارد و همزمان با محبوبیت رو به افزایش ورزشهای الکترونیکی رشد کرده است. این شرکت ادعا می کند که اولین شرکتی است که در سال 2011 یک ورزشکار حرفه ای esports، یعنی Grubby را حمایت کرده است و در سال بعد اولین تورنومنت بزرگ CS:GO را برگزار کرده است. موسهای بازی این شرکت در نسخههای سیمی و بیسیم با نورپردازی RGB دلپذیر ارائه میشوند.
آنها از ویژگیهای پیشرفتهای مانند سنسورهای TrueMove استفاده میکنند که برای هدفگیری دقیق پاسخ 1:1 روی صفحه را ارائه میدهند، سوئیچهای نوری-مغناطیسی که قول میدهند با گذشت زمان نرم نشوند و کابلهای USB قابل جدا شدن حتی روی موسهای سیمی برای محافظت در برابر آسیبهای مختلف. این شرکت همچنین سعی کرده است قیمتها را پایین نگه دارد، با بسیاری از موسهای خود در منطقه مقرون به صرفه قیمتها قرار میگیرد.
در همین رابطه بخوانید: راهنمای خرید ماوس وایرلس
یکی از کارهایی که SteelSeries همیشه به خوبی انجام داده است، شراکت با بهترین بازیهای ورزشهای الکترونیکی یا بازیهای چند نفره است. اینها شامل فرانچایز قابل توجهی مانند Destiny، Call of Duty و Diablo و طرحهایی بر اساس اسکین سلاحهای CS:GO هستند. آنها قبلاً مشکلات عملکردی مختلفی داشتند، از جمله سوئیچهایی که ثبت نمیشدند یا دوبار کلیک میکردند، اگرچه ما اخیراً چنین گزارشی ندیدهایم، بنابراین سوئیچهای طراحیشده جدید ممکن است بادوامتر باشند.
اکثر موسهای آن ambidextrous هستند، به جز موسهای مورد نظر برای استفاده MOBA یا MMO که دارای شبکهای از دکمههای قابل اختصاص در سمت چپ موس هستند، جایی که انگشت شست قرار میگیرد.
Corsair
Corsair در این روزها تقریباً هر چیزی که مربوط به بازیهای رایانهای است را تولید میکند، از صفحهکلید گرفته تا کارتهای ضبط ویدیو تا کنترلرهای بازی و حتی رایانههای کامل. این شرکت به دلیل تعداد زیاد ماوسهای بازی در لیست محصولات خود، شایسته قرار گرفتن در این رتبهبندی است. 22 ماوس بازی توسط Corsair فروخته میشود که دارای گزینههای بیسیم و باسیم هستند.
برخی از اینها طرحهای قدیمی مانند M65 هستند که هر چند سال یکبار دوباره طراحی و منتشر میشوند و نسخه فعلی آن بیسیم است و وزن قابل تنظیم دارد. برخی دیگر جدید هستند، مانند Katar Elite بی سیم، که دارای حسگر 26K DPI، وزن 69 گرم و بلوتوث کم مصرف و Slipstream 2.4GHz است.
در همین رابطه بخوانید: مقایسه موسپد گیمینگ Speed و Control
این مورد علاقه گیمرهایی با دستهای بزرگتر است، زیرا بسیاری از طرحها حجیم بوده اما در عین حال راحت هستند. بازیکنان MMO یا MOBA با Scimitar و شبکه کناری دکمههای اضافی برای طلسمها، معجونها و تواناییها به خوبی خدمت میکنند و مدلهای سبکتر برای بازیکنان FPS دقیق هستند. سیستم iCUE RGB تمام لوازم جانبی Corsair دیگر را که ممکن است داشته باشید همگام میکند و همه ماوسها با ماکروها و سایر موارد قابل برنامهریزی هستند.
تنها نقطه ضعف واقعی علیه این شرکت زمانی بود که سعی کرد در سال 2015 آرم خود را تغییر دهد. طرح جدید شبیه یک تمبر ولگردی به نظر میرسید و هیچ کس از داشتن آن روی لوازم جانبی خود خوشحال نبود. پس از چند ماه اعتراض جامعه، لوگو دوباره به نسخه کمی اصلاح شده به آرم اصلی یعنی بادبانهای دزدان دریایی تغییر کرد.
Asus
Asus یکی از برجستهترین نامها در زمینه بازیهای رایانهای بوده و در سال 2022 درآمد کلانی به مبلغ 17.42 میلیارد دلار داشته است. ماوسهای بازی این شرکت تحت دو زیر برند TUF و ROG یا Republic of Gamers به فروش میرسند و به طور کلی مورد استقبال خوبی قرار گرفتهاند. این شرکت یکی از شرکتهای پیشرو در فروش ماوسهای بیسیم با اتصال بیسیم قابل اعتماد است که بلوتوث و 2.4 گیگاهرتز RF بیسیم را در همان واحدها قرار میدهد.
در همین رابطه بخوانید: DPI روی موس چیست و چه کاربردی دارد؟
این شرکت از سوئیچهای ماوس طراحی شده توسط خود ROG استفاده میکند که لمسی هستند، برای 70 میلیون کلیک رتبهبندی شدهاند و دارای طراحی اهرمی هستند به طوری که پوسته ماوس بدون شکاف مستقیماً روی آن قرار میگیرد. اکثر خطوط ROG با یک ویژگی عرضه میشوند که باید در هر ماوس بازی استاندارد باشد، سوکتهای قابل تعویض برای سوئیچها به طوری که اگر یکی از آنها خراب شود، بدون نیاز به مهارت لحیم کاری قابل تعویض باشد.
تنها کاری که باید انجام داد این است که پوسته بالایی باز شود و سوئیچهای معیوب را میتوان بیرون کشید. صفحهکلیدهای مکانیکی باکیفیتتر به شدت از این ویژگی استفاده میکنند و دلیلی برای سایر برندهایی که از آن استفاده نمیکنند وجود ندارد. iFixit به شدت از Asus برای استفاده از سوکتهای فشار دادن ستایش کرد و ما نیز با آن موافق هستیم - سطح شخصیسازی و طول عمر سازگار با محیط زیست که ارائه میکند باید یک ویژگی استاندارد باشد.
BenQ
BenQ با پایبندی به همان چیزی که میداند – موسهای ساده و مینیمالیستی، عمدتاً به رنگ مشکی مات، بدون نورپردازی RGB، با پروفایلهای مختلف و اندازههایی که برای دستهای مختلف و سبکهای گرفتن مناسب هستند، در صدر بازار ماوسهای بازی باقی مانده است. برند بازیاش، Zowie، به دلیل حسگرهای دقیق PixArt که هر مدل ماوس بر اساس آنها ساخته شده است، در ورزشهای الکترونیکی بسیار محبوب است. این شرکت با چندین تیم ورزشهای الکترونیکی همکاری کرده و از دانش آنها برای توسعه مدلهای جدید و تنظیم مدلهای موجود استفاده میکند.
چهار مدل موجود در این محدوده در اندازههای مختلف عرضه میشوند، زیرا اندازه دست و تناسب برای جلسات بازی طولانی ضروری است. BenQ کیت تست ماوس را ارائه میکند که اساساً چندین اندازه از هر ماوس را برای آزمایش قبل از خرید اجاره میدهد، چیزی که هیچ شرکت دیگری ارائه نمیدهد. طراحیهای بدون زنگوله و دنگله برای عملکرد بازی FPS با وزنهای کم، هندلینگ خوب و رویکرد بدون درایور توسعه داده شدهاند، بنابراین آنها بدون صرف وقت برای تنظیم نرمافزار، دقیقاً در هر رایانهای عملکرد یکسانی دارند.
Razer
Razer یکی از شناخته شده ترین برندها در بازار ماوس بازی است و دارای دنباله ای تقریباً فرقه مانند است که سالانه چندین مدل منتشر می کند. این شرکت همچنین اولین شرکتی بود که DPI سنسور را بالاتر از 400 DPI که اکثر مصرف کنندگان در سال 1999 استفاده می کردند، افزایش داد.
این جهش در سرعت ردیابی در Razer Boomslang در سال 1999 رخ داد که در نسخه های 1000 یا 2000 DPI عرضه شد. این هنوز از یک توپ مکانیکی نوری برای ردیابی استفاده می کرد، با یک چرخ اسکرول قابل کلیک و دو دکمه اصلی و دو دکمه جانبی. نرم افزار فقط می توانست از یکی از دکمه های جانبی در یک زمان استفاده کند و موس را برای استفاده راست یا چپ تنظیم کند.
دکمه های اصلی بزرگ بودند و به موس شکل بیل می دادند که در آن زمان انقلابی بود و هنوز هم در همه ماوس های بازی که Razer می سازد یافت میشود. این طرحها شامل سیستم نورپردازی Chroma RGB، سنسورهای اپتیکال بهتر و نرخهای رای گیری بیسیم تا 8000 مگاهرتز است.
به گفته Eurogamer، Kärna LLC مالک اصلی Razer بود و در سال 2001 ورشکست شد. مدیرعامل فعلی، Min-Liang Tan، حق برند Razer را در سال 2005 خریداری کرد و از آن زمان این شرکت به یک نیروی جهانی تبدیل شده است. طبق گفته Companiesmarketcap، این شرکت در سال 2021 درآمد 1.61 میلیارد دلاری را گزارش کرد. Yahoo! Finance همچنین گزارش داد که پس از سرمایه گذاریهای بخش خصوصی، در سال 2022، سهام این شرکت از بورس اوراق بهادار هنگ کنگ حذف شد.
Logitech
اگر فقط بر اساس درآمد رتبه بندی کنیم، Logitech همچنان در رتبه اول قرار می گیرد. طبق گفته Statista، سازنده لوازم جانبی سوئیسی در سال 2022 درآمد فروش 5.48 میلیارد دلاری را گزارش کرده است. این رقم 781.11 میلیون دلار در دستگاه های اشاره گر و 1.45 میلیارد دلار در محصولات بازی است. این که بازی بزرگترین بخش آن باشد، در سال 1999 تقریبا غیرقابل تصور بود، زمانی که اولین ماوس های بازی خود، WingMan Gaming Mouse و WingMan Force Feedback Mouse را منتشر کرد.
اینها شامل یک دکمه میانی برای عملکرد اضافی، دکمه های بزرگتر و بدنه ای فشرده بود که به معنای گرفتن آن با پنجه بود. نسخه Force Feedback به دلیل سازگاری کم با بازی و محدوده حرکت کاهش یافته موفقیت آمیز نبود، اما مانع از نوآوری این شرکت نشد.
در طول چند سال آینده، Logitech روی محدوده مصرف کننده استاندارد متمرکز بود، با یک تغییر قابل توجه تغییر از توپ مکانیکی نوری به سنسورهای کاملاً نوری. در سال 2005، این شرکت به بازار بازی بازگشت و G1 را منتشر کرد و خط Logitech G را راه اندازی کرد. از آن زمان، ده ها ماوس بازی بسیار مورد احترام را منتشر کرده است، مانند G502، که از زمان معرفی آن در سال 2014 به اشکال مختلف دوباره منتشر شده است. Logitech شایسته جایگاه خود در این لیست است، خصوصا به عنوان یکی از قدیمی ترین برندهای ماوس بازی.
پرسش و پاسخ – سوالات متداول
تفاوت موس گیمینگ با موسهای معمولیِ دسکتاپ چیست؟
موسهای گیمینگ سنسور بسیار قویتری دارند که هم دارای حساسیت بیشتر، هم سرعت بالاتر و هم دقتِ ظریفتر و بیشتری است. طراحی ارگونومیک، کلیدها و دکمههای بیشتر، عملکرد متنوعتر، قابلیت برنامه ریزی و نوردهی RGB نیز موسهای گیمینگ را از موسهای رایج متمایز میکند.
مطالب مرتبط – بیشتر بخوانید
- کاربردهای کلیدهای موس گیمینگ
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.