مقایسه‌ی موس‌های گیمینگ سیمی و وایرلس | تفاوت این دو در چیست؟

مقایسه‌ی موس‌های گیمینگ سیمی و وایرلس | تفاوت این دو در چیست؟

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 11 ماه و 17 روز پیش

فهرست مطالب

موس‌ها هیچ وقت از پیشرفت تکنولوژی عقب نمانده‌اند! و همیشه با پیشرفت دنیای کامپیوتر و سخت افزار، موس‌ها نیز بهتر و بهتر شده‌اند. امروزه برای انتخاب یک موس گیمینگ خوب دو سوالِ اساسی مطرح است:

  1. سنسور اپتیکال یا لیزری؟
  2. سیمی یا بی‌سیم؟

پیش‌تر در اگزوبلاگ به سوال اول پرداخته و در مورد موس‌های لیزری در برابر موس‌های اُپتیکال - کدام یک برای گیم بهترند؟ صحبت کردیم. در مقاله مقایسه‌ی موس‌های گیمینگ سیمی و وایرلس می‌خواهیم به سوال دوم پاسخ دهیم. با اگزوگیم همراه باشید تا تفاوت‌ موس‌های سیمی و وایرلس را بهتر درک کنیم و ببینیم کدام یک برای گیم مناسب‌تر هستند.

انواع اتصال موس به کامپیوتر

سه نوع درگاه اتصال برای استفاده از موس وجود دارد: یو‌اس‌بی (USBPS/2 و بلوتوث.

یو‌اس‌بی در این میان محبوب‌ترین تکنولوژی برای اتصال موس و کیبورد به سیستم است. پورت PS/2 دیگر تقریبا از رده خارج شده و مادربُردهای مدرن نیز معمولا پورتِ مخصوص آن‌ را ندارند، و برای استفاده از این نوع اتصال موس به ناچار باید از یک تبدیل استفاده کرد.

از طرف دیگر اتصال یو‌اس‌بی بسیار محبوب و رایج است. امروزه دیگر تقریبا هر قطعه‌ی جانبی از موس و کیبورد و هدست تا پاوربانک و کارت کپچر برای اتصال به کامپیوتر از این درگاه استفاده می‌کنند. استفاده از پورت یو‌اس‌بی بسیار راحت است و روی هر دستگاهی نیز می‌تواند استفاده شود. برای کار با موس حتی نیازی به پورت یو‌اس‌بی نسل سوم نیست! و پورت‌های USB 2.0 معمول نیز برای سریع‌ترین موس‌ها کاملا کفایت می‌کنند.

هم موس‌های سیمی و هم بی‌سیم می‌توانند از پورت یو‌اس‌بی استفاده کنند. برای یک موس بی‌سیم (در صورتی که بلوتوث نباشد) کافی است دانگل وایرلسِ موس به پورت یو‌اس‌بی سیستم وصل شود.

درگاه بلوتوث

در این بخش از مقاله مقایسه‌ی موس‌های گیمینگ سیمی و وایرلس به درگاه بلوتوث می‌پردازیم. بلوتوث یک تکنولوژی بی‌سیم با بُرد کوتاه است که به صورت گسترده برای دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. همچنین بلوتوث نیز مانند یو‌اس‌بی با ورژن‌ها و دستگاه‌های مختلف کاملا سازگار است‌، به طوری که اگر موس را به هر سیستم دیگری که مجهز به درگاه بلوتوث باشد وصل کنید کار خواهد کرد.

برای استفاده از این دسته موس‌ها باید این نکته را در نظر بگیرید که سیستم شما حتما به درگاه بلوتوث مجهز باشد. اکثر لپ‌تاپ‌های بازار بلوتوث دارند، اما برای پی‌سی تنها مادربُردهای پیشرفته‌تر و گران‌ قیمت‌تر هستند که از این درگاه استفاده می‌کنند. اگر سیستم شما فاقد بلوتوث باشد،‌ باید یک دانگل جداگانه برای آن تهیه کنید.

چرا موس‌های گیمینگ سیمی را انتخاب کنیم؟

بررسی مقایسه‌ی موس‌های گیمینگ سیمی و وایرلس را رسما شروع می‌کنیم. اگر به کارایی و قدرت موس بیشتر اهمیت می‌دهید تا ظاهر و راحتیِ آن، موس‌های سیمی برای شما انتخاب بهتری هستند. طراحی و تولید موس‌های سیمی هزینه‌ی کمتری دارد و در نتیجه قیمتی کمتری نیز برای خرید آن باید پرداخت. همچنین این موس‌ها به دلیل اتصال مستقیم از طریق کابل یو‌اس‌بی دقت بیشتر و لگ و تاخیر کمتری از مخابره‌ی دستورات به سیستم دارند.

مشکل موس‌های سیمی این است که کابل موس هنگام بازی کردن می‌تواند واقعا مزاحت ایجاد کند، روی میز کامپیوتر شما رو شلوغ کند و به کابل دیگر قطعات (مانند کیبورد) گره بخورد یا نمای نامرتبی را برای اتاق گیمینگ شما ایجاد کند. البته فراموش کنید که همیشه می‌تواند کابل‌های سیستم (اعم از کابل‌های داخل کیس و کابلِ قطعات جانبی کامپیوتر و مانیتور) را مرتب و مدیریت کرد.

چرا موس‌های گیمینگ بی‌سیم را انتخاب کنیم؟

امتیاز موس‌ وایرلس مانند هر دستگاه دیگری است که بدونِ‌ سیم کار می‌کند: مدیریت راحت‌تر، قابلیت جابجایی بیشتر و ساده‌تر، و ظاهر مرتب‌تر و زیباتر. اگر یک موس وایرلس داشته باشید، دیگر نیازی نیست که خود را برای کابل‌های مزاحم و به هم گره‌ خورده‌ی اطراف میز کامپیوتر نگران کنید، و به راحتی خواهید توانست موس را روی میز یا موس‌پد با آزادیِ کامل حرکت دهید.

از طرف دیگر مشکلات موس وایرلس نیز دقیقا مشابه مشکلاتی است که دیگر دستگاه‌های بی‌سیم با آن مواجه هستند! یعنی تاخیر و لگ در مخابره‌ی دستورات از طریق امواج وایرلس، و وابستگی و محدودیتی که باتری‌ها به بار می‌آورند. باید همیشه مراقب شارژ موس خود باشید و به طور مرتب باتری آن را تعویض یا شارژ کنید تا هنگام بازی ناگهان غافل گیر نشوید. این نکته را هم نباید فراموش کرد که وایرلس یک تکنولوژی هزینه بردار است و قیمت موس را بالا خواهد برد.

سیمی یا بی‌سیم؟ کدام را برای گیم انتخاب کنیم؟

با در نظر گرفتن تمام توضیحاتی که طی این مقاله ذکر شد، بهترین استراتژی انتخاب یک موسِ خوب است که با نیاز و سلیقه‌ی شما سازگار باشد. اگر دوست دارید یک موس راحت و زیبا داشته باشید که آزادانه و بی‌دردسر حرکت کند، قطعا موس‌های بی‌سیم بهترین انتخاب خواهند بود. اندک افت کیفیت و تاخیری که در موس‌های بی‌سیم وجود دارد معمولا قابل چشم‌پوشی است! مگر این که بخواهید خیلی حرفه‌ای بازی‌ کنید یا قصد شرکت در مسابقات حرفه‌ای را دارید. این را هم در نظر بگیرید که برخی موس‌های وایرلس در بازار که توسط برندهای بسیار قوی و معتبر تولید شده‌اند، کیفیت و دقتی کمابیش در حد موس‌های سیمی دارند. هرچند قیمت‌شان نیز کم نخواهد بود.

جمع‌بندی بررسی مقایسه‌ی موس‌های گیمینگ سیمی و وایرلس

به انتهای مقاله مقایسه‌ی موس‌های گیمینگ سیمی و وایرلس رسیدیم؛ موس‌های سیمی برای کسانی مناسب است که به ظاهر موس خود اهمیت زیادی نمی‌دهند بیشتر به دنبال کیفیت هستند، و همین‌طور افرادی که قصد صرف هزینه‌ی زیاد برای خرید یک موس گیمینگ ندارند. با این موس‌ها دیگر مشکل تاخیر و لَگ نخواهید داشت و نگران خالی شدن شارژ باتری و صرف زمان برای شارژ مجدد آن نیز نخواهید بود. موس‌های سیمی می‌توانند با قیمت کمتر، دقت و کیفیت بهتری برای شما فراهم کنند. برخی موس‌های بی‌سیم برای کاهش هزینه به ناچار کیفیتِ محصول در دیگر زمینه‌ها (جنس مواد به کار رفته، سنسور و ..) را قربانی می‌کنند. اما یک موس سیمی بدون هزینه‌ی زیاد می‌تواند یک گزینه‌ی عالی باشد.

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط