بهترین بازی‌های ترسناک در نسل هشتم

بهترین بازی‌های ترسناک در نسل هشتم

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 9 ماه و 26 روز پیش

فهرست مطالب

در دهه‌ گذشته و به خصوص در نسل هشتم، بازی‌های ترسناک دچار تغییرات زیادی شدند. از دهه ۹۰ میلادی تا اواسط نسل هفتم، اغلب بازی‌های ترسناک در ذیل ژانر «Survival Horror» یا «ترس و بقا» قرار می‌گرفتند؛ بازی‌هایی مثل Alone in the Dark، Resident Evil و Silent Hill از پیشگامان این ژانر بودند.

اما از سال ۲۰۱۰ به بعد و به لطف بازی‌هایی مثل Amnesia: The Dark Descent، این ژانر دچار یکسری تغییرات اساسی شد و عناصر بقا مثل مبارزه و جمع‌آوری منابع نسبت به قبل کم رنگ‌‌تر شد و روایت بصری – محیطی ، حل معما و اتمسفر اهمیت بیشتری پیدا کرد.

پس از سال ۲۰۱۰، بازی‌های زیادی از Amnesia الهام گیری کردند و حتی سازندگان بازی‌های بزرگ ترس و بقا نیز از سبک سنتی خود فاصله گرفتند و به ساخت بازی‌هایی شبیه به Amnesia روی آوردند. علاوه بر این، برخی از بازی‌های سبک‌های دیگر مثل بازی‌های مولتی پلیر، استراتژیک، بقا و ... نیز از المان‌های ژانر Horror بهره‌گیری کردند.

در نسل هشتم بازی‌های ترسناک بسیار موفقی عرضه شدند که برخی از آن‌ها در زمره بهترین‌ بازی‌های سال خود قرار گرفتند. در این مقاله، قصد داریم بهترین بازی‌های ژانر Horror که در نسل هشتم منتشر شده‌اند را برای شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

نکته : بازی‌های زیر بر اساس تاریخ عرضه مرتب شده‌اند و برتر بودن یکی بر دیگری لحاظ نشده است.

PT (تیزر قابل بازی عنوان Silent Hills)

سال عرضه : ۲۰۱۴

پلتفرم : PS4

شاید با خود فکر کنید که یک دموی نیم ساعته نباید در بین بهترین بازی‌های ترسناک قرار بگیرد، چون یک بازی کامل نیست. اما اگر این دمو را تجربه و جزئیات آن را به طور کامل کنکاش کنید، متوجه خواهید شد که PT فراتر از یک دموی معمولی و یکی از تاثیرگذارترین آثار خلق شده توسط هیدیو کوجیماست. حتی قبل از عرضه‌ی این دمو، کوجیما ذهن مخاطبان خود را به بازی گرفت و با حالتی معماگونه و عجیب و غریب دمو را معرفی کرد.

در این دمو، بازیکنان در نقش شخصیتی قرار می‌گیرند که در یک چرخه‌ی ذهنی وحشتناک قرار گرفته و درون یک خانه‌ی شوم حبس شده است. بازیکنان باید با مکاشفه ریز به ریز جزییات خانه، راه فرار از این لوپ‌های ترسناک را پیدا کنند. معماهای PT بسیار جالب و ساختارشکن هستند.

به عنوان مثال برای اینکه بتوانید از یکی از لوپ‌ها خارج شوید، باید میکروفن خود را به دسته Dualshock 4 متصل کرده و یک اسم خاص را به زبان بیاورید. یا برای حل معمایی دیگر، نیازمند کمک گرفتن از بازیکنان در سایر نقاط جهان هستید، چرا که نیاز دارید عبارت‌هایی از زبان‌های مختلف را ترجمه کنید.

زجه‌ها، ناله‌ها، صداها و موسیقی بشدت عجیب و غریب، حضور گاه و بیگاه لیزا و دیالوگ‌های وحشتناکی که از رادیوی مرموز درون راهرو پخش می‌شود، تجربه‌‌ی بشدت دلهره آوری را رقم می‌زند. متاسفانه پس از اختلافاتی که بین کوجیما و کمپانی Konami رخ داد، ساخت بازی Silent Hills کنسل شد. با وجود این، طرفداران هنوز به احیای مجدد این بازی در آینده امیدوار هستند (Fingers Crossed!).

Alien: Isolation

سال عرضه : ۲۰۱۴

پلتفرم : PC، Xbox 360، Xbox One، PS3، PS4، Nintendo Switch و کنسول‌های نسل نهم

با اینکه برخی از ژورنالیست‌ها و بازیکنان کلیت گیمپلی بازی Alien: Isolation را به باد انتقاد گرفتند، اما به اعتقاد من Isolation بهترین بازی در سری Alien است. از آنجایی که بسیاری از بازی‌های امروزی از Alien: Isolation الهام گیری کرده‌اند، شاید بتوان گفت که این بازی در زمان خود آن طور که باید درک نشد. گیم‌پلی این بازی در مخفی کاری و پنهان شدن از دست بیگانه‌‌ای ترسناک خلاصه می‌شود.

اما این بیگانه به شدت هوشمند است و همین موضوع به ایجاد استرس و دلهره‌ی بیشتر دامن می‌زند. وجود همین هوش مصنوعی قوی باعث می‌شود که رفتار بیگانه غیرقابل پیشبینی شود و بازیکنان تجربه‌های متفاوتی از بازی داشته باشند و نتیجتاً ارزش تکرار بازی بیشتر شود.

گرچه حدودا ۷ سال از عرضه‌ی عنوان Alien: Isolation گذشته است، اما اتمسفر Sci-Fi دهه هشتادی آن در بند زمان نیست و همیشه برای طرفداران این ژانر و به خصوص طرفداران سری فیلم‌های Alien تازگی خواهد داشت. Alien: Isolation یک بازی ترسناک، استرس زا و چالشی است؛ پس اگر می‌خواهید یک بازی پرتنش و پراسترس را تجربه کنید، این عنوان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

The Evil Within

سال عرضه : ۲۰۱۴

پلتفرم: PC، Xbox 360، Xbox One، PS3، PS4 و کنسول‌های نسل نهم

پس از چندین سال انتظار طولانی، بالاخره شینجی میکامی که لقب «پدر ژانر Horror Survival» را یدک می‌کشد، با بازی ترسناک جدیدی به نام The Evil Within پا به عرصه گذاشت. گرچه به دلیل برخی از مشکلات فنی و گرافیکی، این بازی نتوانست نقدهای کاملا مثبتی دریافت کند؛ اما فارغ از مشکلات فنی، The Evil Within یکی از بهترین‌های ژانر ترسناک در دهه گذشته بود.

داستان این بازی در مورد کاراگاهی به نام «سباستین کاستیانوس» است که قصد دارد پرده از اتفاقات عجیب و غریبی که در یک بیمارستان رخ داده بردارد. The Evil Within دنیای تاریک، اتمسفر مخوف و هیولاهای بشدت دلهره‌ آوری دارد؛ هیولاهایی مثل Keeper، Laura، Zehn و ... مواجه شدن با این دشمنان ترسناک، استرس زیادی به بازیکن می‌دهد و گاهی اوقات چاره‌ای جز فرار و یا مخفی شدن از دست آن‌ها باقی نمی‌ماند. کمبود شدید منابع و مهمات را هم به این موارد اضافه کنید تا سطح استرسی که به بازیکن وارد می‌شود را درک کنید.

The Evil Within صرفا بر ترساندن بازیکن به شکل سطحی و جامپ اسکر حساب باز نمی‌کند. بلکه تمرکز اصلی بازی بر القای ترس روان شناختی است. چه در روایت، چه در شیوه طراحی دنیا و مراحل، چه در اتمسفر و چه در دیالوگ‌های رد و بدل شده، به شکلی ماهرانه حس ترس نهفته در لایه‌های عمیق بازی به مخاطب منتقل می‌شود. مثلا گاهی اوقات، با اینحال که در محیطی خلوت هستید و اثری از هیولاها نیست، ولی باز هم ترسی ناشناخته تمام وجودتان را فرا می‌گیرد. و این همان جادوی شینجی میکامی بزرگ است.

SOMA

سال عرضه : ۲۰۱۵

پلتفرم : PC، Xbox One، PS4 و کنسول‌های نسل نهم

بلاشک Frictional Games یکی از مستعدترین استودیوها در ساخت بازی‌های ترسناک است. این استودیو که با بازی Amnesia: The Dark Descent به شهرت رسید، در سال ۲۰۱۵ بازی ترسناک دیگری را با عنوان SOMA منتشر کرد. اگر فیلم Jaws (آرواره‌ها) را دیده باشید، حتما می‌دانید که دنیای زیر سطح دریاها و اقیانوس‌ها چقدر می‌تواند ترسناک باشد.

به همین دلیل Frictional Games این بار تصمیم گرفت که داستان بازی را در دنیای زیر سطح آب و در یک مرکز تحقیقاتی مرموز به نام Pathos II روایت کند. احتمالا تا همین الان توانسته‌اید که کلیت داستان بازی را حدس بزنید؛ بله، اتفاقات عجیب و وحشتناکی در این مرکز تحقیقاتی رخ داده است و شخصیت اصلی باید در پی یافتن پاسخ و دلیل این اتفاقات، به این مکان ترسناک وارد شود.

اما شخصیت اصلی داستان دقیقا چه کسی است؟ این سوالی است که SOMA در ذهن مخاطب برمی‌انگیزد و در پیچ و خم‌ داستان ترسناک بازی، آن را مورد واکاوی قرار می‌دهد. SOMA نیز همانند بازی The Evil Within تلاش می‌کند تا از روش‌های کلیشه‌ای ایجاد ترس اجتناب کند و در عوض به شیوه‌ای عمیق و به مرور، با روایت محیطی و بصری حس التهاب و ترس را به مخاطب خود منتقل می‌کند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

Until Dawn

سال عرضه : ۲۰۱۵

پلتفرم : PS4 و PS5

همه‌ی ما با فیلم‌های ترسناک درجه سوم هالیوودی به خوبی آشنا هستیم؛ فیلم‌هایی کلیشه‌ای و معمولا با این داستان که عده‌ای نوجوان برای خوش‌گذرانی به فضای بیرون شهر می‌روند تا مثلا از درس و خانواده و ... دور شوند، اما از اقبال بدی که دارند در مکانی ترسناک گرفتار یک هیولای آدمکش می‌شوند. بارها در این فیلم‌ها می‌بینیم که شخصیت‌های داستان دست به تصمیمات بشدت احمقانه‌ای می‌زنند. مثلا در اوج تاریکی و سرما برای شنا کردن وارد یک دریاچه می‌شوند! یا مثلا کیک کپک زده‌ای که مملو از ویروس‌ زامبی‌هاست و در کابینت یک کلبه ۲۰۰ ساله قرار دارد را گاز می‌زنند! همین تصمیمات احمقانه‌ی شخصیت‌ها، اعصابی برای بیننده باقی نمی‌گذارد.

استودیو Supermassive Games، همان فرمت همیشگی فیلم‌های ترسناک هالیوودی را در قالب یک بازی درام تعاملی به نام Until Dawn در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد. داستان این بازی همانطور که حدس می‌زنید، پیرامون تعدادی از نوجوان‌هاست که مثلا برای دوری از دغدغه‌های ذهنی خود وارد یک خانه ویلایی می‌شوند؛ خانه‌ای مرموز که در دل یک کوهستان برفی و تاریک قرار دارد.

داستان بازی از اوایل شب آغاز می‌شود و تا طلوع صبح ادامه دارد و در این حین اتفاقات وحشتناکی رخ می‌دهد که بازیکن باید پرده از راز آن‌ها بردارد. در این درام تعاملی، می‌توانید کنترل همه‌ی شخصیت‌ها را به دست بگیرید و با تصمیمات خود داستان بازی را پیش ببرید.

به طوری که کوچکترین انتخاب‌های شما ممکن است در آینده اثر بسیار بزرگی بر روی سرنوشت شخصیت‌ها داشته باشد (اثر پروانه‌ای). به طور کلی Until Dawn‌ میزان مهارت شما در تماشای فیلم‌های ترسناک هالیوودی را مورد سنجش قرار می‌دهد. پس اگر به این فیلم‌ها یا داستان‌ها علاقه دارید، به هیچ وجه Until Dawn را از دست ندهید.

Layers of Fear

سال عرضه : ۲۰۱۶

پلتفرم : PC، Xbox One، PS4، Nintendo Switch و کنسول‌های نسل نهم

اغلب بازی‌های ترسناک برای ترساندن بازیکن از جامپ اسکر استفاده می‌کنند؛ که روشی سطحی برای ایجاد حس ترس است و پایداری کمی دارد. اما بازی‌های خیلی کمی وجود دارند که حس ترس را به دنیای واقعی مخاطب خود وارد می‌کنند. یعنی هنگامی که مخاطب بازی را می‌بندد و سیستم را خاموش می‌کند، هنوز هم آن حس ترس در دنیای واقعی با او همراه است. Layers of Fear یکی از همین بازی‌هاست که می‌تواند به شکلی عجیب در ذهن مخاطب خود نفوذ کند.

لوکیشن این بازی خانه‌ای عجیب، رازآلود و وحشتناک است؛ هر چقدر بیشتر در این خانه به کاوش بپردازید و تابلوهای نقاشی عجیب الخلقه و شبح وار بیشتری را کشف کنید، داستان گوتیک آن بیشتر برایتان آشکار می‌شود. در Layers of Fear تاکید زیادی بر استفاده از ترس محیطی شده است. گاهی اوقات دری را باز می‌کنید و وارد یک اتاق می‌شود، اما همین که به پشت سر خود نگاه کنید می‌بینید که هیچ اثری از آن در وجود ندارد. یا مثلا گاهی اوقات از خود می‌پرسید «چرا میزی که کنار آن دیوار بود تغییر زاویه داده است؟ آیا به همین شکل قرار داده شده بود یا من اشتباه می‌کنم؟».

گاهی اوقات راهروهای مقابل چشمتان به شکلی عجیب تغییر شکل می‌دهند تا حتی نتوانید به چشم‌های خود اعتماد کنید. Layers of Fear طوری شما را بازی می‌دهد که ممکن است منطق و واقعیت‌های بازی را زیر سوال ببرید و یا احساس کنید که شخصیت اصلی بازی در حال دیوانه شدن است.

Resident Evil 7: Biohazard

سال عرضه : ۲۰۱۷

پلتفرم : PC، Xbox One، PS4، Nintendo Switch و کنسول‌های نسل نهم

پس از عرضه نسخه ششم سری Resident Evil، طرفداران نسبت به فاصله گیری این فرنچایز از ریشه‌های قدیمی خود احساس خطر کردند. چراکه بازی بیش از حد اکشن شده بود، مدیریت منابع و مهمات بی معنا شده بود و عملا هیچ حس ترسی به بازیکن القا نمی‌شد. با اعتراض شدید طرفداران به این روند، کمپانی Capcom تصمیم گرفت که با نسخه هفتم، فرنچایز را به طور کلی بازتعریف کند.

با وجود اینکه Resident Evil 7 به ۴ خصیصه قدیمی این فرنچایز یعنی «ترسناک بودن، مدیریت منابع، حل معما و تلاش برای بقا» پایبند بود، اما نسبت به بقیه نسخه‌ها دچار تغییرات زیادی شد. از جمله: اول شخص بودن زاویه دوربین و ضعف توانایی‌های مبارزاتی پروتاگونیست (بر خلاف پروتاگونیست‌های قبلی که اکثرا سوپر کماندو بودند). همین دو مورد باعث القای حس ترس و اضطراب بیشتری در مخاطب می‌شود. ضمن اینکه با اول شخص شدن بازی، امکان بهره‌گیری از پتانسیل‌های VR نیز فراهم شد.

داستان Resident Evil 7 در مورد شخصیتی به نام «ایتن وینترز» است که برای پیدا کردن همسر خود (میا)، وارد یک عمارت بزرگ و ترسناک می‌شود. صاحبان این عمارت، «خانواده‌ی بیکر» هستند که به یک ویروس دیوانه کننده مبتلا شده‌اند. بازیکن باید با کاوش در این عمارت، رازهای آن را کشف کند و «میا» را از دست بیکرهای دیوانه نجات دهد.

در این بازی از عناصر مخفی کاری و حل معما استفاده زیادی می‌شود. همچنین باید با کاوش در محیط، منابع و تجهیزات مورد نیاز خود را پیدا کنید تا برای مبارزه با زامبی‌ها و باس‌های بازی مشکلی نداشته باشید. به طور خلاصه، گرچه Resident Evil 7 دستخوش تغییرات زیادی شده است، اما همان حس آشنا و قدیمی سری Resident Evil را القا می‌کند. به خصوص وقتی وارد اتاق‌های Save می‌شوید و آن آهنگ آرامش بخش را می‌شنوید!

Detention

سال عرضه : ۲۰۱۷

پلتفرم : PC، PS4، PS5، Nintendo Switch و دستگاه‌های اندروید

عنوان Detention یک بازی مستقل دو بعدی و کمتر دیده شده از استودیوی تایوانی Red Candle Games است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. داستان این بازی که در اواسط قرن بیستم روایت می‌شود، پیرامون دو دانش‌آموز دبیرستانی است که وارد یک مدرسه متروکه و ممنوعه شده‌اند. آن‌ها قصد دارند دلیل ممنوعه شدن این مدرسه و مناطق اطراف آن را کشف کنند.

اما این دو نوجوان به محض ورود به این مکان تسخیر شده، خیلی زود متوجه می‌شوند که کار بسیار خطرناکی را انجام داده‌اند، چرا که نیروهای ماوراءالطبیعه از حضور آن‌ها آگاه شده و برای شکار کردنشان به سوی آن‌ها هجوم می‌آورند. حال این دو نوجوان، قبل از اینکه توسط نیروهای شیطانی شکار شوند، باید با پیدا کردن سرنخ‌هایی معمای رهایی از این مکان شوم را حل کنند.

گیمپلی Detention که مبتنی بر سیستم Point and click است، مکانیک‌های ساده‌ای دارد و خبری از مبارزات و پیچیدگی‌هایی که در بقیه بازی‌ها می‌بینیم نیست. تمرکز اصلی بازی این است که بتوان از دست دشمنان فرار کرد و از نظر آن‌ها مخفی ماند. همچنین بازی دارای یکسری پازل‌هایی است که با برقراری تعامل با محیط و آیتم‌ها می‌توانید آن‌ها را حل کنید. لازم است به طراحی گرافیکی، صداگذاری و موسیقی عالی Detention نیز اشاره کنیم که اتمسفر سنگین و ترسناکی را خلق می‌کند. 

Outlast 2

سال عرضه : ۲۰۱۸

پلتفرم : PC، Xbox One، PS4، Nintendo Switch و کنسول‌های نسل نهم

نسخه اول این بازی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، به خاطر سبک منحصر بفرد و دلهره‌ آوری که داشت، تبدیل به یکی از مشهورترین بازی‌های ژانر Horror در اوایل نسل هشتم شد. موفقیت نسخه اول، سازندگان بازی را ترغیب کرد که نسخه دوم یعنی Outlast 2 را نیز منتشر کنند. داستان Outlast 2 پس از وقایع نسخه اول رخ می‌دهد، ولی این بار شما کنترل شخصیت دیگری به نام «بلیک لانگرمن» را بر عهده دارید. لانگرمن به همراه همسر خود که یک خبرنگار است، قصد دارند که راز قتل یک زن باردار را کشف کنند. همین موضوع پای آن‌ها را به منطقه‌ای در نزدیکی صحرای آریزونا باز می‌کند. در ابتدای بازی طی سانحه سقوط هلیکوپتر، بلیک همسر خود را گم می‌کند. پس از این اتفاق، او برای پیدا کردن همسرش وارد منطقه‌ای عجیب می‌شود که اهالی آنجا روی خوشی به او نشان نمی‌دهند. می‌توان گفت داستان و روایت Outlast 2 نسبت به نسخه اول آن بهبودهای زیادی پیدا کرده است.

کلیت گیمپلی بازی شبیه به همان نسخه اول است و از آنجایی که پروتاگونیست بازی یک فیلمبردار است، باز هم با دوربین‌های دید در شب و تلاش برای پیدا کردن باتری برای دوربین سر و کار خواهید داشت. همچنین مثل گذشته خبری از مبارزه مستقیم با دشمنان نیست و باید از دید دشمنان خود که یکسری مذهبی افراطی هستند مخفی بمانید و یا در صورت لزوم از دست آن‌ها فرار کنید. طراحی وحشتناک دشمنان، تعقیب و گریزهای دلهره آور، جو سنگین، گرافیک واقع ‌گرایانه، صداگذاری پرجزئیات و موسیقی‌های اتمسفریک، عنوان Outlast 2 را به یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های نسل هشتم تبدیل کرده است؛ به خصوص اگر در نیمه‌های شب و با هدفون به تجربه این بازی بپردازید!

Resident Evil 2: Remake

سال عرضه : ۲۰۱۹

پلتفرم : PC، Xbox One، PS4 و کنسول‌های نسل نهم

عنوان Resident Evil 2: Remake از تک تک ویژگی‌های یک بازسازی ایده‌آل برخوردار است و اگر لقب «بهترین بازسازی تاریخ» را به آن اختصاص دهیم اغراق نکرده‌ایم. RE2: Remake  تمامی عناصر مبتنی بر گیمپلی، گرافیک، روایت، کارگردانی و صداگذاری نسخه اورجینال RE2 را به سطحی کاملا مدرن و باورنکردنی ارتقا می‌دهد و همزمان به روح و DNA آن بازی پایبند می‌ماند.

همانند نسخه اورجینال، داستان بازی پیرامون «لیان کندی» و «کلیر ردفیلد» جریان دارد و می‌توانید بنا بر انتخاب خود، خط داستانی هر کدام را پیش ببرید. هر کدام از این خطوط داستانی، ویژگی‌های منحصر بفردی در روایت، گیمپلی و مراحل بازی دارد و تجربه‌ی متفاوتی را رقم می‌زند. اما هر دو به یک اندازه ترسناک و چالشی هستند.

از ابتدای بازی که وارد آن ساختمان پلیس مشهور می‌شوید، استرس تمام وجودتان را فرا می‌گیرد. سرتاسر این ساختمان را زامبی‌ها اشغال کرده‌اند. باید این را هم بگوییم که کشتن زامبی‌ها کار چندان راحتی نیست.

گاهی اوقات گمان می‌کنید که یک زامبی را کشته‌اید، اما وقتی می‌خواهید از روی جنازه‌اش عبور کنید ناگهان دوباره زنده می‌شود و به سوی شما هجوم می‌آورد. در اواسط بازی، با لیکرهای لعنتی و MR.X روبرو می‌شوید که مبارزه و یا فرار از دست آن‌ها بسیار استرس‌زا و دلهره آور است. پس از ترک ساختمان پلیس، با دشمنانی جدید در فاضلاب شهر و آزمایشگاه‌های «آمبرلا» برخورد می‌کنید که کشتن آن‌ها نیز چالش‌های خاص خودش را دارد.

در این بازی، باید به طور دقیق مهمات و منابع خود را کنترل کنید تا در برخورد با زامبی‌ها، دشمنان و باس فایت‌ها با مشکلی روبرو نشوید. برای بدست آوردن منابع، مهمات و تجهیزات ارتقای اسلحه، نیاز است که به دقت اتاق‌ها و مکان‌های مختلف را مورد کنکاش قرار دهید و پازل‌های مربوطه را حل کنید. به طور کلی RE2: Remake یک بازسازی فوق‌العاده، یک بازی ترسناک تمام عیار، یک Resident Evil فوق‌العاده (بهترین نسخه‌ی فرنچایز از زمان RE4) و یکی از بهترین بازی‌های نسل هشتم است.

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط