زمان پاسخ مانیتور به چه معناست؟ اهمیت زمان پاسخ مانیتور در چیست؟

زمان پاسخ مانیتور به چه معناست؟ اهمیت زمان پاسخ مانیتور در چیست؟

نوشته‌ی
avatar
4 سال و 29 روز پیش

فهرست مطالب

شکی نیست که هنگام خرید یک مانیتور، باید جزییات بسیاری را در نظر گرفت تا بتوان محصول مناسب را تهیه کرد. برخی از این ویژگی‌ها همچون رزولوشن و اندازه صفحه معمولا اولین چیزهایی هستند که در نظر گرفته می‌شوند. با این‌حال ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارند که از اهمیت بالایی برخوردارند و بهتر است پیش از خرید یک مانیتور، با‌ آن‌ها آشنایی داشته باشید.

زمان پاسخ مانیتور چیست؟

زمان پاسخ به این معناست که پیکسل‌های مانیتور شما با چه سرعتی تغییر رنگ می‌دهند و واحد اندازه‌گیری آن نیز میلی‌ثانیه است. یک LCD عادی معمولا زمان پاسخی کم‌تر از 10 ثانیه داشته و مدل‌های بسیار سریع‌تری نیز وجود دارند که حدود 1 میلی‌ثانیه زمان پاسخ دارند. در این‌که زمان پاسخ بایستی چگونه اندازه گرفته شود بین شرکت‌ها اختلاف وجود دارد، به گونه‌ای که برخی آن را با سرعت تغییر رنگ LCD از مشکی به سفید اندازه گرفته و دیگران تغییر رنگ از مشکی به سفید و مجددا به مشکی را معتبر می‌دانند. همچنین روش دیگری نیز وجود داشته که به عنوان "خاکستری به خاکستری" شناخته می‌شود، این روش همانند روش دومی است که به آن اشاره شد، با این تفاوت که این بار مانیتور باید به جای رنگ مشکی از رنگ خاکستری که نمایش آن به نسبت دشوارتر است تغییر رنگ دهد. در نهایت چیزی که مشخص است این‌جاست که هرچه زمان پاسخ پایین‌تر باشد با کیفیت بیشتری روبرو بوده و احتمال بروز مشکلاتی همچون تاری تصویر پایین‌تر خواهد بود.

زمان پاسخ مانیتور

 

زمان پاسخ را نباید با نرخ تازه‌سازی اشتباه گرفت. با این‌که شباهت‌هایی بین این دو وجود دارد، نرخ‌تازه‌سازی در واقع میزان زمانی است که مانیتور برای نمایش تصویری جدید مصرف می‌کند و با واحد "هرتز" اندازه‌گیری می‌شود. اکثر مانیتورها دارای نرخ تازه‌سازی 60هرتز هستند، با این‌حال مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که سرعت بالاتری داشته و بنابراین کارکرد بهتری نیز دارند.

چرا به زمان پاسخ مانیتور پایین‌تری نیاز دارید؟

اکثر افرادی که از رایانه استفاده می‌کنند توجهی به زمان پاسخ مانیتور خود ندارند؛ چرا که هنگام انجام فعالیت‌هایی همچون نوشتن ایمیل، گشت‌وگذار در اینترنت و حتی تماشای فیلم، تاخیری که در پروسه تغییر رنگ مانیتور رخ می‌دهد به حدی ناچیز است که مخاطب متوجه آن نمی‌شود. اما این قضیه برای گیمرها متفاوت است و زمان پاسخ در زمان اجرای بازی‌هاست که اهیمت خود را نمایان می‌کند. برای گیمرها هر میلی‌ثانیه یک بازی‌ می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد و کوچک‌ترین تاخیری در بازی‌های رقابتی، فایتینگ و شوتر می‌تواند در برد یا باخت بازیکن تاثیر بگذارد. بهتر است برای چنین بازی‌هایی از مانیتوری استفاده شود که زمان پاسخی بین 1 تا 5 میلی‌ثانیه دارد، چرا که با وجود قیمت بالاتر، این‌گونه مانیتور‌ها کارکرد‌ بهتری خواهند داشت.

زمان پاسخ مانیتور

 

چه نوع مانیتور‌هایی سرعت زمان پاسخ مانیتور بیشتری دارند؟

اگر به دنبال خرید یک سیستم مناسب گیمینگ هستید، بهتر است آن را به سریع‌ترین مانیتور ممکن مجهز کنید، در حال حاضر، سه نوع پنل LCD برتر وجود دارند که اکثر مانیتور‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

_ TN (Twisted Nematic): قیمت پایینی داشته اما گستره رنگ‌پردازی آن نیز پایین است. البته باید اشاره کرد که این مسئله باعث می‌شود این مانیتور از زمان پاسخ پایین‌تری بهره ببرد و اکثر سیستم‌های گیمینگ نیز دارای مانیتور‌هایی هستند که کمیت پردازش رنگ‌ها را قربانی زمان پاسخ بهتر کرده‌اند.

_ IPN (In-Plane Switching): قیمت بالاتری داشته و رنگ‌پردازی بهتری نیز دارند. این‌نوع پنل‌ها معمولا در بین گرافیست‌ها، عکاسان و به طور کلی افرادی محبوب هستند که به کیفیت رنگ‌ تصویر اهمیت بالایی می‌دهند. از آن‌جایی که این پنل دارای زمان پاسخ بالایی است، به کار بردن آن در یک سیستم گیمینگ پیشنهاد نمی‌شود.

_ VA( Vertical Alignment): نوعی جدیدتر که سعی دارد سرعت بالای پنل‌های TN را با رنگ‌پردازی بهتر IPN ترکیب کند. با این‌که تمامی این پنل‌ها از سرعت بسیار بالایی بهره نمی‌برند، مدل‌هایی هستند که حتی تا 1میلی‌ثانیه سرعت داشته و به صورت گسترده در مانیتور‌های گیمینگ به کار می‌روند.

اگر به دنبال مانیتوری هستید که بتواند جدید‌ترین بازی‌های روز را با بهترین سرعت ممکن اجرا کند، چیزی تهیه کنید که دارای پنل VA یا TN باشد، مانیتورهای گیمینگ IPN اندکی نیز در بازار وجود دارد اما این مدل‌ها دارای قیمت بالایی بوده و باز هم سرعت پایین‌تری نسبت به دیگر مدل‌ها دارند. نوع پنل یک مانیتور معمولا در صفحه اطلاعات آن در اینترنت و یا بر روی جعبه آن درج شده است.

بررسی زمان پاسخ مانیتور

 

آیا خرید یک مانیتور با زمان پاسخ مانیتور پائین عاقلانه خواهد بود؟

این مسئله بستگی به نوع بازی‌هایی دارد که قصد دارید با کامپیوتر خود اجرا کنید. اگر طرفدار عناوین یک‌نفره‌ای هستید که دارای گیم‌پلی چندان سریعی نیستند، یا حتی عناوین آنلاین ساده‌تری همچون Minecraft که حتی در حالت آنلاین نیز نیازمند زمان پاسخ بالایی نیست، خرید یک مانیتور با زمان پاسخ پایین ممکن است چندان هم اهمیتی نداشته باشد، خصوصا اگر قادر به خرید مانیتور گران‌تری نیستید. در رابطه با برخی عناوین آنلاین نیز باید گفت که سرعت اینترنت اهمیت نسبتا بیشتری از زمان پاسخ دارد. برای مثال حتی بر روی یک مانیتور کم‌سرعت 10 ملی‌ثانیه، اگر با پینگ 100 میلی‌ثانیه به سرور متصل باشید، مشکل چندانی در سرعت اجرای بازی‌ رخ نخواهد داد.

جمع بندی پایانی

با این‌حال اگر به دنبال تجربه عناوین سریع‌تری همچون Overwatch، Fortnight و یا Street Fighter هستید، حتی با سرعت اینترنت بالا نیز بهتر است از مانیتوری با زمان پاسخ پایین استفاده کنید تا در حین تجربه عناوین مذکور دچار مشکلات بصری نشوید. این مسئله برای کنسول‌های بازی و تلویزیون‌ها ( که بسیاری دارای یک حالت مخصوص گیمینگ هستند که زمان پاسخ را کاهش می‌دهد.) نیز دارای اهمیت است.

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط