آموزش تغییر نرخ تازه سازی مانیتور

آموزش تغییر نرخ تازه سازی مانیتور

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 9 ماه و 14 روز پیش

فهرست مطالب

ارتقا در اندازه و رزولوشن مانیتور گیمینگ، کار فوق‌العاده‌ای است،‌ اما مهم‌ترین وجه تاثیر گذار در تجربه‌ی گیمینگ «فریم ریت» است. فریم‌هایی که کارت گرافیک شما بتواند در هر ثانیه پردازش کند و مانیتور شما قادر باشد که آن‌ها را بدون پارگی تصویر و لکنت اجرا کند، در اصل تجربه‌ی گیمینگ شما را تشکیل می‌دهد. در کار‌های روزمره نیز، مانیتورهای سریع‌تر تجربه‌ی نرم‌تری را ارائه می‌دهند.

اما آیا می‌دانستید که مانیتور‌های سریع، در ویندوز عملا آنچه را که بر روی جعبه ادعا شده اجرا نمی‌کنند؟ حتی اگر محاسبه گر نرخ فریم در بازی میزانی بالای 100 فریم در ثانیه را نمایش دهد، نمایشگر شما دقیقا در نرخ تازه سازی 60Hz قفل خواهد شد و این خلاف عدد 144Hz است که شما برای آن پول پرداخت کرده‌اید. فریم‌های زیادی که از کارت گرافیک شما خارج می‌شوند همچنان باعث بهبود بصری حتی با یک مانیتور با نرخ تازه سازی معمولی می‌شوند، اما این دلیل شما برای خرید مانیتور نبوده است.

شما این مانیتور گیمینگ را تهیه کردید تا در عمق یک بازی مانند سایبر پانک 2077 بروید و از تمام منظره‌های با شکوه زیبای آن لذت ببرید. اما برای یک تجربه‌ی درست، شما باید مانیتور خود را به درستی پیکربندی کنید و اگر با خیال اینکه ویندوز در صورت نیاز به تنظیمات به شما هشدار می‌دهد نشسته‌اید، سخت در اشتباه هستید!

با وجود اینکه این مسئله حیرت انگیز است، ویندوز 10 به راحتی اجازه می‌دهد که مانیتورهای سریع در نرخ تازه سازی 60Hz قفل شوند و هیچ هشداری در باره‌ی اینکه مانیتور شما قابلیت‌های بیشتری دارد، به شما نخواهد داد. در این مقاله از اگزوگیم قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه به سادگی این مشکل را حل کنید.

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم،‌ بیایید در مورد اتصال مانیتور صحبت کنیم. به صورت کلی مانیتورهایی با نرخ تازه سازی بالا، دو حق انتخاب برای اتصال به کار گرافیک دارند: HDMI و DisplayPort. اما نکته انیجاست که اغلب اوقات این دو نوع اتصال با هم برابر نیستند و ممکن است یکی از این دو قادر به نمایش نرخ تازه سازی بالاتری نسبت به دیگری باشد.

اگر یک نمایشگر جدید 144Hz در اختیار دارید، این دو نوع اتصال ممکن است قابلیت‌های برابری داشته باشند؛ و اگر شما یک مانیتور با نرخ تازه سازی 165Hz و یا 240Hz دارید، احتمال اختلاف این دو نوع اتصال کمتر نیز می‌شود.

برای کاربرانی که یک نمایشگر با تکنولوژی FreeSync دارند، AMD به خوبی مشخص کرده است که کدام نوع اتصال، چه میزان از توانایی انتقال نرخ تازه سازی را دارد. در وب سایت FreeSync  لیست تمام مانیتورهایی که از این تکنولوژی بهره می‌برند، آمده و به ندرت ممکن است مانیتوری که از FreeSync استفاده می‌کند را در این لیست نیابید.

اگر شما یک مانیتور G-Sync دارید،‌ انویدیا لیست مشابه‌ای در اختیار شما قرار داده است. اما در واقع نیاز به این لیست نخواهید داشت چراکه G-Sync همیشه از DisplayPort استفاده می‌کند.

چگونه نرخ تازه سازی مانیتور را تغییر دهیم؟

حال زمان آن رسیده که به مطلبی بپردازیم که قولش را داده بودیم: حال باید سرعت کار حال حاضر مانیتور خودتان را بیابید، و در صورت نیاز آن را تغییر دهید. این تغییر در واقع بسیار آسان است و این باعث شرم ساری ویندوز 10 است که به شما امکان فهمیدن آن را نمی‌دهد. اما ما به کمکتان آمده‌ایم!

برای شروع کلید ویندوز را بر روی کیبورد بفشارید و بعد از باز کردن پنجره‌ی Settings، گزینه‌ی System را کلیک کرده و در منوی سمت چپ، Display را انتخاب کنید. سپس صفحه را به پایین اسکرول کنید تا به تیتر Multiple Displays برسید و پس از آن گزینه‌ی “Advanced display settings” را کلیک کنید.

در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، مطمئن شوید که نمایشگر مورد نظر شما انتخاب شده باشد (اگر از چند نمایشگر به صورت همزمان استفاده می‌کنید). سپس بر روی گزینه‌ای با عنوان Display adapter properties for Display 1 کلیک کنید. (این مورد می‌تواند Display 2 و یا Display 3 باشد که بستگی به تعداد نمایشگرهای شما دارد.)

با کلیک کردن روی این لینک،‌ یک پنجره‌ی کوچک با 3 تب برای شما باز خواهد شد. بر روی تب Monitor کلیک کنید و خواهید دید که منویی برای شما با عنوان Screen refresh rate باز خواهد شد. حال بالاترین نرخ تازه سازی را برای مانیتور خود انتخاب کنید. اگر شما عددی که بر روی جعبه‌ی مانیتور ادعا شده را در این منو نمی‌بینید، باید نوع اتصال خود را عوض کنید.

به محض اینکه نرخ تازه سازی مورد نظر را انتخاب کردید، بر روی گزینه‌ی Apply کلیک کنید. حال نمایشگر شما برای لحظاتی تاریک می‌شود. ویندوز از شما خواهد پرسید که آیا این تنظیمات جدید را می‌پسندید یا خیر. بر روی گزینه‌ی Keep changes کلیک کنید و سپس بر روی OK کلیک کنید. کار شما در اینجا به پایان می‌رسد.

به عنوان ترفند نهایی برای گیمرها، باید گفت که تکنولوژی‌های FreeSync و G-Sync همیشه به صورت پیشفرض فعال نیستند. ممکن است مجبور شوید این ویژگی‌ها را در منوی مانیتور خود فعال کنید تا بیشترین استفاده را از نمایشگر جدید خود ببرید.

امیدواریم در این مقاله نیز مانند مقالات پیشین نکات کاربردی برای شما گیمرهای عزیز وجود داشته باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از ما دریغ نکرده و در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان اگزومگ به اشتراک بگذارید.

منبع: https://www.pcworld.com

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.