بازی‌های ویدئویی اسیرشده در جهنم توسعه (قسمت سوم)

بازی‌های ویدئویی اسیرشده در جهنم توسعه (قسمت سوم)

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 4 ماه و 11 روز پیش

فهرست مطالب

یکی از هیجان‌انگیزترین چیزهایی که می‌تواند در صنعت بازی رخ دهد، معرفی دنباله یا جانشین معنوی برای  عنوانیست که مدت‌ها منتظرش بوده‌اید. این روز‌ها که همه بازی‌ها سریع تبدیل به IP جدید و فرنچایز می‌شوند چنین کمبودی حس نمی‌شود اما گاهی اوقات چنین رونمایی‌هایی می‌توانند تبدیل به اشتباهاتی بزرگ شوند مخصوصا اگر بازی تا آماده‌شدن فاصله زیادی داشته باشد.

بله قطعا هایپ و انتظار برای بازی هیجان‌انگیز است ولی بدون شک معرفی زود هنگام یک عنوان سال‌ها جلوتر از تاریخ عرضه هیچ دلیلی جز تبلیغات ندارد. اگر یک بازی وارد جهنم توسعه شود، آن معرفی می‌تواند هم برای استودیو و هم برای طرفداران برعکس عمل کرده و تبدیل به مشکلی بزرگ شود.

در قسمت اول این سری، تاریخچه توسعه بازی‌هایی نظیر Dead Island 2 و Beyond Good & Evil 2 را مرور کردیم؛ در قسمت دوم نیز به سراغ 5 بازی دیگر از جمله َAgent و Payday 3 رفتیم و اکنون نوبت 5 بازی دیگر است تا با آن‌ها این سری مقالات را به اتمام برسانیم. با ما همراه باشید.

System Shock 3

System Shock 3 عنوانیست که سرنوشتش سال‌هاست برای افراد مختلف تبدیل به علامت سوالی بزرگ شده است. هیچ جای تعجبی نیست چرا که نسخه قبلی آن یعنی System Shock 2 یکی از مهم‌ترین بازی‌های علمی تخیلیِ تاریخ است. انتظار می‌رفت System Shock 3 مدتی پس از نسخه دوم عرضه شود ولی هیچ‌گاه چنین اتفاقی رخ نداد؛ بلکه به جای آن شاهد BioShock بودیم.

با این حال استودیو Nightdive Studios در سال 2015 حق امتیاز فرنچایز را از Star Insurance خریداری کرده و اکنون نیز به کمک جمع‌آوری بودجه‌ای بسیار زیاد توسط Kickstarter، در حال کار برروی ریمستری از اولین بازیِ System Shock است.

یک سال بعد در 2016، استودیو Otherside Entertainment (بنیان‌گذاری شده توسط "پاول نوراث"، کارگردان ارشد Looking Glass Studio، استودیویی که خالق اصلیِ سری System Shock محسوب می‌شود) اعلام کرد که در حال ساخت System Shock 3 است. ولی خبر صبر کنید، چنین امری چطور ممکن است؟ مگر حق امتیاز و ساخت این سری با استودیو Nightdive Studios نیست؟ خب اینطور که کمی بعد مشخص شد، استودیو Nightdive Studios صرفا به Otherside Entertainment اجازه داده تا نسخه سوم را توسعه دهد.

2 سال بدون هیچ خبری گذشت و سپس در مارس 2017، شرکت Starbreeze Studios اعلام کرد که با استودیو Otherside Entertainment جهت انتشار System Shock 3 بررروی PC و سایر پلتفرم‌ها به توافق رسیده‌ و قرارداد امضا کرده‌اند. 2 سال دیگر در سکوت کامل سپری شد و در سال 2019، شاهد نمایش تیزری از بازی با حضور هوش مصنوعی شرورِ این سری یعنی SHODAN بودیم.

آن تیزر آخرین باری بود که هرگونه نمایش و یا خبری از System Shock 3 به اشتراک گذاشته شد. آیا بازی کنسل شده؟ هیچ مدرکی گواه بر این ادعا وجود ندارد؛ آیا در جهنم توسعه اسیر شده است؟ با در نظر گرفتن اینکه بیشتر از 2 سال از آخرین باری که شاهد نمایش یا خبری از بازی بودیم می‌گذرد، به احتمال زیاد بله. آیا می‌تواند سرانجام از آن خارج شود؟ معلوم نیست، ولی به نظر می‌رسد استودیو Nightdive Studios قصد دارد تا System Shock را به فرنچایزی محبوب و عامه‌پسند تبدیل کند؛ مخصوصا که آن‌ها با همکاری Binge، شبکه مخصوص استریم سرگرمی‌های مرتبط با دنیای بازی، در حال ساخت سریالی لایو اکشن از این سری هستند.

Red Ash: The Indelible Legend

آیا زمانی را که خالق Mega Man یعنی "کیجی اینافونه" (Keiji Inafune) و استودیو جدیدش به نام Compect صحبت از یک جانشین معنوی به نام Red Ash: The Indelible Legend برای سری باز‌های Mega Man Legends می‌کردند را به یاد دارید؟ این بحث‌ها مربوط به سال 2015 بود. این عنوان بعد از جانشین معنوی Mega Man یعنی Mighty No. 9 یکی از اولین بازی‌هایی بود که استودیو Comcept قصد توسعه و ساختش را داشت.

روند جمع‌آوریِ بودجه و کمپین Red Ash در کیک‌استارتر بسیار کندتر از Mighty No. 9 بود ولی سرانجام به هدف خود دست یافت؛ و این بدین معنا بود که این بازی ساخته خواهد شد یا حداقل در ابتدا اینطوری فکر می‌کردیم؛ ولی خب روند کار به صورت دیگری پیش رفت.

اساسا از سال 2015 به بعد به جز یک فیلم کوتاه (که بودجه‌اش توسط کیک‌استارتر تامین شده بود) و چندین کمپین مالی برای کمک به توسعه‌ی بازی که توسط یک گروه سرگرمی چینی به نام Fuze برگزار شدند، کوچک‌ترین خبری از Red Ash منتشر نشده است. تا الان "اینافونه" هیچ صحبتی در مورد بازی نکرده و با در نظر گرفتن اینکه استودیو Comcept از زمان کیک‌استارتر عناوین دیگری را عرضه کرده است – Mighty No. 9 و ReCore، منظورم با شماست – به نظر می‌رسد که Red Ash دیگر در حال توسعه نیست یا حداقل "اینافونه" هیچ تمایلی برای صحبت‌کردن پیرامون آن ندارد.

The Last Night

استودیو Odd Tales در سال 2017 در کنفرانس Xbox در E3 از بازی The Last Night رونمایی کرد. این عنوان خیلی زود به لطف موسیقی جالب خود و تمِ سایبرپانک و نوآری که داشت، توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد. در آن زمان اطلاعات زیادی از بازی منتشر نشد و تا 2 سال بعد و 2019 نیز اخبار خیلی کمی از آن به اشتراک گذاشته شد.

با این حال کمی بعد به خاطر گزارش وبسایت Polygon متوجه شدیم که موسس استودیو Odd Tales یعنی "تیم سورت" (Tim Soret) در سال 2014 در حمایت از جنبش GamerGate توییت‌هایی با مضامین "ضد فمینیستی و سیاست‌های هویتی" منتشر کرده است. وی در سال 2017 در رویداد PC Gaming Show برروی صحنه به خاطر آن توییت‌ها عذرخواهی کرد و گفت که آن صحبت‌ها به هیچ وجه نمایان‌گر جایگاهِ فعلی او یا "تم و موضوع کلی The Last Night نخواهند بود. "

متاسفانه زمانی که بالاخره اخباری در رابطه با خودِ بازی منتشر شد فهمیدیم که روند توسعه و ساخت The Last Night چندین بار تاخیر خورده و به عقب افتاده است. استودیو Odd Tales در ابتدا قصد داشته بازی را در سال 2018 روانه بازار کند ولی با مشکلات مالی، قانونی و تجاری مواجه شده است. آن‌ها حتی به همین دلیل مجبور شده‌اند تا پخش تریلری از بازی در مراسم The Game Awards 2018 را کنسل کنند.

از آن زمان، به نظر می‌رسد که Odd Tales توانسته برخی از مشکلات و موانع را برطرف کند چرا که اکانت رسمی این استودیو در توییتر به صورت مرتب از The Last Night پست می‌گذارد. اگرچه هنوز هیچ صحبتی از تاریخ انتشار بازی نیست.

Lost Soul Aside

بازی Lost Soul Aside در میان این لیست بیشترین شانس برای خروج از جهنم توسعه را دارد. این بازی که اولین بار در سال 2016 توسط یک تریلر معرفی شد، توانست خیلی سریع به لطف سیستم مبارزات خود که ترکیبی از Final Fantasy ،Devil May Cry و Ninja Gaiden بود، نظر بازیکنان را به سمت خود جلب کند؛ و خب البته اینکه جلوه‌های بصری و گرافیک بازی نیز به شدت زیبا و چشم‌نواز بودند هم بی تاثیر نبود. تا به امروز، تریلر بازی نزدیک به 4 میلیون بازدید داشته است.

این عنوان توسط تنها یک توسعه‌دهنده به نام "یانگ بینگ" (Yang Bing) در دست ساخت قرار دارد و طبق گزارشات بعد از اینکه وی در سال 2016 از بازی رونمایی کرده، شرکت Sony برای کمک به توسعه و ساخت بازی به سراغ او رفته است. سپس شرکت Epic نیز ورود پیدا کرده و در نتیجه بنابر گزارش Woodward Sports، این بازی مستقل امروز توسط برخی از غول‌های صنعت بازی پشتیبانی می‌شود.

همانند بسیاری از عناوین این لیست، برای مدتی از Lost Soul Aside نیز هیچ خبری منتشر نشد. بعد از 2016، نزدیک به 5 سال طول کشید تا بالاخره در 2021 اطلاعاتی از بازی منتشر شد. در اواخر ماه آپریل بود که Lost Soul Aside در طول یک کنفرانس چینی از طرف Sony با تریلری 18 دقیقه‌ای سرانجام سکوت خود را شکست. در آن زمان مشخص شد که این عنوان برروی کنسول PlayStation 5 عرضه خواهد شد. چه زمانی مشخص نیست و تنها "یانگ بینگ" (احتمالا!) از آن خبر دارد.

Metroid Prime 4

علیرغم اینکه استودیو Retro Studios برروی 3 نسخه‌ی اول از سری بازی‌های Metroid Prime کار کرده، زمانی که Nintendo در سال 2017 با رونمایی از Metroid Prime 4 همه را سورپرایز کرد، مشخص شد که وظیفه توسعه نسخه چهارم برعهده‌ی این استودیو قرار ندارد. بلکه به گفته‌ی Nintendo تیمی جدید از توسعه‌دهندگان با استعداد برروی آن کار خواهند کرد.

 Metroid Prime 4 عنوانی بود که طرفداران برای مدتی بسیار طولانی، یعنی اساسا از زمان انتشار نسخه سوم در سال 2007، انتظارش را می‌کشیدند. 10 سال طول کشید تا سرانجام معرفی شود ولی بالاخره اتفاق افتاد. با عدم حضور استودیو Retro، برخی از طرفداران ناامید شدند ولی بسیاری از شنیدن این خبر که طراح و تهیه‌کننده معروف و نامیِ Nintendo یعنی "کنسوکه تانابه" (Kensuke Tanabe) این "تیم جدید از توسعه‌دهندگان با استعداد" را رهبری خواهد کرد، خوشحال شدند.

از آن جایی که "تانابه" برروی 3 نسخه‌ی اول این سری به عنوان تهیه‌کننده کار کرده بود، حس می‌شد که Prime 4 به فرد مناسبی سپرده شده است. یک سال گذشت و گزارشی منتشر شد که اذعان داشت Bandai Namco وظیفه ساخت بازی را برعهده دارد. سپس تقریبا بعد از یک سال دیگر Nintendo اعلام کرد که قصد دارد روند توسعه Prime 4 را دوباره و از اول شروع کند. خبری که ناراحت‌کننده و ضدحال بود اما با اعلام اینکه استودیو Retro دوباره برای ساخت بازی بازخواهد گشت، طرفداران را راضی کرد.

همان‌طور که ممکن است نتیجه‌گیری کنید، به نظر می‌رسد که Metroid Prime 4 در جهنم توسعه اسیر شده بوده و به همین خاطر Nintendo تصمیم گرفته تا بازی را کشته و از اول شروع کند. شروع مجدد توسعه بازی به دست استودیویی دیگر می‌تواند برای این سری نشانه‌ی خوبی باشد. استفاده از افکار و مغزهایی جدید که بر حسب اتفاق همان‌هایی هستند که سری Prime را خلق‌ کرده‌اند. با این حال بازی هنوز منتشر نشده و احتمالا تا تاریخ عرضه‌ی آن هم چندین سال فاصله داریم؛ پس تا زمانی که بازی در حال بیرون کشیدنِ خود از جهنم توسعه است، Prime 4 همچنان شعله‌های آتش را در زیر خود حس می‌کند.

به پایان سری مقالات جهنم توسعه رسیدیم. نظر شما چیست؟ آیا احتمال دارد بالاخره در زمانی شاهد خروج هر یک از این عناوین از جهنم توسعه باشیم؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:  Game Informer

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط