بازی‌های ویدئویی اسیرشده در جهنم توسعه (قسمت اول)

بازی‌های ویدئویی اسیرشده در جهنم توسعه (قسمت اول)

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 5 ماه و 3 روز پیش

فهرست مطالب

ساخت بازی‌های ویدئویی فوق‌العاده سخت و طاقت‌فرسا است. از هزینه‌ی تولید آن‌ها گرفته تا کارکنان مورد نیاز برای توسعه‌ی یک بازی و یا مساله‌ی دیگری در پشت صحنه، ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد تا آن را از مسیر خارج کند. با اینکه این موضوع برای بازیکنان ناراحت‌کننده است، توسعه‌دهندگان دقیقا می‌دانند که بازی‌های‌شان به چه چیزی نیاز دارند و یکی از آن‌ها داشتن زمان بیشتر است. البته که گاهی اوقات زمان نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند و اینجاست که توسعه‌دهندگان و بازی خود را در مخمصه‌ای به نام "جهنم توسعه" می‌یابند.

این اصطلاح برای بازی‌هایی که به نظر می‌رسد برای همیشه قرار است در دست توسعه باشند، به کار می‌رود. انگار مهم نیست که تیم سازنده چه می‌کند، فقط موانع بیشتری سر راه آن‌ها قرار می‌گیرد و ناگهان یک بازی از تاریخ انتشار اولیه خود برای ماه‌ها، یک سال و حتی سال‌ها عقب می‌افتد و حتی در برخی موارد ناگوار، دیگر خبری از آن بازی نمی‌شنویم. در این سری مقالات برخی از این عناوین را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

Pikmin 4

سری Pikmin برای بسیاری از افراد فرنچایزی خاص است ولی علیرغم محبوبیت منحصر به فرد آن، هیچ‌وقت به اندازه‌ی دیگر فرنچایزهای Nintendo به آن توجه نشده تا جایی که این سری در مجموع تنها حدود 8 میلیون نسخه فروش داشته است. اگرچه عنوان Pikmin 3 Deluxe با فروش نزدیک به 2 میلیون نسخه‌ای در سال اول عرضه (یک چهارم فروش کل مجموعه) ثابت کرد که این سری هنوز هم کمی توانایی و قدرت در خود نهفته دارد. موضوعی که از دید طرفداران در آینده این سری و توسعه Pikmin 4 نقشی اساسی داشته است.

در سال 2015 خالق این سری یعنی "شیگرو میاموتو" (Shigeru Miyamoto) در مصاحبه‌ای با Eurogamer به Pikmin 4 اشاره کرده و خاطر نشان کرد که "روند توسعه بازی رو به اتمام است". سپس زمان گذشت و در سال 2017 شاهد معرفی و انتشار اسپین‌آفی دو بعدی از این سری به نام Hey! Pikmin  بودیم که عده‌ای باور داشتند منظور میاموتو از Pikmin 4 همین عنوان بوده است.

چنین چیزی محتمل بود، مخصوصا که از سال 2017 هیچ اخباری در رابطه با Pikmin 4 نشنیده بودیم اما در ژوئن همان سال یعنی یک ماه قبل از انتشار Hey! Pikmin میاموتو دوباره در صحبتی با Eurogamer اعلام کرده بود که نسخه چهارم "همچنان در دست توسعه قرار دارد".

«اگر Hey! Pikmin همان Pikmin 4 می‌بود، گفتن اینکه بازی در دست توسعه قرار دارد، آن هم یک ماه قبل از انتشار Hey! Pikmin برروی Nintendo 3DS واقعا عجیب می‌بود. اگر تنها یک ماه تا انتشار یک بازی زمان باقی مانده باشد، توسعه‌دهندگان دیگر نمی‌گویند که "بازی همچنان در دست توسعه قرار دارد" بلکه بازی احتمالا گلد شده و در مراحل بهینه‌سازی و رفع باگ قرار دارد. »

با این وجود، آن صحبت‌ها آخرین باری بود که کسی از طرف Nintendo به Pikmin 4 اشاره کرده پس اینکه بازی امروز در چه وضعیتی قرار دارد را تنها می‌توان حدس زد. امیدواریم فروش 2 میلیون نسخه‌ای Pikmin 3 Deluxe به Nintendo نشان دهد که طرفداران برای دنباله‌ی بازی کاملا آماده هستند.

Skull & Bones

عنوان Skull & Bones سال‌هاست که در دست ساخت قرار دارد و با این وجود هنوز هم نشانه‌ای از اینکه به این زودی‌ها منتشر شود، وجود ندارد. این بازی که در سال 2017 به عنوان یک بازی چندنفره و متمرکز برروی عصر طلایی دزدان دریایی در اقیانوس هند معرفی شد، به نوعی همان بخش دریانوردیِ Assassin’s Creed IV: Black Flag است که از آن بازی جدا و به عنوانی مستقل تبدیل شده است؛ حداقل در نگاه اول اینطور به نظر می‌رسد.

در سال 2018 وبسایت Game Informer توانست بخشی از بازی را تجربه کند و با اینکه حتی در آن زمان هم تاریخ دقیقی برای انتشار بازی مشخص نشده بود، Ubisoft سال 2019 را برای عرضه بازی اعلام کرده بود. حتی قرار بود بخشی آزمایشی و بتا برای بازی تدارک دیده شود و بازیکنان برای تجربه‌ی آن ثبت‌ نام کنند. اکنون در اواخر 2021 هستیم و هنوز هم از بتا خبری نیست.

در ماه می سال 2019، چند ماه بعد از اینکه اعلام شد یک سریال تلوزیونی برای پخش به صورت همزمان با بازی ساخته خواهد شد، Skull & Bones تا مارس 2020 تاخیر خورد. سپس برای یک سال هیچ خبری از آن منتشر نشد و بازی از تاریخ انتشار خود در سال 2020 عبور کرد. بعد از آن در سپتامبر سال گذشته Ubisoft اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای نشان‌دادن Skull & Bones در رویداد Ubisoft Forward ندارد.

در آن زمان، چندین سال از آخرین باری که Skull & Bones به صورت عمومی نمایش داده شده بود می‌گذشت و هیجان برای بازی جای خود را به شگفتی و سوال داده بود: این بازی کجاست؟ در ماه می، Ubisoft خبر داد که Skull & Bones برای عرضه در تاریخی میان آپریل 2020 تا مارس 2021 برنامه‌ریزی شده است و بالاخره اخباری تلخ و شیرین از بازی منتشر شد؛ Skull & Bones سرانجام وارد فاز آلفا شده اما رسیدن به همان مرحله هم بسیار سخت و مشکل بوده است.

گزارشی جدید از سوی وبسایت Kotaku مشخص کرد این عنوان در ابتدا قرار بوده به عنوان افزونه‌ای به بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag اضافه شود اما Ubisoft مسیر توسعه‌ی آن را به سمت عنوانی MMO با نام Black Flag Infinite تغییر داده و در آخر هم آن را تبدیل به یک IP کاملا جدید کرده است. اینکه این بازی جنگ تمام عیار دزدان دریایی در آخر تبدیل به چه عنوانی خواهد شد را  فقط زمان مشخص خواهد کرد. اگرچه، با توجه گزارش‌های مالی اخیر Ubisoft که چند هفته پیش منتشر شد، به نظر می‌‌رسد این شرکت فرانسوی قصد دارد بازی را در "سال مالیِ آینده" در دسترس قرار دهد. در گذشته نیز شاهد عبور این بازی از تاریخ انتشارش بوده‌ایم پس هیچ ضمانتی نیست که سال آینده در حال تجربه‌ی Skull & Bones باشیم.

Beyond Good and Evil 2

بازی Beyond Good and Evil 2 از اکثر عناوین حاضر در این مقاله بیشتر در دست توسعه بوده است. Ubisoft اولین بار در سال 2008 تریلری از دنباله‌ی بازی را منتشر کرد. بله درست خواندید؛ 2008، سالی که 13 سال از آن می‌گذرد. 2 سال بعد از انتشار آن تریلر، Ubisoft به IGN گفت که دنباله‌ی بازی زنده بوده و در دست ساخت است. سپس 2 سال بعد در 2012، نمونه‌هایی اولیه که به همان دنباله نسبت داده شده بودند، لو رفتند.

مدتی بعد در همان سال مدیر عامل Ubisoft یعنی "ایو گیمو" (Yves Guillemot) گفت که "میشل آنسل" (Michel Ancel) سرش بسیار شلوغ بوده و علنا چندین پروژه مختلف را همزمان پیش می‌برد. در سال‌های بعد نیز Ubisoft همچنان به تاییدکردن این دنباله ادامه داد تا بالاخره در سال 2017 بازی Beyond Good & Evil 2 معرفی شد. Ubisoft در همان سال گفت که بازی به شدت در مراحل اولیه توسعه قرار دارد؛ سپس در سال 2018 اطلاعات بیشتری به اشتراک گذاشته شد و در سال 2019 نیز در طی یک رویداد پخش زنده شاهد نمایشی از پشت صحنه‌ی آن بودیم.

خب این اتفاقاتی بود که بعد از 10 سال سرگردان‌بودن بازی در جهنم توسعه شاهدش بودیم؛ مساله‌ی بزرگی نیست! با این حال در 2020 آنسل اعلام کرد که به زودی از دنیای بازی‌های ویدئویی خداحافظی کرده و بازنشست خواهد شد. این اتفاق تقریبا همان زمانی رخ داد که وی به "بدرفتاری و به اصطلاح تاکسیک‌بودن (Toxic)" در محیط کار و ایجاد محیطی "عجیب و غریب" متهم شده بود؛ اتهاماتی که آنسل تمامیِ آن‌ها را رد کرد. خیلی سریع بعد از این اخبار Ubisoft دوباره خاطر نشان کرد که Beyond Good & Evil 2 همچنان در دست توسعه قرار دارد و در نهایت اکتبر سال گذشته ایو گیمو به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که بازی در جهنم توسعه اسیر نشده (اوه آره حتما، ولی این لیست چیز دیگه‌ای میگه گیمو!) و "به خوبی در حال پیشرفت است".

از آن زمان دیگر هیچ خبری از Beyond Good & Evil 2 منتشر نشده است. آیا این بازی در آینده‌ای نزدیک عرضه خواهد شد؟ احتمالا نه ولی خب چه کسی می‌تواند این حرف را تایید کند؟ قطعا Ubisoft نه چرا که آن‌ها کاملا در این مورد ساکت هستند.

In the Valley of Gods

بازی In the Valley of Gods اولین بار در مراسم The Game Awards سال 2017 معرفی شد. تریلر In the Valley of Gods به عنوان بازی جدید سازندگان Firewatch، عنوانی را نشان می‌داد که در آن بازیکنان باید در محیطی خاص و منحصر به فرد (در اینجا خرابه‌های باستانیِ مصر) قدم زده و با جلورفتن در پرده‌های داستانی بازی، رازهای آن را کشف کنند. تریلر بسیار زیبا به نظر می‌رسید و با توجه به اینکه استودیو Campo Santo پشت آن بود، همان تریلر 3 دقیقه‌ای برای هیجان‌زده کردن صنعت بازی کافی بود.

ولی بعد همه چیز کمی ساکت شد. نگران نباشید، ساخت بازی‌ها زمان می‌برد، درست است؟ کمی بعد مشخص شد که استودیو Campo Santo در آن سکوت مشغول مذاکره برای خریداری‌شدن توسط Valve است. Valve سرانجام در سال 2018 استودیو را خریده و در بیانیه خرید نیز ذکر شد که In the Valley of Gods همچنان در حال توسعه است؛ فقط از این بعد زیر مجموعه‌ی Valve خواهد بود.

با سکوت استودیو آن سوال آشنای "آیا این بازی در جهنم توسعه گرفتار شده است؟" دوباره بازگشت و در دسامبر سال 2019، یکی از موسسین Campo Santo به نام "جیک رادکین" (Jake Rodkin) گفت که از آنجایی که استودیو مشغول همکاری و کمک به توسعه‌ Half-Life: Alyx بوده، روند ساخت In the Valley of Gods برای مدتی متوقف شده است. اگرچه بعد از انتشار Alyx برخی از طرفداران ریزبین متوجه موردی شدند که برخلاف صحبت‌های سازندگان بود؛ بازی از وبسایت Valve کاملا حذف شده بود.

اکنون In the Valley of Gods از نظر فنی می‌تواند همچنان در دست توسعه باشد ولی همه نشانه‌ها حاکی از کنسل‌شدن بازی است. نه Valve و نه Campo Santo به صورت رسمی نگفته‌اند که بازی کنسل شده پس حداقل برروی کاغذ روند ساخت بازی متوقف شده یا به عبارت دیگر در جهنم توسعه اسیر شده است.

Dead Island 2

از Dead Island 2 نزدیک به 7 سال پیش در 2014 در رویداد E3 رونمایی شد. تریلر معرفی بازی فوق‌العاده بود و خب همین باعث می‌شود تحمل گرفتارشدن بازی در جهنم توسعه سخت‌تر باشد. در ابتدا اعلام شد که استودیو سازنده بازی Spec Ops: The Line یعنی Yager Development وظیفه ساخت بازی را برعهده دارد؛ با این حال در همان سال Deep Silver استودیوی Yager را از تیم ساخت Dead Island 2 کنار گذاشته و به جای آن‌ها توسعه بازی را به استودیو Sumo Digital که ساخت عناوینی نظیر Team Sonic Racing و Sackboy: A Big Adventure را در کارنامه دارد، سپرد.

مدتی گذشت و در سال 2019 شرکت Deep Silver اعلام کرد که استودیو Dambuster Studios که وظیفه ساخت Homefront: The Revolution را هم برعهده گرفته بود، اکنون سکان‌دار پیش‌بردن Dead Island 2 خواهد شد.

با این حال پس از بیشتر از یک سال سکوت، با منتشرشدن آگهی استخدام برای دنباله‌ی بازی، روحی تازه به پیکر Dead Island 2 دمیده شد. آخرین باری که به صورت رسمی خبری از بازی منتشر شد نیز دسامبر سال گذشته بود که Deep Silver تایید کرد Dead Island 2 همچنان در دست ساخت قرار دارد؛ اگرچه کمی بعد تریلری از گم‌پلی بازی لو رفت.

اگر بخواهیم مبنای خود را صحبت‌های Deep Silver در دسامبر سال گذشته قرار دهیم، Dead Island 2 همچنان در دست ساخت قرار دارد ولی با در نظر گرفتن اینکه 7 سال از اولین زمانی که بازی معرفی شد می‌گذرد، مشخص نیست چه زمانی شاهد راه‌رفتنِ این بازیِ مرده خواهیم بود.

نظر شما در مورد عناوین مطرح‌شده در این قسمت چیست؟ آیا به نظرتان زمانی فرا خواهد رسید که بتوانیم این بازی‌ها را تجربه کنیم یا در نهایت شاهد کنسل‌شدن آن‌ها خواهیم بود؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Game Informer

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط