من آخر هفته خود را صرف ترک شغلم در یک شرکت تکنولوژی کردم و به شهر زادگاه خود، در کنار یک دریاچه سفر کردم تا به عنوان پستچی کار کنم. کاملا بدون هیچ حادثه خاصی، همانطور که شاید انتظارش را داشتید.
عنوان Lake بازی عجیبی است. این عنوان براساس یک تجربهی داستان محور ساخته شده است، اما از بازگویی داستان سر باز میزند. Lake یک بازی جهان باز است که شما آزادانه در شهر با وسیله نقلیه خود رانندگی میکنید، البته با وجود اقدامات ایمنی که شما را از برخورد با عابرهای پیاده و یا خارج شدن از جاده جلوگیری میکند، مطمئن میشود که شما یک شهروند قانونمدار هستید! این بازی همچنین درباره شخصیتها و انتخاب دیالوگهای مختلف نیز است، اما تصمیمهایی که شما میگیرید انقدر کم احساس هستند که بیشتر اوقات اهمیت کمی دارند؛ اما بر خلاف انتظارات، Lake همچنین به صورت شگفتآوری، یک بازی جذاب و سرگرم کننده است.
شما در نقش یک توسعه دهنده نرمافزار میانسال به اسم Meredith Weiss در سال 1986 قرار میگیرید که به شهر زادگاه خود بر میگردد، تا به عنوان جایگزین پدرش که پس از سالها کار به عنوان راننده ماشین پست به یک مسافرت تفریحی رفته است، نامهها را به صاحبهایشان برساند. در همین حین که Meredith درگیر رساندن نامهها است، از احوال افرادی که از زمان کودکی آنها را ملاقات نکرده است با خبر میشود و شب هنگامها چیزی پیدا میکند تا خود را مشغول نگه دارد، همانند مطالعه کتاب، تماشای تلویزیون و یا یک دورهمی با یک دوست.
بعد از چند ساعت اولیه بازی، با این که میدانستم نحوه داستان بازی به چه صورتی است، یکسره انتظار داشتم تا یک اتفاقی بیافتد، در واقع درک این موضوع که یک بازی ناخوشایند، شما را جذب خودش بکند تقریبا سخت است! اما بعد از متوجه شدن پیام و هدف بازی، شروع به لذت بردن از بازی کردم. با شناختن خیابانها، مسیرهای کوتاهتر برای رساندن نامهها پیدا کردم، در محلی توقف کردم و از طریق دوربین Meredith عکسی از دریاچه گرفتم، قسمتهایی از آهنگهایی که از گوش دادن آنها در رادیو لذت میبردم را حفظ کردم و درحالی که در حال رانندگی برای ارسال بسته، در سمت انتهایی دریاچه بودم، شروع به زمزمه کردن آن آهنگها میکردم.
اگر الان انتظار یک اتفاق غیر منتظره را دارید باید بگویم که ناامید خواهید شد، در هیچ قسمتی از داستان قرار نیست بیگانگان به شهر حمله میکنند و یا اتفاقی مهیج، این شهر کوچک را با خطر نابودی تهدید کند بلکه تمام درگیریهای شخصی و درونی Meredith طی هفتهها زمانی که صرف این بازی میکنید به مرور و خیلی نامحسوس مشخص میشوند.
این که بازی را به حوصله سر بر بودن متهم بکنیم باعث نادیده گرفته شدن نکته اصلی بازی میشود؛ به صورت پایه، این موضوع که باید هر روز با یک مدل کامیون به صورت مکرر در شهر رانندگی کنید و بستههای بقیه را تحویل بدهید، حوصله سر بر است. و زمانی که شما با آدمهای این شهر کوچک که بعضی موقعها کمی عجیب هم هستند، دیدار میکنید، هیچ گونه بینش یا نظری که شما را وادار به فکر کردن بکند نمیدهند، همهی آنها بیشتر اوقات مشغول صحبت کردن دربارهی خاطرات شوهر خود که سالها پیش فوت کرده و یا کار کردن به عنوان صندوق دار در یک خواربار فروشی به مدت طولانی به چه صورت است.
همانطورکه در حال تجربه این باز بودم، شروع به فکر کردن دربارهی این بازی به عنوان یک "Anti Game" کردم! درحالی که اکثر بازیهای ویدیویی به دنبال توجه و افزایش ضربان قلب شما هستند، بازی Lake تمام تلاش خود را میکند تا همه چیز را آرام و خواب آلود نگه دارد. بیشتر روایت گویان به شما میگویند که قسمتهای مابین لحظات حساس را حذف کنید تا اون حوصله سر بری داستان از میان برداشته شود اما بازی Lake دقیقا خلاف این کار را انجام میدهد.
همچنین، آهنگهای پاپ Easy-Listening در رادیو کامیون پخش میشوند، که فقط تعدادی کمی از آنها، شما را مشغول نگه میدارند. در حالی که شما در حال ارسال هشتمین نامه خود در روز هستید میتوانید با نگه داشتن دکمهای سرعت Meredith را از خیلی کند به کمی کند افزایش بدهید. در بعضی مواقع Meredith ممکن است در حین جا کردن نامهها به درون صندوق پست، نگاهی به پاکت نامهها بیندازد. آدرس دست نویس است؟ شاید قرار است مهمونی داشته باشند، این یکی نامهها چی؟ شاید یک سری از صورت حسابهایشان از موعد پرداخت گذشته است.
در میان راه، شما با بعضی از افراد شهر مکالمات سادهای برقرار میکنید که لحظاتی از کنجکاوی و علاقه را درون شما ایجاد میکند، مثلا آیا کارمند اون فروشگاه به من علاقه داشت؟ یا فقط خونگرم بود؟ آیا بهترین دوست دبیرستان من از این که هیچ تماسی با او نداشتم هنوز عصبانی است یا با این مورد کنار آمده؟ اون فردی که در مزرعه برای خودش راه میرود چه کسی است؟ اگر به خودم زحمت بدهم و ماشین را متوقف کنم و به سمت آن فرد بروم با یکی از جویندگان محلی علاقهمند به فلز دیدار میکنم. آیا این دیدار نتیجهای هم خواهد داشت؟ شاید بله شاید هم نه.
به طور کلی، گیمپلی عجیب و مکرر بازی Lake داستانی دربارهی زندگیهای آرام افراد در مکانهای کوچک است و ارزش بازی در کارهای روزمره و پرورش روابط با افرادی که همراه آنها زندگی میکند، یافت میشود.
من این بازی را به صورت تمام و کمال تایید و پیشنهاد نمیکنم زیرا Lake همچنین دارای مشکلات فنی، از جمله در زمینه انیمیشن و اشکالات ذخیره سازی بازی، میباشد که باعث شد مقداری از پیشرفت خود در بازی را از دست بدهم. بعضی از دیالوگها کلیشهای هستند و انیمیشن بسیاری از شخصیتها مشکلدار است، که به تجربه بازی آسیب میزند. با این حال معتقدم برخی از بازیکنان، مانند خودم عاشق این بازی میشوند.Whitethorn Games، توسعه دهندهی این بازی خیلی هدفمند بوده است و یک تجربه بدون تنش و دقیقا همان چیزی که ادعای آن را کرده بودند ارائه میدهد.
اکثر گیمرها ایده پستچی بودن در یک شهر کوچک را هرگز خیال پردازی نکردهاند، اما شک دارم که تازه بودن این ایده خیلی مورد استقبال قرار بگیرد، مخصوصا اگر بیشتر وقت خود را صرف شلیک گلوله به سمت بیگانگان، مسابقه دادن و یا پرش در میان ساختمانها میکنید. بازی Lake هیچکدام از این موارد را ندارد و به همین دلیل، جدا بودنش از بقیهی بازیها چنین احساس رضایت بخشی دارد.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.