هنوز مشخص نیست که آینده Activision Blizzard و Call of Duty در PlayStation چه خواهد بود. تا کنون Sony اشاره کرده است که Microsoft به قراردادهای موجود احترام میگذارد، اما هیچ صحبتی در مورد مدت زمان ماندگاری این قراردادها به میان نیامده است. در همین حال، آقای «فیل اسپنسر» (Phil Spencer)، رئیس پرحرف Xbox، ابراز «تمایل» کرده است که این فرنچایز را در پلتفرمهای غول ژاپنی نگه دارد، اما این سخن را میتوان به روشهای مختلف تفسیر کرد. یکی از حدسهای تکراری که در رسانههای اجتماعی دیدهایم حول احتمال آمدن Xbox Game Pass از Microsoft به PlayStation 5 و PlayStation 4 میچرخد، اما آیا چنین چیزی حتی ممکن است؟
از همان ابتدا، احتمالاً مهم است که تأکید کنیم که احتمال این اتفاق بسیار کم است. با توجه به اینکه چندین بار دیدهایم که افراد مختلف درباره این موضوع حرف زدهاند، ممکن است حداقل ارزش فکر کردن و بررسی را داشته باشد. به یاد داشته باشید، صنعت در پنج تا ده سال گذشته کاملاً تغییر کرده است و بسیار با گذشته خود متفاوت است: بازیهای کراسپلی بین کنسولها اکنون در عناوین اصلی نسبتاً رایج است، امروزه شما میتوانید Super Mario را بر روی iPhone بازی کنید، و Sony در حال عرضه فرنچایزهای پرچمداری مانند God of War در ویترین رایانههای شخصی است. علاوه بر این، شما در حال حاضر میتوانید از طریق Minecraft در PlayStation 4 وارد Xbox Live شوید. همه این چیزها تا همین اواخر غیرممکن به نظر میرسید، بنابراین هیچ وقت نمیتوان در این صنعت از هیچ چیز مطمئن بود.
مشکل این است که کل مدل کسب و کار PlayStation مبتنی بر حق امتیاز نرم افزار است. این تجارت پرمخاطرهای است که Sony در آن فعالیت میکند، اما پاداشهای آن بسیار زیاد است: این شرکت مبالغ غیر معقولی را صرف تحقیق، طراحی، ساخت، فروش و به خصوص بازاریابی سختافزاری مانند PlayStation 5 میکند تا بتواند از بازیهای تردپارتی، لوازم جانبی، پرداختهای درون برنامهای، و اشتراکهایی مانند PlayStation Plus درآمد خوبی داشته باشد. به طور خلاصه، این مدل تجاری این کنسول است.
اجازه دادن به ورود سرویس یک رقیب بر روی سیستم خود میتواند به طور جدی کل تجارت آن را تضعیف کند؛ زیرا اگر تعداد قابل توجهی از بازیکنان PlayStation مشترک آن سرویس شوند، خدمات خود سونی را تضعیف میکند و عملاً بخش بزرگی از درآمد آن را مستقیماً به سمت جیب یک رقیب سرازیر میکند. در نهایت، غول ژاپنی همچنان باید هزینههای قابل توجهی را برای توسعه سختافزار متحمل شود، بدون اینکه در ازای آن ضمانت حق امتیاز مشابهی را داشته باشد. این موضوع یک مشکل جدی برای این شرکت خواهد بود.
از نظر تئوری میتوانید استدلال کنید که این دقیقاً همان چیزی است که مثلاً در اکوسیستم iOS اتفاق میافتد، جایی که Netflix و Disney+ در کنار Apple TV وجود دارند. اما این مقایسه واقعاً کاملاً درست و مشابه نیست. هرچه باشد، هر بازی موجود در یک Xbox Game Pass فرضی بر روی PlayStation باید برای اجرا شدن در PlayStation 5 و PlayStation 4 پورت شود، انجام چنین کاری به هیچ وجه به سادگی پخش یک فایل ویدئویی نیست. ما فرض میکنیم که یک نسخه محدود و مبتنی بر سرویس ابری که روی xCloud از Microsoft اجرا میشود، به طور بالقوه میتواند امکانپذیرتر باشد، اما ممکن است این حالت برای طرفداران جذاب نباشد.
با این حال آیا ممکن است که Sony به چنین کاری علاقهمند باشد؟ خب، Sony به EA Play اجازه ورود به کنسولهایش را داده است، که گنجینهای از نرمافزار EA را بر اساس تقاضا ارائه میدهد. بنابراین سابقه این مورد در کنسولهای PlayStation وجود دارد. مشکل اصلی هنگامی که همپوشانی با نسخههای ترد پارتی اتفاق میافتد به وجود میآید: برای مثال، Rainbow Six Extraction برای خرید در فروشگاه PlayStation این هفته در دسترس است، اما روی کنسولهای مایکروسافت، برروی سرویس اشتراکی Xbox Game Pass بسیار قابل دسترستر است. بنابراین چنین مواردی تأثیر مستقیمی بر تصمیم نهایی که PlayStation میگیرد، دارد. آیا یک پیشنهاد محدودتر که فقط شامل بازیهای فرست پارتی مایکروسافت میشود، میتواند کارساز باشد؟
خب، در اینجا سؤالی که مطرح میشود این است که آیا تیم سبز به چنین سناریویی علاقهمند است؟ چنین اقدامی سرویس این شرکت را در معرض مخاطبان کاملاً جدیدی قرار میدهد که میتواند به تقویت جدی تعداد مشترکین آن کمک کند، اما سخت افزار و اکوسیستم خود را تضعیف میکند، بنابراین بستگی به این دارد که در این مرحله تا چه اندازه کنسول خود را دست کم بگیرد. این شرکت یک نسخه مشابه از Game Pass را بر روی رایانه شخصی ارائه میدهد، اما Microsoft نیز علاقه خاصی به Windows دارد، بنابراین مصالحه در آن پلتفرم منطقیتر است.
نکته عجیب این است که با وجود تمام نکات منفی که در این مقاله ذکر کردیم، احتمالاً تعادل بسیار خوبی وجود دارد که میتواند هر دو طرف را راضی کند. بنابراین در حالی که ما معتقدیم وقوع چنین اتفاقی بسیار بعید است، مطلقاً 100 درصد هم غیر ممکن نیست. لازم به یادآوری است که با وجود تمام جنگهای وحشیانه کنسولی که در فضای مجازی رخ میدهد، Sony و Microsoft هنوز در سطح شرکتی توافقنامهای برای همکاری در ابتکارات پخش بازی مبتنی بر Azure دارند. بعید است که بحثهای که در اتاق هیئت مدیره بین این دو رخ میدهد به اندازه آنچه در رسانههای اجتماعی میبینیم سرد، غیر دوستانه و غیر محترمانه باشند.
تحقق این امر مستلزم سازش و اراده از هر دو طرف است و ما دوباره تکرار میکنیم که بسیار غیرممکن به نظر میرسد. اما همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، همین موضوع را میتوانستیم در مورد بازیهای PlayStation روی رایانه شخصی و بازی متقاطع بین کنسولها تا همین اواخر نیز بگوییم. این صنعت با سرعتی سریع در حال تغییر است، و اگرچه ممکن است همه ما از این موضوع راضی نباشیم، در این مرحله هیچ چیز غیرممکن به نظر نمیرسد. این اتفاق شک برانگیز، غیر قابل قبول، بعید است، بله، به دلایلی که در بالا ذکر شد - اما در حال حاضر نمیتوان بر روی هیچ چیزی شرط بست، و موارد خیلی کمی دیگر ما را غافلگیر خواهند کرد.
در مورد این موضوع چه فکر میکنید؟ آیا فکر میکنید Xbox Game Pass میتواند بر روی PlayStation 5 و PlayStation 4 عرضه شود، و اگر چنین است، فکر میکنید Microsoft و Sony چگونه میتوانند به توافقی برسند که برای هر دو طرف مفید باشد؟ آیا این یک سناریوی اجتناب ناپذیر است یا غیرممکن؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: PushSquare
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.